In Beeld: autotransport

Met wagens volgeladen

Acht wagens op de oplegger en aanhanger. Dat is passen en meten. Zeker als het verschillende modellen zijn. En je moet ze natuurlijk secuur vastzetten, zodat de lading onderweg niet gaat schuiven. Want elke kras is een schadepost. Kim Maas, een van de weinige vrouwen in het autotransport, verstaat dat vak. Zij doet het al negentien jaar.

TON gaat in de stromende regen met Kim op pad.
 

Puzzel

Elke rit begint voor Kim met een puzzel. Ze maakte een schetsje van haar wagen met aanhanger en tekent dan de auto’s die ze moet vervoeren in. Wat is de handigste manier om ze te laden, rekening houdend met de losadressen en met het type wagen? De uitdaging is zo laag en zo kort mogelijk te blijven. Want ze kan de laadbodems verlengen en ook de hoogte variëren. Maar dat moet binnen wettelijke normen blijven.

Laden

Als de puzzel ‘gelegd’ is, komt deel twee van de voorbereiding: het laden. Op het grote parkeerterrein bij GEFCO in Oosterhout is plaats voor honderden personenwagens. Splinternieuwe Tesla’s staan naast tweedehands auto’s; bestelbussen naast kleine stadswagens. Kim wandelt van hot naar her over het terrein om de voor haar rit bestemde auto’s op te halen. Al met al is ze daar minstens een uur zoet mee. Voor deze rit bestaat de lading uit een Ford Ka, een Citroën Jumpy, een Citroën DS 7, een Peugeot 5008 bestel, drie Peugeot 108 en een Peugeot Expert.

Gevoel

Kim doet dit werk bijna negentien jaar. Haar eerste werkgever is Walon Benelux, daarna volgt Zegwaard en sinds 2008 rijdt zij voor GEFCO. Je leert het werk in de praktijk, vertelt zij; je moet er gevoel voor hebben. Ze heeft wel eens beginnende chauffeurs meegehad. Dan ziet ze snel of iemand het in zich heeft. “Je moet handig zijn en creatief bij het laden. Want het is echt wel een aparte tak van transport.”

Dubbelcheck

Kim neemt ruim de tijd voor het laden. “Je moet zorgen dat de wagens goed vaststaan. En dat er genoeg speling is, zodat ze onderweg bij het manoeuvreren niet beschadigd raken. Het is check en dubbelcheck. Als ik klaar ben, haal ik de vrachtbrieven op, drink een kop koffie en ga dan nog eens langs de wagen. Het komt voor dat ik dan ontdek dat er toch nog ergens een band niet helemaal strak zit.”

Achteruit

Een splinternieuwe wagen achteruit en schuin omhoog over twee smalle oprijplaten rijden … “Het is een kwestie van niet te flauw zijn, maar het ook niet onderschatten”, zegt Kim. In de loop van de tijd heeft ze alle merken en types wel leren kennen. De leukste wagen om in te rijden? Dat is toch wel een Tesla. “Die hoor je helemaal niet.” Haar eigen auto is trouwens een Peugeot 2008.

Eenling

Tijdens het laden grapt Kim wat met collega Hans Pronk. Hans is gepensioneerd, maar rijdt nog een paar dagen voor GEFCO. Daar zijn ze erg blij mee, want ook in het autotransport is er een flink tekort aan chauffeurs. En aan vrouwen achter het stuur. Kim is een eenling, maar voelt zich niet zo. “Het is een mannenwereld ja, maar ik ben daar niet mee bezig. Ik kan geintjes maken met de mannen. Je moet gewoon lekker meedoen.”

Vogels

Op het dashboard prijken twee pennen met vogelkoppen. En naast Kim rijdt een soort Pino mee. Vogeltjes zijn haar liefhebberij. “Ik heb vroeger papegaaitjes en parkieten gehouden. Daar heb ik geen tijd meer voor. Onderweg kijk ik wel altijd naar vogels. Als ik langs de snelweg tien buizerds zie, durf ik te wedden dat een ander ze niet gezien heeft.”

Schadevrij

Laatst hoorde Kim van haar directeur dat zij een van de chauffeurs is die de minste schade rijden. “Daar ben ik wel trots op, want ik streef er ook naar om alles netjes af te leveren.” Ze noemt zichzelf een rustige chauffeur. “Met 90 kilometer per uur door de bocht gaan, dat doe ik niet.”

Overdracht

Lossen gaat sneller dan laden. Bij dealer Van Oord-Leidsche Rijn levert Kim een Citroën DS7 en een Jumpy bestelbus af. Directeur Christiaan van Oord krijgt de sleutels en tekent voor ontvangst. Hij loopt even langs de wagens, voor een vluchtige inspectie. Kim: “Als je vaker bij een bedrijf komt en ze kennen je, controleren ze niet heel precies. Dan vertrouwen ze je.”


Naam: Kim Maas

Leeftijd: 43 jaar

Woonplaats: Oosterhout

Beroep: chauffeur autotransport

Bedrijf: GEFCO Automotive Oosterhout


Fotografie: Chris Pennarts

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.