Koopman Logistics Group: Groeien naar een volgende stap

Groepsportret

Je moet het samen doen. Dat gaat makkelijker als je goede collega’s hebt en de sfeer prettig is. En als er mogelijkheden zijn voor persoonlijke groei en doorstromen naar een volgende stap op de carrièreladder. Bij Koopman Logistics Group B.V. is doorstromen naar een andere functie of tak van transport de gewoonste zaak van de wereld. Ook doordat het bedrijf verschillende vestigingen en transporttakken heeft. Negen collega’s vertellen daarover.

Koopman Logistics Group B.V. is een familiebedrijf met honderd jaar ervaring in de logistiek. Met meer dan 1.100 medewerkers in Nederland, België en Duitsland biedt het bedrijf logistieke oplossingen op het gebied van Cargo Logistics en Automotive Logistics. Koopman heeft negen vestigingen en diverse standplaatsen verspreid over Nederland, België en Duitsland.

Leon Janssen is 30 jaar, woont in Hoogerheide, werkt 1,5 jaar bij Koopman, standplaats Bergen op Zoom, is distributiechauffeur en mentorchauffeur op de bus, wordt distributiechauffeur bakwagen bij Koopman TransMission

“Deze week heb ik mijn laatste theorie-examen en dan mag ik met een bakwagen de weg op. Ik sta te popelen. Rijden in een vrachtwagen geeft mij een machtig gevoel. Ik ga direct door voor mijn CE. Busjes zijn leuk, maar dat heb ik na elf jaar wel gezien. Voordat ik bij Koopman aan de slag ging, heb ik jaren voor UPS gewerkt. Dat was altijd heel stressvol.

Het werk bij Koopman TransMission in Bergen op Zoom kan ik op een prettige en rustige manier doen. Als ik bij een klant een bakkie drink, is dat geen probleem. Hier heerst de mentaliteit: het maakt niet uit hoe lang je bezig bent, als het werk maar af komt. Ik ben ook mentorchauffeur B.

Nieuwkomers gaan eerst met mij mee in de bus. Ik heb alle leeftijdsklassen wel begeleid. Iedereen heeft andere aansturing nodig. Door het mentorschap heb ik veel mensenkennis. 

Ik had nooit gedacht mijn C-rijbewijs te halen, tot ze het hier aanboden. Bij Koopman kan ik doorgroeien. En ze hebben hart voor hun personeel. Ik wil hier nooit meer weg.”


Luka Tamminga is 20 jaar, woont in Amersfoort, is begonnen als BBL’er en werkt sinds oktober 2023 bij, Koopman, standplaats Nijkerk, is nu chauffeur bij Koopman Autotransport.

“Had je mij een paar jaar geleden verteld dat ik chauffeur autotransport zou worden, dan had ik je niet geloofd. Na de havo heb ik een tussenjaar genomen. Ik heb toen een studiecoachreis gemaakt naar Bonaire om uit te zoeken wat ik wilde.

Uit de testen kwam HBO ICT, maar ik zag mezelf niet op kantoor. Het balletje is gaan rollen nadat ik Janneke Visser ontmoette tijdens de reis. Haar vader werkt bij Koopman. Bij thuiskomst kwam ik in actie en kwam als BBL’er in de werkplaats bij Koopman in Nijkerk terecht. Daarna haalde ik mijn C-rijbewijs en mijn CE en volgde ik een masterclass autotransport bij Koopman in Noordhorn.

Twee weken ben ik met een mentorchauffeur op pad geweest. Daarna heb ik twee weken achter mijn mentor aangereden. Zo leerde hoe ik de auto’s moest laden en kon ik mijn weg vinden in de havens waar we de auto’s vaak ophalen. Ik rijd nu drie maanden zelfstandig en geniet van de vrijheid.”


Remco van Malsen is 37 jaar,  woont in Kollum, werkt bijna 20 jaar voor Koopman, standplaats Noordhorn, Bergen op Zoom en Nijkerk, was stagiair, allround kantoormedewerker, operational manager, vestigingsmanager, is nu General Manager TransMission & Cargo.

“Ik kom uit een chauffeursfamilie. Mijn vader is eigen rijder. Elke schoolvakantie ging ik met hem mee. Voor mij stond vast dat ik mijn vader zou opvolgen. Toen ik klaar was met de mavo, was ik te jong voor de BBL-opleiding chauffeur beroepsgoederenvervoer. Daarom ben ik de mbo-opleiding Manager Transport en Logistiek gaan doen. Mijn laatste stage daarvoor liep ik bij Koopman. Dat beviel zo goed, dat ik niet meer ben weggegaan.

In 2006 kwam ik in vaste dienst en hield ik me bezig met de klantenservice, planning, commerciële ondersteuning en ICT. Door die brede functie leerde ik het bedrijf goed kennen. Vier jaar later werd ik operationeel manager. Ik was 24 en twijfelde of ik medewerkers met 25 dienstjaren of meer kon aansturen.

Ik heb de sprong gewaagd omdat het bedrijf alle vertrouwen in mij had. Hierna ben ik doorgegroeid naar vestigingsmanager. In 2019 nam Koopman de vestiging in Bergen op Zoom over en werd ik general manager voor beide TransMission-vestigingen. Bij Koopman kan iedereen die dat wil doorgroeien. Het belangrijkste is dat je plezier hebt in je werk.”


Sietse Boersma is 51 jaar, woont in Groningen, werkt 25 jaar bij Koopman, standplaats Leek, is nu applicatiebeheerder Koopman Logistics Group en rijdt nog een dag per week bij Koopman Cargo.

“Na de havo wist ik niet wat ik wilde en heb ik mijn chauffeurs­papieren en het vakdiploma beroepsgoederenvervoer gehaald. Via uitzendbureaus werkte ik voor besteldiensten. Daarna heb ik één jaar internationaal gereden op Noorwegen, Zweden, Italië en Frankrijk.

Daarna kwam ik op kantoor terecht. Onder andere via de planning bij Kramer Transport. Bij Koopman was er in 1999 geen vacature. Maar goede mensen konden ze wel gebruiken. Zo ben ik begonnen op de operationele administratie van Koopman Autotransport. Door de jaren heen ben ik doorgegroeid op verschillende afdelingen en sinds 2017 houd ik mij bezig met IT als applicatiebeheerder voor alle Koopman werkmaatschappijen.

In 2022 zag ik op LinkedIn dat Koopman Cargo een chauffeur voor één dag had aangenomen. Dat leek mij ook wel wat. Ze reageerden positief. Ik moest nog wel mijn Code 95 halen. Door verschillende collega-chauffeurs ben ik ingewerkt. Ik werk nu vier dagen per week op kantoor en rijd één dag. Dat voelt als ‘thuis klussen’, alleen dan voor de baas. Ik geniet elke keer als ik weer op pad ga.”


Johnny Haisma is 50 jaar , woont in Dokkum, werkt 7 jaar bij Koopman, standplaats Noordhorn, was chauffeur Koopman TransMission Noordhorn en is nu autotransportchauffeur bij Koopman Autotransport.

“Mijn carrière als chauffeur ben ik begonnen bij de Kollumer Koerier. Van 2008 tot 2017 reed ik in een bakwagen als charter voor Koopman. Toen het bedrijf failliet ging, ben ik bij Koopman TransMission Noordhorn in dienst gekomen. Ik werkte de ene week dagdiensten en de andere week reed ik nachtdistributie. Dat heb ik vijftien jaar gedaan. Een ideale combinatie omdat ik ‘s avonds thuis kon zijn voor mijn twee kinderen.

Door veranderingen in mijn privésituatie had ik behoefte aan een nieuwe uitdaging. Het bedrijf stimuleerde mijn overstap naar Koopman Autotransport. Totaal ander werk dan ik gewend was. In het begin dacht ik wel eens: waar ben ik aan begonnen? Alle auto’s moet je netjes op de wagen krijgen en goed vastzetten. Het is puzzelwerk. Een Porsche laad ik meestal als laatste, want die auto’s zijn laag en er zitten spoilers op. Ik heb een goede mentor gehad, maar het begin was niet makkelijk. Nu geeft het een gevoel van vrijheid.”


Peter Kramer is 28 jaar, woont in Dronten, werkt 4,5 jaar bij Koopman, standplaats Nijkerk, was chauffeur Koopman Autotransport, is nu rittenmaker/werkvoorbereider Koopman Autotransport.

“Ik ben begonnen als chauffeur in het koeltransport. Dat heb ik twee jaar gedaan. Daarna ben ik terug naar de schoolbanken gegaan. Ik wilde een goede opleiding hebben en van mijn spaargeld heb ik een tweejarige opleiding Automotive Business Management betaald. Na de opleiding ging ik verder in het transport. Dat was toch mijn jongensdroom. Autotransport leek mij een mooie combinatie met mijn opleiding. Bij Koopman heb ik die droom waargemaakt.

De eerste twee jaar was ik springer. Daarna kreeg ik mijn eigen wagen. Een halfjaar later kreeg ik de vraag of ik op kantoor wilde komen werken als rittenmaker. Als springer heb ik veel ervaring opgedaan met autotransport. Dat komt goed van pas. Ik weet onder andere van het laden en van de hoeveelheid wagens die geladen kunnen worden.

Ik zit nu twee jaar op kantoor en heel af en toe mis ik het rijden. Afgelopen december ben ik een week met een wagen weggeweest. Leuk hoor, maar ik merkte dat mijn stap naar kantoor de juiste is geweest. Over een tijdje gaat er bij ons een planner met pensioen. Misschien is dat iets voor mij. Wie weet waar ik eindig bij Koopman.”


Janneke Visser is 19 jaar, woont in Damwoude,  is begonnen als BBL’er in augustus 2022 en heeft sinds september 2023 een contract bij Koopman, standplaats Noordhornm is nu distributiechauffeur bij Koopman TransMission.

“Na de middelbare school wist ik niet wat ik moest studeren. Tijdens de studiecoachreis naar Bonaire kwam het beroep van vrachtwagenchauffeur naar voren. Dat vak kende ik: mijn vader is jarenlang chauffeur geweest bij Koopman. Nu heeft hij een andere functie in het bedrijf. Ik besloot de BBL-opleiding te gaan doen. Die duurt twee jaar, maar ik heb vrijstellingen en doe de opleiding in tien maanden. Eind januari heb ik mijn diploma op zak.

Ondertussen rijd ik al op een bakwagen voor Koopman TransMission. Twee weken geleden ben ik met een trekker-oplegger op pad geweest. Ik was bang dat ik klem zou rijden in de dorpjes en nauwe straatjes hier in het noorden. Maar het ging prima. Met de bakwagen heb ik geen problemen. Daar wil ik eerst veel ervaring in opdoen voor ik met de trekker oplegger op pad ga. Veel oefenen met achteruit rijden en aandokken. In de toekomst lijkt het mij mooi om internationaal te rijden. Ik leef bij de dag en heb het goed naar mijn zin.”


Dikkie Postma is 49 jaar, woont in De Westereen, werkt 25 jaar voor Koopman, standplaats Noordhorn, was 18 jaar chauffeur bij Koopman Autotransport, is nu 7 jaar distributie­chauffeur Koopman TransMission.

“Achttien jaar zat ik in het autotransport. Ik was vier nachten per week van huis. Nooit heb ik mijn kinderen voor het slapen een verhaaltje kunnen voorlezen. Nu ben ik elke avond thuis door mijn werk bij Koopman TransMission. Als ik geweten had hoe goed dit werk mij zou bevallen, had ik de overstap veel eerder gemaakt. Koopman heeft me goed geholpen toen het privé minder ging. Er was altijd aandacht en als ik een dag vrij nodig had, kon dat. Het is een fijn en sociaal bedrijf. Ik heb nooit overwogen bij een ander bedrijf te solliciteren.

De overstap van Koopman Autotransport naar TransMission was wennen. Van zevenhonderd naar maximaal honderdvijftig kilometer per dag. Van twee adressen naar dertig per dag. Ik ben goed ingewerkt. Eerst met een busje goederen ophalen, later met de bakwagen en daarna met de trailer. Het leuke is het klantcontact. Ik heb vaste adressen en weet precies wat te doen. Dat stellen de klanten op prijs. Dit werk blijf ik doen zolang mijn gezondheid het toelaat.”


Geert Bos is 38 jaar, woont in Oldekerk, werkt 20 jaar bij Koopman, standplaats Noordhorn, was BBL-leerling chauffeur, chauffeur autotransport, wagenparkbeheerder, is nu teamleider Wagenparkbeheer.

“Ik ben hier als stagiair in de loods binnen­­gekomen. Ik had toen maar één doel en dat was op de auto. Elke ochtend stapte ik op mijn fietsje, want om 05.00 uur begon mijn dienst. Zodra ik daarmee klaar was, ging ik regelmatig mee met een chauffeur. Op mijn achttiende begon ik als chauffeur bij Koopman TransMission. Binnen een jaar ben ik overgestapt naar Koopman Autotransport.

In 2008 werd mij gevraagd of ik het wagenparkbeheer wilde gaan doen. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen. Een beetje bezig zijn met techniek leek mij wel wat. Ik dacht: als het niet bevalt kan ik altijd terug op de wagen.

Tien jaar heb ik dit werk gedaan voor Koopman Autotransport. In 2018 werd het wagenparkbeheer van alle vestigingen binnen Koopman samengevoegd. Ik heb toen enkele managementcursussen gevolgd en mijn technische achtergrond opgefrist. Nu ben ik verantwoordelijk voor zo’n vijfhonderd trekkende eenheden. Met een team van vijf mensen zorgen we dat het materiaal in orde is. Eén dag in de week bezoek ik de vestigingen in het land.”

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *