Groepsportret: Vracht vooruit met trotse vrouwen

Groepsportret

Je moet het samen doen. Dat gaat gemakkelijker als je goede collega’s hebt en de sfeer prettig is. Bij de wereldwijd gevestigde logistiek dienstverlener Mainfreight maken 592 vrouwen deel uit van de bijna 1800 medewerkers. De vrouwelijke chauffeurs van de locatie ’s-Heerenberg vormen een team dat spreekt over respect, waardering en vrijheid.

 

Achterste rij v.l.n.r.: Britt Mennink, Anne Westerveld, Marjel Rutgers, Marloes Wissink, Maaike Schellevis, Lenny van der Ent, Marion Boere

Voorste rij v.l.n.r.: Stephanie Giesen, Maren van Uhm, Corine Evers, Margo van Kooten, Inge Colenbrander, Sylvana Verheijen, Regina Riggeling


Mainfreight Nederland telt 1799 werknemers van wie 592 vrouw zijn. Daarvan werken er 24 als chauffeur, 281 in het warehouse/crossdock, 18 in de kantine en 269 in overige rollen zoals onder andere freight-coördinator, planner en IT’er. 

Sylvana Verheijen • 26 jaar • 2 jaar chauffeur • woont in Velp  
Inge Colenbrander • 20 jaar • 1½ jaar chauffeur • woont in Varsseveld

Veel complimentjes

Sylvana: “Ik rijd nu twee jaar op de bakwagen en vind het heerlijk. Ik woon alleen en mijn vriend, ook chauffeur, woont in Rotterdam. We zien elkaar elk weekend en elke vrijdag stap ik bij hem in de vrachtwagen om mee te rijden. Vooral de vrijheid is fijn. Onderweg krijg je als vrouw veel complimentjes. Vaak krijg ik te horen ‘hé lieveling, jij bent mijn favoriet.’ Een keertje is dat leuk maar het moet niet te vaak gebeuren. Ik heb voor de Vrienden van Amstel Live een keer spullen naar Ahoy in Rotterdam gereden. Een hele leuke ervaring.”

Een meid die komt lossen

Inge: “Van kleins af aan vind ik het chauffeursvak mooi. Ik ben ook vaak mee geweest op de vrachtwagen. Ik woon thuis bij mijn moeder en zus. Het is vooral de omgeving Utrecht waar ik stukgoed aflever. Als vrouw krijg ik leuke opmerkingen. Ik merk dat mensen het leuk vinden als er een meid komt lossen. Je krijgt meteen koffie aangeboden!”

Marjel Rutgers • 27 jaar • 5 jaar chauffeur • woont in Gendringen
 Anne Westerveld • 26 jaar • 5 jaar chauffeur • woont in Aalten

Stephanie Giesen • 30 jaar • 1 kind van 8 • 7 jaar chauffeur • woont in ’s-Heerenberg
Corine Evers • 40 jaar • 2 kinderen van 7 en 9 • 22 jaar chauffeur • woont in Gendringen

De kick van het grote

Marjel: “Ik heb recreatie gestudeerd maar dat beviel niet. Via mijn stiefvader kwam ik in contact met het transport. Met dagen van twaalf uur is het soms wel lastig in mijn eentje, maar ik heb twee katten waarbij het leuk thuiskomen is. Vooral de vrijheid van het rijden vind ik heerlijk. En dat grote van de vrachtwagen geeft me een kick. Ik rijd vaak complete vrachten omdat ik dat rustiger vind. De toekomst? Ik bekijk het van dag tot dag. En ondanks dat Mainfreight een heel groot bedrijf is, ben je geen nummer. Dat vind ik heel belangrijk.” 

Dankbaar werk

Stephanie: “Ik ben begonnen in de zorg, maar toen ik zwanger werd en er eigenlijk een opleiding bij moest doen, leek me dat lastig met een kind. Mijn toenmalige vriend werkte hier en zo ben ik erin gerold. Ik werk drie dagen per week en dan is mijn kind bij zijn vader. Ik vind het heel dankbaar werk en ik maak eigenlijk geen vervelende dingen mee. ‘s Morgens rijd ik een volle trailer naar Waddinxveen en van daaruit laad ik weer op diverse adressen. Ik wil dit werk graag blijven doen en vooral bij deze werkgever, omdat je altijd met de planners kunt overleggen.”

Pure ontspanning

Corine: “Ik wilde altijd al chauffeur worden. Vroeger telden mijn zusje en broertjes de gekleurde personenauto’s en ik de vrachtwagens. Ik houd van die enorme auto die je achter je hebt en het leuke contact bij de klanten. Ik rijd stukgoed met de combi. Er zijn niet veel vrouwen hier die dat doen. Het rijden vind ik pure ontspanning. Sinds een jaar rijd ik een bodedienst naar Amsterdam. Ik moet om half vier van huis. Ik dacht dat ik dat niet zou trekken, maar ‘s nachts rijden is heerlijk! Mijn man heb ik hier leren kennen. Het is prima te regelen met het gezin.”

Grote trailer inparkeren

Anne: “Mijn hele familie zit in het transport. De grote trailer inparkeren vind ik makkelijker dan mijn eigen auto. Je moet jezelf blijven uitdagen en niet te bang zijn. Ik denk dat ik dit werk nog heel lang blijf doen. Elke dag weer andere mensen zien en nieuwe wegen leren kennen. Internationaal? Ik zie mezelf als vrouw nog niet zo snel op een parking overnachten. Dat voelt niet fijn. Al kan ik op locaties van Mainfreight slapen. Ik wil best naar Duitsland rijden, maar kom graag elke avond weer thuis.”

Maaike Schellevis • 26 jaar • bijna 1 jaar chauffeur • woont in Doetinchem 
Lenny van der Ent • 58 jaar • 3 zoons van 21, 27 en 29 • 1 jaar chauffeur • woont in Gaanderen
Marion Boere • 55 jaar • 1 zoon van 19 • bijna ½ jaar chauffeur • woont in ‘s-Heerenberg

Geen machocultuur

Maaike: “Na mijn studie mediavormgeving kreeg ik het benauwd van de gedachte om elke dag achter een beeldscherm te zitten. Door documentaires als Mighty Truckers en Meiden Die Rijden kwam ik op het idee chauffeur te worden. De vrijheid en de afwisseling trekken me. En ik zie dingen van de wereld. Ik rijd met de bakwagen vier dagen van twaalf uur. Als het vanwege files richting de vijftien uur gaat, vind ik het wel zwaar. Door een goede taakverdeling thuis werkt dat. Ik voel me erg welkom hier. Er is geen machocultuur en geen verschil met leidinggevenden.”

Autorijden als hobby

Lenny: “Ik ben 21 jaar gastouder geweest. Na mijn scheiding in 2015 moest ik op zoek naar een hoger inkomen. Ik heb jaren op de taxi gereden. Toen ik mijn zoon hielp met zijn vrachtwagen-theorie, kreeg ik zelf de smaak pakken. Maar zie op mijn leeftijd maar eens een bedrijf te vinden voor de praktijkervaring. Gelukkig lukte dat bij Mainfreight. Autorijden was altijd al een hobby van me. Het geeft me een gevoel van trots als ik toch maar mooi wegrijd van een heel moeilijk bereikbare klant.”

Koeien en kalfjes

Marion: “Mijn carrière begon als internationaal planner bij een transportbedrijf. Daarna werkte ik dertien jaar in de thuiszorg. Toen de bureaucratie de overhand kreeg, stapte ik over naar het transport. Eindelijk heb ik mijn grote droom waargemaakt: het groot rijbewijs halen. De theorie vond ik pittig, maar het is gelukt. Ik zit echt op mijn plek. Ondanks het respectloze gedrag van veel andere verkeersdeelnemers. Ik kom regelmatig bij boerderijen waar ik chemicaliën breng voor de melkrobot. Even heerlijk kroelen met de koeien en kalfjes.”

Marloes Wissink • 21 jaar • 2 ½ jaar chauffeur • woont in Doetinchem
Maren van Uhm • 33 jaar • 12 jaar chauffeur • woont in ’s-Heerenberg

Altijd gereedschap bij me

Marloes: “Mensen vinden het altijd bijzonder als een vrouw met een combi de aanhanger meteen de eerste keer voor het dock krijgt. Vervelende opmerkingen krijg ik amper en anders heb ik mijn woordje wel klaar. Ik ben opgeleid tot vrachtwagenmonteur. Uiteindelijk vind ik het rijden veel leuker. Vooral de vrijheid is heerlijk. Of ik voordeel heb van mijn monteurservaring? Ik heb wel altijd gereedschap bij me. Vaak wordt het tóch de werkplaats. Voor de toekomst lijkt internationaal transport me gaaf of misschien ook wel speciaal transport, maar dat doet Mainfreight nog niet.” 

In beeld bij Mocromaffia 

Maren: “Mijn vader werkt ook bij Mainfreight en ik ging vaak met hem mee. Ik denk dat in ’s-Heerenberg de helft van de mensen bij Mainfreight werkt. Als je na je werk in de supermarkt komt, zie je een hoop blauwe werktenues. Ik rijd vier dagen per week en deel vaak met mijn vader een route als hij op vakantie is of een dag vrij heeft. Voor de opnames van de serie Mocromaffia ben ik samen met een collega met een vrachtwagen vol licht, geluid en camera’s naar Spanje gereden. We zijn bij de opnames gebleven en kwamen ook nog in beeld. Prachtige ervaring!”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *