Overnachten op een truckparking
Op de plaats … rust!
Mireille Huizing en haar Franse bulldog Ozzy slapen vanavond op Maasvlakte Plaza. Door uitbreiding van deze truckparking is ernog genoeg plek. Maar dat is niet overal zo. Goede en veilige overnachtingsplekken voor beroepschauffeurs zijn lastig te vinden. TON maakt op een aantal truckparkings vóór bedtijd een praatje over parkeerperikelen.
16.30 uur: Bij wegrestaurant De Tweede Steeg in Amersfoort zit Bert Wintjes (68) voor zijn parkeerwachtershuisje. Hij is hier sinds 30 jaar parkeerwachter. “Het is deze week rustiger dan normaal omdat het voorjaarsvakantie is. Gisteren stonden er maar 120 wagens.” Dochter Ilona (42) komt hem helpen. Overnachten bij De Tweede Steeg kost 17 euro. “Daarvoor krijg je 15 euro korting op je maaltijd. Voor 2 euro kan je dus overnachten en douchen.”
Steeds meer vrachtwagens komen aanrijden. Ilona geeft aanwijzingen. Een tankwagen van AB Texel stuurt ze naar het parkeerterrein dat verder weg ligt van het restaurant. “Veel chauffeurs overnachten hier dagelijks.
We delen de wagens in naar vertrektijd. De plaatsen dicht bij het restaurant zijn voor de vroege vogels. Het andere terrein is voor de uitslapers die na half zeven vertrekken”, vertelt Ilona.
18.00 uur:
De Tweede Steeg is populair onder chauffeurs. Robert Jalving komt er graag. “Ik zat nog niet aan mijn rijtijd, maar rond Utrecht is het treurig gesteld met overnachtingsplaatsen. Morgen heb ik maar 12 adressen in België en Nederland. Het is daarom niet zo erg dat ik vandaag eerder gestopt ben.” Robert heeft op zijn telefoon de app Truckfly geïnstalleerd. Hierop kan hij zien waar overnachtingsplaatsen zijn.
18.30 uur:
Ilona meldt in de WhatsApp-groep van De Steeg hoeveel plaatsen er nog zijn. “Dat doe ik nog een paar keer, totdat alle plekken bezet zijn. Chauffeurs denken vaak dat we na 19.00 uur al vol zitten. Nu houden we ze op de hoogte.”
Jan was 25 jaar touringcarchauffeur, onder meer voor FC Groningen en FC Emmen. “Morgen moet ik naar Schiphol. Rond Amsterdam zijn niet veel overnachtingsplekken. Mijn collega raadde mij De Steeg aan. Er zijn steeds minder chauffeurscafés en steeds meer parkeerplaatsen langs de snelweg worden gesloten.”
Robin heeft net gedoucht. “Ik heb heel Europa gezien. Eigenlijk is het overal een drama met overnachtingsplekken. Vaak moet je vóór 17.00 uur binnen zijn, terwijl je nog langer door kunt rijden. Ik woon bijna letterlijk op een industrieterrein en begrijp heel goed dat gemeenten overnachtingen verbieden wegens overlast. Vaak staan daar collega’s uit Oost-Europa die afval dumpen en de buitenruimte gebruiken als wc.”
Goede wegrestaurants en truckparkings zijn er volgens beroepschauffeurs steeds minder. In een filmpje voor de Dag van de Vrachtwagenchauffeur laat minister van Infrastructuur Mark Harbers weten dat er meer beveiligde truckparkings komen. De chauffeurs lachen erom. Ze zeggen dat ze dit al jaren horen, maar dat verzorgingsplaatsen langs snelwegen steeds vaker met grote betonblokken worden geblokkeerd voor vrachtwagens.
19.15 uur: Bij restaurant Mendel in Hoenderloo is het druk met chauffeurs.
Het is pikdonker op het volle parkeerterrein langs de bosrand. Bij Mendel kun je gratis parkeren als je in het restaurant eet. De parallelweg staat ook vol met geparkeerde trucks. Een medewerker rijdt op een elektrische step rond om een binnenkomende chauffeur nog een laatste plekje te wijzen.
16.15 uur: Bij wegrestaurant De Goudreinet in Vuren
is het rustig. Het is een dinsdag: volgens de serveerster is het op donderdag erg druk. De Goudreinet sluit om 22:00 uur. Een douchemunt kost 4 euro. Als het restaurant gesloten is, is er op het parkeerterrein geen sanitaire voorziening.
