Alles moet heel secuur

Vaccin-transport

In het warehouse bij DJ Middelkoop struikel je bijna over de dozen met COVID-19 sneltests. Transport van deze tests is vaste prik bij het Nieuw-Vennepse bedrijf. Of ze ook de COVID-19 vaccins vervoeren? Jazeker, maar wel alleen voor de export. TON neemt een kijkje in de wereld van het medicijntransport.

Ze zijn er goed voor uitgerust, DJ Middelkoop. In de nieuwe ‘pharmahal’ hangen overal koelers en temperatuurregelaars. Het is er constant tussen de 15 en de 25 graden. “En als we het naar acht graden willen hebben, lukt dat in twintig minuutjes”, zegt warehouse supervisor Gordon Donaldson (43) uit Purmerend.

Het Pharma Warehouse is eind vorig jaar in gebruik genomen. Voor DJ Middelkoop een uitbreiding van deze tak van transport. Het familiebedrijf verzorgt sinds 1932 logistieke diensten voor klanten rond Schiphol: transport, afhandeling en opslag van waardevolle producten (High Value) en dus medicijnen (Pharma). De nieuwe ‘pharmahal’ telt drie klimaatzones, legt Gordon uit: “In de grote hal staat ook nog een kleinere cel van 8-10 graden en een koelcel van -20, voor daartoe aangewezen medicijnen.”

Heel secuur

DJ Middelkoop heeft alle benodigde vergunningen voor opslag en vervoer van Pharma. Sinds eind vorig jaar focussen ze ook daarop. Vooruitziende blik of puur toeval? Alleen in geneesmiddelen gespecialiseerde bedrijven mogen het COVID-19 vaccin vervoeren. Daarvoor is namelijk zeer specifieke kennis nodig. Zo moeten de vaccins goed gezekerd zijn en moet het vervoer plaatsvinden in op temperatuur gecontroleerde koelkasten.

Gordon houdt wel van de weg die DJ Middelkoop is ingeslagen. “Er komt zoveel meer kijken bij Pharma-transport. Het is niet zomaar vervoer van A naar B. Alles moet heel secuur gedaan worden. Doet de motor van de koeling het nog? Klopt de datum? De lading moet worden verzegeld. Van alles worden foto’s gemaakt. Die zijn voor de klant, ter controle. Zo ben ik als supervisor betrokken bij elke lading. Als de klep dicht is, verzegel ik de deur en maak ik een foto voor de klant. Aangekomen bij de klant kan die dan checken of het zegel klopt.”

Urgent en geheimzinnig

Je rijdt een dedicated vracht voor de klant.” Michiel werkt zes jaar bij DJ Middelkoop, waarvan twee jaar als hoofd planner. Zijn team telt elf mannen en vrouwen. Allemaal zitten ze achter hun driedubbele schermen. Boven hun hoofd hangt de huidige status van het vervoer. “Ik heb logistiek altijd interessant gevonden. En nu ben ik hier het aanspreekpunt en verantwoordelijk voor de afdeling. Ik vind het heerlijk. Als ik ’s ochtends binnenkom, weet ik nooit wat me te wachten staat die dag.

Deze ritjes zijn het laatste jaar zeker groter geworden. Het vult de gaten op die door corona zijn weggevallen. En het maakt mijn werk hier leuker en diverser.”

Lading maakt niet uit

Voor Wim de Jong (59) uit Katwijk, maakt het niet zoveel uit wat hij vervoert. “Vaak weet ik niet eens wat ik bij me heb.” Wim is al dertien jaar chauffeur bij DJ Middelkoop. “Gisteren moest ik nog een lading ophalen – ik weet eigenlijk niet meer zo goed wat – maar overal waren er bewakers. De opdrachtgever is de baas.

Bij het vervoeren van COVID-19 sneltests moest ik een keer via Losser aan de Duitse grens naar Groningen en weer terug. Best veel kilometers voor drie pallets. Ik rij wel, als de klant het zo wil. Ik vind het alleen maar leuk om een route af te maken. Wat voor lading het ook is. Het lijkt echter wel of geld helemaal niet meer uitmaakt”, vertelt hij. Of het nu Pharma, High Value of strandstoelen zijn, voor Wim blijven het gewoon pallets, met een gebruiksaanwijzing.

Heel gevoelig

Vijfentwintig jaar reed Wim met bloemen door heel Europa. “Italië vind ik het mooist. Schitterend land. De mensen, het landschap.” Bij DJ Middelkoop bestuurt hij een LZV. “De grootste die ze hebben.” Zijn ogen glinsteren. “Ik was de eerste die er examen voor deed, nu zo’n acht jaar geleden.” Zijn huidige werk is heel wat anders dan bloemen vervoeren. “Het is ook niet de bedoeling dat je over je vracht praat. Dat ligt heel gevoelig.” De specifieke kennis die Wim en zijn collega’s nodig hebben voor het transport van medicijnen en waardevolle lading, houden ze jaarlijks bij. Vanwege corona nu via e-learning. “Beetje saai is dat af en toe wel”, vindt Wim.

Snelle heftrucks

In het warehouse is er altijd wel wat hectiek. Het is uitkijken om de snelle heftrucks te ontwijken. “Die drukte, daar hou ik van”, zegt Gordon. “Vorige week was het gekkenhuis hier, met het Chinese nieuwjaar. We hebben nog niet de tijd gehad om alles goed op te ruimen.” Gordon vertelt vol trots over z’n werk. Tot zijn eenentwintigste was hij dj en toerde hij de wereld rond. “Ik produceer nog wel eens wat, al heb ik daar niet echt de tijd meer voor.”

Persoonlijke aandacht

Chauffeur Wim heeft DJ Middelkoop zien groeien van zo’n zestig man naar honderdvijftig die er nu werken. “De sfeer is hetzelfde gebleven. Je bent geen nummer; Rob Middelkoop ziet je echt. Een tijdje geleden had ik problemen met mijn keel en moest ik vaak naar het ziekenhuis. Rob heeft toen echt z’n best gedaan dat ik de ritten kon rijden die ik aankon. Zo ben ik in totaal maar drie weken thuisgebleven met ziekteverlof.”

De persoonlijke aandacht typeert DJ Middelkoop, vindt ook Gordon. Vorig jaar kreeg zijn dertien jaar oude zoon kanker, non-hodgkinlymfoon. “Gelukkig is hij nu schoon verklaard, maar het bedrijf was heel flexibel en warm. Dan merk je wel dat je bij een familiebedrijf werkt”, vertelt Gordon. “De sfeer is erg warm. Iedereen kent elkaar en je kunt zo bij de directeur naar binnenstappen.”

Mannetje van de klant

Of DJ Middelkoop ook COVID-19 vaccins transporteert? Planner Michiel: “Ja, weleens. De bulken voor export dan. We rijden ze vanuit Leiden naar Luxemburg. Daar worden ze weer verdeeld. Vervoer van diezelfde vaccins binnen Nederland is eigenlijk meer koerierswerk.

Wij zijn op dit moment bezig met de aanschaf van koelbusjes om de klanten nog beter van dienst te kunnen zijn”, aldus Michiel. De klant/opdrachtgever is koning bij het High Value en Pharma-vervoer. “De klant kan dan bijvoorbeeld om twee chauffeurs vragen. Een dubbel bemande rit verhoogt de veiligheid van zo’n transport. En er zit hier ook wel eens een mannetje van de klant in het warehouse. Of de klant wil dat we met witte trailers rijden: blanco uitrusten dus. Alles om de lading te beveiligen. Niks is te veel gevraagd voor ons.

Dit uitzoeken en regelen vind ik heerlijk.” Zijn omgeving vraagt er wel eens naar. Of zij ook de COVID-19 vaccins vervoeren. “Het is een hot item, daar wil je bij zijn. Het urgente en geheimzinnige maakt het spannend. Mijn wens? Ik wil eigenlijk een DJ Middelkoop vrachtwagen zien bij het NOS Journaal, eentje die de COVID-19 vaccins vervoert.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *