Nascholing Code 95: Een moetje of tóch nuttig?
Elke chauffeur denkt anders over de verplichte nascholing voor Code 95. Gerard, Leon, Arno, Nienke en Niels vertellen welke cursussen ze de moeite waard vinden en hoe ze denken over een dag in de schoolbanken.
“Door nieuwe regel geen vrijstelling meer”
Gerard Brouwer • is 70 jaar • woont in Haren • werkt bij BWS Transport uit Aduard
Code 95: zin of onzin?
“Ik vind dat het onnodig tijd en geld kost. Als je mijn diensttijd erbij rekent, ben ik al vanaf mijn achttiende chauffeur. Ik ben een poosje uit het vrachtvervoer geweest. Toen reed ik op een bus. De verplichte nascholing kreeg ik op dat moment deels via de werkgever vergoed, maar ik moest zelf ook een paar honderd euro betalen.”
Welke cursus(sen) vind je nuttig?
“Tot 1 december 2020 had ik vrijstelling, omdat ik voor 1 juli 1955 ben geboren. Toen veranderde de regel en moest het ineens toch. Wel mocht ik zelf uitkiezen wat ik wilde doen. Ik kies graag voor praktische cursussen die bij mijn vak passen. Want een cursus lifestyle, daar zit ik niet op te wachten. Er zitten echt wel cursussen bij die interessant zijn. Bijvoorbeeld een EHBO-cursus en de training over de tachograaf.”
Regelt de werkgever alles?
“Ik ben eigenlijk al met pensioen, maar rijd toch nog drie, vier dagen per week met een koelwagen vol groente en fruit. Mijn werkgever betaalt de cursussen, maar ik houd zelf bij wanneer ik moet verlengen.”
“De slipcursus was zonder twijfel het leukst!”
Leon Boon • is 39 jaar • woont in Oudkarspel • werkt bij Breedijk Autotransport uit Opmeer
Code 95: zin of onzin?
“Toen het net werd geïntroduceerd vond ik het onzin. Ik moet zeggen dat ik daarvan terug ben gekomen. Het blijft wel een verplicht dingetje, maar er zitten zeker leerzame cursussen bij.”
Welke cursus(sen) vind je nuttig?
“De cursus zuinig rijden vond ik echt nuttig, net als een training die over je werkhouding ging: hoe je zit en tilt. Maar de allerleukste training was zonder twijfel een slipcursus met de vrachtwagen. Het is altijd leuker om iets te doen dan om te moeten zitten en luisteren. Hoe minder theorie, hoe beter!”
Regelt de werkgever alles?
“In principe regelt onze werkgever welke cursussen we doen. Maar wij hebben wel inspraak. Soms zijn de trainingen bij ons op de zaak, een andere keer op locatie. De werkgever betaalt, het kostte me eerder alleen een vrije dag. Vanaf dit jaar is in de cao geregeld dat we een 8-urige werkdag betaald krijgen om de cursussen te volgen. Dat is top!”
“Een dag met collega’s erop uit”
Arno van Loon • is 52 jaar • woont in Ammerzoden • werkt bij Van Suijdam Transport uit Zaltbommel
Code 95: zin of onzin?
“Ik vind het heel leuk om samen met collega’s de cursussen te volgen. Je bent toch een dag erop uit en eet ’s middags een broodje samen. Ik zie het als een soort teambuilding. En er zijn zeker cursussen waar je wat van leert. Iets minder geslaagd vind ik de e-learnings, want ik ben niet zo handig met de computer.”
Welke cursus(sen) vind je nuttig?
“Een cursus over bandenveiligheid en een training zuinig rijden. Ik vind de techniek achter de vrachtwagens heel interessant, dus dat soort trainingen spreekt me het meeste aan. Ook volgen we elke vijf jaar verplicht de ADR-training, over gevaarlijke stoffen. Die telt ook mee voor Code 95.”
Regelt de werkgever alles?
“Ik werk vanaf mijn twintigste in het transport. Eerst als bijrijder, later als chauffeur. De Code 95-trainingen zijn altijd door mijn werkgevers betaald. Op mijn verlanglijstje staat nu nog een cursus heftruck rijden. We kunnen zeker onze voorkeur aan de werkgever doorgeven. Daar houdt hij rekening mee.”
“Up-to-date blijven”
Niels Stobbe • is 28 jaar • woont in Akkrum • werkt bij Kooiker Logistiek uit Heerenveen
Code 95: zin of onzin?
“Het hoort erbij. En er zitten nuttige trainingen tussen. Ik probeer verschillende trainingen te volgen, zodat je overal wat van leert. Zeker omdat voorschriften en wetten in de loop der jaren worden aangepast of toegevoegd. Door cursussen blijven we als chauffeurs up-to-date.”
Welke cursus(sen) vind je nuttig?
“Ladingzekering en heftruck rijden vond ik het meest nuttig. Digitale tachograaf ook, want door onwetendheid kun je de regels overtreden met hoge boetes tot gevolg. De ene keer krijg je de theorie via de computer thuis, de andere keer is een cursus klassikaal. Ik heb er geen moeite mee.”
Regelt de werkgever alles?
“Mijn werkgever zorgt dat alles voor ons geregeld is. Meestal volg ik de cursussen met een groepje collega’s. Dan wordt er een externe instantie ingehuurd en volgen we de cursus bij ons in de kantineruimte. Als we een cursus bij een externe opleider doen, zitten er soms ook chauffeurs van andere bedrijven bij. Dat vind ik interessant, omdat je zo hoort wat anderen doen en hoe zij het werk ervaren. Zo krijg je van alle soorten logistiek wat mee. Dat kan handig en leerzaam zijn.”
“Ik kies liever zelf”
Nienke van den Brink • is 34 jaar • woont in Brummen • werkt bij ID Logistics uit Apeldoorn
Code 95: zin of onzin?
“Het is iets wat moet, maar ik vind het ook wel goed. Vooral omdat je een update krijgt van dingen die je in het werk tegenkomt, zoals regels in het vervoer. Het is goed om die belangrijke kennis op te frissen.”
Welke cursus(sen) vind je nuttig?
“Zuinig rijden en laden en lossen. Maar vooral de cursus ADR. En EHBO: laatst zag ik een meisje van haar fiets vallen en kon ik eerste hulp verlenen.”
Regelt de werkgever alles?
“Ik werk sinds 2016 als chauffeur en zit nu een paar maanden bij ID Logistics. Eén keer per jaar kiest de werkgever welke cursus ik ga volgen. Die cursus wordt voor mij betaald. Bij mijn vorige werkgever moest ik het zelf bijhouden, nu wordt alles voor mij geregeld. Ik zou het fijn vinden als ik zelf mocht kiezen welke cursus ik doe, zodat de training goed aansluit bij het type werk dat ik doe: distributievervoer.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!