Met parkeerwachter Arie (57) valt niet te spotten. “Ik controleer of er een kassabonnetje van De Goudreinet achter de voorruit ligt. Ligt er geen bon, dan vraag ik vriendelijk of ze willen vertrekken. Doen ze dat niet, dan leg ik blokken voor hun wielen en kunnen ze niet weg.”
Jimmy is sinds zijn 18e chauffeur. “Hier in Mendel sta ik vaker. Het eten is goed en ze hebben goede sanitaire voorzieningen. Ik vervoer boomstammen die ik zelf in het bos in Duitsland laad. Vijf dagen in de week overnacht ik. Soms in het bos en dan warm ik een maaltijd van mijn vrouw op. Vorige week heb ik wolven gezien. Prachtig! Nu is mijn zoon Bob met mij mee. Hij heeft vakantie. We hebben gedoucht en lekker gegeten.”
Tim Witteveen en collega Peter Dykmann zitten aan een blik bier. Ze rijden vandaag samen en zijn zojuist gestopt. “Onze rijtijd zat er nog niet op, maar morgen hebben we een rustig dagje”, vertelt Peter. “De lading bakstenen heeft bestemming Groot-Brittannië. Morgen hebben we de hele dag de tijd om onze trailer af te leveren in de Botlek en een lege trailer aan te koppelen.”
De chauffeurs van Grolleman Transport overnachten vier keer per week. Peter: “We hebben vaak vaste overnachtingsplekken bij de klanten. Op zondag kook ik zo’n drie maaltijden die ik meeneem en opwarm in mijn magnetron. Elke avond uit eten is me te prijzig.” Industrieterreinen zijn steeds vaker verboden terrein voor vrachtwagens. Overnachten lukt daar niet en een boete kost al snel 90 euro. Peter: “We leven in een 24/7-economie. Wat iedereen vergeet, is dat een chauffeur ook moet rusten. Goede parkings zijn er veel te weinig.”
“Eigenlijk was het niet de bedoeling om hier te overnachten”, vertelt Cor Koppelman. “Bij Hank was een ongeluk gebeurd en daardoor was mijn rijtijd op.” Deze overnachtingsplaats vindt Cor prima. “Het eten is goed, er zijn prima douches en het is hier rustig.”
Ook voor Cor is het lastig om een goede parking te vinden voor de nacht. “Hank gaat dicht, Gilze Rijen is dicht en Joost aan de Nederlandse kant van de grens bij Hazeldonk is ook al dicht.” Ook op de A1 richting Hengelo zijn veel parkeerplaatsen gesloten voor vrachtwagens. Cor stopt dan ook vaak eerder met rijden om er zeker van te zijn dat hij een goede plek voor de nacht heeft. En dan zijn er nog parkeerplaatsen waar Cor niet graag staat. “Op de N57 bij de BP-pomp kun je gratis overnachten, maar dat is een smerige plek zonder voorzieningen.”
18.00 uur: Op truckparking Waalhaven
is niemand te bekennen. Het is een parking waar chauffeurs niet graag overnachten. In Rotterdam zijn een paar beveiligde truckparkings waar alleen een gebouwtje staat met sanitaire voorzieningen, wasmachines en een kleine recreatieruimte met tv en een koffiemachine. Overnachten kost 1,05 euro per uur met een maximum van 10,50 euro.
19.00 uur: Het is druk op Maasvlakte Plaza truckparking.
Maasvlakte Plaza telt 567 parkeerplaatsen. Dat waren er vijf jaar geleden nog 359. Bij het Routiersrestaurant ruikt het naar friet. Mireille Huizing en collega Marten Pera hebben het eten op. Mireille: “Het is gezellig om samen te eten. Ik overnacht meestal drie nachten per week. Ik weet de goede plekken wel te vinden.”
Marten gaat dadelijk nog richting Oldenzaal of Deventer. Overnachten doet hij graag bij Frans op den Bult in Hengelo. “Ik bel soms om te horen of er nog plaats is.”
Voor alle chauffeurs zijn sanitaire voorzieningen belangrijk. Vooral voor vrouwelijke chauffeurs is het ontbreken van wc’s op parkeerplaatsen een probleem. Mireille: “Wegrestaurants sluiten meestal om 22.00 uur, daarna kan ik niet meer naar de wc.”
Mireille overnacht meestal als ze in de buurt van Rotterdam is bij de gratis truckparking de Nieuwe Pioneer in de Europoort. “Ik sta daar graag omdat ik Ozzy, mijn Franse bulldog, bij mij heb. Het is daar leuk wandelen.” Mireille overnacht net zo goed op onbeveiligde parkeerplaatsen. “Ik heb overal gestaan. Op het moment dat ik angst voel, is het tijd om te stoppen met rijden.”
Wat vind jij de beste truckparking?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!