Je werkgever doet mee

Ieder jaar dat je werkt bij een bedrijf dat is aangesloten bij Pensioenfonds Vervoer, bouw jij een deel van je pensioen op. Je werkgever betaalt een groot deel van de premie en speelt dus een belangrijke rol bij jouw pensioen. Op de volgende pagina’s vertellen vier werkgevers waarom ze pensioen een belangrijke arbeidsvoorwaarde vinden.

Fred Visser – 62 jaar – woont in Spijkenisse – is operational manager bij Transport Centrale Rotterdam

Transport Centrale Rotterdam

GEEN CONCURRENTIE OP PENSIOEN

Het beroepsgoederenvervoer heeft een eigen ‘bedrijfstakpensioenfonds’. Dat betekent dat alle bedrijven in de sector aangesloten moeten zijn bij Pensioenfonds Vervoer. De medewerkers bij deze bedrijven bouwen dus allemaal pensioen op bij het fonds. Dat is belangrijk, vindt operational manager Fred Visser van Transport Centrale Rotterdam. “Het is goed dat alle bedrijven in het beroepsgoederenvervoer hetzelfde percentage voor het pensioen betalen. Dat voorkomt concurrentie op pensioen.”

Plezier in het werk

Transport Centrale Rotterdam in Papendrecht heeft vijftien eigen wagens op de weg en dertig mensen in vaste dienst. Zij rijden containers, stukgoed en rollen papier. Fred Visser werkt er anderhalf jaar, nadat hij directeur (in loondienst) bij een ander transportbedrijf was. “Ik deed een paar jaar geleden mee aan een project waarbij we nadachten over duurzame inzetbaarheid en vroeg me af: blijf ik met plezier naar mijn werk gaan? Of zit ik de laatste jaren tot mijn pensioen min of meer in een hoekje? Daarom besloot ik nog een stap te zetten.”

Alleen AOW

Fred is 62, dus het ligt wel voor de hand dat hij met zijn pensioen bezig is. “Sterker nog, ik wil mensen helpen er al over na te denken als ze jonger zijn. Zelf deed ik dat altijd al een beetje. Komt doordat mijn ouders vroeger alleen maar AOW hadden. En daar redden ze het ook nog van. Veel mensen die nu met pensioen zijn, hebben een behoorlijk bedrag om van rond te komen. Dat hebben we in Nederland goed voor elkaar.”

Meer mogelijkheden

De zaken zijn prima geregeld bij Pensioenfonds Vervoer, vindt Fred. “Er komen chauffeurs bij me tegen de tijd dat ze boven de zestig zijn. Dan willen ze weten of ze eerder kunnen stoppen. Daar hebben ze vaak financieel weinig vertrouwen in. Ik stuur ze dan door naar een consulent van Pensioenfonds Vervoer. Die laat ze met bedragen zien hoe ze ervoor staan. En dat er dus juist wel mogelijkheden zijn. Als je ouder wordt, heb je vaak minder geld nodig. Je woning is afbetaald, kinderen zijn het huis uit. Dat geeft extra ruimte.”

Iedereen pensioen

Fred wijst op een groot voordeel van een bedrijfstakpensioenfonds, zoals Pensioenfonds Vervoer. “Het is goed dat alle bedrijven in het beroepsgoederenvervoer hetzelfde percentage van het loon aan pensioenpremie betalen. Want anders zou het leiden tot concurrentie op pensioenrechten en dat moet je niet willen. Op deze manier krijgt iedereen uiteindelijk een behoorlijk pensioen.”

 


Esther Huls – 48 jaar – woont in Aadorp – is HR Manager bij Dasko

 

Dasko Koel- en Vriestransporten

WAT NORMAAL LIJKT, IS BIJZONDER

Het is de gewoonste zaak van de wereld: je betaalt samen met je werkgever een premie en bouwt zo een pensioen op. Met een bedrijfstakpensioenfonds gaat dat vanzelf. Of je nu werknemer bent, of werkgever. HR Manager Esther Huls van Dasko merkt hoe bijzonder dat eigenlijk is als ze met Poolse chauffeurs over ‘ons’ pensioensysteem praat. “Het is gewoon goed geregeld.”

Familiebedrijf

Dasko Koel- en Vriestransporten bestaat sinds 1913 en heeft tegenwoordig vestigingen in Almelo, Zwolle, Apeldoorn, Polen en Duitsland. Het bedrijf telt ruim 600 medewerkers en 220 vrachtwagens. Dasko is expert in het dagelijks vervoeren van gekoelde en bevroren producten in binnen- en buitenland. Esther Huls is er sinds 5 1/2 jaar HR Manager. Ze leerde het HR-werk bij Unit4, maar miste daar na acht jaar het contact met de werkvloer. “Dasko is een familiebedrijf. Ik kan me met van alles bezighouden, ik weet wat er speelt. Dat spreekt me aan.”

