Als planner op mijn plaats

Hoe het verder ging met… René Nieuwenhuis

Een vrijdagmiddag in januari. De directiekamer van De Romein Group in Veendam. René Nieuwenhuis (43) doet er zijn verhaal. Vanochtend is hij uit het Duitse Grenzach-Wijhlen vertrokken. Sinds mei werkt hij daar op een bodemsaneringsproject. Na een jarenlange loopbaan als chauffeur is René nu planner. En dat bevalt hem goed. 

Begin 2017 vertelt René in TON over zijn lymfeklierkanker. Hij heeft vier chemokuren ondergaan en is door zijn artsen genezen verklaard. Maar terug naar zijn oude baan als tankwagenchauffeur gevaarlijke stoffen zit er niet in. Zijn hematoloog vindt het beter als hij niet meer met zijn neus in giftige dampen zit. René gaat op zoek naar ander werk, maar dat valt tegen. Pas met hulp van Sectorinstituut Transport en Logistiek kan hij aan de slag bij Hoogwerker- en kraanverhuurbedrijf Freddy Pertien. “Dat was geweldig. Ik ben gewend om alles zelf te regelen, maar ik merkte dat werkgevers huiverig zijn om een ex-kankerpatiënt aan te nemen.” 

Toch te zwaar

René haalt zijn hijsbewijzen en gaat vol goede moed aan de slag. Toch blijkt het werk te zwaar. “Door al die chemo’s raakt mijn energie snel op. Als ik thuiskwam, was het eten en slapen. Hoe leuk ik het werk ook vond, mijn lijf wilde dit niet meer.”René vindt ander werk bij een bedrijf in Gieten. Hij rijdt op Scandinavië. De hele week is hij onderweg. “Voor mij was dat ideaal. Het laden en lossen deed ik zelf, maar daarna zat ik weer achter het stuur. Dat was met mijn lichaam goed vol te houden.” 

 

Balletje gaat rollen

Maar dan komt hij in zijn woonplaats Veendam een bekende tegen, die weet dat René zijn papieren voor planner heeft. “Dat was Harm Jan Haan, een van de directeuren van De Romein. Die papieren heb ik in 2015 gehaald met het idee om ooit als planner te gaan werken.” En zo gaat het balletje rollen. Onderweg naar Scandinavië krijgt René een telefoontje van De Romein Group. Of hij niet voor hen wil komen werken. René ziet een functie als planner/chauffeur wel zitten, maar krijgt een ander aanbod. “Op 13 maart 2021 kwam ik op gesprek. Ik kon kiezen: of één jaar op de vrachtwagen of logistiek planner op een bodemsaneringsproject in Duitsland. Ik heb mijn vriendin gebeld en samen maakten we de keus voor Duitsland.”

Nul ervaring

Zijn nieuwe baan als planner is een uitdaging. René heeft dan wel de opleiding, maar nul ervaring. Op 3 mei wordt hij in het diepe gegooid. Hij regelt samen met een Duitse collega het vervoer van afvalgrond en alle documenten die voor de uitvoer daarvan nodig zijn. Het kantoorwerk bevalt hem goed. Als internationaal chauffeur spreekt hij zijn talen. Wel heeft René wat moeite met de Duitse mentaliteit. “Duitsers denken heel hiërarchisch. Ook zijn ze strikt met de scheiding werk- en privé-tijd. Dat ben ik niet gewend.”

Naar Veendam

Tot april zit René op het project in Grenzach-Wijhlen. Daarna hoopt hij op kantoor in Veendam te gaan werken. “Mijn collega in Veendam is 63 jaar en gaat richting pensioen. Het lijkt mij mooi als ik zijn werk langzaamaan kan overnemen.” 

Mist hij het rijden niet? René lacht. “Af en toe begint het te kriebelen. Maar als ik dan vrachtwagens op een parkeerplaats zie staan in de bloedhitte, dan ben ik blij dat ik niet meer rij.”

Controle geeft rust

Binnenkort is het vijf jaar geleden dat hij ziek werd. Elk jaar heeft hij een controle-onderzoek. “Ik ben niet zo met die ziekte bezig. Maar twee dagen voor ik een controle krijg, slaap ik toch wel slecht. Zo’n jaarlijks onderzoek geeft mij rust. Ik weet daarna dat het goed zit.” 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.