Code 95

’t Moet … maar mag ’t minder saai?

 Code 95. Een onderwerp dat aan stamtafels en bij koffieautomaten tot gezucht en gemopper leidt. Nascholing is vaak zo saai, is de veelgehoorde klacht. Maar ja … ’t is verplicht.

Bij Van Zaal Transport proberen ze van de plicht een zinnige tijdsinvestering te maken. Chauffeurs van de verschillende locaties krijgen op één dag een vierdelig programma voorgeschoteld, afgestemd op hun dagelijkse werk.

Dat maakt wat móét toch iets minder saai.

Het helemaal gehad

“Als chauffeurs zeven uur achter elkaar bezig zijn met de digitale tachograaf, hebben ze het echt helemaal gehad. En daar moeten ze dan ook nog een vrije zaterdag voor opofferen. Daarom hebben we voor een andere opzet gekozen.” Bert van Vliet (56) uit Nieuwkoop is manager Personeel en Organisatie. Hij legt uit hoe ze het bij Van Zaal Transport aanpakken. Namelijk: met zogenoemde Chauffeursdagen. Twee zaterdagen in januari waarop tweemaal veertig chauffeurs zich verdiepen in schadepreventie, beroepshouding, manoeuvreren en Het Nieuwe Rijden. In groepjes van tien (samengesteld uit mensen van de verschillende vestigingen) gaan ze in lokalen en op het bedrijfsterrein aan de slag. Bert: “In deze periode van het jaar is er wel tijd om twee van die dagen te organiseren. Ook op deze zaterdagen moeten nog veel collega’s gewoon werken. Maar in de lente en in september moet iedereen vol aan de bak en hebben we ook nog veertig flexkrachten extra nodig om alle tuinplanten bij de tuincentra van dit land te brengen.”

Toegesneden op werk

Bijkomend voordeel van de Chauffeursdagen: collega’s die elkaar anders nooit zien, ontmoeten elkaar. Bert: “Dat maakt het voor hen ook aantrekkelijker. We zoeken naar een invulling waar ze echt iets aan hebben. Het moet met sierteelt te maken hebben. In het verleden hebben we een keer een cursus gehad over het laden van pallets met rubberen matjes eronder, zodat ze niet schuiven. Maar ja: wij werken met rolcontainers. Voor onze chauffeurs is het zekeren van die rolcontainers veel belangrijker. Hoe zet je de stangen goed vast in de bak? We proberen ervoor te zorgen dat steeds meer informatie is toegesneden op wat écht voor hun werk belangrijk is.”


EHBO verplicht stellen

Karel Flos (60) uit Venlo heeft op deze zaterdagochtend net Het Nieuwe Rijden en Schadepreventie achter de rug. Zijn reactie fris van de lever: “Dit is veel beter dan dat je de hele dag met één onderwerp bezig bent. Na een paar uur interesseert het je niet meer. Het is mooi om in deze uren wat zaken op te frissen. Veel weet je, maar je vergeet ook wel eens iets.” Karel heeft nog wel een aanvulling op het programma. “Ik vind eigenlijk dat EHBO verplicht zou moeten zijn. Wij zijn vaak als eerste bij een ongeluk, nog voor de politie en de brandweer. Dan moet je weten wat te doen. Laatst maakte ik een ongeluk mee. Bij Weert, drie luxewagens op elkaar, drie zwaargewonden. Ik heb met mijn vrachtwagen de weg geblokkeerd en 112 gebeld. Uit mijn militaire diensttijd weet ik hoe te handelen. De mensen die hard lagen te schreeuwen, heb ik met rust gelaten. Ik heb die ene die bijna bewusteloos was bijgestaan. Gezorgd dat hij niet wegviel voordat er professionele hulp kwam.”


Schade beperken

Dennis van Duijn (29) uit Uithoorn is teamleider van de planning en chauffeur bij Van Zaal. “We hebben het zojuist over beroepshouding gehad. Wat straal je uit? Hoe gedraag je je? Je moet je als ‘een Van Zaal’ opstellen. Saamhorigheid en betrouwbaarheid zijn daarbij belangrijk, volgens mij. Praten over beroepshouding is het onderdeel dat me het meeste boeit. Vanmorgen hebben we het ook over schadepreventie gehad. Dan zie je dat mensen gaan nadenken over wat schade betekent. Het maakt ze bewuster: ze zien het totale plaatje. Dat de kosten van schade zo groot zijn dat het bedrijf ter compensatie een heel jaar een vrachtwagen voor niks moet laten rijden. Dat vind ik interessant.”

Dennis kijkt ook al uit naar het middagprogramma. “We gaan het hebben over sierteelt. Daar ben ik wel benieuwd naar, want zo’n cursus heb ik nog nooit gehad. Het gaat over hoe je goed met de planten omgaat. Hoe je bijvoorbeeld rekening houdt met gevoeligheid voor temperatuur. Want ook daarmee kun je schade beperken.”


Fysieke inspanning

Jacko Adamse (55) uit Haarlem noemt zichzelf ‘sjouwfeur’. “Want we sjouwen wat af met die karren vol bloemen en tuinplanten. In de cursussen voor Code 95 komt fysieke inspanning ook wel voorbij, maar dat is toch vaak moeilijk toe te passen in mijn eigen dagelijkse werk. Daarvoor zou de informatie nog preciezer over de sierteelt moeten gaan. Ik heb een tijdje geleden mijn achillespees ingescheurd door een ‘lulligheidje’ met een kar. Hoe je dat soort akkefietjes kunt voorkomen, vind ik belangrijk. Dat zou goed in een Code 95-cursus passen.” Over de nascholing die hij voor die Code 95 moet volgen, is Jacko kritisch. “Ik ben niet zo goed met het woord ‘moeten’. Maar ja, je steekt er altijd wel iets van op. Vanmorgen was ik aan het manoeuvreren met de auto. Ik houd altijd rekening met een uitzwaai van ongeveer twee meter. Toch reed ik twee weken geleden mijn rechterachterlicht eraf. Ik hoorde nu dat de precieze uitzwaai 1 meter en 60 centimeter is. Dat is handig om te weten.”


Kennis op peil

Niet iedereen kijkt met gemengde gevoelens naar de nascholing. Eric van Veen (51) uit Hilversum vindt Code 95 belangrijk. “Het is een manier om je kennis op peil te houden. We hebben het vandaag gehad over beroepshouding. Dan komen zaken aan de orde als je uiterlijk en hoe je met je spullen omgaat. Dat vind ik prima, al zouden we er wat dieper op kunnen ingaan. Niet alleen maar wat je moet kunnen, maar vooral hoe je iets verandert. Wat dat betreft, vind ik het leuk om collega’s van andere vestigingen te ontmoeten en met elkaar van gedachten te wisselen. Bij Van Zaal doen ze trouwens veel aan dat onderlinge contact. Aan het eind van het seizoen hebben we bijvoorbeeld een barbecue met z’n allen.”


Ook voor baanzekerheid

Buiten bij de docks is Johan van Tongeren (63) uit Hoofddorp druk doende met manoeuvreren. Johan werkt sinds drie jaar bij Van Zaal. Hij heeft een speciale visie op Code 95. “Bij het vorige bedrijf waar ik werkte, zat ik in de personeelsvertegenwoordiging. Daar heb ik me ingespannen om mensen te overtuigen op tijd de nascholing te volgen. Voor hun eigen veiligheid. Maar ook voor hun baanzekerheid. Als een bedrijf failliet gaat, kom je makkelijk aan een andere baan als je kunt laten zien dat je je vaardigheden hebt onderhouden.”

Zelf hoefde Johan niet mee te doen aan Code 95-cursussen. “Vanwege mijn leeftijd. Maar vervolgens is die vrijstelling voor leeftijd weer komen te vervallen. Ik moet nu gewoon weer die 35 uur nascholing volgen.”

Meer verkeersborden

Johan heeft al het een en ander opgestoken, deze ochtend. “Dat manoeuvreren vind ik mooi. Normaal rijd ik met een trailer. Dat is heel iets anders dan met zo’n bakwagen. Ik werd op kleine dingen gewezen. De aanpak met zo’n Chauffeursdag is prima. De afwisseling is veel beter dan dat je zeven uur met één onderwerp bezig bent. Ik vind wel dat we het iets meer over verkeersborden en verkeersregels zouden moeten hebben. De belijning op de wegen, bijvoorbeeld, verandert steeds.”

Wat voor veel chauffeurs gesneden koek is, het gebruik van de tachograaf, is voor Johan een uitkomst. “Bij mijn vorige werkgever hadden we vrijstelling van de tachograaf. Als je dan zonder echte kennis van zo’n ding ermee aan de gang moet, is dat een heel gedoe. Ik ben blij dat het bij een Code 95-cursus aan de orde komt.”


Van Zaal Transport

Van Zaal Transport werd in 1996 opgericht door Merijn en Natasja van Zaal. Het familiebedrijf heeft nu 120 mensen in dienst en 65 wagens op de weg. Er zijn 7 vestigingen: De Kwakel (hoofdkantoor), Aalsmeer, Naaldwijk, Ammerzoden, Venlo, Herongen (DE) en Lochristi (BE). Er starten ritten vanuit De Kwakel, Aalsmeer, Venlo en Naaldwijk.

vzt.nl

 


Wat is Code 95?

Code 95 heet officieel ‘Richtlijn Vakbekwaamheid’. Alle EU-landen zijn verplicht de richtlijn te hanteren.

Waarom? De richtlijn zou moeten leiden tot meer verkeersveiligheid, minder ongelukken waarbij vrachtwagens en bussen zijn betrokken, minder brandstofverbruik (en dus CO2-uitstoot).

Waarom verschillen? De richtlijn komt vanuit ‘Europa’, maar elk land voert de regeling op zijn eigen manier uit. Een voorbeeld: in Nederland tellen ADR-opleidingen mee voor je Code 95, in veel andere Europese landen niet.

Meer over Code 95 weten? Ga naar stlwerkt.nl/code95


 

TON-tip

Je Code 95 blijft 5 jaar geldig. In die tijd moet je 35 uur nascholing volgen, waarvan minstens 7 uur praktijktraining. En binnen die praktijktraining moet je minimaal 2,5 uur zelf rijden.

Code 95 is tien jaar geleden ingevoerd. Vrachtwagenchauffeurs die toen al hun rijbewijs hadden, kregen tot september 2016 de tijd om de 35 nascholingsuren te volgen. Veel chauffeurs hebben het destijds op het laatste moment laten aankomen. Zij moeten dus vóór september 2021 weer 35 uur ‘verzamelen’.

Stel het volgen van je nascholing niet te lang uit. Het zou in 2020/2021 zo maar weer eens erg druk bij (rij-)scholen kunnen zijn.

 

Fotografie: Gertjan Kooij

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.