School komt naar je toe

“tolo”

Toekomst voor logistiek

Werk genoeg in de logistiek. Maar te weinig mensen om dat werk te doen. In Noord-Nederland proberen ze dat probleem te tackelen met een nieuw initiatief: TOLO. Een andere manier van praktijkgericht opleiden. Belangrijk element: de leraren komen naar je toe. Voor Gerrit Tuinstra en Maarten Steenbeek, twee van de eerste twaalf deelnemers, een uitkomst.

Bij binnenkomst in het kersverse klaslokaal blijkt dat Gerrit Tuinstra (21) en Maarten Steenbeek (32) goed met elkaar overweg kunnen. Belangstellend vraagt Gerrit naar de reparatie van Maartens auto. Het tekent de sfeer onder de eerste lichting TOLO-leerlingen. Gerrit: “Het is een vriendelijke klas met de aardigste leraren. Wel een heel gevarieerde groep. De jongste is 16 jaar, de oudste 42. En allemaal hebben we een andere achtergrond.”

Compliment
Het is een compliment voor docenten Bert de Graaf en Bert Steen van ROC Friese Poort, die elke week een dag naar transportbedrijf Hoekstra Kwaliteit in Logistiek in Sneek komen. Ook Maarten is zeer te spreken over deze manier van les krijgen. “De leraren die ik vroeger op school meemaakte, waren veel autoritairder. Ze draaiden echt hun lesjes af. Bij TOLO zijn ze veel meer betrokken bij de leerlingen. Het gebeurt bijvoorbeeld wel dat ze de les spontaan aanpassen, omdat er een belangrijk onderwerp in de groep leeft. Dat kan ook makkelijker, want iedereen is echt gemotiveerd om het mbo2-papiertje te halen.”

Les op locatie
Gerrit ziet nog een voordeel van ‘les op locatie’: “Als de docenten iets uitleggen in de klas, dan kunnen ze daarna zo naar de hal om het in de praktijk te laten zien.” Een voorbeeld is de les over het zekeren van lading. Na de uitleg kregen Gerrit en zijn klasgenoten ‘in het echt’ voorgedaan hoe het moet, wat belangrijk is en wat de gevolgen van een verkeerde aanpak kunnen zijn. Dat stimuleert de wisselwerking tussen leraar en leerling; contact dat bij TOLO zo belangrijk is.

Persoonlijke ontwikkeling
Want naast verdieping van de vakkennis is er ook veel aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling. TOLO confronteert leerlingen met hun gedrag en houding. Maarten: “Dan krijg je bijvoorbeeld de vraag hoe je overkomt. Als Rotterdammer kan ik mijn woordje goed doen en ben ik behoorlijk direct. Dat wordt in Sneek, waar toch een andere mentaliteit heerst, wel eens als dominant of bot ervaren. Als je dat beseft kun je er je gedrag op aanpassen.”

————-

Maarten Steenbeek uit Sneek kwam vorig jaar op het Werkfestival Sneek met TOLO in aanraking. Hij ontmoette op de stand van Sectorinstituut Transport en Logistiek adviseur Klaas de Haan. Na een gesprekje stapten ze samen naar de stand van Hoekstra Kwaliteit in Logistiek. Nu werkt Maarten bij Hoekstra in het magazijn.

“Ik was militair. Toen dat stopte, moest ik snel werk vinden. Ik heb een gezin met twee kinderen en een eigen huis. De kosten draaien gewoon door. Via het uitzendbureau nam ik alle baantjes aan die ik krijgen kon. Werk dat lang niet altijd bij me paste. Steeds moest ik weer op zoek naar een ander baantje. Steeds weer een nieuwe werkomgeving, waarin je je opnieuw moet bewijzen. Ik kreeg daar stress van en werd onzeker. Door TOLO en het werk bij Hoekstra is er een stuk rust gekomen. Ook omdat ik weet dat ik altijd bij Klaas en de leraren terecht kan, mocht het tegenzitten.”

“Het is mijn bedoeling om chauffeur te worden. Daar heb ik bij Defensie al ervaring mee opgedaan. Ook met logistiek, trouwens. Want dat is bij Defensie zeer belangrijk. Maar zonder mbo2-diploma zijn je kansen op de arbeidsmarkt klein. Als ik TOLO heb afgerond, wil ik dus dóór voor chauffeur.”

 

Gerrit Tuinstra uit Tersoal kwam via zijn vader in contact met TOLO. Gerrit deed na zijn opleiding Podium en Evenemententechniek een tussenjaar en pa tipte hem de nieuwe manier van opleiden.

“Ik wilde eerst vrachtwagenchauffeur worden, maar kies nu voor de logistiek. Ik had tijdelijk werk bij een metaalbedrijf en dat beviel me heel goed. Ik zorgde ervoor dat er bij de machines steeds de juiste hoeveelheid materiaal klaarstond. Op maandag kreeg ik door om hoeveel het ging en dan moest ik het over de hele week verspreiden. Er was een leuke sfeer en het werk lag me. Ik zou er zo terug willen. Maar er was na een tijdje geen werk meer voor mij.

Nu zoek ik nog een leerbedrijf. Via TOLO wil ik mijn mbo2-diploma logistiek medewerker halen. Daarmee maak ik veel meer kans op leuk werk.”


MEER KANSEN

Bij TOLO werken vijf partijen samen: Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL), ROC De Friese Poort in Sneek, Dinkla Verkeersopleidingen, JOOOP in Sneek en transportbedrijf Hoekstra Kwaliteit in Logistiek. Klaas de Haan van STL is nauw betrokken bij het project. Hij voert ook de intakegesprekken, die erop gericht zijn leerlingen te plaatsen met een goede kans van slagen.

Klaas: “De aanmeldingen zijn heel verschillend. Sommigen hebben werk, anderen nemen contact op vanuit een bijstandssituatie. Naast vakkennis opdoen, moeten leerlingen bewuster van zichzelf worden en beter weten waar hun kwaliteiten liggen. Dan staan ze stabieler in de maatschappij en hebben ze meer kansen op de arbeidsmarkt. Zij kunnen dan beter een bedrijf kiezen dat bij hen past. Daarom geven we ook sollicitatietraining, budget- en leefstijl-coaching.”

Meer weten of aanmelden? Kijk op stlwerkt.nl/tolo

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *