Voor het goede doel

Heftige ritten

Stoelen, bedden, matrassen, dozen met kleding … De opslag van de Stichting Meierijstad helpt Oost-Europa puilt uit. Een paar keer per jaar gaan de goederen naar Sumy in Noordoost-Oekraïne. Harry van der Wiel is een van de vrijwillige chauffeurs.

Naam: Harry van der Wiel

Leeftijd: 63 jaar

Woonplaats: Eerde

Beroep: distributiechauffeur

Bedrijf: Peter Appel in Veghel

 

“Dan heb je 2500 kilometer gereden en kom je in een wereld waar alles kapot is. Dat grijpt je wel bij je strot.” Twee keer maakte Harry tot nu toe de lange tocht naar Sumy. Met een oplegger vol hulpgoederen: spullen die in Nederland niet meer voldoen, maar die in Oost-Europa meer dan welkom zijn. Of zoals Harry het zegt: “Ze zijn daar hartstikke blij met dingen die voor ons kei-normaal zijn.”

 

Met kameraad mee

Hoe raakte Harry bij de Stichting Meierijstad helpt Oost-Europa betrokken? “Een kameraad van me, oud-collega Adriaan, ging met pensioen en rolde in dit werk. Hij vroeg me of ik mee wilde rijden. Vorig jaar ben ik overstag gegaan. Ik ben namelijk minder gaan werken. Vroeger draaide ik vijftig uur in de week; dan heb je hier geen tijd voor.”

 

Tien dagen van huis

Voor een transport naar Sumy is Harry tien dagen van huis. Drie dagen rijden, in drie etappes. Eén of twee dagen lossen, wat vrijwilligers van de zusterorganisatie ter plaatse doen. Twee of drie dagen bezoeken afleggen aan locaties, waar eerder geleverde hulpgoederen zijn beland. En dan weer drie dagen voor de terugtocht.

 

Diepe indruk

De omstandigheden in Oekraïne maken diepe indruk op Harry en zijn collega-vrijwilligers. “Je ziet heel veel pijn en verdriet. Oude mensjes in een tehuis die niet kunnen douchen, maar in de was ruimte van de wasserij worden afgespoten. Kinderen die in een ziekenhuis op planken liggen, geen bed en geen beddengoed hebben. Zeker de eerste keer dat ik er was, viel het me zwaar om dat te verwerken.”

 

Goed terechtkomen

Harry is in twee jaar tijd zeer gemotiveerd geraakt. “Als je daar komt, zie je hoe hoognodig het is. En dat de spullen goed terechtkomen. Je krijgt ook echt contact met de mensen. Ze nodigen je bij hen thuis uit. En overal ‘moet’ je eten. Ik ben tijdens mijn laatste bezoek vierenhalve kilo aangekomen.”

 

Als een olievlek

Zijn gedrevenheid deelt Harry met iedereen die het maar horen wil. “Het is besmettelijk. Ik vertel mijn verhalen en dan worden mensen enthousiast. Dat levert dan weer spullen op.”

Die opslag blijft dus nog wel even uitpuilen.

 


 

Bereikbaar en berijdbaar

 

“We krijgen zo veel goederen. Nu liggen er bijvoorbeeld weer 160 bedden in de opslag.”

Frans van den Nieuwenhuijzen is voorzitter van de Stichting Meierijstad helpt Oost-Europa. Hij is “heel vroeger” vrachtwagenchauffeur geweest. Zijn verdere leven bestond en bestaat uit ondernemen. Frans heeft een groot netwerk, dat hij ook inzet voor het goede doel. Hij vindt het “fijner om mensen te helpen dan zelf geholpen te worden”.

 

Waarom Oekraïne?

“We zijn 34 jaar lang naar Polen gereden. Hebben er voor bijna honderd miljoen aan goederen geschonken. De Poolse economie is in die tijd enorm gegroeid, zodat de hulp minder noodzakelijk wordt. Daarom zijn we gaan zoeken naar een andere regio die bereikbaar en berijdbaar is. Dat is Sumy geworden.” Er gaan nu jaarlijks drie keer twee volle opleggers die kant uit.

 

Hoge ‘grijsfactor’

Aan spullen heeft de stichting geen gebrek. Wel is de menskracht een probleem. Er zijn op dit moment 25 vrijwilligers, waarvan 10 chauffeur. Frans: “De grijsfactor is nogal hoog, zeg maar. Dus we zijn op zoek naar jonge, krachtige en energieke mensen. Maar het is moeilijk om in deze tijd jonge vrijwilligers te vinden.”

 

Transport-sponsors

Zonder sponsors zouden Frans, Harry en hun collega’s het werk niet kunnen doen. Een aantal transportbedrijven levert een bijdrage. Zo zijn de opleggers afkomstig van Simon Loos; stelt Sanders|Fritom een grote trekker en opleggers ‘op afroep’ beschikbaar; levert Van Spreuwel Transport auto’s voor vervoer binnen Nederland; zorgt bakkerijorganisatie Bekkers voor bakwagens. En voor de rit van oktober dit jaar sponsorde Harry’s werkgever Peter Appel de diesel.

 

Meer weten? meierijstadhelptoosteuropa.nl

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.