TON op de koffie… bij de familie Kruis

Een veeleisende baan. Een druk gezin. Hoe combineer je die twee? Hoe zorg je dat er balans is tussen werk en privé?
TON gaat – met een forse taart onder arm – op huisbezoek. Deze keer bij de familie Kruis in Beneden-Leeuwen.

HET GEZIN

Maikel (31) en Agnes (44) Kruis

– zijn 5 jaar getrouwd;

– kennen elkaar via de Mini Cooperclub; sinds 2009 hebben ze een relatie;

– gingen ‘officieel’ samenwonen in 2012, in het huis van Agnes in Veenendaal;

– wonen ruim vier jaar in een zelf verbouwd huis in Beneden-Leeuwen;

– hebben een dochter, Gaby, van 6 maanden;

– Agnes was eerder 15 jaar samen met Ron, die in 2006 aan een hartstilstand overleed.

Maikel is sinds 2011 chauffeur; daarvoor was hij uitvoerder bij een steigerbouwbedrijf. Hij werkt sinds april 2018 als chauffeur/machinist op een autolaadkraan bij Jenniskens Kraanverhuur in Wychen, 5 dagen per week.

Agnes is vier jaar vrachtwagenchauffeur; daarvoor was zij banketbakker. Zij werkt als distributiechauffeur bij Aldi in Culemborg, sinds de geboorte van Gaby 2 dagen per week.

 

HET WERK

Maikel: “Ik wilde altijd al met een autolaadkraan werken. Het liefst sta ik zoveel mogelijk stil. De vrachtwagen is zeg maar een noodzakelijk kwaad, omdat de kraan erop staat. Het voordeel van de autolaadkraan is dat je spullen mee kunt nemen. Met een telekraan kan dat niet. Autolaadkraanchauffeurs zijn een apart slag volk. Ze vinden het niet erg om de hele dag door de bagger te lopen.”

Agnes: “De vrachtwagen heeft me altijd wel getrokken, maar het kwam er nooit van. Toen het vier jaar geleden bij de banketbakkerszaak waar ik werkte slecht ging, ben ik mijn rijbewijs gaan halen. Zodoende kon ik snel aan de slag toen de banketbakker failliet ging.”

Maikel: “Ik kom uit een chauffeursfamilie: vader, twee ooms, opa. Waarom ik dan toch uitvoerder in de bouw werd? Omdat mijn vader niet wilde dat ik chauffeur werd en daar luister je dan nog even naar. Hij rijdt internationaal en was niet veel thuis. Ik wil ’s avonds thuis zijn, zeker nu er een kleintje is.”

Agnes: “Ik had bij Aldi een contract voor 34 uur. Na de geboorte van Gaby ben ik zestien uur gaan werken. Die combinatie vind ik fijn. Het is leuk om twee dagen te rijden en onder je collega’s en klanten te zijn. En ik vind het heerlijk om dan weer thuis te zijn en voor onze kleine te zorgen.”

 

DE BALANS

Agnes: “Maandag en donderdag zijn mijn vaste dagen. Ik werk middagdiensten, dus tot laat in de avond. Op maandag zijn Maikels of mijn ouders hier; op donderdag gaat Gaby naar een gastouder. Vooral die donderdag is wel eens stressen.”

Maikel: “Ik zit dan de hele dag tegen de klok aan te rijden om haar ’s avonds op tijd op te kunnen halen. In principe moet dat vóór zes uur. Als chauffeur heb je een flexibele eindtijd, je weet nooit wanneer je klaar bent. Voor ons is het extra lastig, omdat we allebei chauffeur zijn.”

Agnes: “De Aldi vindt het prima als ik in het weekend zou gaan werken. Maar dat wil ik niet meer, omdat ik altijd al op zaterdag heb gewerkt. Zo blijft het weekend voor ons gezin.”

Maikel: “En we hechten nogal waarde aan de zondagsrust. Als het niet echt noodzakelijk is, werken we dan liever niet. Dat heeft met ons geloof te maken. Op zondag besteden we graag tijd aan familie en vrienden.”

 

DE TAKEN

Agnes: “Koken doe ik meestal, want ik ben thuis. Als Maikel een berichtje stuurt ‘Ik kom eraan’, ga ik eten maken. Tenzij het net het moment is dat de kleine een fles moet, dan begin ik er niet aan. In het weekend is Maikel de chef. Het schoonmaken is ook mijn taak. Qua huishouden is het heel simpel. Ik houd het bij en dan is het niet veel werk.”

 

HET GELD

Maikel: “We zijn heel ouderwets: alles gaat in één pot.”

Agnes: “Ik zeg weleens tegen Maikel: ‘Ik krijg nooit wat van je, nooit een bos bloemen of een cadeautje.’ Dan zegt hij: ‘Ik lever elke maand mijn salaris in.’ Tja, daar heeft hij een punt.”

Maikel: “Ik kan niet zo goed geld beheren. Dat doet zij veel beter. Het interesseert me ook niet, ik kijk er niet naar om. Als je me een briefje stuurt met ‘Je moet dit of dat betalen’, dan blijft het rustig drie maanden liggen.”

Agnes: “Hij doet ook niet aan internetbankieren. Maar Maikel weet wel hoe we er financieel voor staan.”

Maikel: “En we sparen, dat is belangrijk. Elke maand. Daar wordt niet vanaf geweken.”

Agnes: “We willen een minimumbedrag op de spaarrekening hebben staan. Zodat je niet in de paniek hoeft te schieten als de auto of de koelkast kapot gaat.”

Maikel: “Sinds vorig jaar zetten we ook honderd euro per maand apart voor een aanvulling op mijn pensioen. Ik heb laten uitrekenen wat het verschil straks is tussen mijn inkomen vlak voor en meteen nadat ik stop met werken. Als vrachtwagenchauffeur ben je natuurlijk gewend veel overuren te maken en die zie je in je pensioen niet allemaal terug.”

 

DE ZORGEN

Agnes: “Ik draag natuurlijk een geschiedenis met me mee. Ik ben zeven jaar met mijn eerste man Ron getrouwd geweest en daarvoor hebben we vier jaar samengewoond. Dat is toch een deel van mijn leven. Voordat Gaby er was, zei Maikel altijd: ‘We zijn niet met z’n tweeën, we zijn met z’n drieën.’ Dat was voor mij het teken dat het goed zat.”

Maikel: “Hun trouwdag en Rons verjaardag wordt nog steeds gevierd. Ik heb daar geen moeite mee. Ik heb liever dat je erover spreekt dan dat het doodgezwegen wordt.”

Agnes: “Ik vond het in het begin ook wel lastig dat ik zoveel ouder ben. Dertien jaar. Door een nieuwe relatie aan te gaan, ben ik veel mensen kwijtgeraakt. Veel vrienden van vroeger zijn er niet meer.”

 

DE TOEKOMST

Agnes: “Ons leven is enorm veranderd nu Gaby er is.”

Maikel: “Zo’n kindje is het mooiste wat er is. Vroeger maakte een uurtje extra werken me niet uit. Wilde ik nog wel eens een extra bakje koffie drinken op de zaak. Tegenwoordig is het niks geen koffie meer, maar direct naar huis. Ze hoeven ook niet meer om vijf uur aan te komen met ‘Kun je nog even …’. Nee, ik moet naar huis. Goed, als er gewerkt moet worden, moet er gewerkt worden. Maar je gaat andere dingen belangrijk vinden.”

DE VRIJE TIJD

Agnes: “De Mini is onze gezamenlijke hobby. We hebben een aantal auto’s en daar sleutelt hij aan. En dan zijn er natuurlijk de bijeenkomsten van de Mini-club.”

Maikel: “Klussen is ook een hobby. Of zeg maar: een zware verslaving. Dit huis was bijna een bouwval. We hebben het helemaal opnieuw opgebouwd. En nu het klaar is, begint het alweer te kriebelen.”

Agnes: “Ik ben al op Funda aan het kijken.”

 

HET CIJFER

Agnes: “Momenteel geef ik mijn leven zeker een 9. Maar als ik over de afgelopen veertig jaar terugkijk, houdt het bij een 7 wel op. Ik heb veel verdriet gehad.”

Maikel: “Tja, een cijfer … een cijfer … Vooruit, een 7,5. Het leven is wel een stuk mooier nu er zo’n minimensje is.”

 


 

Nu al kijken naar je pensioen?

Voor Maikel zijn AOW en pensioen nog ver weg. Toch heeft het zin bijvoorbeeld één keer per jaar te bekijken hoe je er straks voor zult staan. Via pfvervoer.nl/pensioenplan kun je zelf, nadat je inlogt met je DigiD, eenvoudig bekijken hoeveel pensioen je naar verwachting krijgt als je het tegelijk met je AOW laat ingaan. Vergelijk het inkomen dat je op dit moment krijgt eens met het pensioen dat je later naar verwachting krijgt.

Wat ook al kan als je nog jong bent, is een pensioenplan maken. Het is altijd nuttig om te kijken wat er mogelijk is. Je kunt een plan bewaren en later aanpassen. Je vormt zo steeds beter een beeld van je latere pensioen en je kunt nu al beslissen om zoals Maikel iedere maand iets erbij te sparen. Het is niet mogelijk om extra pensioen in te leggen bij Pensioenfonds Vervoer

 

Bouw je (extra) pensioen op door overuren?

Maak je overuren, dan tellen deze ook mee bij de berekening van je pensioen. Er zit wel een maximum aan. Per jaar kunnen maximaal 364 overuren meetellen. Maak je meer overuren? Dan hoef je over die extra uren geen pensioenpremie te betalen. De uren boven de 364 uur leveren dus netto meer salaris op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.