Vanzelf bijzonder

In haar dagelijkse HR-werk is pensioen een gegeven, vertelt Esther. “We kunnen niet afwijken van de cao en zijn dus verplicht aangesloten bij Pensioenfonds Vervoer. Pensioen is geen thema waarop we ons kunnen onderscheiden van andere werkgevers. Of misschien toch wel een beetje. Want er zijn bij ons oudere chauffeurs die niet eerder kunnen stoppen met werken. Dat komt doordat ze in eerdere banen geen pensioen hebben opgebouwd. Dus hoewel voor ons pensioen opbouwen via Pensioenfonds Vervoer normaal is, is het toch ook wel bijzonder.” 

Blij met pensioensysteem

De meeste vragen over pensioen krijgt Esther van oudere chauffeurs. “Als ze rond de zestig zijn, willen ze weten wanneer ze kunnen stoppen met werken. Dan wijs ik ze de weg naar pensioenconsulent Ben Kerkhof van Pensioenfonds Vervoer. Hij werkt in onze regio. Het antwoord van Ben valt dan eigenlijk altijd mee. We hebben ook Poolse chauffeurs. Ook zij komen met vragen bij mij. Zij hebben niet zo’n positief beeld bij ‘pensioenopbouw’. Als ik ze dan uitleg hoe ons pensioensysteem in elkaar zit, word ik er zelf ook blij van. Want het is gewoon goed geregeld.”

Vrije tijd invullen

Bij Dasko willen veel chauffeurs blijven doorwerken terwijl ze AOW krijgen. Esther: “Dat kan. Ze kunnen hun pensioen laten ingaan terwijl ze nog werken, maar dat hoeft niet. Als ze stoppen met werken, moeten ze echt leren hun vrije tijd in te vullen. Ze hebben altijd 50 of 55 uur gewerkt, dus nooit tijd gehad voor hobby’s. Dan snap ik wel dat ze nog een tijdje op de wagen willen. Ze vinden hun werk gewoon hartstikke leuk. En ze willen er een beetje bij blijven horen. En wij zijn blij dat we oudere chauffeurs nog kunnen inzetten, want het is tegenwoordig niet makkelijk om personeel te vinden.” 

 


Rico van Aggele – 53 jaar – woont in Diemen – is financieel directeur bij C & H Euser Transport in Barendrecht

 

Koninklijke Euser Transport

PRIMA DAT WERKGEVER MEE(R) BETAALT

Bij bedrijfstakpensioenfondsen betalen werkgevers en werknemers samen de pensioenpremie. In sommige bedrijfstakken is de verdeling fifty-fifty. In transport en logistiek neemt je werkgever twee derde van de premie voor zijn rekening. Prima, vindt Rico van Aggele. De financieel directeur van Euser Transport zegt: “Je maakt als werkgever een kostprijsberekening van wat een werknemer kan en mag kosten. Daar hoort pensioen gewoon bij.” 

Verantwoordelijkheid werkgever

Bij Koninklijke Euser Transport werken zeshonderd mensen. Rico van Aggele is er sinds april 2021 financieel directeur. Daarvoor werkte hij bij Vlug Transport en bij Peter Appel Transport. Rico weet veel van pensioen. Dat komt niet in de laatste plaats doordat hij er via werkgeversorganisatie TLN tot in de details bij betrokken is. “Je kunt iemand die 67 jaar is en 40 dienstjaren heeft toch niet van alleen AOW laten rondkomen? Dat past niet in mijn manier van denken.” 

Ongemerkt opbouwen

De werkgever betaalt de premie aan bedrijfstakpensioenfonds. Hij houdt iedere maand het deel dat de werknemer betaalt in op het brutosalaris. Als werknemer heb je er geen omkijken naar. Dat is een voordeel, vindt Rico: “Als ik iedere maand een acceptgiro had gekregen om mijn premie te betalen, zou ik het misschien ook wel af en toe achterwege hebben gelaten. Het is prachtig dat je zo in ons pensioensysteem ongemerkt pensioen opbouwt. En er zit solidariteit in. Dat vind ik belangrijk. Iedereen zit in onze sector in dezelfde functieschalen en iedereen draait mee in het pensioenfonds.”

Eerder kunnen stoppen

De financieel directeur van Euser is blij met de ‘Zwaarwerkregeling’. Die maakt het voor veel werknemers makkelijker om eerder te kunnen stoppen met werken. Ze krijgen dan maximaal drie jaar lang een uitkering uit deze regeling. “Het mag niet zo zijn dat ouderen moeten blijven werken als ze niet meer kunnen, omdat ze anders te weinig overhouden. Als je jaren pensioenpremie hebt betaald, moet je eerder kunnen stoppen. We hebben het over mensen die nog met cementzakken van vijftig kilo hebben gesjouwd. Die tachtig uur per week werkten.”

Beste ter wereld

De verdeelsleutel in het beroepsgoederenvervoer, waarbij de werkgever twee derde van de premie betaalt, vindt Rico geen probleem. “Je maakt als werkgever een kostprijsberekening van wat een werknemer kan en mag kosten. Daar hoort pensioen gewoon bij. Dus dat heb je ervoor over, want we hebben een systeem waar we trots op mogen zijn. FNV-bestuurder mevrouw Hidding zei ooit: ‘Nederland heeft het beste pensioensysteem van de wereld. En in het beroepsgoederenvervoer hebben we het beste pensioen van Nederland. Dus hebben onze mensen het beste pensioen van de wereld.’ Dat ben ik helemaal met haar eens”


Franck Markerink – 34 jaar – woont in Wijhe – commercie  Gert Berends – 52 jaar – woont in Nijverdal – boekhouding/administratie Johannes van der Veen – 52 jaar – woont in Niebert – leidinggevende Samen verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van Bioliquid Chauffeur: Gerrit Schreurs (57) uit Epe.

Bioliquid

EEN KWESTIE VAN GOED WERKGEVERSCHAP

Werk je bij een bedrijf dat onder de Cao Beroepsgoederenvervoer valt? Dan bouw je automatisch je pensioen op bij Pensioenfonds Vervoer. Dat is wettelijk zo geregeld. Er zijn ook bedrijven die niet of niet helemaal onder de paraplu van de cao te vangen zijn. Als zij willen, kunnen zij zich vrijwillig aansluiten bij Pensioenfonds Vervoer. Bioliquid in Raalte is zo’n bedrijf. Oprichter Franck Markerink zegt: “Pensioen regelen voor je medewerkers is een kwestie van goed werkgeverschap.”

Jong bedrijf

Het is een nog jong bedrijf, Bioliquid. Oprichter Franck Markerink handelt al sinds 2006 in grondstoffen voor vergisting, zoals reststoffen van levensmiddelen. Daarvan wordt biogas gemaakt door vergisters. Een groeimarkt. In 2020 besloot Franck daarom werknemers in dienst te nemen. Op dit moment werken er vier mensen op kantoor en zitten er vier chauffeurs op de weg. En dan zijn er ook nog drie invalchauffeurs. Bioliquid verzorgt voor verschillende klanten ruim honderd vrachten per week. Daarbij zetten ze naast de eigen chauffeurs ook charters in.

Vier vrachtwagens

Franck: “Een groot deel van wat we doen, is handel. Maar er hoort ook transport bij. We hebben nu vier vrachtwagens: twee tankopleggers, een containerauto en een combinatie met een walking-floor. Die rijden door heel Europa om reststoffen op te halen en vervolgens af te leveren bij vergisters. Onze chauffeurs vinden dat mooi werk. We zien dat ze ook meer willen weten over de producten die ze vervoeren. Zo’n betrokkenheid krijg je alleen met eigen mensen. En die mensen willen we goede arbeidsvoorwaarden geven.” 

Gegevens aanleveren

Vanaf het moment dat er personeel kwam, speelde de vraag: hoe ga je om met die arbeidsvoorwaarden en met allerlei regelgeving? Gert Berends, een van die nieuwe medewerkers (en de man met onder ander personeelsbeleid op zijn bordje): “We hebben het onze accountant laten onderzoeken. In zijn rapport stelde hij dat we het beste bij Pensioenfonds Vervoer zouden passen. Wanneer je je als bedrijf vrijwillig aanmeldt, stellen ze een aantal vragen. Zo kunnen ze zien of je wel echt bij het beroepsgoederenvervoer hoort. Dat hebben we gedaan en onze aansluiting is nu geregeld.”

Oudste chauffeur

De cao toepassen en pensioen regelen hoort volgens Franck bij ‘goed werkgeverschap’. Een deel van het personeel – de chauffeurs – bouwde door eerdere banen al pensioen op bij Pensioenfonds Vervoer. Gert: “Ze vinden het prima geregeld. Op dit moment is vooral onze oudste chauffeur bezig met zijn pensioen. Hij is 62 jaar en heeft de wens om wat minder te gaan werken.” Franck: “Dat is een uitdaging voor een werkgever, maar we willen het wel regelen.” En mede-eigenaar Johannes van der Veen vult aan: “Als je goed bent voor je mensen, zijn je mensen goed voor het bedrijf.”

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.