Steuntje in de rug

Jezelf ontwikkelen

Gezond, met plezier en succesvol je werk doen. Dat wil iedereen. Maar je hebt niet op alle omstandigheden invloed. Dus dan kan een steuntje in de rug je op weg helpen. Erik de Jong, Tim de Gier en Ronald Kreger vertellen hoe zij het aanpakken.

 

Erik volgt vakopleiding Declarant

Je wordt er nooit slechter van

Erik ontwikkelt zich verder

Erik de Jong – 49 jaar – woont in Papendrecht – is planner/transportbegeleider – werkt sinds 2018 bij Freight Line Europe in Maasdijk – zit 26 jaar in transport en logistiek

Op de eettafel staat de laptop opengeklapt. Ernaast een stapel boeken en een schrift met aantekeningen. Erik de Jong volgt de vakopleiding Declarant. Voor de planner/transportbegeleider van Freight Line Europe was het even wennen: weer studeren. Inmiddels ligt hij op stoom. En hij ontdekt dat het leuk is om jezelf te ontwikkelen. “Daar word je niet slechter van.”

Inklaren

Oudere chauffeurs zullen nog wel weten wat een declarant is. Vroeger moest je bij elke Europese grens met een stapel papieren naar het douanekantoor. Die documenten waren door een douanedeclarant of een expediteur in orde gemaakt. Sinds de EU open grenzen kent, is het inklaren van goederen alleen nodig voor landen buiten de unie. Met de Brexit is Groot-Brittannië weer zo’n land geworden. Bij veel transportbedrijven is de kennis van het inklaren verouderd of verdwenen. 

Doorleren

Zo ook bij Freight Line Europe. Erik kreeg de vraag of hij de vakopleiding Declarant wilde gaan doen. Voor hem een mooie kans. “Ik heb mbo Bedrijfsadministratie gedaan en had alles in huis voor een hbo-opleiding. Maar ik wilde snel geld gaan verdienen. Als ik nu terugkijk, denk ik wel eens: had ik maar doorgeleerd. Met deze opleiding zet ik weer een mooie stap. Je kunt niet in de toekomst kijken, dus een diploma erbij is niet verkeerd.” 

Service

Erik begeleidt het transport in Groot-Brittannië van Freight Line Europe. Daar rijden tussen de twintig en vijfendertig wagens. Erik staat in contact met chauffeurs en klanten. “De Brexit heeft het verkeer naar Engeland complexer gemaakt. Als bijvoorbeeld de documenten voor het inklaren niet in orde zijn, betekent dat extra kosten voor onze klant. Dankzij de opleiding die ik nu volg, kan ik straks een vraagbaak zijn voor collega’s en onze klanten. Dat is de service die we als bedrijf willen bieden.”

‘Roestig’

De opleiding duurt ongeveer één jaar. Elke week besteedt Erik zo’n tien tot vijftien uur aan de studie. “Dat is goed te doen. In het begin was het wennen. Ik was ‘roestig’. Het is een uitdaging en de lesstof prikkelt wel. Als ik er eenmaal inzit, word ik erdoor gegrepen. Het is puzzelen en zoeken naar de juiste wetsartikelen. Mijn werk als planner is ook puzzelen, dus dit past wel bij me.” Het eerste lesblok heeft Erik met een 8,6 afgesloten. Daar is hij trots op. Nog twee blokken te gaan en dan heeft hij in april 2022 zijn diploma Declarant. “Het zou mooi zijn als ik nog stage kan lopen bij een expediteur. Dan kan ik praktijkervaring opdoen.”

Subsidie

Elke twee weken reist Erik op donderdag naar Utrecht voor een lesdag, van negen tot vier uur. “Dat is dus tijdens werktijd. Mijn werkgever betaalt die uren. De opleiding zelf is voor een deel gesubsidieerd door SOOB en voor een deel door mijn werkgever. De SOOB-subsidie heb ik zelf aangevraagd, met hulp van Sectorinstituut Transport en Logistiek.” Welke functie hij krijgt na afronding van de opleiding is nog niet helemaal duidelijk. “Ik verwacht dat ik een soort vliegende keep word, die op de planning en bij transportbegeleiding als vraagbaak kan worden ingezet. Nu al komen collega’s met vragen over inklaren naar mij toe.”

Doen!

Erik raadt het iedereen aan: als zich de kans voordoet een opleiding te volgen, grijp die dan. Hij ziet het als een ontwikkeling van jezelf. “Ik zeg altijd: je kunt niet je hele leven dom blijven. Ik moest er 48 jaar voor worden. Ik ken collega’s die tien jaar jonger zijn en die twijfelen of ze verder moeten leren. Ik zeg: doen! Je wordt er nooit slechter van.” 

Tim werkt aan persoonlijke ontwikkeling

Jezelf echt leren kennen

Tim de Gier – 58 jaar – woont in Voorburg – is 21 jaar business manager – werkt bij Getru Logistics in Bleiswijk

Fluitend naar kantoor? Tim de Gier weet niet beter. De business manager van Getru Logistics gaat al zijn leven lang met plezier en gedrevenheid aan het werk. En tegenwoordig nog meer dan vroeger. Drie trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling veranderden hem als mens. Daar heeft hij baat bij: op het werk en privé. “Als moeten mogen wordt en angst wordt vertrouwen, dan pas leer je jezelf echt kennen.”

Samengaan

Tim is 21 jaar business manager. Eerst bij Gist Nederland. Sinds vorig jaar december bij Getru Logistics, dat Gist overnam. De bedrijfsculturen moeten nu worden samengebracht. “In mijn werkverleden heb ik vaker meegemaakt dat twee voormalige concurrenten moesten samenwerken. Dat wordt vaak onderschat. Het staat of valt met communicatie.” Wat Tim tijdens zijn trainingen geleerd heeft, kan hij nu meteen in de praktijk toepassen.

Medemens

Zichzelf beter leren kennen heeft Tim altijd belangrijk gevonden. Want, zegt hij, dan begrijp je ook je medemens beter. Maar voordat hij zijn eerste training persoonlijke ontwikkeling ging doen, moest hij 57 jaar worden. “Eerst was ik druk met mijn werk en mijn gezin. Naarmate ik ouder werd, ontstond de behoefte om mijzelf beter te leren kennen, naar binnen te keren en te ontdekken wat er nog meer is.” Inmiddels heeft hij drie trainingsmodules afgerond en is hij gestart met een masteropleiding. 

Ontdekkingsreis

In die drie modules maak je een ontdekkingsreis naar jezelf, legt Tim uit. “De eerste is de Columbus-training; een ontdekkingsreis naar alle mooie kwaliteiten van jezelf. Wie ben je en ben je blij met wie je bent?” De tweede training heet de Mandela-training en is gericht op het doorbreken van oude gewoontes en patronen en die omzetten naar nieuwe werkbare mogelijkheden. “Zeg maar: de bevrijding van je oude zelf.” De vervolgtraining Ghandi is gericht op inspirerend leiderschap en het toepassen van zelfreflectie en zelfcorrectie.

Eeuwig moeten

De trainingen leren Tim om onder andere te kijken naar zijn vaste overtuigingen. “Die komen vooral vanuit mijn opvoeding. Ze hebben mij gebracht waar ik nu ben, maar de vraag is of ik zo wel verder wil. Ik moest altijd ontzettend veel van mijzelf. Dat was eigenlijk mijn grootste belemmering: dat eeuwige moeten. Door heel diep te kijken waar dat ‘moeten’ vandaan komt, zit ik nu heel anders in de wedstrijd. Ik ben me nu bewust hoe ik vaak reageerde vanuit mijn ego. Dankzij de trainingen heb ik meer rust en hoef ik minder van mezelf.”

Meer energie

In het dagelijks leven merkt Tim dat hij veranderd is. En zijn omgeving ziet dat ook. “Mijn kinderen zeiden: Waarom ben je hier niet twintig jaar eerder aan begonnen? Ik ben rustiger, straal meer energie uit. En ik sta open voor anderen. Dat is goed voor mijn privéleven, maar ook voor mijn werk.” Het is een van de redenen dat hij op de ingeslagen weg voortgaat met een masteropleiding. “Als je eenmaal begonnen bent op het pad van persoonlijke ontwikkeling, ontdek je dat het nooit stopt. Je boort steeds diepere lagen in jezelf aan.”

Motivatie

Tim was nog in dienst bij Gist Nederland toen hij aan zijn eerste training begon. Bij Sectorinstituut Transport en Logistiek vroeg hij SOOB-subsidie aan. “Mijn motivatie was: zelfkennis en geestelijk gezond leven. Want veel lichamelijke klachten zoals rugpijn en maagproblemen zijn psychosomatisch.” Tim krijgt de subsidie. En van zijn werkgever krijgt hij de gelegenheid om de trainingen te volgen. Hij doet dit bij Corinor in Breda, een organisatie die ook voor bedrijven als Rabobank, Eneco en Boskalis werkt. 

Verander-management

Tim wil zich nu specialiseren in ‘verander-management’. “Ik merk wat het mij gebracht heeft en dat gun ik de hele wereld. Niet iedereen begrijpt hoe ik in zo’n korte tijd zo veranderd ben. Vroeger zou ik ze willen overtuigen van mijn gelijk. Nu leg ik uit wat ik leer en als ze het onzin vinden, dan is dat maar zo.” De directie van Getru Logistics is in ieder geval akkoord met de masteropleiding die Tim nu volgt. “Het is mooi om datgene wat ik leer in het bedrijf te brengen. Mijn afstudeeropdracht gaat daarom ook over Getru. Een bedrijf is net als een mens altijd onderhevig aan veranderingen. En daar kan ik mijn steentje aan bijdragen.”

Ronald klimt uit het dal

Alle hulp aangrijpen

Ronald zit weer goed in zijn vel

 

Ronald Kreger – 36 jaar – woont in Paterswolde – is 18 jaar chauffeur – werkt sinds 4 jaar bij Bakker Logistics in Zeewolde, locatie Gieten

In augustus 2015 raakt Ronald buiten zijn schuld betrokken bij een dodelijk verkeersongeval. Een traumatische ervaring, waar hij jarenlang mee worstelt. Therapie en coaching helpen hem stapje voor stapje uit het dal. Nu, zes jaar na het ongeval, zit hij eindelijk weer met plezier achter het stuur. “Ik heb alles aangegrepen om er bovenop te komen.”

Nacontrole

Het gebeurt op een woensdagmiddag, in het Belgische Geel. Een weg met veel stoplichten en veel verkeer. Op een druk kruispunt moet hij rechtsaf slaan. Wachtend voor het rode verkeerslicht houdt Ronald het fietspad naast zich in de gaten. Er staat niemand. “Het werd groen. Langzaam trok ik op en keek nog een keer. Wel drie keer heb ik nacontrole gedaan. Elke keer was de weg vrij. En toen keek ik nog een keer en zag ik een vrouw rollen over de grond.”

In shock

Ronald weet meteen dat het mis is. “Ik heb de motor uitgezet en de planner gebeld. Ik kon alleen maar zeggen: Ik heb er een dood gereden, ik heb er een dood gereden.” Ronald is in shock en zit verstijfd achter het stuur. Iemand klimt in zijn cabine en zegt: ‘Het is niet uw schuld’. Voor hij het weet, zit hij in een ambulance die hem naar het ziekenhuis brengt. Van het ambulancepersoneel hoort hij dat de vrouw op slag dood was. 

Verhoor

De recherche verhoort hem, en daarna de plaatselijke politie. Ronald vertelt zijn verhaal. Een van de agenten uit Geel stelt zich voor als Bert. “Die zei aan het einde van het verhoor: ‘Ik mag dit eigenlijk niet zeggen, maar je bent onschuldig’. En ook zei hij: ‘Maandag zit je weer achter het stuur. Ik bel je op en dan wil ik horen dat je weer aan het werk bent op je vrachtauto.’ Want ik wilde niet meer rijden.”

Hondsmoe

’s Maandags is hij inderdaad weer aan het werk. Hij krijgt een belletje van agent Bert. “’Waar ben je?’, vroeg die. Mooi vond ik dat.” Ronald krijgt Slachtofferhulp en is een week bijrijder. Daarna gaat hij weer alleen op pad. “Ik was hondsmoe na een half uur rijden. Ook was ik heel emotioneel.” In die tijd wisselt Ronald van werkgever en gaat hij internationaal rijden. Alles lijkt dik in orde, maar na een half jaar gaat het mis. “Van het ene op het andere moment kwam de klap. Ik heb de planner gebeld en gezegd dat ik direct stopte. Ik kon niet meer.”

