Warm maken voor de wagen

werving leerlingen

Het tekort aan mensen op de wagen en in het warehouse is en blijft groot. De sector beroepsgoederenvervoer doet van alles om de instroom van personeel op peil te krijgen. En dat begint eigenlijk al op scholen. Want: wie geen jeugd heeft, heeft geen toekomst.

TON bezoekt drie evenementen waar jongeren warm gemaakt worden voor transport en logistiek.

 

EINDELIJK WEER LIVE

Dat is dus nóg een voordeel van het loslaten van de coronabeperkingen: échte Open Dagen mogen weer. De afgelopen jaren moesten veel opleidingen noodgedwongen online proberen de belangstelling van scholieren te kietelen. Maar dit voorjaar kan het weer live en op locatie.

 

Enthousiast maken

Zo ook op 11 en 12 maart bij Noorderpoort in Groningen. Voor de deur van de locatie Bornholmstraat staan die dagen twee vrachtwagens. Een DAF-truck en een vuilniswagen van de gemeente. Die laatste rijdt op waterstof. De blinkende wagens moeten scholieren alvast enthousiast maken voor het vak. Want dat is de bedoeling van de Open Dag, zegt docent Arian Hosman (51) uit Kolham. “Nieuwe leerlingen kunnen vandaag hier op school alvast de sfeer proeven. Dat gaat met een Open Dag veel beter dan online. Vanwege corona kon het niet anders, maar nu kunnen we leerlingen en hun ouders weer persoonlijk te woord staan. Geweldig!”

Arian Hosman – Jildou Veenstra

Virtuele dieplader

Ook binnen in het gebouw staan verschillende vrachtwagens. Aankomende leerlingen mogen achter het stuur plaatsnemen. En om de rijvaardigheid al een beetje te testen, staat er een vrachtwagensimulator. Jildou Veenstra (15) uit Bedum neemt plaats in het toestel en het is direct duidelijk dat zij niet voor het eerst een vrachtwagenstuur in handen heeft. Zelfs het achterwaarts inparkeren van de virtuele dieplader verloopt vlekkeloos. Jildou: “Ik ga vaak met mijn vader mee. Op een afgesloten terrein mag ik af en toe manoeuvreren. Het vrachtwagen-werk is dus niet nieuw voor mij.”

Jaco de Jong – Nigel Zuidema

Keus al bepaald

Jildou hoeft niet enthousiast gemaakt te worden. “Ik vind het geweldig en wil, net als mijn vader, in het veetransport. Dan werk je met dieren en daar komt gewoon meer bij kijken. Alle dieren reageren anders en daar moet je rekening mee houden. Het is voor mij al lang duidelijk dat ik chauffeur zal worden. Helaas ben ik te jong om met de chauffeursopleiding te beginnen. Daarom volg ik nog een jaartje een andere opleiding. Maar ik kom nu wel kijken op de school, om alvast kennis te maken.”

Blije leerling

Nigel Zuidema (18) uit Surhuisterveen heeft ook al gekozen. Sterker: hij zit in het tweede jaar van de opleiding Chauffeur wegvervoer en vindt het leuk om de Open Dag te bezoeken. Zijn leerbedrijf is Drent Transport en Verhuizingen uit Ureterp. Nigel is blij, want gisteren heeft hij zijn C-rijbewijs gehaald. “Nu snel door voor CE. Alle overige examens voor de opleiding heb ik al. Als ik CE heb, krijg ik in juli mijn diploma.” Met veel plezier blijft hij ook na zijn opleiding werken bij het bedrijf uit Ureterp. “We doen veel internationale verhuizingen en dan vooral richting Scandinavië. We komen overal en geen dag is hetzelfde. Werken als verhuizer leek me in het begin niets, maar het bevalt me uitstekend.”

