Na 35 jaar weer op de vrachtwagen

Rijbewijs uit ijskast

Lang geleden, tijdens zijn militaire dienst, haalde Ton Balk zijn groot rijbewijs. Na het afzwaaien belandde dat in de ijskast. Ton reed wel, maar nooit meer op een vrachtwagen. Tot vorig jaar, toen zijn werkgever hem vroeg om zijn C af te stoffen. “Het voelde vrij snel weer vertrouwd.”

Ton Balk is chauffeur bij E&N Koeriers in Amersfoort. Hij rijdt vooral in een verlengde Mercedes Sprinter. “We hebben in totaal vijftien voertuigen. Sprinters, maar ook Caddy’s en bakwagens. En één trekker-oplegger. Op die combinatie rijdt een vaste chauffeur. Mijn werkgever wilde graag een extra vrachtwagenchauffeur, voor als de vaste man vrij is. Dus ze vroegen mij of ik op kosten van de zaak mijn rijbewijs uit de ijskast wilde halen.”

Alle stempels
Want Ton is al meer dan 35 jaar niet-rijdend vrachtwagenchauffeur. Hij haalde zijn papieren tijdens militaire dienst. “Bij mijn oproep om op te komen zat een uitnodiging om me bij een rijschool te melden. Binnen twee maanden had ik mijn C. En daarmee kreeg ik ook direct alle andere stempels op mijn rijbewijs. Ik had dus eerder mijn groot rijbewijs dan mijn B. Officieel was ik munitie-chauffeur, maar ik reed van alles wat vervoerd moest worden. Ook soldaten. Achterin konden zestien militairen zitten. En dan heb je een D-rijbewijs nodig.”

Kalmte redt je
Vervolgens zat Ton nooit meer op de vrachtwagen. Omdat hij zich niet elke vijf jaar medisch liet keuren, verliep zijn groot rijbewijs. Een medische keuring loste dat probleem snel op. Om toch ook het gevoel weer terug te krijgen, nam Ton enkele lessen. “Het voelde na meer dan 35 jaar toch weer vrij snel vertrouwd. Ik werk vanaf 1994 vooral op busjes. Dat is vlug schakelen en snel ergens voorbij. Zo gaat dat niet op een vrachtwagen. Dat rijdt allemaal veel rustiger. En wat ik al snel leerde: alleen kalmte redt je. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar inhalen. Je zit met een begrenzer en met inhaalverboden. Eigenlijk rijdt een vrachtwagen veel meer ontspannen.”

Ook Code 95
Naast een geldig stempeltje bij C en E, moest er ook nog Code 95 gehaald worden. Dat betekende voor Ton weer de schoolbanken in. “Ik heb de 35 uur nascholing in twee weken gedaan. Je zit dan de hele dag met andere chauffeurs bij een rijschool. Dat was wel gezellig. En het was me al snel duidelijk dat veel chauffeurs een hekel aan nascholing hebben. Wat me wel opviel: ze vinden het geweldig als ze iets over het werk kunnen vertellen. Die verhalen vond ik mooi om te horen. Daar heb ik echt wel wat van geleerd.”

‘Snoepreisjes’
Toen Ton de vraag kreeg om zijn groot rijbewijs weer geldig te maken, was hij niet meteen dolenthousiast. “We rijden veel voor supermarkten en komen daardoor in heel het land. Ook bij die kleine buurtsupermarktjes op het platteland van Limburg of Friesland. Geweldig vind ik dat. Die mooie binnen-weggetjes, daar geniet ik van. Snoepreisjes noemen we die ritten hier ook wel. Ik was bang dat ik dat werk zou kwijtraken als ik op de vrachtwagen ging rijden. Maar dat valt gelukkig mee. Ik zit nog steeds regelmatig op de verlengde Sprinter. En ook met de vrachtwagen kom je soms op bijzondere plekken. Laatst was ik bijvoorbeeld nog op Texel.”

Kuchschermen
Dat Ton sinds vorig jaar weer een vrachtwagen mag besturen, komt goed van pas. De coronacrisis bezorgt E&N Koeriers, een dochteronderneming van Instore ID, veel extra werk. Het is razend druk. Het bedrijf rijdt vooral voor winkelketens. Toen corona uitbrak, kreeg E&N de vraag om zo snel mogelijk alle winkels van het Ahold-concern van ‘kuchschermen’ te voorzien. Dat zijn tweeduizend winkels, want naast Albert Heijn vallen ook Etos en Gall & Gall daar onder. “En dat gaat nog steeds door, vertelt Ton. Want er moeten regelmatig dingen veranderd of aangepast worden. Al met al levert ons dat veel werk op, omdat we die kuchschermen ook zelf plaatsen. Het is dus niet alleen maar rijden. Die afwisseling vind ik geweldig. Geen dag is hetzelfde. Ik heb het hier uitstekend naar mijn zin.”

 


Een rijbewijs ‘ontdooien’, hoe doe je dat?
Een verlopen rijbewijs verlengen doe je op het gemeentehuis. Dat kan met een medische verklaring, die is afgegeven door een bedrijfsarts of een arts van een gecertificeerde arbodienst. Daarnaast heb je je vakbekwaamheid nodig (Code 95). Deze behaal je door bijvoorbeeld bij een rijschool 35 uur nascholing te volgen. Je hoeft dus niet een rijexamen af te leggen.

Anders is dat voor rijbewijzen die zijn afgegeven vóór 30 juni 1980 en rijbewijzen die zijn verlopen vóór 30 juni 1985. In die gevallen moet je opnieuw een rijexamen doen.

De kosten voor het verlengen verschillen per gemeente.

Er zijn in Nederland 223.502 chauffeurs die een C-rijbewijs hebben met code 95. Er zijn 284.819 chauffeurs die wel een C hebben, maar geen code 95.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.