Loopbaanswitch: Rug nekt Dennis’ vrachtwagenbestaan

Een zwakke rug en een zwaar beroep – dat is een slechte combinatie. Dennis de Vries weet daar alles van. Van kleins af aan heeft hij rugklachten. Die worden almaar erger, mede door zijn werk: zwaar transport. Een operatie, afgelopen jaar, brengt wat verlichting. Maar op de lange termijn is een vrachtwagen besturen niet vol te houden. Dus volgt hij opleidingen om de kans op ander werk te vergroten.

 

Wie: Dennis de Vries

Leeftijd: 45 jaar

Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Beroep: vrachtwagenchauffeur

Bedrijf: Transportbedrijf G. de Bruyn, Oudewater

 

Kipper

“Na mijn militaire dienst heb ik allerlei koerierswerk gedaan. Vervolgens ben ik zo’n beetje in het zwaar transport gerold. In 2006 bij Vervat Transport in Rotterdam begonnen. Dat werd overgenomen door Boskalis en die hebben vervolgens een deel van het werk en personeel overgedragen aan De Bruyn. Daar zit ik nu zeven jaar.”

 

Zwakke plek

“Met mijn kipper vervoer ik puin, asfalt en grond. Dat is wel een uitdaging. Je vrachtwagen hobbelt heel erg, want je rijdt niet de hele tijd over glad asfalt. En niet alle wagens zijn luchtgeveerd. Als je dan een uur of elf in je stoel zit te wiebelen, ga je dat wel voelen. Je lichaamsgewicht rust op je onderste wervels en juist daar zit bij mij de zwakke plek. Ik heb wel een aantal keer injecties in mijn rug gehad, zodat de pijn even onderdrukt werd. Maar dat is geen blijvende oplossing.”

 

Operatie

“Mijn orthopeed heeft me doorverwezen naar een neurochirurg in het Maasstad Ziekenhuis. Die heeft op in juli vorig jaar de zenuwen tussen een aantal wervels vrijgemaakt. Dat is geen risicoloze operatie. Maar als je zo’n pijn hebt dat je niet meer kunt lopen, is er weinig keus. Na de operatie moet je heel langzaam weer opbouwen. In het begin kon ik nog geen fles cola optillen.”


Kantoor

“Ik heb al met al tien maanden thuis gezeten. November vorig jaar ben ik weer aan het werk gegaan. Dan zeggen je behandelaars wel dat je rustig moet beginnen, maar je zit toch weer elf uur in de auto. Dus ondanks de operatie is me wel duidelijk geworden dat ik dit werk niet heel lang meer zal kunnen doen. Als chauffeur ligt dan een baan op de planning voor de hand. Ik ben bij De Bruyn gaan vragen of ik door kan stromen naar kantoor. Maar door dat PFAS-gedoe is er te weinig werk.”

 

Opleiding

“Via mijn werkgever hoorde ik dat je subsidie kunt krijgen voor een opleiding. Online kun je via Pitstop van het Sectorinstituut Transport en Logistiek een aanvraag doen. Dat gaat vrij makkelijk. Als je dan goedkeuring krijgt, betaalt Pitstop je opleiding. Daar hoef je dus niet naar om te kijken. Zo ben ik een cursus Microsoft Office gaan volgen. En daarna Excel en Excel voor gevorderden. Het is interessant en leuk om te doen. Moeilijk? Valt wel mee. Ik ben gemotiveerd en gedreven en niet achterlijk.”

 

Sollicitatie

“Ik hoop dit jaar ander werk te vinden. Heb al een open sollicitatie lopen. Met mijn rug ga ik het niet lang meer op de wagen volhouden. En daarnaast doe ik dit werk ook al lang. Ik ben wel toe aan een nieuwe uitdaging.”

 


1000 euro subsidie

Een opleiding volgen om beter te worden in je werk? Of om je kans op een andere baan te vergroten? Of gewoon om je verder te ontwikkelen? Het kan met subsidie. Werk je in transport en logistiek en betalen jij en je werkgever SOOB-premie? Dan ligt er een opleidingsbudget van 1000 euro voor je klaar. Je vraagt het aan via stlwerkt.nl/opleiding

 


Pitstop

Bij Pitstop van Sectorinstituut Transport en Logistiek vind je onder meer tips, informatie en video’s over onderwerpen als gezond en fit blijven, geldzaken, hoe je kunt blijven groeien in je werk en hoe je een goede werk-privé balans krijgt of houdt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.