Internationaal rijden

Ook Jaco de Jong (16) uit Tolbert heeft zijn oog laten vallen op internationaal transport. Hij is naar de Open Dag gekomen om zich te oriënteren op verschillende beroepen. Maar eigenlijk weet hij al precies wat hij wil: chauffeur worden. Dat heeft hij niet van een vreemde. Zijn vader is ook vrachtwagenchauffeur. Jaco is al een paar keer met kennissen meegereden, onder andere een dagje met een mest-rijder. Dat beviel hem niet zo. “Ik wil internationaal rijden.” De Open Dag had van hem eigenlijk niet gehoeven: “Ik ben meer van het doen.” Maar op aandringen van zijn moeder is hij toch even naar de Bornholmstraat gekomen.

Tijdelijk in de bakkerij

Internationaal rijden? Nee, dat spreekt Ilana Striezenau (21) niet aan. De leerling uit Westerlee zit in het eerste jaar van de opleiding en werkt vier dagen in de week bij Bakkerij Borgesius. Omdat ze haar rijbewijzen nog niet heeft, draait ze zolang in de bakkerij mee. Maar zo gauw ze haar papieren heeft, stapt ze op de vrachtwagen voor nationale (brood)ritten. Zo nu en dan gaat ze als bijrijder mee, dus ze kent het werk al. Elke middag om twee uur vertrekken en rond middernacht weer terug. “Toen ik voor deze opleiding op zoek was naar een leerbedrijf, kwam ik in contact met Borgesius. Ik had nog nooit van ze gehoord. Nu heb ik het daar prima naar mijn zin en hoop er mijn hele opleiding te blijven.”

Ook leerbedrijven present

Op de Open Dag presenteren ook verschillende leerbedrijven zich, zoals Koopman Transport. Ernst-Jan Brandsen (35) uit Zuidhorn is Logistiek Manager bij Koopman Transmission. “We kunnen altijd goede en jonge chauffeurs gebruiken. Werk zat en bij ons hebben jongeren ook veel mogelijkheden. Bij Transmission begin je zonder rijbewijs in het magazijn. Wie alleen B heeft, kan al op de bestelbus rijden. Dat is een goede basis, omdat je dan ook al met papieren te maken krijgt en met laden en lossen. Haal je je C-rijbewijs, dan mag je op de bakwagen en met CE stroom je door naar trekker-oplegger. Voldoende mogelijkheden bij Transmission. En wie verder wil, kan naar Koopman Cargo of zelfs naar het Autotransport.”

Niet van de schoolbankjes

Esther Dusink (19) uit Hoogezand is naar de Open Dag van het Noorderpoort gekomen met een heel gerichte vraag: kan ik vrijstelling krijgen? Ze doet nu vmbo-4 en hoopt op vrijstelling voor theorievakken, zoals Nederlands en rekenen. Esther heeft net gehoord dat vrijstelling inderdaad mogelijk is. Een hele opluchting, want zij is niet van de schoolbankjes “Ik wil gewoon rijden, lekker vies worden en met mijn laarzen in de modder staan. Heerlijk.” Waar ze dat gaat doen is ook al duidelijk: ze gaat beton rijden bij de Olthof Groep in Sappemeer.”


KENNISMAKEN OP BEROEPENFEEST

Alles mag je worden, behalve ongelukkig. Dat is het motto van Beroepenfeest VMBO On Stage. Op 17 maart strijkt dit evenement neer in Heerenveen. Bijna 800 leerlingen kunnen in het Abe Lenstra-stadion kennismaken met tal van beroepen. Mensen van verschillende transportbedrijven proberen die jongeren enthousiast te maken voor een vak in het beroepsgoederenvervoer.

Contact met werkgevers

Vier shifts zijn er deze dag. Per keer stromen 200 kinderen het stadion binnen. Ze worden opgewacht door 100 potentiële werkgevers. Al deze bedrijven en organisaties staan klaar om vragen van de tweedejaars vmbo’ers te beantwoorden. Als er van beide kanten interesse is, kunnen leerlingen zich inschrijven voor een ‘Doe Dag’ op het betreffende bedrijf.

Tsjerk-Andries Hoekstra – Marco Dijkstra

Enthousiasme overdragen

Bakker Transport en Warehousing is een van de transportbedrijven. Marco Dijkstra, mentorchauffeur bij het bedrijf uit Heerenveen, wil toekomstige generaties over het vak vertellen. “Vrachtwagenchauffeur is een hartstikke mooi beroep en dat laten we graag zien.” Zijn collega Tsjerk-Andries Hoekstra, Logistiek Teamleider bij Bakker, zegt dat ze volop plaats hebben voor nieuwe leerlingen. Al realiseren beiden zich dat de vmbo’ers die ze vandaag ontmoeten waarschijnlijk nog niet echt met hun beroepskeuze bezig zijn. Maar: “We hopen dat ze, op het moment dat ze echt moeten kiezen, zich ons enthousiasme herinneren. Natuurlijk zou het mooi zijn als ze dan aan Bakker Transport en Warehousing denken. Maar het gaat er vooral om het vak van chauffeur onder de aandacht te brengen.”

Wat is een koelmotor?

De eerste leerlingen schuifelen een beetje verlegen op Marco en Tsjerk-Andries af. Jelte weet nog niet precies wat hij wil worden, maar het vak van vrachtwagenchauffeur lijkt hem wel wat. Twan twijfelt iets minder. Zijn vader en opa zitten op de wagen en met hen is hij al eens mee geweest. “Wat vervoeren jullie zoal?” wil Jelte weten. “Diverse goederen”, antwoordt Marco. “Vooral voor supermarkten. Bij veel ladingen moet de koelmotor aan.” Twan is wel geïnteresseerd en gaat op de Doe Dag graag naar Bakker Transport en Warehousing. Maar eerst wil hij weten wat dat is, een koelmotor. Marco: “Een motor die als een soort koelkast werkt. Die zorgt ervoor dat het in de trailer koel blijft, zodat je verse producten als melk, kaas en vleeswaren kunt vervoeren.”

 

Jesmer Breeuwsma

Technici nodig

Ook Van der Werff Logistics staat op het Beroepenfeest. Jesmer Breeuwsma is chauffeurscoach en binnen het bedrijf verantwoordelijk voor de begeleiding van nieuwe chauffeurs. Het bedrijf telt 275 trekkende eenheden en heeft standplaatsen door heel het land. “Deze maand starten we met onze nieuwbouw in Waalwijk,” vertelt Barry Kuijpers enthousiast. Barry is hr-medewerker bij Van der Werff en verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe chauffeurs. Ook monteur Alan Timmerman staat klaar om vragen van leerlingen te beantwoorden. Want naast chauffeurs, zoekt het bedrijf ook technici. Alan geeft een goede reden waarom je als monteur voor Van der Werff zou kiezen. “Bij ons heb je veel meer mogelijkheden om het vak van monteur goed te leren. Als je bijvoorbeeld bij een dealer werkt, heb je veel verstand van één merk. Bij ons krijg je met vrijwel alle merken te maken en ook met ander materiaal zoals trailers en meeneem-heftrucks.”

Vissen in dezelfde vijver

Jesmer wil de leerlingen graag vertellen over het chauffeurswerk. “We moeten jongeren enthousiast maken voor het vak. We kunnen wel chauffeurs bij andere bedrijven wegplukken, maar daar schiet je uiteindelijk niets mee op. Alle transportbedrijven vissen in dezelfde vijver. We moeten er als sector gezamenlijk voor zorgen dat die vijver groter wordt. Misschien zijn de leerlingen die hier vanmiddag rondlopen nog te jong. Misschien weten ze nog niet wat ze willen worden. Maar we kunnen ze al wel in contact brengen met het werk van vrachtwagenchauffeur. Als ze over een tijdje een beroepskeuze moeten maken, hebben ze hopelijk een goed en positief beeld van ons werk. Daarom staan wij hier.”


OPEN DAG OP BEDRIJF

Een Open Dag op een bedrijf. Dat kan bij De Wit Transport in Oegstgeest. De Wit huisvest de Bollen- en Veenstreek Transport & Logistiek Academy. Dit is een samenwerking van vier leerbedrijven in de regio, MBO College Airport en STL. Eén dag per week volgen BBL’ers lessen in het pand van De Wit Transport. En op 9 maart is er dus een Open Dag.

Digitaal een ramp

Het is even na zessen op deze woensdag in maart. In de vergaderzaal van De Wit Transport zit vakdocent en mentor Hans de Boer van MBO College Airport, samen met vertegenwoordigers van de leerbedrijven, achter een ‘warme hap’. Zojuist hebben ze de eerste ronde van hun Open Dag gehad. Dadelijk zal een tweede groep vmbo-leerlingen en ouders opdagen. De gastheren zijn blij dat het weer kan. Hans: “Vorig jaar hadden we een digitale Open Dag, maar dat was een ramp. Er kwam digitaal maar één student binnenlopen.” De bezoekers kunnen vandaag, na het informatieve praatje, buiten de wagens van de leerbedrijven bekijken. Ook mogen ze in de loods rondrijden op een heftruck. Hans: “En we hebben ook een simulator. Daarop kunnen ze ervaren hoe het is om in een vrachtwagen te rijden”

Hans de Boer

Trucks on Tour

Om vmbo-leerlingen in de Bollen- en Veenstreek warm te maken voor de Open Dag, trokken de vier leerbedrijven (Dobbe Transport, De Wit Transport, Van der Slot Transport en Wesseling Logistics) met een aantal vrachtwagens langs vmbo-scholen in de regio. Deze ‘Trucks on Tour’ heeft volgens Hans effect gehad. “Door naar leerlingen toe te gaan, kun je in de praktijk laten zien hoe het is om in het transport te werken. Ze moeten zich namelijk vóór 1 april inschrijven voor een vervolgopleiding. Dankzij Trucks on Tour en deze Open Dag krijgen ze een goed beeld van wat het beroep en de opleiding inhoudt.”

Harry Schalk

Vergrijzing slaat toe

Om kwart over zes druppelen de eerste leerlingen en een paar ouders de kantine van De Wit Transport binnen. Het zijn er wat minder dan verwacht. Achter de statafels met promotiemateriaal wachten de mensen van de leerbedrijven hen op. Harry Schalk van Wesseling Logistics ziet de drie andere bedrijven niet als concurrenten. “Wij hebben ons gezamenlijk hard gemaakt om hier in de regio een campus van MBO College Airport te krijgen. Het is nodig om jong talent binnen te halen, want de vergrijzing slaat toe onder de chauffeurs. Als elk leerbedrijf vijf leerlingen werft, zijn wij tevreden. Volgens mij zijn er al twintig aanmeldingen voor de opleiding.”

William Rasenberg – Nathan Perkins

Bevestiging van keuze

Twee van de vmbo-leerlingen die zich al aangemeld hebben voor de opleiding Chauffeur wegvervoer zijn Katwijkers Nathan Perkins (17) en zijn maat William Rasenberg (16). De moeder van William wist van de Open Dag. “Dat had ze in de krant gelezen.” Voor Nathan en William is de Open dag een bevestiging van hun keuze. De jongens staan buiten in de schemer de wagens van de leerbedrijven te bewonderen. Een voorkeur voor een leerbedrijf hebben ze al. Als het aan hen ligt, wordt het De Wit. “Mijn vader werkt daar als chauffeur”, legt William uit. “Hij heeft veel ritten naar Italië. Vrachtwagenchauffeur is een gaaf beroep en ik heb er alles voor over om het te worden.”

Mee met stiefvader

Ook de stiefvader van Nathan is chauffeur. “Hij rijdt veel op Engeland en ik ga zo vaak als ik kan met hem mee. Het is mijn droom om internationaal te rijden. Ik ben al met mijn B-rijbewijs bezig, zodat ik dadelijk al ervaring op kan doen”, vertelt Nathan. En hun ouders, zijn die het eens met de beroepskeuze van hun zonen? De jongens moeten lachen: “Die vinden het leuk. Zo vader zo zoon”.

Fred en Stan Blondsma

Graag switchen

Stan Blondsma (17) uit Sassenheim en zijn vader Fred hebben net met Harry Schalk van Wesseling Logistics een afspraak gemaakt om op het bedrijf langs te komen. Stan zit in het eerste jaar van een BBL-opleiding en werkt bij een verhuisbedrijf. “Ik wil graag switchen, want de opleiding en het leerbedrijf bevallen niet. Het werk is veel te zwaar en ik word niet goed begeleid. Mijn moeder zag dat er vandaag een Open Dag was. Vandaar dat ik hier nu ben met mijn vader.”

Zelf bepalen

Op het vmbo deed Stan een beroepskeuzetest en daaruit kwam logistiek rollen. Maar Stan weet nog niet zeker of hij wel chauffeur wil worden. “Ik ga eerst bij Wesseling praten en kijken of het wat voor mij is.” Zijn vader vindt dat Stan zelf moet bepalen wat voor opleiding hij wil doen. “Ik ben verkoopmanager in IJmuiden en De Wit rijdt vaak voor ons. Vrachtwagenchauffeur lijkt mij een prachtig mooi beroep. Die vrijheid spreekt mij aan. Als ik zijn leeftijd had, zou ik internationaal willen rijden. Maar hij moet zelf de keus maken. Ik hoop dat hij een goede leeromgeving vindt en dan: afmaken waar je aan begint.”

Vader op klompen

Mentor Hans de Boer haalt de jongens die uit een chauffeursfamilie komen, er zo tussenuit. “Die komen vaak binnen met een Scania-jackie aan, of de vader loopt op klompen. Dan weet je het al. Maar de sector heeft veel meer jongeren nodig. Het is hoog tijd dat het beeld van chauffeur verandert. Nu denken veel jongeren en hun ouders dat het zwaar en vies werk is en dat je lange dagen maakt. Maar dat is achterhaald. Parttime-werken is al heel gewoon. Programma’s als ‘Meiden die rijden’ helpen wel om het beeld bij te stellen. Al heb ik helaas nog geen meiden in de klas.”

Voor ouders belangrijk

Hans is zelf zes jaar chauffeur geweest. Zijn ouders vonden zijn beroepskeuze maar niets. “Ze wilden dat ik doorleerde en dat heb ik toen als zestienjarige gedaan. Later ben ik toch achter het stuur gekropen. Zo’n Open Dag is vooral voor ouders belangrijk. Wij van het ROC, STL en de leerbedrijven kunnen laten zien dat hun kind een goede mbo-opleiding krijgt. Dat het echt een vak is.”

 


Subsidie groot rijbewijs naar 100 procent
Vanaf 1 januari 2022 ontvangen
alle nieuwe en bestaande BBL-leerlingen met terugwerkende kracht 100 procent SOOB-subsidie op het lesgeld voor het groot rijbewijs en de vakbekwaamheid (Code 95). Voorwaarde is wel dat zij het BBL-traject via STL volgen. Deze verhoging van 90 naar 100 procent is bedoeld als extra stimulans voor jongeren om voor de BBL-opleiding Chauffeur wegvervoer te kiezen.

De subsidie staat gelijk aan een korting van 6.300 euro op de rijlessen voor het rijbewijs C, E bij C, praktijktoetsen en heropleidingen. De eigen bijdrage voor leermiddelen en (her-)examens is daardoor vrij beperkt. De SOOB-subsidie op de rijlessen voor het B-rijbewijs blijft 40 procent.


Aanmelden voor BBL-traject

Wil je leren voor een beroep in transport en logistiek? Meld je dan nu aan voor een BBL-traject via Sectorinstituut Transport en Logistiek.

Je krijgt dan:

– je opleiding bij een erkend leerbedrijf;
– zeker een baan, als je de opleiding met een diploma afsluit;
– 100 procent subsidie op de rijlessen voor het groot rijbewijs;
– een leuke welkomstbox en een gratis licentie voor het spel Euro Truck Simulator 2.

Meer weten? stl.nl/bbl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.