Die stilte onderweg is heerlijk rustgevend

Vorig jaar november kreeg Norbert Comans (45) de kans om een maand de weg op te gaan met een elektrische truck. De stilte tijdens het rijden vond hij overweldigend. En de doorgewinterde trucker ontdekte nog veel meer voordelen van elektrisch rijden. “Onze generatie moet écht wat doen om de wereld schoner achter te laten voor onze kinderen.”

 

Norbert Comans – 45 jaar –werkt 10 jaar bij Comans Transport uit Arnhem – woont samen met zijn vriendin en dochter Livi (4) in Arnhem

Sinds zijn negentiende heeft Norbert altijd een stuur vastgehad: of het nu was als taxichauffeur of vuilniswagenchauffeur. “Ik ben in militaire dienst chauffeur geworden. Daarna heeft het vak me nooit meer losgelaten. Ik heb ook op de bus gereden. Nu ben ik al jaren chauffeur bij het bedrijf van mijn jongste broer, Comans Transport. Momenteel ben ik aan het lessen voor mijn CE-rijbewijs.” Vorig jaar deed Comans Transport mee aan een proef van de provincie Gelderland. “We kregen een maand lang een elektrische truck tot onze beschikking, een Renault. De provincie wilde van de deelnemende bedrijven feedback ontvangen over het opladen en elektrisch rijden.”

Sneller afremmen

Norbert reed met de elektrische truck. “In de basis rijdt dit niet veel anders dan met een brandstofwagen. De elektrische truck remt wel wat sneller af. Als je het nieuwe rijden toepast, dan laat je met een dieselwagen het gas los op zo’n zeshonderd meter voor een rotonde. De wagen rolt dan een heel eind uit. Een elektrische truck valt wat sneller stil. Je hoeft pas vierhonderd meter voor de rotonde het gas los te laten.”

 

Superstil

Wat voor Norbert de grootste winst was achter het stuur van de elektrische truck? Daar hoeft hij niet lang over na te denken! “De rust! Met een brandstofwagen hoor je van alles. Een elektrische wagen is superstil. Als je de radio uitlaat en de raampjes dichthoudt, hoor je echt niets. Ik zou het iedere chauffeur aanraden. Het is heerlijk rustgevend. Bij de bedrijven waar ik ging lossen, hoorden ze me niet eens aankomen. Ik zag de beveiligers verbaasd kijken toen ik ineens voor de slagboom stond.”

Scherper zijn op fietsers

De stilte heeft ook een keerzijde, vertelt Norbert “Je moet iets meer opletten, omdat andere weggebruikers je niet horen aankomen. Vooral in een woonwijk of op B-wegen merkte ik dat fietsers je echt niet verwachten. Je moet zelf scherper zijn op bijvoorbeeld jeugd die met z’n tweeën of drieën naast elkaar fietst.”

 

Accu op zes procent

En hoe zit het met opladen? “Met een volgeladen accu kon ik zo’n tweehonderd kilometer vooruit. Ik mag mijn eigen route bepalen. Ik wist vooraf heel goed dat ik binnen die afstand bleef met de ritten die ik op mijn planning had staan. Eén keer heb ik de wagen weggezet op zes procent, dat was wel spannend. En ik maakte ook eens mee dat de wagen ’s nachts niet goed had opgeladen. Misschien zat de stekker er niet goed in, of was de accu door de kou niet goed opgeladen.

 

Toen ik ’s ochtends weg wilde rijden, stond de accu maar op 46 procent. Halverwege die dag moest ik langs een oplaadstation. En die zijn er nog te weinig op dit moment.” Norbert zou het efficiënter vinden als het standaard mogelijk was om de accu bij te laden tijdens het laden en lossen. “Dat scheelt in de kosten voor de baas. Een elektrische truck is een gigantische investering, die ook terugverdiend moet worden.”

Alle beetjes helpen

Norbert is heel positief over de milieuwinst die elektrisch rijden oplevert. “We moeten echt iets doen om de wereld een stukje schoner achter te laten voor onze kinderen en kleinkinderen. Ik heb zelf een dochtertje van vier; daar doe ik het voor. Afval scheiden, elektrisch rijden: het is misschien een druppel op de gloeiende plaat. Maar alle beetjes helpen. Een beter milieu begint echt wel bij jezelf!”

 

fotografie: ©Marco Hofsté



Energie opwekken door te remmen

De elektrische truck waar Norbert een maand mee mocht rijden, is de Renault D2.1 16 tons 4×2 bakwagen. Frank Mathijssen, specialist op het gebied van electromobility bij Renault Bedrijfswagendealer Harbers Trucks:

“Renault is momenteel het enige merk dat door te remmen energie opwekt in de accu’s van de elektrische truck. Dat is ideaal bij stadsdistributiewerk, omdat de chauffeur veel remt. De elektrische trucks hebben een actieradius van maximaal 350 kilometer. Het voertuig waar Norbert Comans mee proefreed 250 kilometer.” Aan de proef namen acht transportbedrijven deel.

“De chauffeurs die meededen, waren allemaal enthousiast. Voor de bedrijven zelf spelen natuurlijk ook de kosten mee. De investering is vier keer zo hoog als bij een normaal dieselvoertuig. Maar we moeten met z’n allen wat doen om CO2 te besparen door creatieve en duurzame oplossingen te zoeken. Het begint nu echt te lopen: we hebben inmiddels zo’n tachtig elektrische trucks in ons land verkocht.”

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.