LZV-rijder

De koning te rijk

 

‘Nightrider’. Zo noemen zijn collega’s Thom Laanstra. Met zijn 24 jaar is Thom hoogstwaarschijnlijk de jongste LZV-chauffeur van Nederland. Hij vertelt hoe hij dat flikte.

 


Naam: Thom Laanstra

Leeftijd: 24 jaar

Woonplaats: Franeker

Beroep: chauffeur LZV

Bedrijf: Van der Werff Logistics Heerenveen

 

Elke werkdag verschijnt Thom om vijf uur ’s middags op zijn werk. Eén uur voordat zijn avonddienst begint. “Gewoon rustig aan. Zonder stress, want dan krijg je brokken”, vindt Thom. Een bakkie doen, wat bijkletsen met collega’s, een sigaretje in het rookhok. En dan stapt hij achter het stuur van zijn LZV (lang en zwaar voertuig) voor de vaste rit tussen Heerenveen en Elshout in Noord-Brabant. Daar is het Van der Werff depot Zuid gevestigd. De geuzennaam nightrider past perfect bij Thom. “Ik ben gebouwd voor de nacht. Ik zou niet anders willen.”

 

Reuzetrots

Sinds januari 2019 rijdt hij met die LZV. Daar is hij reuzetrots op. Terecht, want hij zou zomaar de jongste LZV-chauffeur van Nederland kunnen zijn. Je moet immers vijf jaar CE-ervaring hebben om examen voor het LZV-certificaat te mogen doen. Thom geniet nog elke dag: “Het is prachtig mooi. Er zit 25,25 meter achter mij. Ik voel me de koning te rijk. Dit is echt een jongensdroom die is uitgekomen – en veel eerder dan ik ooit had kunnen denken!”

 

Geen chauffeursfamilie

Thom weet al op de basisschool dat hij chauffeur wil worden. “Ik kom niet uit een chauffeursfamilie. Mijn vader werkt in een winkel en mijn moeder is ambtenaar op het stadhuis. Mijn twee broers en ik hebben onze dromen waargemaakt. Mijn oudste broer werkt bij Microsoft in Amerika. Mijn andere broer is bouwkundig tekenaar en heeft zijn eigen bedrijf. En ik ben chauffeur geworden. Mijn ouders zijn heel trots op ons alle drie.”

 

Heftruck rijden

Op het vmbo zit Thom de tijd uit totdat hij naar het MBO Beroepsgoederenvervoer kan. Op zijn zeventiende begint hij aan de chauffeursopleiding “Ik werkte vier dagen in de week in het magazijn bij NPI, de Nederlandse Plastic Industrie in Tzummarum. Orders picken en met de heftruck rijden. Zeg maar het gewone logistieke werk. Ik had het daar goed naar mijn zin. Op mijn fietsje naar het werk en één dag in de week met het openbaar vervoer naar school.”

 

Niet makkelijk

Na twee jaar heeft Thom zijn diploma en alle rijbewijzen die hij nodig heeft om zijn droom waar te maken. Maar er is geen werk. “We zaten toen midden in de financiële crisis. Weinig werk voor chauffeurs en helemaal niet voor chauffeurs zonder ervaring. Ik heb het niet makkelijk gehad aan het begin van mijn carrière.” Thom zit een half jaar thuis. Hij solliciteert, belt transportbedrijven, bezoekt evenementen waar bedrijven staan. Alles doet hij om maar werk te vinden. Behalve verhuizen. “Ik was achttien jaar en woonde thuis. Om naar de Randstad te verhuizen, waar misschien meer werk was, dat was voor mij echt een te grote stap. Het was echt een moeilijke periode. Ik werd er somber van.”

 

Nachtpendel

Thom pakt alles aan en werkt bij verschillende bedrijven als logistiek medewerker en heftruckchauffeur. Via uitzendbureau Werff Talent gaat hij eerst als belader en daarna als chauffeur aan de slag. “Sinds ik bij Werff Talent zit, heb ik altijd werk gehad. Zo kreeg ik ervaring als chauffeur. In het najaar van 2017 ben ik bij Van de Werff Logistics begonnen. Ze startten toen met de nachtpendel naar het zuiden en het uitzendbureau vond dat ik een goede match was. Na een aantal nachtritten bij verschillende bedrijven wist ik dat ik gemaakt ben voor het nachtwerk.”

 

 

Lange combi

In september 2018 krijgt Thom een telefoontje van Van der Werff: “We willen je op een lange combi, een LZV, zetten. Daarvoor moet je op cursus. Heb je interesse?” Natuurlijk heeft Thom dat. Maar er is een probleem. “Om op een LZV te mogen rijden, moet je vijf jaar ervaring hebben met trekker-oplegger. En dat had ik nog net niet. Ze waren voor mijn situatie twee maanden te vroeg.”

 

Goed ingewerkt

In december 2018 is het dan zover: Thom kan op cursus. “Die duurt normaliter één dag, maar ik weet van mijzelf dat ik meer tijd nodig heb om te oefenen. Ik wil goed ingewerkt zijn. Daarom heb ik in goed overleg met Van der Werff de mogelijkheid gekregen om tweeëneenhalve dag over de cursus te kunnen doen. Met een LZV heb je twee draaipunten. De bochten moet je ruimer nemen en achteruitrijden is ook anders dan met een trekker-oplegger. In plaats van tégen te sturen, stuur je dan mee. Dat is heel anders manoeuvreren.”

 

Opgeklommen

Thom weet nog goed hoe hij zich voelde tijdens zijn eerste nachtrit op de LZV. “Alsof ik weer achttien was en mijn eerste zelfstandige rit met een trekker-oplegger maakte. Maar ik wist: dit kan ik. En dan doe je het ook gewoon. Het mooie is dat ik in vijf jaar tijd van rangeerder op een terrein ben opgeklommen tot chauffeur op de grootste combi die in Nederland mag rijden. Dat had ik nooit durven dromen. De komende tien jaar blijf ik nightrider met mijn LZV. En wie weet misschien wel langer. Ik ben nog steeds een uitzendkracht, maar ik heb goede hoop dat ik bij Van de Werff in vaste dienst kom. Want hier heb ik het reuze naar mijn zin.”

 


 

TON TIP

LZV-chauffeur worden?

Om een lang en zwaar voertuig (LZV) te mogen besturen, heb je het ‘CCV-certificaat Chauffeur Lange Zware Voertuigen’ nodig. Je moet daarvoor examen doen bij het CBR. Daaraan zijn voorwaarden verbonden:

– je moet kunnen aantonen dat je minimaal vijf jaar ervaring hebt met het besturen van een voertuig waarvoor de rijbewijscategorie CE en code 95 zijn vereist;

– je moet een verklaring tekenen dat je in de drie jaar voorafgaand aan het examen geen ontzegging van de rijbevoegdheid hebt gehad. En dat je rijbewijs niet ongeldig is verklaard of is ingevorderd vanwege een overtreding of een misdrijf.

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.