Dagje minder maakt het verschil

Vrachtwagenchauffeur een zwaar beroep? Zeker weten. Vraag het maar aan Henk Boeser (66). Lange dagen, lange weken, lange jaren. En altijd volle bak gegaan. Maar met het stijgen der jaren werd zwaar loodzwaar. Henk bedacht een manier om het vol te houden. Een dag minder werken maakte het verschil.

Henk meldt zich via e-mail bij TON. Hij wil iets delen met zijn collega-chauffeurs. Namelijk: de manier waarop hij door minder te gaan werken gezond zijn pensioen kon halen. Geen ingewikkeld verhaal, maar wel eentje dat om nadere uitleg vraagt. Daarom bezoekt TON, samen met pensioenconsulent Richard Dudink, Henk en zijn vrouw Rosalie thuis, in Rhoon.

Naam: Henk Boeser
Leeftijd: op 1 november 2018 wordt Henk 67
Woonplaats: Rhoon
Burgerlijke staat: gehuwd met Rosalie
Werkgever: De Rijke Logistics

Twee maanden
Henk begint zijn verhaal met een rekenvoorbeeld. “Ik heb in het verleden een paar jaar de uren bijgehouden die ik aan het werk was. Daar schrok ik van. Neem een gemiddelde werknemer, die werkt 36 uur in de week. Als chauffeurs komen we gemiddeld aan zo’n zestig uur. Dan werk je op jaarbasis ongeveer twee maanden langer dan die gemiddelde werknemer.” Reken dat even verder door en je komt bij een loopbaan van pak ‘m beet veertig jaar op tachtig extra maanden. Zeg maar 6,5 jaar.

Burn-out
Zoals zoveel chauffeurs merkt Henk dat met het ouder worden de dagen langer lijken, de werkdruk hoger voelt. “Een jaar of tien geleden heb ik tegen een burn-out aangezeten. Daar ben ik toen uitgekomen, onder andere dankzij een cursus van de ziektekostenverzekering. Ik leerde ‘nee’ te zeggen en verstandiger om te gaan met mijn verantwoordelijkheidsgevoel. Niet alles hoeft op mijn bordje te liggen. Maar toch, toen ik begin zestig was, voelde ik weer de verschijnselen van een burn-out.”

Met Ruud
Henk wil niet de laatste jaren van zijn loopbaan in de ziektewet belanden. Hij zoekt naar mogelijkheden om een dag minder te gaan werken. “Op een gegeven moment was ik in het Westland aan het lossen bij een bedrijf en daar kwam mijn collega Ruud aanrijden. Hij bleek één dag per week op de wagen te zitten. We raakten aan de praat en we bedachten dat ik vier dagen zou kunnen gaan werken en Ruud dan mijn vijfde zou overnemen. Toen zijn we naar onze werkgever gegaan en hebben gezegd: ‘Wij zorgen ervoor dat de auto blijft rijden’. Ze hadden het nog nooit meegemaakt, maar stonden er niet afwijzend tegenover.”

Van 4 naar 1
Van zijn 62ste tot zijn AOW-leeftijd (65 jaar en 9 maanden) werkte Henk vier dagen per week. Daarna stopte hij niet. Als oproepkracht zit hij nog één dag per week achter het stuur. Hij deelt de auto nu met een andere collega, Johan, die ook graag een dag minder wil werken. Zo helpt de een de ander. En als Henk straks 67 wordt, gaan de sleutels definitief uit het contactslot.

Financieel plaatje
Natuurlijk lever je geld in, als je minder werkt. Maar dat viel Henk alleszins mee. Zeker doordat er zeker de laatste jaren in het transport weer volop werk was, bleef hij veel uren maken. “In de afgelopen jaren, toen ik vier dagen werkte, was mijn laagste aantal uren per week 42, maar ik heb er ook wel 55 uur gedraaid.” Wat ook meespeelt: Rosalie is vier jaar ouder dan Henk en kreeg dus al AOW in de jaren dat haar man een dag vaker thuis was.
Om te zorgen dat hun financiële plaatje op orde zou blijven, lieten Henk en Rosalie zich door deskundigen adviseren. Ze gingen ook een paar keer naar het pensioenspreekuur van Pensioenfonds Vervoer.

Deeltijdpensioen
Daar ontmoetten zij Richard Dudink. De pensioenconsulent legt uit dat sommige mensen naar het spreekuur komen met het idee om de ene dag minder werken op te vangen door hun pensioen naar voren te halen. “Maar Henk had besloten om zo lang mogelijk van zijn pensioen af te blijven. En hij is geen uitzondering. Sommige deelnemers kijken het ook een periode aan zonder hun pensioen naar voren te halen. Als dan het salaris toch blijkt tegen te vallen, door minder meeruren en overuren, dan kan het deeltijdpensioen alsnog aangevraagd worden.”

Eigen knip
Voor Henk is die dag minder een prima uitkomst gebleken. Het is een kwestie van goed nadenken, zegt hij. Dingen uitzoeken, overleggen met je werkgever. Henk denkt dat meer vrachtwagenchauffeurs op zo’n manier de laatste jaren van hun loopbaan werkbaar kunnen houden. “Je moet natuurlijk allemaal naar je eigen knip kijken”, zegt hij. Want je weet zelf het beste hoeveel je nodig hebt en met hoeveel minder je ook toe kunt. Zijn tip: “Zoek informatie bij Pensioenfonds Vervoer. En ga met je baas een praatje pot maken.”

Lees hier een reactie van Rob Puttmann op Henk’s verhaal: ‘Prachtig artikel’


40 in 4
Henk Boeser sprak met zijn werkgever af dat hij vier dagen zou gaan werken. Hij hield wel zijn contract voor 40 uur. In de praktijk bleef hij veel uren maken, maar in minder dagen.
Richard Dudink van Pensioenfonds Vervoer: “We geven regelmatig pensioenworkshops op verschillende locaties. Werkgevers vinden dit een interessante optie. Zij zien natuurlijk ook dat oudere werknemers moeite krijgen het vol te houden. Het scheelt enorm of je vijf dagen werkt en twee dagen rust hebt, of vier dagen werkt met drie dagen vrij.”
Zo kan het ook
Nog een manier om richting je pensioen minder te gaan werken: deeltijdpensioen. Je gaat dan parttime werken (minstens 20 procent) en haalt een deel van je pensioen naar voren. Betekent wel dat je pensioenuitkering lager is dan wanneer je langer volledig blijft werken.
Je kunt vanaf je 55ste voor deeltijdpensioen kiezen.
Kijk op pfvervoer.nl voor alle keuzes die je hebt.


Overuren en pensioen
Minder werken betekent ook dat je minder overuren maakt. Heeft dat gevolgen voor je pensioenopbouw? Pensioenconsulent Richard Dudink legt uit: “Jij en je werkgever betalen pensioenpremie over je vaste contracturen en over maximaal 364 overuren per jaar. Omgerekend zijn dat 7 overuren per week. Dus als je elke week 50 uur maakt, dan bouw je toch maar over 47 uur pensioen op.”
Meeruren
Als je een dag minder gaat werken, krijg je wel met meeruren te maken. Want pas boven de 40 uur gaat de ‘overurenteller’ lopen. Richard: “Stel dat je een contract voor 32 uur hebt en je werkt in een week 45 uur. Dan ziet het plaatje er zo uit: over 32 uur bouw je 100 procent pensioen op, over 8 meeruren ook 100 procent. En over 5 overuren bouw je 130% pensioen op.”
Je moet er dus wel even met je hoofd bijblijven. Richard: “Aan mensen die willen gaan deeltijden, adviseer ik altijd om bij hun werkgever een proefberekening op te vragen van hun inkomen bij drie of vier dagen werken. Dan voorkom je verrassingen.”


De Kreidler
Henk gaat graag met zijn Kreidler-Florett-bromfiets uit 1969 op de foto. Hij kreeg die klassieker op zijn vijftigste verjaardag van vrouw en kinderen. Een totale verrassing was dat. Een paar maanden eerder zag hij bij toeval in de opslagloods van een hobbyzaak zo’n bromfiets. Hij raakte in gesprek met de eigenaar, die thuis een hele verzameling Kreidlers had staan. Henk ging daar helemaal uit zijn dak. Zijn enthousiasme bleef niet onopgemerkt bij Rosalie en de kinderen. Tijdens een surpriseparty, een week voor zijn vijftigste verjaardag, kwam zijn zoon de feestruimte binnenrijden op die Kreidler uit de hobbyzaak. In de daaropvolgende drie jaar haalde Henk (opgeleid tot automonteur) de fiets helemaal uit elkaar en spoot hem opnieuw. Er zit een motorkenteken op, want de ‘bromfiets’ haalt met gemak 100 kilometer per uur.

Fotografie: Marco Hofsté

1 antwoord
  1. H.j.van Essen .Apeldoorn
    H.j.van Essen .Apeldoorn zegt:

    Ik ben 48 jaar schilder geweest .en ben op mijn 49 ste.gaan chauffeuren met 1dag in de week en wat avonduren .dus 4dagen schilderen en 1dag gaan chauffeuren. Dat dieet ik via randstad.nu ben ik met pensioen als schilder. Niet met chauffeuren .ga nog steeds door bevalt goed.ben nu 67jaar

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.