Met sap op stap

Een tank vol vruchtensap, of palmolie, of melk. Jan Joosten (63) uit Mill is er dagelijks mee in de weer. Bij ITC Holland Transport is Jan een ervaren kracht. De oud-rijinstructeur is er niet alleen tankwagenchauffeur, maar ook mentor van nieuwe chauffeurs. Die leert hij onder andere hoe belangrijk hygiëne en voedselveiligheid zijn.

Diskjockey
Twaalf ambachten, dertien ongelukken? Dat is wat overdreven, maar Jan Joosten heeft een kleurrijke loopbaan. Op zijn veertiende van school gegaan, zonder diploma. Begint bij een banketbakker, maar dat is niet van lange duur. Zeker niet als blijkt dat hij als diskjockey op een zaterdagavond meer verdient dan met vijf dagen in de bakkerij. Al plaatjes draaiend trekt hij vervolgens de hele wereld over. Daar kan hij prima van leven. “Maar als klanten je ‘meneer’ gaan noemen, is het toch afgelopen”.

Rij-instructeur
Jan is dan dertig en kiest voor het chauffeursvak. Haalt zijn rijbewijzen en rijdt internationaal. Op een gegeven moment komt hij zijn oude rijinstructeur tegen. “Die zegt: ‘Lesgeven, dat lijkt me nou echt iets voor jou’. Ik ben er eens dieper ingedoken en het trok me wel. Ben de opleidingen gaan volgen voor instructeur: B en C en dan CE. Best pittig. Je krijgt dikke pillen over wetgeving. Belangrijkste is dat je goed leert omgaan met mensen, dat je besef hebt van verschillen tussen leerlingen. En dat je mensen kunt blijven motiveren.”

Tankwagenchauffeur
Vijftien jaar lang werkt Jan bij een rijschool. De crisis in het transport laat rond 2010 ook daar zijn sporen achter. Steeds minder mensen die komen lessen, steeds minder werk voor de rijinstructeur. “Ik zag de bui al hangen en ben in de weekenden bij ITC begonnen om mijn loon aan te vullen.” Eén dag op de tankwagen worden er twee, drie, vier en dan vijf. Nu is Jan fulltime bij ITC in dienst, met een vaste werkweek van woensdag tot en met zondag. “Het is mooi werk, bij een mooi bedrijf. Je kunt hier honderd worden. Bij elk transportbedrijf is er natuurlijk wel eens wat, maar ik heb het hier zeer naar mijn zin.”

Laden en lossen
Laden, rijden, lossen, reinigen. Dat is de dagelijkse routine. Af en toe koppelen tussendoor. En stilstaan. Jan: “Het werk is wel een kwestie van veel wachten. Met lossen ben ik soms wel twee uur tijd kwijt. Daar moet je tegen kunnen.”

Kwetsbaar
Voedingsmiddelen zijn kwetsbare producten. Een tankwagenchauffeur moet daarom kennis hebben van voedselveiligheid, hygiëne en de verschillende protocollen.

Mentor
Zijn verleden als rijinstructeur komt hem nog steeds van pas. Jan is bij ITC Holland mentor van nieuwe chauffeurs. Dat kunnen jongelui in opleiding zijn, of mensen die al langer rijden. Ze gaan met Jan mee en hij leert ze dan wat hij noemt ‘sociaal-egoïstisch rijden’. “Dat is wat anders dan je bij de rijschool opsteekt. Het is anticiperen, je plek weten en nemen. En op rijles leer je ook niet met een tankwagen rijden. Dat vereist speciale vaardigheden. Je moet bijvoorbeeld leren omgaan met een tank die voor driekwart geladen is, en klotst als een gek.”

Reinigen
“De tank moet gereinigd worden naar de wensen van de klant”, vertelt Jan. “Dat kan kosjer zijn, halal of gewoon ‘normaal’. Onze eigen tankreiniging doet dat allemaal. Als ik bij ITC gereinigd heb, zou ik bij wijze van spreken zonder controleren de tank kunnen dichtmaken. Natuurlijk doe je dat niet, want reinigen staat bij ons hoog in het vaandel. Als ik elders reinig, controleer ik heel nauwgezet. Ik ben verantwoordelijk. Ga ik laden bij een klant, dan controleert vaak de operator of de tank wel helemaal schoon is. Vindt die ook maar één vezeltje, dan kan ik terug naar de reiniging.”

 

Verzegelen
Na het reinigen verzegelt Jan de tank op een aantal plaatsen, zoals de uitlooppijp en het mangat bovenop. Het komt ook voor dat hij na het lossen de uitlooppijp verzegelt. Dat is het geval als de tank teruggaat naar dezelfde klant om geladen te worden met hetzelfde product.


ITC Holland Transport
Familiebedrijf ITC Holland Transport (bijna 100 jaar oud) is gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare levensmiddelen. Vanuit vestigingsplaats Oss worden verschillende bestemmingen in Europa bediend. Bij het bedrijf werken ongeveer 120 mensen, grotendeels vrachtwagenchauffeurs. Het wagenpark bestaat uit 70 trekkers, 75 opleggers en 100 tankcontainers.
ITC heeft een eigen tankreiniging, die via een duurzame bioreactor het afvalwater omzet in gezuiverd water en ‘groen’ biogas.
ITC kan altijd goede chauffeurs gebruiken. De werkzaamheden zijn licht; er zijn steeds meer vrouwelijke chauffeurs bij het bedrijf. Ook krijg je er de ruimte en mogelijkheden om je om te scholen tot chauffeur.
Meer weten over ITC Holland? Itcholland.com

Fotografie: Chris Pennarts

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.