EMDR

Wat volgt is de bedrijfsarts en maatschappelijk werk, maar niets helpt. Via via komt Ronald bij een psychologe terecht die met EMDR werkt. “Dat zijn heftige sessies van een half uur. Je krijgt een koptelefoon op die piepjes geeft van links naar rechts en ondertussen moet je je focussen op het ongeluk. Het lijkt dan of het net is gebeurd.” Ronald heeft acht EMDR-sessies en na een half jaar voelt hij zich wat beter. “Ik had weer energie en kon weer aan de slag als chauffeur.”

Winkeldistributie

Omdat er op het werk wat problemen spelen, besluit Ronald in 2017 een andere baan te zoeken. Hij gaat bij Bakker Logistics aan de slag in de winkeldistributie. Dat is zwaar werk met rolcontainers en veel sturen in krappe straatjes. In 2020 krijgt Ronald last van zijn rug en benen. Zo erg dat hij zijn werk niet meer kan doen. Fysiotherapie helpt niet. Op foto’s is niets te zien. Vervolgens wordt een scan gemaakt en blijkt dat er geen lichamelijk oorzaak voor de klachten is.

Opvliegend

Gelukkig heeft Ronald net een nieuwe huisarts, die het verband ziet tussen het traumatische ongeluk en de lichamelijke klachten. Ronald neemt weer contact op met zijn psychologe en er volgen weer EMDR-sessies. Die helpen hem bij de verwerking van zijn trauma. Maar Ronald blijft opvliegend. Hij ergert zich dood als een andere weggebruiker zich niet aan de regels houdt. “Ik schopte overal tegenaan. Thuis en onderweg. Ik had een heel kort lontje.”

Coach

Via Sectorinstituut Transport en Logistiek komt Ronald in contact met een vitaliteitscoach. Die begeleidt hem begin dit jaar om te leren omgaan met dat korte lontje. “De oefeningen en het telefonisch contact zorgen dat ik weer rustig achter het stuur kan zitten. Ik zie altijd alles, de fouten die anderen maken. Maar ik heb geleerd dat ik daar niet op hoef te reageren. Ik kreeg ademhalingsoefeningen en leerde onderscheid te maken tussen welke gedachten wel en welke niet belangrijk zijn.” 

Dankbaar

Ronald is dankbaar voor alle hulp die hij gekregen heeft bij het verwerken van het ongeval in België. Nu zit hij eindelijk weer goed in zijn vel en heeft hij zijn leven op de rit. “Ik heb alles aangegrepen om er bovenop te komen. Ik ben er vol ingestapt. Had ik dat niet gedaan, dan zat ik er nu niet zo bij. Ik rijd weer met plezier en kan nu eindelijk mijn leven samen met mijn vriendin Miranda gaan opbouwen.”

 


 

Opleidingsbudget

Draag je af aan het SOOB-opleidingsfonds* én heb je een vast of tijdelijk dienstverband van minstens 30 uur? Dan is er voor jou een persoonlijk opleidingsbudget van tenminste 1.000 euro. Wat je ook gaat doen… je wordt er altijd beter van. En het maakt niet uit of je het nú nodig hebt voor je werk of er in de toekomst je werk van wilt maken. Als het maar goed is voor je loopbaan. Wat zou jíj willen leren? Sectorinstituut Transport en Logistiek helpt je om een goede keuze te maken. Kijk op stl.nl/opleiding of bel 088 2596271.

* Op je loonstrook staat of jij SOOB betaalt. Als dat zo is, dan zie je onder het kopje Salariscomponenten: ‘Stg. O&O-fonds Beroepsgoederenvervoer’ of bijvoorbeeld ‘SOOB-bijdrage’.

Steuntje in de rug

Je wilt met je gezondheid en conditie aan de slag. Of je wilt meer succes en plezier in je werk. Maar hoe pak je dat aan? Soms heb je een extra steuntje in de rug nodig om de juiste stappen te zetten. En om je nieuwe leefstijl ook vol te houden. Een coach kan je daarbij helpen, zoals ook uit het verhaal van Ronald Kreger blijkt. Sectorinstituut Transport en Logistiek biedt – zonder kosten- verschillende vormen van ondersteuning.

Doe de inzetbaarheidscheck, dan zie je direct welke oplossingen jou het beste helpen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *