Manager in de maak
Op de cover …
Remco Schoenmaker (19) komt niet uit een transportfamilie. Toch is hij inmiddels verknocht aan logistiek. Tijdens zijn mbo-opleiding kreeg hij de smaak te pakken, eerst bij Dick Vijn en daarna bij Peter Appel Transport. Remco is nog lang niet uitgeleerd, maar de manager in de maak staat als procesbegeleider al aardig zijn mannetje.
Remco Schoenmaker – 19 jaar – woont in Wognum – volgt een hbo-opleiding tot logistiek manager – werkt als procesbegeleider bij Peter Appel Transport Transport in Middenmeer
Zomer vorig jaar. Een mailtje van Frank Schoenmaker: “Goedemorgen redactie van TON. Vandaag heeft onze zoon Remco Schoenmaker te horen gekregen dat hij is geslaagd voor zijn opleiding manager transport en logistiek aan het Horizon College te Heerhugowaard. Op dit moment werkt hij van woensdag tot en met zaterdag als procesbegeleider bij Peter Appel Transport Transport in Middenmeer, waar hij ook stage liep. Heeft daarvoor ook stage gelopen bij Dick Vijn Logistiek in Zwaagdijk-Oost. Hij begint in het nieuwe schooljaar aan InHolland in Haarlem met de AD Business Studies Logistiek op hbo-niveau. Wellicht willen jullie hem, als verrassing, wel interviewen?”
Een dik half jaar later is het zover en spreekt TON met Remco in het kantoor van Peter Appel Transport.
Kom je uit een transportfamilie?
“Helemaal niet. Mijn vader werkt bij een installatiebureau, mijn moeder bij een accountantskantoor. De enige in mijn familie die iets met logistiek heeft, is een oom die op de heftruck zit in een distributiecentrum. Voor mijzelf leek het me mooi om op Schiphol te werken. Daarom wilde ik na de mavo op het MBO College Airport de opleiding Operations Officer gaan doen. Dan leer je hoe je het proces begeleidt van vliegtuigen die binnenkomen. Ik moest vier toetsen maken en toen bleek mijn Engels niet op peil. En zonder Engels kom je in de logistiek op Schiphol niet ver.”
Welke opleiding ben je wel gaan doen?
“Nadat het Airport-college niks werd, heb ik een beroepskeuzetest gedaan. Daaruit kwam transport en logistiek naar voren. Dus ben ik de opleiding Manager Transport en Logistiek gaan volgen. Mijn eerste stage was van januari 2018 tot februari 2019 bij Dick Vijn Logistiek. Daar wilde ik zien hoe het hele magazijnproces verloopt. Hoe komen producten binnen en hoe worden ze verder geleid? Ik zat vaak op kantoor om inslag- en uitslagorders te verwerken. Maar ik kwam ook veel op de werkvloer. Ik vond het superleuk.”
Hoe ben je bij Peter Appel Transport beland?
“Voor mijn vervolgstage wilde ik bij een transportbedrijf zien hoe het hele proces op de planning verloopt. Hoe deel je ritten in, hoe schuif je daarmee? Ik heb bij een aantal bedrijven gesolliciteerd. Bij sommige was er geen plek op de planning, bij andere vonden ze dat ik maar in het magazijn moest werken. Maar dat had ik al gezien. Mijn vijfde gesprek was bij Peter Appel Transport, met teamleider George. Die gaf me de kans om ervaring op te doen op de planning. Aan het eind van mijn stage, in april 2020, vroeg George of ik op zaterdagen wilde bijspringen op de planning.”
Je bent nog niet uitgeleerd?
“Ik volg de hbo-opleiding AD Business Studies. AD staat voor Associated Degree. Het is een vierjarige studie. Je leert alles wat er in het logistieke proces nodig is. Dat doe je vooral aan de hand van voorbeelden uit de praktijk, zogenoemde casestudies. Het gaat dan om zaken als kosten, marketing, inkoop. Je moet knelpunten en problemen in beeld brengen en oplossen. De stap van mbo naar hbo vind ik wel pittig. Bij mbo komt alles wat je moet doen vanuit de docent. Bij hbo moet je meer uit jezelf halen. Jezelf motiveren, zelf bedenken dat je in de boeken moet duiken. En goed plannen. Door corona is het nu vooral thuisstudie. Jammer, want ik mis wel het contact met mijn medestudenten.”
Bij Peter Appel Transport ben je procesbegeleider. Wat doe je?
“Als procesbegeleider los je problemen op. Een planner plant de ritten voor de volgende dag of dagen. De procesbegeleider kijkt hoe het loopt op de dag zelf. Zijn alle wagens volgens planning op de weg? Loopt een chauffeur vertraging op en hoe los je dat dan op voor de klant? Het is puur de focus op de ritten en zorgen dat alles soepel verloopt. We hebben bij drie regio’s voor het retailtransport: Noord, Zuid en Noordwest. Door de week wordt het proces per regio gepland en begeleid. Op zaterdag zitten we met zes man – allemaal jonge gasten – in Middenmeer en regelen we het proces voor heel het land.”
Een procesbegeleider van negentien… hoe reageren de collega’s?
“Ik vind het leuk om af en toe sociaal praatje te houden. Je spreekt chauffeurs door heel het land. Negen van de tien zie je eigenlijk nooit. Soms gaat het erover dat we op zaterdag met een jong koppel zitten. Dan vraag ik wel eens hoe oud ze mij schatten. Krijg ik als antwoord: tussen de dertig en veertig. Ik heb een vrij zware stem, dat zal meespelen. En ik ben naarmate ik er langer zit veel zelfstandiger geworden. Toen ik aan het begin van mijn stage mijn eerste telefoontje oppakte, wist ik volstrekt niet waar het over ging. Nu weet ik binnen twee tellen hoe ik het moet aanpakken. Je moet niet aan de telefoon gaan stotteren, maar gelijk knopen doorhakken.”
Hoe ziet je toekomst eruit?
“Ik zit nu hartstikke lekker op mijn plek bij Peter Appel Transport. Voor mijn hbo-opleiding moet ik ook nog stage lopen. Dat zou ik graag bij een expediteur op Schiphol doen. En als ik mijn opleiding heb afgerond, kan ik denk ik alle kanten uit.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!