Genieten van Stuurmanskunst

Op pad met Berend Slijkhuis

Een regenachtige oktoberdag. Met zijn dieplader brengt Berend Slijkhuis twee luchtbehandelingskasten naar een lastig bereikbare parkeerplaats. Vanuit een smalle straat moet hij achteruit insteken door een krap hek. Daar komt stuurmanskunst bij kijken. Berend doet dit werk bedreven en met plezier. En graag nog een lange tijd.

Berend Slijkhuis – 50 jaar – woont in Barneveld – is 30 jaar chauffeur – werkt sinds 3 jaar bij G. Vlastuin Transport in Ede

Beveiligde parkeerplaats
06.00 uur, Ede. Berend haalt een bakkie koffie in de kantine van G. Vlastuin Transport. Zo meteen vertrekt hij naar Rotterdam. Op zijn dieplader staan twee luchtbehandelingsinstallaties, bestemd voor politiebureau Marconiplein. Berend controleert of de kasten goed vastzitten. Na het lossen gaat hij straks nog een keer twee kasten ophalen en naar Rotterdam brengen. Wat er daarna op het programma staat? “Dat weet ik nog niet. Elke dag is het weer een verrassing waar ik naartoe ga. Ik kom op de meest bijzondere plekken: een dierentuin of een pretpark of een ritje naar Schiermonnikoog. En vandaag dus een beveiligde parkeerplaats achter een politiebureau.”

Goede balans
Berend geniet zichtbaar van zijn werk. En dat blijft hij graag nog lang doen. “Vanochtend in de kantine had ik het met een jonge collega over pensioen. Aan stoppen denk ik nog niet. Ik heb veel te veel plezier in mijn werk. Ik ben 50 en zal nog zeker een aantal jaren mogen werken. Wel zorg ik ervoor dat er een goede balans is tussen werk en privé. Mijn vrouw en ik plannen vaak een weekje weg. Zo kan ik het goed volhouden.”

Lastige omstandigheden
08.15 uur, Rotterdam. Berend rijdt door een smal straatje naar de ingang van het politieparkeerterrein. Hij overlegt met de mannen van Pradi, het installatiebedrijf, hoe hij het beste op het terrein kan komen. Het toegangshek ligt in een bocht. Dat wordt dus achteruitsteken onder lastige omstandigheden. In- en uitstappen om te checken of hij geen auto’s, lantaarnpalen of het hek zelf aantikt. De trailer staat bijna haaks op de trekker. Nog kan de draai niet gemaakt worden. Spiegels inklappen, optrekken, achteruitsteken. En dan na een kwartier manoeuvreren rijdt Berend het parkeerterrein op. Hij krijgt applaus van de mensen die zijn precisiewerk volgden.

Verschillende werkgevers
In de 30 jaar dat hij achter het stuur zit, heeft Berend bij verschillende werkgevers pensioen opgebouwd. Ook in een andere bedrijfstak: de levensmiddelenbranche. “Ik heb dat pensioen over laten hevelen naar Pensioenfonds Vervoer. Alles zit nu in één pot. Dat is voor mijn overzicht makkelijk.” Af en toe checkt Berend op mijnpensioenoverzicht.nl het bedrag dat hij in totaal heeft opgebouwd. Het zit wel goed, denkt hij. Berend kijkt niet al te ver vooruit. “Een buurman van me leefde echt naar zijn pensioen toe. En nu het zover is, verveelt hij zich. Het lijkt wel of veel mensen plannen maken voor wat ze gaan doen als ze gestopt zijn met werken. Maar ik vind dat je ook nu leuke dingen moet ondernemen en niet moet wachten op je pensioen. Je kunt niet in de toekomst kijken. Dus doe het nu.”

Welverdiend bakkie
De mannen van Pradi en een kraanmachinist van De Gier staan klaar om de lading van de trailer te hijsen. Berend zet zijn helm op en klimt op de oplegger. Hij maakt de spanbanden los en bevestigt daarna trekbanden met kettingen aan de kasten. Binnen vijf minuten zweeft de eerste luchtinstallatiekast door de lucht. Berend ruimt de spanbanden en rubbers op. Daarna is de tweede kast aan de beurt. Tien minuten later staan de luchtinstallatiekasten op het dak van het politiebureau. Tijd voor een welverdiend bakkie.

Loopbaan in vogelvlucht
Berend is een boerenzoon –volgt de landbouwschool, maar ziet geen toekomst als boer – als hij zestien jaar oud is, gaat hij een keertje mee als bijrijder naar Italië en is verkocht: hij wordt internationaal chauffeur – na zijn militaire dienst begint hij op de vrachtwagen – eerste baan: veertien jaar bij Van Maanden in Barneveld, exceptioneel transport – overstap naar Jonker en Schut in Barneveld, specialist in voedingsmiddelentransport – na twaalf jaar vindt hij bulktransport saai worden en neemt contact op met een kennis bij G. Vlastuin – sinds 2018 rijdt hij met veel plezier weer internationaal en exceptioneel transport.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.