Thom gaat voor internationaal

Instroom leerling-werknemers

Het beroepsgoederenvervoer ‘vergrijst’. Op elke vier medewerkers is er eentje ouder dan 55 jaar. De bedrijfstak ‘vergroent’ ook: het aantal mensen jonger dan 25 neemt toe. Maar veel minder dan nodig is om de ouderen te vervangen. Dus enthousiaste leerlingen zoals Thom Bongaerts zijn meer dan welkom. Thom vertelt waarom hij zijn vader achterna gaat.

Thom Bongaerts – 17 jaar – woont in Neer – volgt sinds september 2020 de chauffeursopleiding – leerwerkt bij John Corneth Int. Transport in Baarlo

Hoezo chauffeur?

“Vanaf dat ik één jaar was, ging ik altijd met mijn vader mee. Hij reed toen voor John Corneth Int. Transport, groente en fruit. Wat ik tijdens die ritten deed? Uit het raam kijken, naar de omgeving en naar andere vrachtwagens. Mijn vader vertelde dan over de plekken waar we voorbij reden. Zo kwam ik als jongetje al in Engeland, en in Italië, Duitsland, Oostenrijk. Waar het bij klanten mocht, ging ik mee naar binnen. Ik vond het geweldig. Dus ik wist eigenlijk al jong heel zeker dat ik chauffeur wilde worden. Mijn opa is het trouwens ook, net als twee ooms. Of het in de familie zit, weet ik niet. Want mijn broertje Rick en zusje Sanne zijn niet echt van het transport. Rick zie ik wel een eigen friettent beginnen. Als we thuis frietjes eten, wil hij ze altijd maken. En dat kan hij goed!”

De leerwerkplek

“Ik heb vmbo gedaan op Sint Ursula in Heythuysen. In september ben ik begonnen met de opleiding Chauffeur Wegvervoer bij Het Gilde in Venlo. Elke woensdag ga ik naar school, de rest van de week werk ik in de praktijk. Als je een BBL-opleiding in transport en logistiek gaat doen, kom je met Sectorinstituut Transport en Logistiek in contact. Dan krijg je een contactpersoon, die je op weg helpt. Bij mij is dat Sanne Thijssen. Deze stageplek heb ik zelf gevonden. Eerst zocht ik het dichter bij huis, bij bierbrouwerij Lindeboom in Neer. Daar zou ik alles kunnen doen: in het magazijn werken, maar ook als bijrijder mee op de vrachtwagen. Vanwege corona durfden ze niemand aan te nemen. Toen ben ik bij Corneth gaan vragen. Ik kende het bedrijf natuurlijk, omdat mijn vader vroeger voor ze gereden heeft. Hij vertelde me ook vaker over hoe ze hier het werk doen.”

Op gesprek

“In de zomer heb ik een gesprek gehad met directeur John. Of ik zenuwachtig was? Nee, dat ben ik sowieso niet zo snel. Als ik voor mezelf weet dat ik me goed heb voorbereid, ben ik niet gespannen. Het gesprek was vooral kennismaken met elkaar. En ik kreeg uitleg over het bedrijf. Toen we klaar waren, zei John meteen dat ik kon beginnen. Dat heb ik aan Sanne gemaild, die ook nog op gesprek is geweest. Je bent als BBL’er namelijk in dienst bij het sectorinstituut, dus dat regelt een en ander met je leerbedrijf. Twee weken na het gesprek, midden in de zomervakantie, ben ik begonnen.”

Aan het werk

“Ik zit heel veel op de pompwagen. En ik heb mijn heftruckcertificaat gehaald, zodat ik ook op de heftruck mag. Op dit moment is mijn werk vooral laden en lossen van vrachtwagens. En ook wel crossdocken. Dat is als je twee auto’s aan dock zet en dan van de ene op de ander overlaadt. ’s Ochtends, als het niet zo druk is met laden en lossen, hebben we een lijst van kleine klusjes die we kunnen doen. Europallets stapelen, bijvoorbeeld, of de hal vegen. Mijn praktijkopleider Jos zit op kantoor. Hij komt wel vaker in het magazijn om te kijken of het goed gaat.”

De toekomst

“Ik ben begonnen met de theorie voor het B-rijbewijs. Als ik dat gehaald heb, kan ik met rijlessen beginnen: 32 uur verdeeld over 8 verschillende dagen. Gaat dat goed, dan kan ik dit jaar nog mijn B te halen. En als ik dan achttien ben, ga ik bezig voor C. Welk soort transport ik in de toekomst zal doen, weet ik nog niet. Maar wel dat ik internationaal wil rijden. Net als vroeger, toen ik naast mijn vader zat. Hij is best wel trots dat ik vrachtwagenchauffeur ga worden. Vier jaar geleden is hij ziek geworden en daarna afgekeurd. Ik denk dat hij stiekem hoopt dat hij later met mij mee kan.”


Met subsidie

Omdat de bedrijfstak instroom van jonge mensen zo belangrijk vindt, is er stevige subsidie. Wie via Sectorinstituut Transport en Logistiek een lerenwerken-traject doet, krijgt tot 90 procent korting op de rijopleiding. De resterende kosten verdien je als leerling zelf terug via het StudiePlan. Deze subsidie komt uit het SOOB-fonds.

Meer weten? Kijk op stl.nl/lerenwerken

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *