Ex-beginners
Instromers
Elk jaar beginnen er duizenden mensen aan een loopbaan in transport en logistiek. Jongeren die een BBL-opleiding volgen. Of mannen en vrouwen die op latere leeftijd instromen, bijvoorbeeld via een speciaal project. TON brengt regelmatig deze instromers in beeld. Blijven zij de bedrijfstak trouw? Drie ex-beginners geven antwoord.
OP MIJN PLEK
Hilco Kruithof (21) uit Zevenbergen droomde er als kleine jongen van om internationaal vrachtwagenchauffeur te worden. Drie jaar geleden rondde hij de BBL-opleiding tot Logistiek Medewerker op het Radius College in Breda af. Bij A. van Tilburg Truck- en Trailerservice B.V. in Roosendaal leerde hij het vak in de praktijk. Ervaring opdoen in het magazijn was zijn plan en dan binnen vijf jaar de weg op. Zijn droom.
Hoe is het Hilco vergaan?
“Op een beurzenmarkt kwam ik in contact met PostNL. Bij hen kon ik mijn rijbewijs halen naast een driejarig contract. Dat heb ik toen meteen gedaan, in Roosendaal en Breda, want ik wilde heel graag rijden. Theorie en praktijk haalde ik vrij snel. Dat ging me redelijk makkelijk af. Het dag- en nachtritme van de ritten trok ik echter niet. De ene week reed ik overdag en de andere week ’s nachts. Dus toen de Palletcentrale in Klundert voorstelde om de studieschuld over te nemen, twijfelde ik geen seconde.”
Toch niet internationaal
“Hier ben ik in november vorig jaar begonnen. Het klikt heel goed met mijn leidinggevende en collega’s. Ik heb het erg naar mijn zin in dit wat kleiner bedrijf. Je bent meer een persoon en geen nummer. Met mijn verjaardag laatst kreeg ik bijvoorbeeld een kaartje. Dat soort dingen doen me goed.” Zijn droom om internationaal te gaan rijden heeft hij niet meer. “Ik vind het fijn om een stukje te rijden en tussendoor fysiek te bewegen. Als internationaal chauffeur rijd je vooral en zit dus heel vaak stil. Daarnaast vind ik het ook leuk om mijn vriendin iedere avond te zien. En wie weet straks met kinderen… dan wil ik er wel voor ze zijn.”
BESTEMMING BEREIKT
Na een opleiding tot autospuiter en diverse andere beroepen wist Bayram Erkan (33) uit Veldhoven het in 2014 zeker: hij wilde op de wagen. Bij het Summa College in Eindhoven volgde hij op zijn 26e een zij-instroomopleiding, de Masterclass Chauffeur Goederenvervoer. Een jaar lang vier dagen per week in de praktijk bij J&M Logistics, ook in Eindhoven. En een dag per week naar school. Zo haalde hij in een jaar tijd zijn diploma.
Hoe is het Bayram vergaan?
“Ik ben superblij dat ik mijn draai heb gevonden. Ik stap nog steeds elke dag met plezier uit mijn bed. Na twee jaar bij J&M ben ik gaan werken bij SMK Logistics, ook in Eindhoven. Mijn werkgever daar is een maat van mij. Toen ik er begon, had hij maar drie vrachtwagens rondrijden. ‘Kom bij mij werken dan kunnen we samen groot worden’, zei hij. En dat vond ik echt heel leuk. Mijn enige eis was een mooie vrachtwagen. En dat heeft hij toen meteen geregeld. Ik rij met een trekker-oplegger in het binnenland, een DAF Super Space Cap. We hebben er lampen op laten bouwen en een grote zonneklep. Dat vind ik mooi.”
Nog steeds superstoer
“Op dit moment hebben we 35 vrachtwagens op de weg en ongeveer 40 chauffeurs. We komen in verschillende regio’s in Nederland. Ik rij nu in het noorden en begin vaak vroeg. Dan laad ik in Eindhoven en los op ongeveer tien adresjes per dag. Onze grootste werkgever is DHL. Die vele stops vind ik fijn, en ook gezonder dan de hele dag te blijven zitten. Ik vind het nog steeds superstoer om in zo’n grote vrachtwagen te rijden. Onderweg maak ik altijd leuke dingen mee. Kinderen die zwaaien en die vragen om te toeteren of foto’s te maken. Daar doe ik altijd graag aan mee. En als het lekker weer is en het zonnetje schijnt dan geniet ik er helemaal van. Mijn werk is mijn hobby.”
VAN CHAUFFEUR NAAR ONDERNEMER
Rik Keizer (35) uit Barger-Compascuum begon zes jaar geleden aan een versnelde chauffeursopleiding bij SITA Recycling Services in Emmen. Vier dagen werken, een dag in de week naar school en ’s avonds in de boeken. Op de middelbare school kreeg Rik het stempel PDD-NOS, een ontwikkelingsstoornis. Voor deze chauffeursopleiding draaide mee in een pilot om jongeren met een handicap aan het werk te krijgen.
Hoe is het Rik vergaan?
“Na anderhalf jaar bij SITA als belader en bijrijder, koos ik ervoor om naar GLS in Hoogeveen te gaan en daar de opleiding te voltooien. En dus ook echt te gaan rijden als chauffeur met de vrachtwagen. Daar keek ik naar uit. Als kind reed ik al in vakanties mee met mijn buurman. Tijdens de opleiding heb ik veel lol gehad. Ik voelde me als 29-jarige wel de opa van de klas. Toen de opleiding stopte, eindigde ook mijn contract bij GLS. Ik kon aan de slag bij een transportbedrijf van een vriend. Lengte- en breedte-transport was dat. Bijzonder vervoer en transport van staal. Ik ging vaak naar het buitenland. Na anderhalf jaar begon het te vervelen. Het waren lange dagen. En ik wilde eigenlijk ook niet meer werken als anderen leuke dingen aan het doen waren.”
Uit het transport
Rik maakte toen de keuze om uit het transport te stappen en volledig voor zichzelf te beginnen. “Ik heb een bedrijf in koelinstallatie- en klimaattechniek. We verkopen koelingen, onder andere grote en kleine vriescellen en horeca-apparatuur. Die leveren, installeren en onderhouden we. Ondernemen zit me in het bloed. Ik heb geen spijt dat ik de opleiding tot chauffeur heb gevolgd. Rijden met de vrachtwagen doe ik ook nog af en toe. Mijn zoon van elf rijdt kart op wedstrijdniveau. Om de racetrailer naar het circuit te brengen, rij ik als de vaste chauffeur niet kan.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!