Naast het werk: Chauffeur in cockpit

Martijn Flantua zit doordeweeks in de cabine van zijn vrachtwagen. In het weekend verruilt hij die voor de cockpit van een MLA-vliegtuig. Tenminste: als het weer het toelaat. “De eerste keer dat je solo vliegt, is heel speciaal.”

Martijn Flantua

  • 45 jaar
  • woont in Veendam
  • werkt sinds 1996 in de logistiek
  • rijdt op een LZV bij GVT in Veendam

 

Vliegbrevet
“Een paar jaar geleden las ik in de Streekkrant van Stadskanaal een artikel over de vliegsport. Je kon je opgeven voor een introductiedag bij vliegclub Westerwolde. Kreeg je de hele dag uitleg en ging je mee de lucht in. Daarna mocht je voor een klein bedrag proeflid worden. Ik was meteen enthousiast. Maar je vliegbrevet halen is een kostbare onderneming, waarin je veel tijd moet steken. Het is een stuk zwaarder dan de vrachtwagenopleiding. Veel theorie, met zeven vakken waarin je bij het CBR examen doet. Je moet de opleiding binnen achttien maanden afronden. Lukt dat niet, dan begin je weer van voren af aan. Ik nam de lesboeken mee in de truck, kon ik tijdens de pauzes studeren. En natuurlijk in de avonden en weekends.”

Solovlucht
“In april 2019 haalde ik mijn vliegbrevet voor MLA. Dat staat voor Micro Light Aircraft, tweepersoons toestellen tot een totaalgewicht van 475 kilo. Als het weer goed is om te vliegen, ben ik in het weekend op de club. Dan huur ik een toestel en maak een vlucht. Tijdens je opleiding leer je al veel dingen, zoals noodlandingen maken en doorstarten. Maar de eerste keer dat je solo vliegt, is echt heel speciaal. Daarvan getuigen de afgeknipte stropdassen met namen en data, die aan de balken bij de entree van het clubhuis hangen. Het is namelijk traditie dat een clublid je stropdas doormidden knipt na je eerste solovlucht.”

 

 

Buitenland
“Ik heb intussen 52 vlieguren gemaakt. Vanuit onze club vlieg ik bijvoorbeeld naar vliegveld Hoogeveen, of Teuge, of Lelystad. Ook zijn we een keer met drie vliegtuigen richting Oostwold gevlogen. Naar het buitenland zou ook wel kunnen. Het MLA-brevet geldt voor Nederland, maar veel Europese landen hebben de afspraak dat ze elkaars vliegbrevet accepteren. Dit jaar wil ik graag op Koningsdag naar Engeland vliegen en later ook nog naar Berlijn. Al is dat allemaal nu natuurlijk heel onzeker door de corona.”

Weggedrag
“Vliegen heeft invloed op mijn weggedrag als chauffeur. In de luchtvaart zit het veiligheidsdenken heel diep. Dat heeft te maken met de rsico’s en met de wisselende omstandigheden tijdens de vlucht. Daardoor heb je een andere visie op veiligheid. Dat neem je dan onbewust mee naar de vrachtwagen. Ik merk dat ik meer anticipeer. En ik kan tegenwoordig ook heel goed de weersomstandigheden inschatten.”

 

 

Eigen toestel
“Op de langere termijn zou ik wel een eigen toestel willen. Maar dat is wel een heel kostbare onderneming. Nu huur ik een dag een toestel van de club. Daar zit onderhoud, verzekering en brandstof bij in. Op die manier is vliegen voor mij betaalbaar. Ik zal niet zeggen dat het een goedkope hobby is, maar de drempel is bij MLA-vliegen toch een stuk lager dan de meeste buitenstaanders denken.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *