Met de handel aan de wandel

Lastig lossen?

Wat zijn de moeilijkste losplaatsen van Nederland? Met andere woorden: waar moet je al je stuurmanskunsten en concentratie aanspreken om zonder brokken je lading af te leveren? TON kijkt mee met vakmensen die de uitdaging opzoeken. Deze keer: Elroy Tan.

Elroy werkt bij DHL Parcel. Hij bezorgt vanaf CityHub Steenwijk, vooral in Giethoorn en omgeving.

Naam: Elroy Tan

Leeftijd: 54 jaar

Woonplaats: Wanneperveen

Beroep: pakketbezorger

Bedrijf: DHL Parcel

Loopbaan: mavo – bezorger/monteur bij onder andere een beddenspeciaalzaak en een meubelzaak – sinds 6 jaar in dienst bij DHL Parcel

 

 

“Noorderpad, Molenweg, Kloostersteeg, Binnenpad, Langesteeg en Zuiderpad. Allemaal in Giethoorn.” Zo reageert Elroy Tan via Facebook op de vraag wat moeilijke losplaatsen zijn. Elroy bezorgt pakketten in het Venetië van het Noorden. Dat betekent: wagen op parkeerplaats achterlaten en met de handel aan de wandel. Over smalle paadjes, steile bruggetjes en tussen drommen toeristen.

 

Kalm blijven

Het is rustig in Giethoorn, deze maandag. Niemand loopt Elroy voor de voeten als hij met de grote doos op zijn steekwagentje naar Dwarsgracht 1 wandelt. Een tippel van zo’n kleine tien minuten. Dat is ‘in het seizoen’ wel anders. Dan kun je hier over de koppen lopen. Groepjes veelal Aziatische toeristen versperren de weg; fietsers zorgen voor extra hindernissen. Hoe Elroy daarmee omgaat? “Gewoon kalm blijven.”

 

Geen Randstad

Giethoorn is geen Randstad. Hier pakketten bezorgen is volgens Elroy relaxter dan in bijvoorbeeld Amsterdam. Hij is geboren en getogen in de hoofdstad, maar vanwege de liefde in Giethoorn beland. Zijn vrouw is er huisarts. Toen hun drie kinderen klein waren, ging Elroy drie dagen werken. De banen die hij in de loop der jaren had, waren allemaal goed parttime te doen. Dat geldt ook voor zijn huidige werk als pakketbezorger.

 

Elektrische bestelwagen

Drie dagen per week stuurt Elroy zijn elektrische bestelwagen (een ‘street-scooter’) door de kop van Overijssel. Het vele sjouwen als bezorger van bedden en meubels heeft hem een versleten schouder opgeleverd. Schakelen viel hem steeds zwaarder, dus deze elektrische wagen is een uitkomst. Met een bereik van zo’n 160 kilometer kan hij prima zijn rondes maken, vanaf tien uur in de ochtend tot acht in de avond. Gemiddeld bezorgt hij zo’n vijftien tot twintig pakjes per uur. Dat gemiddelde daalt wel als hij veel adresjes heeft op de ‘looproutes’ door Giethoorn, Kalenberg en Ossenzijl.

 

Vaste klanten

Elroy kent veel van zijn klanten persoonlijk. Van een aantal heeft hij het telefoonnummer, zodat hij kan bellen als hij eraan komt. Sommige lopen hem dan tegemoet, of steken met een bootje het water over. Bij een ondernemer in Kalenberg staan er drie fietsen op het erf, die bezorgers mogen gebruiken. Bij de pontbaas van het veer bij Jonen kunnen Elroy en zijn collega’s pakketjes achterlaten voor bewoners van het waterdorp. Dat scheelt heen-en-weer geloop. En dus tijd, want uiteindelijk is die ook in dit buitengebied kostbaar.

  


 

Jouw plek in TON

Heb jij ook een lastige losplek? En wil je daarmee in TON? Mail naar info@tonmagazine.nl

 


Fotografie: Marco Hofsté

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.