Groepsportret: Het team van Ben Becker
Groepsportret
Je moet het samen doen, in het werk. Dat gaat makkelijker als je goede collega’s hebt en de sfeer prettig is. Zoals bij Ben Becker Internationaal Transportbedrijf in Soest. TON maakt er een groepsportret voor de pensioenspecial en stelt een extra vraag: “Hoeveel verwacht je straks aan pensioen te ontvangen?”
Al meer dan een eeuw
Ben Becker Internationaal Transportbedrijf in Soest is gespecialiseerd in (inter)nationale distributie en warehousing. Het geslacht Becker zit al meer dan een eeuw in het transport. In 1970 begon Ben voor zichzelf. Zijn zoon Wim nam in 1995 het bedrijf over. Op dit moment werken er ruim 275 mensen; het wagenpark telt meer dan 165 vrachtwagens. De hoofdvestiging is in Soest, nevenvestigingen zijn er in het Groningse Marum en het Belgische Boom.
In november start Ben Becker het programma Financieel Fit naar het Pensioen. Alle medewerkers kunnen een afspraak maken en pensioenwensen en -mogelijkheden bespreken met een onafhankelijk financieel planner.
Een Ben Becker-hart
“Je hebt een Ben Becker-hart of niet. De directie vertrouwt haar mensen en de openheid is groot. Daardoor kun je je zelfredzaamheid inzetten.”
Sandra Westerveld (52) uit Soest voelt zich thuis bij Ben Becker. Sinds juli 2021 is ze HR-manager. Volgend jaar neemt ze het stokje definitief over van Andre Voorveld, die sinds jaar en dag het HR-gezicht bij Ben Becker is. In 2005 begon Sandra als administratief medewerker. Na 12,5 jaar ging ze voor een paar jaar ergens anders aan de slag. “Maar het gras is niet altijd groener aan de overkant. Toen de bedrijfsleider me na drie jaar belde, moest ik niet lang nadenken. Ik hou van de informele sfeer in dit familiebedrijf. Het leek net alsof ik nooit was weggeweest.” Het HR-werk vindt ze fijn en afwisselend. “Het is zoveel socialer dan ik had verwacht.”
Wat denk je: hoeveel pensioen ga je straks maandelijks krijgen?
“Geen idee. Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn pensioen goed geregeld is. Daarnaast bouw ik zelf ook een extra spaarpotje op.”
Pensioenfonds Vervoer keek het even na. Als je tot je AOW blijft werken, krijg je ongeveer 800 euro netto per maand.
“Zo dat is best een mooi bedrag. Er zijn mensen die het alleen met hun AOW moeten doen. Het is fijn om te weten dat ik dit bedrag maandelijks extra ontvang, naast mijn AOW. Maar gelukkig mag ik nog even doorwerken.”
Met de fiets in de vrachtwagen
“Op mijn vaste adressen leer ik de mensen kennen. Dan voelt het soms net als thuiskomen.”
Voor Erik Overbeek (42) uit Soest is Ben Becker zijn eerste werkgever. “En misschien ook mijn laatste. Het is een superwerkgever. Alles is mogelijk en bespreekbaar.” Erik is als internationaal chauffeur op pad van maandagavond tot zaterdag. “Je went eraan als je het al zo lang doet. Ik vind het heerlijk, onderweg zijn, het vrije leven. Ik zie mijn werk als vakantie en doe het met plezier.” Als klein jongetje ging hij vaak tijdens vakanties met zijn buurman mee op pad. “Via hem ben ik ook bij Ben Becker beland.” Naast het werk probeert Erik fit te blijven. “Ik loop hard en neem ook altijd mijn fiets mee onderweg. Dan rijd ik nog even een dorpje in. Zo zie je het meest.” Op zaterdagen doet hij zijn best om op tijd thuis te zijn voor het voetbal van zijn zonen.
Wat denk je: hoeveel pensioen ga je straks maandelijks krijgen?
“Ik heb geen flauw benul. Ergens tussen de 1.000 en 1.200 euro netto?”
Pensioenfonds Vervoer keek het even na. Als je tot je AOW blijft werken, krijg je ongeveer 1.850 euro netto per maand.
“Mooi. Wel een goed vooruitzicht.”
De vrijdagmiddag dat TON het groepsportret maakte, was Erik helaas net te laat terug op de zaak. “Ik heb 3,5 uur staan wachten op documenten voor een vracht op Engeland.”
Mensen maken het
“We zijn van zoveel factoren afhankelijk. Mensen, verkeer, het weer. Dat maakt het werk uitdagend en divers.”
Jos Spruyt (52) uit Soest werkt drie jaar bij Ben Becker. Daarvoor was hij dertig jaar in dienst bij een andere logistiek dienstverlener. Als operationeel manager is hij verantwoordelijk voor planning, transport, customer service en backoffice. “Ik hoef me niet te vervelen. Elke dag zijn er wel issues om op te lossen. Ik voel me hier op mijn plaats en ben gelukkig met wat ik doe. Als we de klus weer hebben weten te klaren met z’n allen, ga ik tevreden naar huis.” Voor Jos is de mens het belangrijkste in een organisatie. Dagelijks onderhoudt hij zoveel mogelijk contact met iedereen. “Ben Becker is een familiebedrijf. Dat voel je. Wim Becker is ook altijd aanwezig op de werkvloer.” Over zijn pensioen heeft Jos voldoende nagedacht. “Wellicht wil ik wat minder werken de laatste tien jaar. Iets meer richting het normale dan. Nu werk ik vaak vijftig uur in de week.”
Wat denk je: hoeveel pensioen ga je straks maandelijks krijgen?
“Ik weet dat het goed geregeld is en dat stelt mij gerust.”
Mooi materiaal
“Het materiaal bij Ben Becker bevalt me enorm. Ik rij met een supermooie auto, daar ben ik zeer tevreden mee.”
Henk van der Heiden (62) uit Soest is veertig jaar geleden vanuit de bouw in het transport gestapt. “Ik vond rijden altijd al leuk. Heel mijn familie zit in de bouw, maar ik zag me er niet oud worden.” Bij Ben Becker werkt hij sinds 2001. Op dit moment rijdt hij vooral in de Achterhoek. Die mooie wagens vielen hem al eerder op. “De kleurstelling, alles, ik vind het prachtig. Eerst reed ik op een bakwagen, nu heb ik een trailer. Internationaal heb ik ook gereden, maar daar ben ik wel klaar mee. Ik heb er geen zin meer in om nachtenlang onderweg te zijn. Ik geniet nu meer van het samen zijn met mijn vrouw. En ik sport graag en rijd motor.”
Wat denk je: hoeveel pensioen ga je straks maandelijks krijgen?
“Ik durf eigenlijk niet te gokken. Ik ben er wel mee bezig de laatste tijd. Het zou mooi zijn om één of twee jaar eerder dan dat ik AOW krijg te kunnen stoppen. Als ik 25 jaar bij de zaak ben, bijvoorbeeld. Of twintig jaar schadevrij heb gereden. Dan ben ik Diamanten Ridder van de Weg.”
Pensioenfonds Vervoer keek het even na. Als je tot je AOW blijft werken, krijg je ongeveer 1.350 euro netto per maand.
“Kijk aan. Als ik stop vóór ik AOW krijg, zal ik er niet rijk van worden. Dan zullen we nog wel even moeten.”
Tip van Ben: “Vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Je kunt bijvoorbeeld tijdelijk extra pensioen krijgen. Maak eens een pensioenplan. Je kunt ook een afspraak maken met mij of één van de andere twee consulenten van Pensioenfonds Vervoer.”
Directe lijntjes
“Logistiek hoort bij mij. En de mensen hier op het bedrijf zijn aardig. Ik voel me er thuis.”
Vincent van de Dikkenberg (26) uit Amersfoort werkt zes jaar bij Ben Becker. Eerst in de customer service, maar al snel stapte hij over naar de planning. Onverwacht, want Vincent is opgeleid als banketbakker. “Ik werk graag met mijn handen. En ik hou van de horeca en de dienstverlening. Alleen… de werktijden vielen me erg zwaar. Ik kon er geen sociaal leven op nahouden.” Bij Ben Becker zit hij op zijn plek. “Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk. Met transport weet je ’s ochtends nooit wat kunt verwachten. Er zitten dagen tussen dat alles fout gaat. Fijn om dan onderdeel te zijn van zo’n groot familiebedrijf. Alle lijntjes zijn direct en iedereen is open en aanspreekbaar. Ik word er blij van als we dan alles mooi afgerond hebben aan het einde van de dag.”
Wat denk je: hoeveel pensioen ga je straks maandelijks krijgen?
“Een gokje: 700 netto. Mijn pensioen lijkt nog zo ver weg. Wie weet wat er tegen die tijd allemaal veranderd is.”
Pensioenfonds Vervoer keek het even na. Als je tot je AOW blijft werken, krijg je ongeveer xxxx*
“Dat is best veel. Dan ‘verdien’ ik haast meer dan nu. Ik ben er niet mee bezig, maar dit had ik niet verwacht. Best interessant om te weten.”
*Voor Vincent hoeft het bedrag niet in TON.
Nog niet bezig met stoppen
“Ik wist vroeger nooit wat ik wilde worden. Een vriend van me ging de chauffeursopleiding doen en ik dacht: dan ga ik toch mee.”
Jan-Willem Mostert (51) uit Voorthuizen regelt bij Ben Becker alles in de werkplaats. “De planning van de werkzaamheden, de inkoop van onderdelen, het overleg met garages over APK.” Als jongeman zag Jan-Willem zich de varkensboerderij van zijn ouders overnemen. “Maar doordat de regels steeds strenger werden, besloten ze het bedrijf te verkopen. Ik had mijn chauffeursdiploma toen al op zak, reed af en toe al mest naar het noorden.” De stap naar het transport was dus klein. Hij werkte bij Roest in Soest als nationaal chauffeur totdat die werd overgenomen door Ben Becker. “Ik heb wel een tijdje internationaal gereden, maar dat is niet mijn ding. Ik lig graag in mijn eigen bed. De garage ben ik langzaam ingerold. Met mijn lts-achtergrond kon ik af en toe een dagje helpen. Nu zou ik niet meer de weg op willen. In normale omstandigheden heb ik in de werkplaats vaste tijden, als chauffeur heb je die nooit.”
Wat denk je: hoeveel pensioen ga je straks maandelijks krijgen?
“Geen idee. Ik ga met plezier naar mijn werk, dus denk nog niet aan stoppen. Maar ik ben wel benieuwd wat het zal zijn.”
Pensioenfonds Vervoer keek het even na. Als je tot je AOW blijft werken, krijg je ongeveer 1.540 euro netto per maand.
“Mooi bedrag.”
Rijden tot aan het pensioen
“Regelmatig bij dezelfde klanten komen. Dat maakt mijn werk aantrekkelijk.”
Rein Geerders (58) is volgend jaar maart 33 jaar in dienst bij Ben Becker. “Ik maak lange dagen, van zes uur in de ochtend tot zeven uur ’s avonds. Negen van de tien keer rijd ik naar Noord-Limburg. Overdag is het intensief, op de weg terug kun je ontspannen rijden.” De sfeer bij Ben Becker vindt hij prima. “Anders had ik het niet zo lang volgehouden.”
Rein haalde zijn rijbewijzen in het leger. Daar was hij ook vijf jaar chauffeur en automonteur. Als nationaal chauffeur werkte hij vervolgens bij Roest in Soest, totdat die werd overgenomen door Ben Becker. “Internationaal rijden had me wel leuk geleken. Met kleine kinderen thuis is dat er nooit van gekomen.” Rein woont samen met zijn vrouw in Soest en heeft twee dochters (28 en 30). Zijn kleinzoon van vijftien maanden ziet hij elke week. “Mijn dochter woont hier op vijf minuutjes lopen vandaan.”
Wat denk je: hoeveel pensioen ga je straks maandelijks krijgen?
“Geen idee. Daar ben ik totaal nog niet mee bezig. Ik ga ervan uit dat ik op mijn 67e stop met werken. Dat is het.”
Pensioenfonds Vervoer keek het even na. Als je tot je AOW blijft werken, krijg je ongeveer xxxx*
“Dit had ik ongeveer wel verwacht. Prima.”
*Voor Rein hoeft het bedrag niet in TON.
Kansen in de loods
“Met pensioen ben ik totaal nog niet bezig. Wie weet wat er allemaal nog verandert.”
Ben Becker was voor Quinten de Pijper (31) uit Soest de allereerste werkgever. Hij werkt er inmiddels bijna 12,5 jaar. “Vanuit school heb ik de chauffeursopleiding gevolgd. Bij Ben Becker liep ik stage. Ik ben er blijven plakken in de loods. Je krijgt er heel veel kansen en kunt alle kanten op. De sfeer is er altijd prima, ondanks de drukte.” Op dit moment zit hij als loodsmedewerker op zijn plek en hoeft hij niet wat anders.
“Het is druk zat thuis. Mijn vrouw en ik hebben drie kleine kindjes. Twee jongens van twee en drie jaar en een meisje van vijf. Ik ben blij dat ik fijn werk vlakbij heb, met vaste uren. Mijn vrouw werkt vaak als ik thuis ben. We zien elkaar eigenlijk het meeste ’s ochtends bij het ontbijt. Dan breng ik onze dochter ook naar school.” Als er chauffeurs te kort zijn, maakt Quinten wel eens een rit. “Voor de afwisseling is dat fijn. Al maakt het je dag wel erg lang. Ik begin vaak om elf uur ’s ochtends en sluit af rond acht uur ’s avonds. Als ik ga rijden, ben ik vaak pas na middernacht thuis.”
Wat denk je: hoeveel pensioen ga je straks maandelijks krijgen?
“Geen idee, 2000 euro of zo?”
Pensioenfonds Vervoer keek het even na. Als je tot je AOW blijft werken, krijg je ongeveer 1.550 euro netto per maand.
“Dat is niet verkeerd. Blijft wel wat vaag natuurlijk, want wat zijn mijn vaste lasten over zoveel jaar?”
Wat denk JIJ?
Hoeveel pensioen ga je straks maandelijks krijgen? Op de website van Pensioenfonds Vervoer zie je hoeveel je tot nu toe hebt opgebouwd. Ook staat er een bedrag dat je naar verwachting ontvangt als je in het beroepsgoederenvervoer blijft werken totdat je AOW krijgt.
Kijk op pfvervoer.nl
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!