Hoe werk jij in 2030?

Toekomst

Hoe ziet je vak er in 2030 uit? Heb je nog een stuur in handen, of bestuurt je vrachtwagen zichzelf? Hoef je niet meer te laden en lossen, omdat robots dit voor jou doen? In de ‘Kamer van de Toekomst’, op dechauffeurvandetoekomst.nl, vind je antwoorden op dit soort vragen. Hoewel, antwoorden… het blijft natuurlijk de toekomst. Niemand weet precies wat het wordt. Denkrichtingen zijn het, met daarbij de uitnodiging om mee te denken. Bodhi, Joan, Hugo en Silvan namen alvast een kijkje in de toekomst en vertellen wat zij zagen.

André Kuipers, astronaut en innovatie-expert, lanceerde begin november het interactieve platform voor vrachtwagenchauffeurs. In de ‘Kamer van de Toekomst’ vind je video’s over mogelijke ontwikkelingen op logistiek en technisch gebied. Vier thema’s komen aan de orde: het chauffeursvak in 2030, de vrachtwagen, de digitalisering en ‘City Hubs’. Na het bekijken van de video’s kun je je verder verdiepen in verwachte veranderingen. 

Strakke website

Bodhi Gebhardt (24) uit Haarlem woonde de lancering bij. Hij was dus een van de eersten die een blik in de Kamer van de Toekomst kon werpen. “De website ziet er wel strak uit”, zegt de internationaal chauffeur bij De Wit Transport in Oegstgeest. “Beetje futuristisch ook. Het idee erachter vind ik wel goed: hoe zou ons werk er over acht jaar uitzien? Maar als ik naar de praktijk van nu kijk, dan denk ik niet dat het zo snel zal gaan als wordt voorgesteld. Het zal allemaal wel gaan gebeuren, maar niet op deze termijn.”

Minder zelf rijden

Bodhi werkt ruim vijf jaar bij De Wit en rijdt vooral op Frankrijk. Groupage, en dat kan van alles zijn. “Het bevalt super. We zijn nog onwijs vrij in het werk. Ik krijg mijn ritje op en hoe ik het doe, doe ik het. Als het maar gedaan wordt.” Bodhi verwacht dat zijn werk zal veranderen. “Het zal vast zo zijn dat we straks minder zelf hoeven te rijden. Automatisch afstand houden en binnen de lijnen blijven, dat kan nu al. Die ontwikkeling gaat door. Of het er leuker op wordt, dat weet ik niet. Ik word moeier van het ernaast zitten dan van zelf rijden.”

 

City Hubs

Ook Hugo Hogenes (47) uit Roelofarendsveen zag de lancering van de Kamer van de Toekomst. Hugo is aansturend planner bij Dobbe Transport in zijn woonplaats. Zijn eerste indruk van de website: “Mooi. En het beeld dat geschetst wordt, herken ik wel. City Hubs, bijvoorbeeld, die zijn steeds meer in opkomst. Vanaf 2022 mag je veel steden niet meer in zonder Euro 6. Daar spelen die City Hubs op in. Bij Dobbe hebben we voor de bezorging in Amsterdam een fietsdienst als partner gezocht.” 

‘Spiegelcams’

De vrachtwagen van 2030 zal er wezenlijk anders uitzien. Daar kun je je een beeld van vormen als je de huidige ontwikkelingen doortrekt. In de Kamer van de Toekomst worden voorbeelden gegeven. Hugo ziet het bij Dobbe al gebeuren. “We rijden veel Mercedes en hebben al redelijk wat auto’s met spiegelcams op de weg. Dus camera’s in plaats van spiegels. Je zou het niet denken, maar dat maakt in brandstofverbruik een wezenlijk verschil.”

 

Nog groeien

De Wit Transport in Oegstgeest was gastheer bij de lancering van de website over de toekomst van het beroepsgoederenvervoer. Joan Turnhout (36) uit De Zilk, administratief medewerker bij De Wit, zat dus dicht op het vuur. Ook zij nam een kijkje in de Kamer van de Toekomst. “Een mooie site”, vindt zij, “maar het moet wel nog groeien. Het leidt nog niet echt naar iets wat je vast kunt pakken. Maar ja, dat is natuurlijk ook lastig met de toekomst.”

Diesel in bloed

Zoals bij veel bedrijven is ook voor De Wit het vinden van personeel een groot probleem. En dat zal in de toekomst alleen maar lastiger worden. Joan ondersteunt de HR-afdeling en maakt het dus in de praktijk mee. “Een echte chauffeur heeft diesel in het bloed, zeggen wij. En die zit niet te wachten op een elektrische vrachtwagen. Maar op de lange termijn zal het vervoer echt wel anders zijn ingericht. Dan heb je treintjes van vrachtwagens en meer transport per trein. Dat zal ook gevolgen hebben voor ons internationale werk.”

 

Meet-and-greet

Silvan Goosen (17) uit Zwartsluis is letterlijk een chauffeur van de toekomst. Hij is net aan zijn opleiding begonnen, bij Van Dijk Transport in Kampen. Tijdens de lancering ging hij op de foto met André Kuipers. Die ‘meet-and-greet’ won Silvan in een prijsvraag van Sectorinstituut Transport en Logistiek op Instagram. “Je moest invullen hoe je dacht dat het er over tien jaar uit zal zien. Mijn idee was dat de meeste vrachtwagens elektrisch zullen rijden of misschien al op waterstof.” De ontmoeting met André Kuipers was heel bijzonder, zegt Silvan. “Hij praatte met heel veel passie over zijn vak. En hij nam alle tijd. Ik kon al mijn vragen stellen.”

Lus in wegdek

Op de website dechauffeurvandetoekomst heeft Silvan wat rondgekeken. Zijn mening: “Mooi, overzichtelijk. Maar ik mis wel een beetje een tijdpad. Hoe zal het gaan richting 2030, wat gaat er wanneer gebeuren? Er zitten wel interessante dingen in, zoals een lus in het wegdek waarmee vrachtwagens kunnen worden opgeladen.” Wat Silvan zelf in 2030 doet? “Vrachtwagen rijden. Een DAF. En ik hoop dat die er net zo uit ziet als nu, alleen dan met een touchscreen. Want het moet wel een vrachtwagen blijven, ook al is hij dan elektrisch.” 

 


Kamer van de Toekomst

André Kuipers en STL-directeur Lisette van Herk lanceren de ‘Kamer van de Toekomst’.

De Kamer van de Toekomst is te bezoeken via dechauffeurvandetoekomst.nl 

Het is een initiatief van onder andere TLN, CBR, TVM, TNO, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van het Sectorinstituut Transport en Logistiek en wordt mogelijk gemaakt door SOOB, het opleidingsfonds in de sector.


Meepraten en -denken

De ‘Kamer van de Toekomst’ is in ontwikkeling. STL wil graag met vrachtwagenchauffeurs in gesprek. Dat kan online, via Meetup: meetup.com/nl-NL/chauffeur-van-de-toekomst
En dat gaat ook ‘live’ gebeuren, zodra er weer bijeenkomsten mogelijk zijn. Op stl.nl/chauffeur-van-de-toekomst vind je actuele informatie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.