Met een ‘spuitbus’ door het Groene Hart

Op pad met … Gert van Leeuwen

Als Gert van Leeuwen met zijn kleine tankwagen op de raffinaderij komt om te laden, krijgt hij van de ‘grote jongens’ regelmatig te horen: “Ga jij maar even voor met je spuitbus.” Dat is een van de voordelen van dit ‘autootje’, vindt Gert. Een ander: hij komt op plekken die onbereikbaar zijn voor een gewone tankwagen. Zoals het Reeuwijkse Plassengebied in het Groene Hart. Zelfs op een regenachtige dag is het er mooi, vindt Gert.

Gert van Leeuwen

  • 64 jaar
  • woont in Den Haag
  • is tankwagenchauffeur bij ML-Service

Hij kent de weg en de valkuilen, want hij bezorgt al een aantal jaren gas in deze streek. Fijnmazige distributie van gas in een schilderachtige omgeving. Gert doet het nog steeds met plezier. “Distributie heb ik altijd leuk gevonden. Vooral omdat je op jezelf bent aangewezen. Je krijgt je werk op en kunt het dan zelf indelen. Met deze kleine wagen belever ik acht of tien adressen per dag. Hier in Reeuwijk bij particulieren in de tuin en bij boertjes achterop die lange lanen. Maar ik kom ook in Cadzand in Zeeuws-Vlaanderen of op een achteraf-adresje in Limburg.”

Boerenzoon
Gert is geboren in Berkel en Rodenrijs. Hij is een echte boerenzoon. Doet de lts, metaalbewerking, maar haalt geen diploma. “Ik had herexamen moeten doen, maar ik vergat te gaan. Was aan het hooien.” Hij begint in het grondverzet, haalt zijn rijbewijzen en komt na wat omzwervingen bij H.N. Post & Zonen in Pijnacker op de wagen. Stenentransport en later containers. Na veertien jaar stapt hij over naar INT’ VEEN in Berkel. Daar werkt hij tien jaar lang. Het ‘alle nachten rijden’ gaat hem tegenstaan en hij kan terugkomen bij H.N. Post. “Na zeven jaar kon ik beginnen bij een klein metaalbedrijf hier in het Westland, Metazet. Werkdagen van half acht tot half vijf. En dus weg uit het beroepsgoederenvervoer.” Maar in 2010, tijdens de financiële crisis, verliest hij zijn baan. Een maand zit hij zonder werk, maar dan kan hij ‘viavia’ bij zijn huidige werkgever ML-Service aan de slag.

 

Propaan
“Daar ben ik propaan gaan rijden, met de tankwagen van raffinaderij naar depots. Na een paar jaar werd het kleinbulk: lossen bij particulieren.” Gert is gedetacheerd bij Jongeneel Transport Valkenburg. Er zijn twee kleine tankauto’s: eentje in de kleuren van een klant van Jongeneel Transport, de andere in de kleuren van Jongeneel Transport zelf. “Met die laatste bezorgen we gas voor vier of vijf klanten van Jongeneel, zoals vandaag voor Antargaz. Dit wagentje is speciaal gemaakt voor het gebied rond Reeuwijk.”

5 kuub
Die kleine tankwagen kan 5 kuub laden. Ter vergelijking: een slag grotere wagen neemt 15 kuub mee en een trailer 45 kuub. In de gastanks die Gert bij particulieren vult, gaat zo’n 1600 tot 1800 liter. “Dus na vijf klantjes rijd ik weer terug naar Rotterdam om te laden. Dat duurt zo’n vier minuten, als ik aan de laadpijp sta. Lossen kost gemiddeld tien minuten. Per dag kom ik deze winter gemiddeld op twee vrachtjes, want het is extreem warm.” Breed is de wagen niet. Inclusief spiegels zo’n 2,5 meter. Maar dan nog is het vaak passen en meten op de smalle wegen.

“Het is echt centimeterwerk. Overal waar je komt, is het krap. Hier in de Reeuwijkse Plassen is het merendeel van de weggetjes zo smal, dat je al moet uitwijken als je een fietser of voetganger tegenkomt”

Zeventig meter
Of het zwaar werk is? “Als je zeventig meter slang moet uitrollen, voel je dat wel.” De laatste jaren is Gert op woensdag vrij. “Ik merkte aan mijn lijf dat ik best wel wat gedaan heb in mijn leven. Alle dagen dertien, veertien uur in touw, dat wilde mijn lijf niet meer. Ik heb het er met de planning over gehad en nu roosteren ze me op woensdag uit.” Gert heeft in het verleden één keer een burnout gehad en wil dat niet nog eens beleven. “Ik was moe, moe, altijd moe. Op een gegeven moment vertelde ik mijn werkgever dat als ik ’s avonds stond te tanken, ik tranen in mijn ogen had. ‘Van de damp?’, vroeg hij. ‘Nee, omdat ik het weer gehaald heb, deze dag’.”

Mentorchauffeur
In de loop der jaren heeft Gert een aantal collega’s ingewerkt. “Deze vorm van tanktransport is toch wel speciaal werk. Met gas kun je niet overal rijden. Je mag niet door tunnels, je mag in principe niet door dorpskernen. Dus je kunt niet altijd op je navigatiesysteem vertrouwen. Dat is vaak toch een struikelblok voor jongens die beginnen.” Sinds een paar maanden is Gert mentorchauffeur. “Ik heb een cursus gevolgd. Die was heel anders dan ik verwachtte. Ik dacht: je leert hoe je instructies moet geven. Maar het kwam meer neer op: hoe zorg je dat je weet wat voor persoon je voor je hebt en hoe je met die moet communiceren.”

 

“Veel contact met klanten heb ik niet. We bellen van tevoren om te vragen of ze het hek los willen doen en dat is het dan meestal. In Brabant heb je eerder kans op een bakje koffie.”

 


Opleidingsbudget

Gert heeft voor de opleiding tot mentorchauffeur zijn opleidingsbudget ingezet. Voor iedereen die in transport en logistiek werkt, is er zo’n budget van 1.000 euro beschikbaar. Je kunt het gebruiken voor je eigen ontwikkeling. Zodat je beter wordt in je werk en meer mogelijkheden hebt op de arbeidsmarkt. Meer weten? Ga naar stlwerkt.nl/opleiding

ML-Service

Gert werkt bij ML-Service in ‘s-Gravenzande, een erkend uitzendbureau, dat ook chauffeurs in vaste dienst heeft. Het bedrijf detacheert personeel in de logistieke sector. Specialisaties zijn sierteeltvervoer (bloemen), stukgoed, gevaarlijke stoffen en paardentransport. Daarnaast leidt ML-Service zelf chauffeurs op met een eigen vrachtwagen-lesauto, lespakketten VCH, BHV en scholing voor Code 95.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *