Lastig lossen met Wilbert Kosten

Wat zijn de moeilijkste losplaatsen van Nederland? Met andere woorden: waar moet je al je stuurmanskunsten en concentratie aanspreken om zonder brokken je lading af te leveren? TON kijkt mee met vakmensen die de uitdaging opzoeken. Deze keer: Wilbert Kosten.

Wilbert rijdt in opdracht van Van der Werff uit Heerenveen met bouw-gerelateerde producten naar bedrijven, particulieren en bouwlocaties.

 

Naam: Wilbert Kosten

Leeftijd: 44 jaar

Woonplaats: Veghel

Bedrijf: Kuijpers Transport VOF, Veghel

Loopbaan: lts metaalbewerking – chauffeursopleiding – chauffeur (binnen- en buitenland) bij verschillende bedrijven– sinds 2 jaar bij Kuijpers Transport


VEILIG, VLOT EN GOED

Kan ik wel op de losplek komen? Staan er paaltjes? Komen er fietsers langs? Belemmer ik andere weggebruikers? En heb ik de goede hulpmiddelen bij me? Dat zijn de vragen waarmee Wilbert Kosten dagelijks te maken heeft. Lossen op lastige adressen moet wel een beetje je hobby zijn. Want, zoals Wilbert het zegt: “Het moet veilig, goed en vlot.”

 

Fluitje van een cent

Zul je net zien. Juist op de dag dat TON met Wilbert op pad gaat, vallen de problemen mee. Het eerste adres ligt in een woonwijk in het Brabantse Boekel. Wilbert manoeuvreert zijn 17 meter lange vrachtwagen, met erachter de onmisbare meeneemheftruck, naar de losplek. Hij moet hier bij een particulier enkele pallets met terrasdragers afleveren. De situatie valt hem niet tegen. Hij kijkt hoe hij kan lossen zonder het verkeer te veel te hinderen. Dan laat hij de meeneemheftruck zakken en gaat aan de slag. Eigenlijk een fluitje van een cent.

 

Uitkijken voor wegzakken

Ook het volgende adres bezorgt hem geen hoofdbrekens. Bij een boerderij in Westerbeek, vlakbij Sint Anthonis, bezorgt Wilbert dakpannen. Maar er is niemand thuis. De telefoon biedt uitkomst. De boer wil het materiaal bij de varkensstallen, naast het woonhuis, gelost hebben. Wilbert beschrijft waarop hij moet letten: “Het is een smalle landweg. Gelukkig is een strook ernaast berijdbaar. Dan kunnen andere auto’s erlangs en kan ik met mijn heftruck uit de voeten. Maar het is wel opletten. Ik moet de bovenste pallets hoog uit de vrachtwagen halen. Dan wil je niet wegzakken in de berm. Of omvallen.”

Niet altijd soepel

Het derde adres deze dag is een interieurbouwer in Deurne. Wilbert heeft weer geluk. Er is plek genoeg om de brede meubel- en interieurplaten te lossen. Maar het gaat niet altijd zo soepel, vertelt hij. “In de duinen bij Schoorl moest ik eens spullen afleveren bij een particulier in de tuin. Kwam ik vast te zitten met de heftruck, twintig centimeter diep. Ik kon er niet uit komen. Hebben we een tractor bij de plaatselijke manege gevraagd om te helpen.”

 

Op de busbaan

Zo moest Wilbert ook eens gipsplaten van 1500 kilo per pallet lossen in het centrum van Utrecht. “Het was bij de busbaan. Dan moet je sowieso al een vergunning hebben. Wilden ze dat ik half op de stoep ging staan, zodat de bussen door konden. Dat weigerde ik. Want ik kon omvallen met de heftruck. Uiteindelijk ben ik op de busbaan gaan staan en heb vanaf de stoep gelost. Hebben ze dat deel van de busbaan voor me afgezet met verkeersregelaars.”

 

In oplossingen denken

Wilbert heeft plezier in zijn werk. En hij heeft het vertrouwen dat het altijd wel lukt. Als het nodig is, bereidt hij zich goed voor op wat hem te wachten staat. “Als je het adres zoekt op Google, kun je de situatie goed bekijken. Dan weet je bijvoorbeeld al waar de paaltjes staan. Maar als je er aankomt, doe je het toch vaak net iets anders dan je je hebt voorgenomen. Om veilig, vlot en goed te lossen moet je flexibel zijn en in oplossingen denken.”

 

Jouw plek in TON

Heb jij ook een lastige losplek? En wil je daarmee in TON? Mail naar info@tonmagazine.nl

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.