Les dicht bij huis

Nieuwe manier van opleiden

Niet meer naar school, maar les op een bedrijf. Die nieuwe manier van opleiden krijgt in steeds meer regio’s vorm. Zo ook op de Bollen- en Veenstreek Transport & Logistiek Academy in Oegstgeest. In september ging de eerste groep leerlingen van start. Xander Policht is een van hen. Op zijn leerbedrijf Van der Slot Transport vertelt hij samen met manager Rob den Elzen over de voordelen van les op locatie.

Xander Policht is lachend aan het werk

Xander Policht – 18 jaar – woont in Oegstgeest – volgt sinds september een leerwerk-traject bij Van der Slot Transport, locatie Rijnsburg

De manier waarop Xander met zijn elektrokarretje een sliert veilingkarren door de hal stuurt, laat zien dat hij al enige ervaring heeft. Sinds de zomer draait hij mee in de ‘box’ van Van der Slot Transport op veiling FloraHolland. De ‘box’, dat is de term die veilingmensen gebruiken voor het deel van de hal waar een bedrijf zijn locatie heeft. Xander begon er tijdens de vakantie met een 0-urencontract, als voorbereiding op zijn BBL-opleiding.

 

Ideaal

Vanaf september is Xander vier dagen per week actief in de box. De vijfde dag krijgt hij les bij De Wit Transport in Oegstgeest. Leraren van het MBO College Airport geven daar dan de theorievakken. Ideaal, vindt Xander. Hij zit in een klasje met dertien andere BBL-ers, die bij vier bedrijven in de regio werken (zie kader). De sfeer is heel anders dan op de mavo, waar Xander zijn vooropleiding volgde. “Het is een kleinere groep en de docenten komen naar ons toe. De eerste uren let iedereen goed op. Na drie uur ’s middags wordt dat wel wat minder, ja.”

 

Beroepskeuze

Vanaf zijn zesde ging Xander met zijn vader mee op de wagen, onder andere naar Ierland. Dat bepaalde zijn beroepskeuze: Xander zal vrachtwagenchauffeur worden. “En dan liefst internationaal. Dat verdient meer en je kunt lekker lange stukken rijden.” Tijdens zijn mavo-opleiding zocht hij contact met Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Dat vond voor hem een leerwerkplek bij Van der Slot, met als bijkomend voordeel dat hij voor de theorievakken niet naar het Airport-college in Hoofddorp hoeft. 

 

Uitval

Manager Rob legt uit hoe de Bollen- en Veenstreek Transport en Logistiek Academy tot stand kwam. “Het ROC in Leiden stopte met de opleiding Transport en Logistiek. Lutze van der Ploeg van STL vroeg of wij wilden meewerken aan een alternatief. Dat hebben we gelijk omarmd. Toen zijn ook de andere drie bedrijven aangeschoven en samen hebben we het project opgezet. We willen gaan uitbreiden: volgend jaar een klas erbij.”

Gastlessen

De opleidingsbedrijven zijn nauw betrokken geweest bij de opzet van het lespakket. Rob: “Ons belang is dat de leerlingen na de opleiding de weg op kunnen én voorbereid in het leven staan. Dus is er ook aandacht voor onderwerpen als: hoe ga je met klanten om, hoe doe je een gesprek met je werkgever, hoe regel je een ziektekostenverzekering of een hypotheek?” Van elk bedrijf geeft één persoon gastlessen. 

 

Belachelijk

Hoe kijken Xander’s vrienden naar zijn beroepskeuze? “Ze maken me een beetje belachelijk. Ze vinden het vooral jammer dat ze me weinig zullen zien als ik op het buitenland ga rijden. En ze denken dat ik meer kan.” Rob springt daarop in: “Ze weten niet wat je allemaal in huis moet hebben om dit werk te doen. Er komt veel meer bij kijken dan een vrachtwagen besturen. En als jij straks met zo’n grote truck door Frankrijk rijdt, beleef je toch heel wat meer dan op een kantoor.” 

 

Imago

Het blijft een kwestie van imago, verzucht Rob. En dat speelt de sector parten bij het vinden van nieuwe mensen, dus ook van leerlingen. “Het heeft moeite gekost om het ‘klasje’ gevuld te krijgen”, zegt hij. “We hebben via sociale media en met een open dag mensen gezocht. Dan wil je ze natuurlijk ook vasthouden, als ze laten zien dat ze het vak kunnen leren. We investeren echt in de jongelui. Ze mogen al snel meerijden in de vrachtwagen. Dat vinden we belangrijk: dat ze op een ongedwongen manier kunnen meekijken.” 

Rob den Elzen – 52 jaar – woont in Noordwijkerhout – is commercieel en logistiek manager bij Van der Slot Transport

Uitval

De vier bedrijven die in het project meedraaien, willen de uitval dus zo klein mogelijk houden. Over twee jaar moeten de veertien jongeren die dit jaar van start gingen, hun diploma’s hebben. Rob: “Je ziet bij veel ROC’s dat leerlingen niet meer komen opdagen, hun opleiding niet afmaken. Het is zo’n beetje standaard dat er twintig beginnen en er maar tien overblijven. Wij streven naar honderd procent.” Voor Xander is het een uitgemaakte zaak. Hij bestuurt straks geen elektrowagentje, maar een grote truck.

 


Leren op locatie

‘Bollen- en Veenstreek Transport & Logistiek Academy’. Zo heet de nieuwe vorm van middelbaar beroepsonderwijs in de regio Rijnsburg. Het is een samenwerking van MBO College Airport in Hoofddorp, Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en vier bedrijven: Dobbe Transport (Roelofarendsveen), Van der Slot Transport (Noordwijkerhout), Wesseling Logistics (Sassenheim) en De Wit Transport (Oegstgeest). In september is het eerste ‘klasje’ van start gegaan met veertien leerlingen. 

Meer weten? Kijk op stl.nl/bbl/bollenenveenstreek

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *