Aandacht voor elkaar bij Hoekstra

We moeten het samen doen

 

Als je Hoekstra Sneek bezoekt, maak je bij binnenkomst meteen kennis met 155 mensen. Anderhalve wand in de receptie is gevuld met foto’s van alle medewerkers die ten tijde van de nieuwbouw bij Hoekstra in dienst waren. Het laat zien hoe het bedrijf naar zijn personeel kijkt. Chauffeur Appie de Vries en directeur Christien Lycklama à Nijeholt praten met TON over waardering.

 

Appie werkt al 47 jaar bij Hoekstra. Hij heeft de groei van het bedrijf meegemaakt. Er is veel veranderd, maar wat gebleven is: aandacht voor de mens. “Je wordt hier gezien en gehoord”, zegt hij. “Dat is belangrijk. Als dat niet gebeurt, kom je met een chagrijnig gezicht binnen.” Er is natuurlijk altijd wel eens wat, maar dan trekt Appie aan de bel en wordt het opgelost.

 

Goed in je vel

Tevreden medewerkers zijn belangrijk voor Hoekstra. Christien legt uit: “We werken veel voor webshops, waarbij onze chauffeurs bij particulieren thuis komen. Zij zijn dan het enige contact tussen onze opdrachtgever en de klant. Als mensen goed in hun vel zitten, straalt dat af op hun gedrag. We streven ernaar dat onze medewerkers het naar hun zin hebben. En daarbij is de balans tussen werk en privé heel belangrijk.”


Naam: Christien Lycklama à Nijeholt

Leeftijd: 47 jaar

Woonplaats: Sneek

Functie: directeur

Bedrijf: Hoekstra Sneek

Bewust beleid

Dat dit geen loze kreet is, blijkt uit het feit dat 90 procent van de mensen bij Hoekstra vier dagen of minder werkt. Christien: “Dat is bewust beleid. Je hebt verschillende rollen. Je bent niet alleen maar chauffeur, of alleen maar planner. Je hebt ook je thuisbasis en je sociale leven. Dat moet in evenwicht zijn. Zeker bij de jongere generatie zie je dat het salaris minder belangrijk is dan voorheen. Daar speelt natuurlijk in mee dat de meesten een partner met een baan hebben.”

 

Dagje minder

Ook Appie is minder gaan werken. “Ik was vroeger heel lang van huis. Op een gegeven moment vroeg Christien: ‘Wil je niet een dagje minder?’ Daar had ik wel oren naar. Ik heb een stukje van mijn pensioen naar voren gehaald, zodat ik financieel niet te veel hoef in te leveren. Ik vind het heerlijk. Als ik straks met pensioen ga, blijf ik waarschijnlijk wel een dagje werken. Dan kom je nog onder de mensen.”

 

‘Us Hoekstra-app’

Waardering uit zich in serieus luisteren. Christien vertelt over de ‘Us Hoekstra-app’. “Daarmee kunnen medewerkers voorstellen inbrengen. We krijgen per jaar zo’n 1200 verbeterpunten. Dat gaat van ideeën over het vervoeren van matrassen – een van onze mensen heeft daarvoor een apart ‘karretje’ ontworpen – tot aan tips voor het aanpassen van het navigatiesysteem. Als we niet naar onze werknemers luisteren, hebben we uiteindelijk onszelf te pakken.”

 

Elkaar leren kennen

Christien geeft nog een voorbeeld: de Hoekstra-date. “We vinden het belangrijk dat onze mensen elkaar kennen. Er werken meerdere generaties binnen het bedrijf. Elk heeft zijn eigen manier van communiceren. Ouderen praten met elkaar bij een kop koffie in de kantine, jongeren doen veel meer via WhatsApp. Maandelijks houden we nu een bijeenkomst met een man of tien, alle functies en leeftijden door elkaar. Ze vertellen dan over zichzelf en delen hun ervaringen.”

 

Meer waardering

Hoe is het volgens Appie en Christien gesteld met de waardering voor het chauffeursvak? Christien: “Daar kan nog wel wat aan verbeteren. Als je ziet hoe het er bij sommige distributiecentra aan toegaat. Dat je als chauffeur in zo’n hokje moet staan wachten, liefst nog met tralies eromheen. Geen koffie, geen toilet.” Appie merkt zelf niet dat mensen hem als chauffeur minder waarderen. Maar in de media is het wel altijd de vrachtwagen die de schuld krijgt van files en andere ellende.


Naam: Appie de Vries

Leeftijd: 65 jaar

Woonplaats: Sneek

Functie: distributiechauffeur

Bedrijf: Hoekstra Sneek


Verantwoordelijk beroep

Terwijl: het is een heel verantwoordelijk beroep. Appie: “Je hoeft maar een knippertje te laten en je ligt in de berm.” Oftewel: even met je aandacht er niet bij en je hebt brokken. Christien sluit zich daarbij aan. “Een chauffeur heeft zeker net zo veel verantwoordelijkheid en zelfstandigheid als iemand met een kantoorfunctie. Als je bij een klant staat die niet tevreden is, moet je daar direct op kunnen inspelen en kun je niet even met je collega overleggen. Dat is ook het aantrekkelijke van het werk. Veel van onze nieuwe mensen komen uit andere sectoren. Die waren bijvoorbeeld leraar op een middelbare school, belastingadviseur, of eigenaar van een meubelzaak. Zij vinden het hartstikke leuk om te doen. Want je wordt in steeds meer organisaties beperkt in je vrijheid.”

 

Kerst- en vakantiepakket

Een klein blijk van waardering is het traditionele kerstpakket. Christien: “We maken er altijd wat moois van, samen met lokale leveranciers. En ook vaak met producten van klanten. Zo hebben die er ook weer iets aan. Daarnaast proberen we ook op onverwachte momenten eens wat extra’s te doen. Bijvoorbeeld een vakantiepakket met een strandlaken, of een Bluetooth speaker, of een leuk shirt. Het gaat niet om wat erin zit; het is voor ons vooral een teken van waardering voor onze mensen.”

Appie zegt: “Het hoeft niet. Het staat niet in de cao. Maar het gaat om het idee.”

 

Laag ziekteverzuim

Christien vult aan: “Je leest weleens in de krant dat grote organisaties in tijden dat het wat minder gaat het kerstpakket schrappen. Dat is denk ik wel het laatste wat wij zouden doen. Als je continu kijkt naar wat je kunt weghalen bij je mensen, gaat dat andersom ook zo werken. Dan doen je medewerkers ook steeds minder voor het bedrijf. Bij een hoge medewerkerstevredenheid hoort laag verloop en laag ziekteverzuim.”

Dat klopt, zegt tevreden medewerker Appie. “Als je het niet naar je zin hebt, meld je je eerder ziek. Ik zou niet weten wanneer ik dat voor het laatst heb gedaan.”


Bijzondere goederen

Pake Tjitze Hoekstra startte in 1929 een ‘kar-riderij’ in de regio Oudega (Zuidwest Friesland). Negentig jaar later is Hoekstra Sneek uitgegroeid tot een bedrijf met 150 medewerkers en 60 trekkende eenheden. Hoekstra noemt zich ‘specialist in vervoer van bijzondere goederen’. De nadruk ligt op distributie; daarnaast verzorgt Hoekstra verhuizingen en zijn er warehousingdiensten.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.