Ondersteunend & onmisbaar
coverstory
Vijf verschillende en minder bekende beroepen in de wereld van transport en logistiek. Beroepen die van groot belang zijn. Zonder deze vijf collega’s rijden er geen vrachtwagens. Rosalie, Thijs, Ineke, Olivier en Reinder vertellen wat hun werk inhoudt en cruciaal maakt.
De receptioniste
‘Duidelijk communiceren en lef hebben is belangrijk’
Rosalie van der Meer-Landman
is 23 jaar
woont in Oldenbroek
werkt sinds 1,5 jaar bij Van Werven in Oldenbroek
Wie de hal van het hoofdkantoor van Van Werven in Oldebroek binnenstapt, wordt vriendelijk begroet door receptioniste Rosalie van der Meer-Landman. Sinds anderhalf jaar is zij het visitekaartje van het bedrijf dat meerdere vestigingen in Nederland heeft en gespecialiseerd is in afval, infra en recycling. “Mijn werk is meer dan alleen de telefoon aannemen.”
Na de middelbare school weet Rosalie zeker dat ze op een kantoor wil werken. In 2020 start ze met de mbo-opleiding Officemanager Assistent. Tijdens de tweejarige opleiding krijgt ze veel vakken, waar ze nu nog steeds profijt van heeft. “We leerden bijvoorbeeld hoe je klanten ontvangt, een agenda bijhoudt, maar ook hoe je een reis met vluchten en hotels boekt of hoe je een dagplanning maakt voor een event. Alles wat ik daar geleerd heb, komt nu goed van pas. Ik kan goed organiseren en houd altijd mijn hoofd koel. Dat moet ook wel bij zo’n groot bedrijf met zoveel vestigingen en afdelingen.”
Vijf dagen in de week, van acht tot vijf, zit Rosalie op haar post. Ze opent de deuren van het pand, beantwoordt binnenkomende gesprekken en verwerkt mail en post. Ze regelt lunch of catering voor vergaderingen en boekt creditcards in. “Voor dit werk moet je geen bel-angst hebben. Vanaf acht uur bellen klanten. Dat kunnen particulieren zijn die een afvalcontainer willen bestellen of de prijs van een kuub zand willen weten. Maar ook zakelijke klanten die informatie willen over een openstaande factuur of een van onze diensten.”
Als receptioniste op het hoofdkantoor is het belangrijk dat Rosalie veel weet van het bedrijf en van de verschillende afdelingen. “In het begin vroeg ik vaak hulp aan collega’s. Inmiddels weet ik op bijna alle vragen het antwoord.” Na anderhalf jaar kent Rosalie iedereen op het hoofdkantoor en weet ze alle doorverbindnummers uit haar hoofd. “Bij de andere vestigingen in Nederland ken ik de namen van het kantoorpersoneel, maar nog niet van iedereen het gezicht. Ik vind het fijn als ik weet met wie ik klanten doorverbind.”
Sinds april doet Rosalie ook secretarieel werk. “Ik regel nu ook reizen en hotels en plan cursussen in voor medewerkers. Dan kijk ik bijvoorbeeld wie weer naar een VCA-cursus moet. Dat is puzzelen met agenda’s.”
Volgens Rosalie moet je als receptioniste bij een transportbedrijf sterk in je schoenen staan. “Het is een mannenwereld. Ik werk met kantoorpersoneel én chauffeurs. Duidelijk communiceren en lef hebben is belangrijk. Dat leer je hier vanzelf. Omdat ik elke werkdag werk, weet ik wat er speelt. Ik durf wel te zeggen dat ik onmisbaar ben.”
De salesmanager
“Sales gaat altijd door”
Thijs te Riele
is 24 jaar
woont in Arnhem
werkt sinds 1,5 jaar bij Melis Logistics in Duiven
Het hoofdkantoor van Melis Logistics in Duiven is de werkplek van Thijs te Riele. Thijs is de eerste en tot nu toe enige salesmanager bij de logistiek dienstverlener. “De kracht van Melis is het ontzorgen van onze klanten. Daar zijn wij sterk in.”
Na de mavo weet Thijs dat hij de logistiek in wil. Hij volgt een versnelde mbo-opleiding Logistiek Management op het Graafschap college in Doetinchem. “Mijn vader was vroeger chauffeur en als kind ging ik af en toe met hem mee. Ik ben met transport en logistiek opgegroeid.” Na het mbo volgt hij in deeltijd een hbo-opleiding Logistiek Management en loopt stage bij Mainfright. Tijdens deze studie ontdekt Thijs dat hij meer geïnteresseerd is in de commerciële kant van transport en logistiek. Daarom maakt hij de overstap naar Commerciële Economie en gaat op de afdeling accountbeheer werken.
Nog tijdens zijn studie wordt Thijs via LinkedIn benaderd door eigenaar Marwin Melis, die op zoek is naar een salesman. “Hij nodigde mij uit om koffie te komen drinken. Marwins ouders waren bevriend met mijn opa en oma. Hierdoor werd de link gelegd.” Na de eerste kennismaking volgen gesprekken met onder andere de directeur, een loopbaancoach en de Operations Manager. “Het werd heel serieus aangepakt. Dat moest ook wel. Voor mij was deze functie een grote sprong. En voor Melis Logistics was het ook spannend, want er was nog geen salesafdeling.”
Thijs werkt vijf dagen in de week. Het liefst start hij zijn werkdag op kantoor. “Ik wil weten wat er op de werkvloer gebeurt.” Hij beantwoordt mails, maakt offertes en bezoekt klanten. In de anderhalf jaar dat hij bij Melis werkt, heeft Thijs samen met collega’s en een extern bedrijf een klantmanagementsysteem gebouwd. Na elk klantbezoek maakt hij daarin een rapport dat iedereen op kantoor kan inkijken. “Sales gaat altijd door, daarom klap ik de laptop ‘s avonds nog wel eens open.”
Met zijn logistieke achtergrond heeft Thijs veel kennis van de branche. Hij weet waar Melis Logistics in uitblinkt. “Iedereen kan een pallet van A naar B vervoeren. Wij zetten in op smart logistics. Alle behoeftes op het gebied van transport en logistiek van een klant breng ik in kaart, zodat wij de klant kunnen ontlasten. Melis is ook gespecialiseerd in de opslag van lithiumhoudende producten. Denk aan thuisbatterijen of batterijen voor in elektrische auto’s. Wij zijn in Nederland het eerste bedrijf dat lithium batterijen volgens de nieuwe norm mag opslaan. Het is supergaaf om zo’n unique selling point aan de man te brengen.’’
De HR-manager
“Ik ben de schakel tussen het management en de werkvloer”
Ineke de Ligt
is 28 jaar
woont in Waddinxveen
werkt sinds 2,5 jaar voor Theo Pouw Groep in Utrecht
Op het hoofdkantoor van de Theo Pouw Groep in Utrecht werkt HR-manager Ineke de Ligt. Het bedrijf is toeleverancier voor de grond-, weg-, water- en betonbouw en heeft zo’n 450 medewerkers. Ineke vertelt: “De kern van mijn werk is te zorgen dat iedereen op de juiste plek zit, veilig en met plezier werkt en gezond oud kan worden.”
Op de middelbare school is Ineke goed in de vakken economie en management & organisatie. “Ik zocht een opleiding waar ik met cijfers én met mensen kon werken.” Daarom kiest ze voor de hbo-opleiding human resource management bij Avans Hogeschool in Den Bosch. “Die HRM-opleiding in Den Bosch combineert bedrijfskunde met mensgerichte vakken. Als je sociaal bent, graag met mensen werkt en van bedrijfskunde houdt, is het beroep van HR-manager een mooie combinatie.”
Ineke loopt stage bij een overheidsinstelling in Tilburg. Na haar afstuderen blijft ze daar werken. “Omdat mijn vriend in Waddinxveen woont, ging ik op zoek naar een baan in het midden van het land.” De vacature voor HR-adviseur bij de Theo Pouw Groep spreekt haar aan. “Bij de overheid duurt de besluitvorming lang. Hier zijn de lijnen kort. Daaraan merk je dat het een familiebedrijf is. Heb je een goed idee en de directie is akkoord? Dan kan ik er bij wijze van spreken morgen mee starten. Die duidelijkheid past bij mij.”
Na anderhalf jaar als HR-adviseur voor meerdere vestigingen volgt Ineke de vertrekkend HR-manager op. Ze geeft nu leiding aan drie HR-adviseurs, twee HR-medewerkers en één medewerker die zich bezighoudt met opleidingen en cursussen. “Ik ben verantwoordelijk voor alles wat met personeel te maken heeft binnen de Theo Pouw Groep: van personeelsbeleid tot werving en selectie en het verbeteren van processen en reglementen.”
“We zijn actief op zoek naar nieuwe medewerkers. We gaan bijvoorbeeld naar scholen en staan op banenmarkten. We gebruiken sociale media en kranten om nieuwe medewerkers aan te trekken. Ook heb ik veel contact met het UWV en gemeenten om nieuwe medewerkers uit hun doelgroep te werven. Medewerkers uit die doelgroepen zijn vaak loyaal omdat je ze een kans biedt. Zo dragen we ook bij aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.”
In haar functie als HR-manager houdt Ineke zich nu meer bezig met overkoepelend personeelsbeleid. “Ik ben de schakel tussen het management en de werkvloer. Ik richt me onder andere op duurzame inzetbaarheid. Zo krijgen bijvoorbeeld chauffeurs dit jaar een leefstijltraining in het kader van code 95. Dan meten ze onder andere je gewicht, vochtgehalte, spiermassa. Ik heb deze training zelf ook gedaan en kreeg naast de metingen handige tips om gezond te leven. Dat werkt beter dan een opgeheven vingertje.”
De werkplaatschef
“Het sleutelen aan vrachtwagens is veranderd”
Olivier Mudde
is 49 jaar
woont in Lekkerkerk
werkt sinds 3 jaar bij GEODIS RT Netherlands B.V. in Lekkerkerk
Het kantoortje van werkplaatschef Olivier Mudde zit naast de werkplaats van GEODIS RT Netherlands B.V. Dit is de plek waar Olivier zijn administratieve taken bijhoudt en het werk organiseert. Met een wagenpark van 75 auto’s en driehonderd tankopleggers heeft de werkplaats genoeg te doen. “Door personeelstekort bestaat een groot deel van mijn werk uit regelen en organiseren. Ik zit veel achter de computer, terwijl ik liever sleutel.”
Als zestienjarige besluit Olivier om, net als veel vrienden, vrachtwagenchauffeur te worden. Hij schrijft zich in voor de beroepsopleiding Chauffeur. “De school was vergeten een stageplek voor mij te regelen. Ik ging zelf op zoek. Rogam, de Mercedes-dealer voor trucks in Bergschenhoek wilde me wel een stageplek geven. Maar niet als chauffeur. Ze hadden monteurs nodig. Zo ben ik monteur geworden. Ik heb daar al mijn papieren gehaald.”
Dertig jaar werkt Olivier voor de Mercedes-dealer. Hij leert door en klimt op naar een leidinggevende functie. “Ik stuurde samen met een collega zo’n twintig monteurs aan. We deden onderhoud voor trucks en bestelwagens.” Als Mercedes een truckservicepunt opzet in Moordrecht, wordt Olivier daar meewerkend voorman. Dat scheelt hem een uur aan woon-werkverkeer. “Helaas moest ik op een gegeven moment terug naar Bergschenhoek. Toen vestigde GEODIS zich in mijn woonplaats en maakte ik de overstap. Ik ga nu op de fiets naar mijn werk.”
Olivier kent het bedrijf al zijn hele leven. “Eerst was de familie Van der Laan de eigenaar. Mijn ouders hadden een bloemenzaak en Van der Laan deed het onderhoud aan onze bestelbus. Als klein jochie liep ik hier al rond.”
GEODIS RT Netherlands B.V. zit in het tanktransport. Het bedrijf vervoert bier, chemicaliën, zuren, loog en gas. “Het sleutelen aan vrachtwagens is veranderd. Er zit steeds meer elektronica in de wagens en minder mechanische en hydrolische elementen. Als er een storing is, ligt het vaak aan de software en dan zijn we afhankelijk van de dealers.” Olivier en zijn monteurs richten zich dan ook meer op de driehonderd tanks. “Dat is specialistisch werk. Een afsluiter die stuk is, reviseren we zelf. Elke drie jaar krijgen de tanks een luchtdrukproef om te kijken of er geen lek in zit en elke zes jaar worden ze gevuld met water.”
Als werkplaatschef is Olivier verantwoordelijk voor het onderhoud aan het wagenpark, het aansturen van monteurs, kwaliteitscontroles, het bestellen van onderdelen, het contact met dealers en klanten, certificaten en de administratie. “Op dit moment hebben we plaats voor een monteur en een administratieve kracht. Als die vacatures vervuld zijn, kan ik weer meer tijd in de werkplaats doorbrengen. Ik heb altijd wel projectjes liggen, zoals rekken lassen en het bestickeren van tanks. Van niets iets maken, dat vind ik leuk.”
De IT-specialist
“Je bent continu bezig met de vragen ‘wat’ en ‘als’
is 56 jaar
woont in Nijland
werkt sinds 2006 (afwisselend als zelfstandige en in vaste dienst) voor Jongeneel Transport uit Valkenburg
Een laptop. Meer heeft IT-specialist Reinder Stolte niet nodig om te kunnen werken. Dat doet hij meestal vanuit zijn huis in het Friese Nijland. Achter zijn sta-bureau in de schuur regelt hij alles op IT-gebied voor Jongeneel Transport, dat in Zuid-Holland gevestigd is. “Voor de sociale contacten werk ik één dag in de week op het kantoor in Valkenburg.”
Na de middelbare school gaat Reinder naar de horlogemakersvakschool in Hoorn. De fijne mechanische techniek van het vak spreekt hem aan. In de jaren tachtig, als de computer net in opkomst is, is Reinder al bezig met programmeren. “Ik wiedde onkruid bij een bietenteler en kocht van mijn eerste verdiende geld een ZX Spectrum, een kleine homecomputer. Die sloot je aan op de tv, en met cassettebandjes kon je er spelletjes op programmeren. Zo is mijn fascinatie voor programmeren begonnen. Sommige collega’s noemen mij ‘programmeur-opa’ omdat ik me vanaf het prille begin met programmeren bezighoud.”
Na zijn opleiding werkt Reinder tien jaar als administratief medewerker bij een woningbouwvereniging. “Ik leerde mezelf programmeren: met een boek op schoot en gewoon beginnen. Uren achter elkaar was ik ermee bezig. IT is verslavend leuk. Als je van wiskunde houdt en verbanden kunt leggen, is het een zeer creatief beroep. Je bent continu bezig met de vragen ‘wat’ en ‘als’. Daarvan moet je echt houden.”
Voor de woningbouwvereniging ontwikkelt hij een computersysteem voor onder andere het afhandelen van klachten en het bijhouden van onderhoudsbeurten. Na tien jaar begint Reinder als zzp’er. Hij ontwikkelt softwareprogramma’s voor gemeenten, een vermogensbank en krijgt Jongeneel Transport als klant. “Bij Jongeneel ben ik blijven plakken. Het is een leuk bedrijf. Ik werd IT-manager en heb het transportmanagementsysteem voor ze ontwikkeld.” In de jaren daarna werkt Reinder afwisselend in vaste dienst en als zelfstandige voor Jongeneel Transport.
Als IT-specialist bij Jongeneel Transport is Reinder verantwoordelijk voor alles rond IT: van serverupdates en privacybescherming tot beleidsontwikkeling. “Een fors deel van mijn tijd gaat naar cyberveiligheid. Samen met een externe partij proberen we hacks te voorkomen. Door de razendsnelle AI-ontwikkelingen worden phishingmails steeds overtuigender. De kans dat medewerkers zo’n mail openen, groeit – met alle risico’s voor het bedrijf.”
Uitgeleerd ben je nooit, vindt Reinder. Daarom start hij in november met een masteropleiding Informatics – Business & IT. “Mijn interesse ligt bij cybersecurity en de ethische kant van IT: kritisch nadenken over wat juist is. Voorlopig kan AI vooral repeterende taken uitvoeren en nog geen medewerkers vervangen. Het is belangrijk dat we nadenken over hoe we omgaan met alle nieuwe ontwikkelingen en de invloed van grote techbedrijven.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!