Kom maar door met die leuke baan!

Hoe vind je en bind je nieuwe vrachtwagenchauffeurs en planners? Binnen de sector wordt alles op alles gezet om nieuw personeel binnen te halen. Hoe pakken bedrijven dat aan? Tessa Ottens en Marco de Vries vertellen hoe zij bij hun nieuwe werkgever terecht zijn gekomen.

 

Ze laten alles zien wat het bedrijf te bieden heeft

Tessa Ottens – 18 jaar – woont in Putten – werkt sinds een halfjaar als planner bij de H&S Group

 

 

Na haar afstuderen kon Tessa Ottens meteen fulltime aan de slag bij de H&S Group. Ze had een fijne inwerkperiode waarin ze op haar gemak kon kennismaken met alle afdelingen. “Ik ben hier met open armen ontvangen, er is zoveel mogelijk.

 

Hoe kwam je terecht bij H&S Group?

Tijdens mijn opleiding Manager transport en logistiek ging ik een dag in de week bij de H&S Group werken, als planner. Nu ik ben afgestudeerd, werk ik er 40 uur in de week. En dat bevalt goed.
De H&S Group is een grote logistieke dienstverlener in Europa, maar je merkt nog steeds dat het een familiebedrijf is. De sfeer is heel leuk en open. Er is altijd wel iemand die vraagt hoe het gaat.”

 

Hoe ben je ingewerkt?

Tijdens het inwerkprogramma heb ik alle afdelingen gezien. Ik reed ook een dag mee met een chauffeur. Ze laten je rustig instromen en alles zien wat het bedrijf te bieden heeft. Als ik even niets te doen had, vroeg een collega me om erbij te komen zitten om mee te kijken en zelf aan de slag te gaan. Iedereen staat open voor nieuwe ideeën. Je voelt je nooit te veel op deze manier. Ik vind het heel mooi dat het bedrijf zo omgaat met nieuwelingen.” Een van Tessa’s ideëen was, dat ze de chauffeurs met wie ze veel contact heeft, gaat ontmoeten. “Als wij ze aan de lijn hebben, is er altijd wat aan de hand. Ik wil er een gezicht op kunnen plakken en wil ook dat zij mij leren kennen. Mijn leidinggevende vond dat een goed idee. Nu ga ik een keer koffie met ze drinken om gewoon te kletsen en ze wat beter te leren kennen. Wie weet pakken andere planners dit ook op. Je merkt dat persoonlijke ontwikkeling belangrijk is binnen H&S. Veel starters in ons bedrijf blijven doorgroeien. Daarnaast hebben we ook veel ervaren collega’s die hun kennis graag doorgeven aan nieuwe generaties. Werken bij H&S betekent jezelf verder ontwikkelen in een dynamische omgeving.”

Hoe ziet je werkdag eruit?

We blijven met z’n allen zitten tot de dag van morgen rond is. Naast de hectiek van het transport is het ook erg gezellig met z’n allen. Tussen de middag gaan we vaak een rondje buiten lopen om even van het scherm weg te zijn. Of we hangen wat rond in de chillruimte met tafeltennis, tafelvoetbal, een bank en twee schommels. Zo leer je je collega’s beter kennen. En dat maakt het werken hier nog leuker.”

 


‘Veel starters in ons bedrijf blijven doorgroeien’

De H&S Group vervoert vloeibare levensmiddelen en verzorgt een breed pakket logistieke diensten. Het bedrijf zoekt onder meer chauffeurs, planners, operators voor de cleaning en filling, maar ook mensen voor de technische dienst, IT of boekhouding. Dat doen ze via vacatures, maar ook:

  • door het organiseren van een Open Huis om bezoekers warm te maken voor werken bij H&S. Zo wil het bedrijf laten zien wat voor veelzijdige werkgever en opleider ze zijn.
  • met video’s op LinkedIn waarin medewerkers vertellen waarom ze hebben gekozen voor H&S. Ook Tessa is in zo’n video te zien.
  • via de H&S Academy waarin nieuwe collega’s worden getraind, maar ook de kennis van alle overige medewerkers up-to-date wordt gehouden.
  • door met de H&S Academy deel te nemen aan events van het Sectorinstituut Transport en Logistiek om zij-instromers enthousiast te maken voor een opleiding bij de H&S Group.
  • door verbinding te zoeken met scholen in de regio.

Eén dag les en studeren past zoveel beter bij mijn leven

Marco de Vries – 39 jaar – sinds mei 2022 chauffeur bij Hoekstra – woont in Sneek – getrouwd met Stephanie – vader van twee zoons

 

Marco de Vries werkte ooit via een BBL-traject bij transportbedrijf Hoekstra. Maar als stratenmaker kon hij beter verdienen. Na zeventien jaar is hij weer terug bij zijn eerste werkgever. En dat bleek een goeie match. Dankzij het TOLO-traject deed hij een opleiding tot vrachtwagenchauffeur.

 

Hoe kwam je bij Hoekstra terecht?

“Mijn vader is zijn hele leven vrachtchauffeur bij Hoekstra geweest. Ik wilde mijn vader achterna. Na school ben ik meteen aan de chauffeursopleiding begonnen. De opleiding maakte ik niet af.
Ik kon stratenmaker worden en meer geld verdienen dan in de BBL. Na zeventien jaar en pijn aan mijn knie wilde ik opnieuw het transport in. Ik belde Hoekstra. En eigenlijk kon ik meteen bij ze aan de slag.”

Marco de Vries

 

Blij dat je weer terug bent?

“Zeker. Ik ken het bedrijf als een open en gezellige club mensen. Je voelt je welkom en gehoord. Een jaar lang werkte ik in de loods, op het crossdock. Laden en lossen van vrachtwagens. Liefst wilde ik alsnog de chauffeursopleiding doen. Maar ik zag op tegen het geld en de tijd die dat zou kosten. Ik heb een gezin met twee jonge kinderen en wil ook tijd met hen besteden. Daarnaast heb ik een hobby waar ik tijd voor wil maken: zingen. Ik ben begonnen in de kroeg en de voetbalkantine. Ik zong lange tijd niet, maar ik word weer gevraagd door mensen om me heen. Nu zing ik af en toe op feestjes, vooral Nederlandstalig.”

 

Hoe heeft je werkgever jou ondersteund?

“Met Hoekstra praatte ik over mijn wens om chauffeur te worden. Toen kwamen ze met het idee van het TOLO-traject, Toekomst in Logistiek. En dat leek me wel wat. Eén dag les en studeren op het bedrijf past zoveel beter bij mijn leven. Studeren naast mijn werk, dat zag ik niet zitten. In acht maanden rondde ik mijn opleiding af. Je krijgt in dit traject meer tijd voor je theorie als bij een normale rij-opleiding en je krijgt ook andere extra vakken. Nu zit ik al bijna een halfjaar op de wagen. Ik ben eens in de twee weken vrij, op maandag. Zo heb ik meer tijd voor mijn gezin en kan ik bijvoorbeeld de kinderen naar school brengen. En ik heb geen last meer van mijn knie!

Het rijden zie ik bijna meer als hobby dan als werk, zo leuk vind ik het. Dat zou ik niet meer willen missen. Voor mijn part ga ik door bij Hoekstra tot ik niet meer kan.”

 


Ik kon meteen bij ze aan de slag’

Hoekstra Kwaliteit in Logistiek uit Sneek bestaat al sinds 1929. Het bedrijf is gespecialiseerd in het vervoer van bijzondere goederen naar particulieren en bedrijven: kwetsbaar of afwijkend van maat of vorm. Hoekstra heeft samen met STL en ROC Friese Poort een BBL-opleidingstraject opgezet met mbo-kwalificatie. Dit traject heet Toekomst in Logistiek (TOLO). In oktober 2020 is de eerste groep deelnemers gestart met een TOLO-traject bij Hoekstra. Inmiddels zijn er al zo’n 75 logistiek medewerkers via TOLO opgeleid. Daarnaast heeft Hoekstra samen met TOLO en Dinkla Verkeersopleidingen een chauffeursopleiding opgezet.

 

Wat is TOLO?

  • TOLO is er voor jongeren die doorstromen, zij-instromers vanuit andere beroepsgroepen en mensen die werk zoeken. Door een mix van deze doelgroepen en maatwerk is de kans groot dat deelnemers werk vinden. Iedere TOLO-cursist heeft al een werkgever. Dit zorgt ervoor dat de opdrachten heel praktijkgericht zijn
  • Jobcoaches begeleiden de deelnemers aan TOLO. Ook als het niet zo lekker gaat.
  • De werkgever betaalt de opleiding en het rijbewijs.
  • TOLO leidt medewerkers op tot volwaardige vakmensen én laat hen kennismaken met alle onderdelen van de logistieke sector door excursies en gastcolleges. up-to-date wordt gehouden..
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.