Kleine stappen, grote voornemens

Aan het eind van het jaar maken we vaak goede voornemens. Afvallen staat met stip op nummer 1. Minder alcohol drinken, stoppen met roken, relaxter leven en meer tijd voor familie en vrienden staan in de top 10. Ook staat ‘iets nieuws leren’ op veel wensenlijstjes. Rogier, Mahender en Gert-Jan zijn al begonnen met hun goede voornemens. Laat je inspireren.

 

Mahenderpersad Laldjising is 62 jaar, woont in Rotterdam, is 2 jaar chauffeur bij EIMSKIP in Rotterdam, was hiervoor 25 jaar taxiondernemer, volgt achtdaagse opleiding Planner Wegtransport basis bij Advance groep, Van vrachtwagenchauffeur tot planner

Mahender denkt graag vooruit. Zo haalde hij tweeënhalf jaar geleden op eigen kosten zijn code 95 en nam hij rijlessen CE. Want na 25 jaar op de taxi werd het tijd voor verandering. Bij EIMSKIP werkt hij met veel plezier als chauffeur. Toch kijkt hij vooruit: “Ik wil na mijn pensioen doorwerken. Daarom volg ik nu een opleiding tot planner.”

Alles lag stil

In de jaren 80 haalt Mahender zijn vrachtwagenrijbewijs. “In die tijd kreeg je na het afrijden met bakwagen ook direct je CE erbij.” Maar Mahender gaat niet rijden op de vrachtwagen. Hij start een taxibedrijf met personeel. “Ik had een paar busjes rijden. We vervoerden vooral kinderen in het speciaal onderwijs.” Tijdens de financiële crisis in 2009 heeft Mahender het moeilijk. Het lukt hem om zijn bedrijf overeind te houden. Tot corona komt in 2020. “Alles lag stil en ik had geen energie om mijn bedrijf overeind te houden. Niet nog een keer, dacht ik.”

Aandokken oefenen

Zijn medewerkers vinden werk bij andere taxibedrijven. Mahender verkoopt zijn wagenpark en denkt na over zijn toekomst. “Ik had mijn groot rijbewijs en er is zoveel vraag naar chauffeurs. Daarom besloot ik om op eigen kosten mijn code 95 te halen.” Hij solliciteert: “Ik heb eerlijk verteld dat ik achteruitrijden met een bakwagen erg lastig vind.” Mahender wordt aangenomen bij een koeriersbedrijf en rijdt zes maanden met een bakwagen. Daarna neemt hij rijlessen CE, want hij wil met een trekker-oplegger de weg op. Via een kennis komt Mahender bij EIMSKIP. Mentor Piet in ‘t Veld werkt hem tien dagen in. “We hebben vooral achteruitrijden en aandokken geoefend. Piet gaf mij vertrouwen.”

Containers rijden

Na zes maanden containers rijden in België, Duitsland en Nederland, krijgt Mahender een vast contract bij EIMSKIP. “Ik ging net zo veel verdienen als mijn collega’s. Daar was ik erg blij mee. Ik geniet van mijn werk. Ik voel me hier thuis en heb fijne collega’s”. Met de afdeling planning heeft Mahender goed contact. “Ze zitten je niet op de hielen. Ik heb genoeg tijd om mijn werk te doen.”

Mahender wordt planner

Mahender werkt nu twee jaar bij EIMSKIP. Hij denkt aan zijn toekomst. “Ik heb weinig pensioen opgebouwd. Daarom ga ik ervan uit dat ik nog lang door zal werken. Nu gaat het mij goed af, maar hoe is dat als ik ouder word? Zo kwam ik op het idee voor een opleiding tot planner.” Mahender zoekt op internet en komt uit bij de opleiding Planner wegtransport basis van de Advance Groep. Met subsidie van STL kan hij de achtdaagse opleiding volgen.

Brutaal zijn

Met die informatie stapt hij naar directeur Mark van Well. Mark vindt het een goed initiatief. Mahender neemt contact op met STL en zijn dochter helpt hem met het online invullen van de subsidieaanvraag. “Binnen een paar dagen was het allemaal geregeld. Je moet een beetje brutaal zijn, want als je afwacht gebeurt er niets.”

Mahender heeft nu vier van de acht lessen gehad op de Hogeschool Breda. “De opleiding duurt vier maanden. De lesstof vind ik niet zo moeilijk, maar het is wel veel. Ik moet er echt tijd voor maken. Want naast mijn werk ben ik ook voorzitter van een voetbalvereniging.”

Kantoortuin

Binnenkort gaat hij stagelopen op de afdeling planning. “Ik heb praktijk­opdrachten gekregen. Ik kijk ernaar uit om in de kantoortuin te werken. Ik kom al regelmatig op de afdeling planning en heb met iedereen goed contact.” Als Mahender klaar is met zijn opleiding, wil hij voorlopig blijven rijden. In de toekomst wil hij graag twee dagen per week op de planning werken en de andere dagen achter het stuur zitten. “En als het werk als chauffeur te zwaar wordt, ga ik fulltime op de planning werken, in ieder geval tot mijn 70e.”

De tip van Mahender

Kijk vooruit, denk aan je toekomst.
Een extra diploma kan nooit kwaad.


Rogier Boute is 47 jaar, woont in Amersfoort, werkt 22 jaar bij Bouw Logistic Services, eerst als accountmanager en de laatste 8 jaar als ICT-specialist.

De kilo’s vlogen eraf

Als ICT-specialist Rogier Boute met een collega-chauffeur praat die 15 kilo afvalt, zet dat hem aan het denken. Tegelijkertijd krijgt Rogier een uitnodiging voor de vitaliteitscheck van STL. Daaruit blijkt dat zijn BMI te hoog is.

Sinds Rogier niet meer hardloopt zijn de kilo’s er geleidelijk bijgekomen. Het aanbod van STL om met een My Daily lifestylecoach een traject van drie maanden te gaan volgen, grijpt hij dan ook met beide handen aan.

Snurken

Als ICT’er heeft Rogier een zittend beroep. In zijn vrije tijd loopt hij hard, totdat hij tijdens een marathon last krijgt van zijn knie. “Ik ben lopend gefinisht. Uit onderzoek bleek dat ik te weinig kraakbeen heb. Daarna ben ik veel minder gaan hardlopen.” Rogier schiet van 92 kilo door naar 115 kilo. Door die extra kilo’s gaat hij snurken en voelt hij zich niet meer lekker in zijn lijf. Rogier beseft dat het tijd is voor actie.

Altijd sauzen op tafel

Online neemt hij met zijn lifestylecoach Neeke Smit zijn voedings­patroon door. Daar is ruimte voor verbetering. “Ik ontbeet nooit en rond een uur of tien nam ik dan een plak ontbijtkoek. Bij de lunch at ik vier boterhammen en natuurlijk altijd koekjes bij de koffie. Vette sauzen als mayonaise, ketchup en pindasaus waren mijn valkuil. Die stonden elke avond op tafel. En dan in de avond chips.” Van zijn coach krijgt Rogier de opdracht om elke dag te ontbijten en meer fruit en magere producten te eten.

Tartaartje

Een keer per maand heeft Rogier contact met zijn coach en iedere week krijgt hij een doel. “Gelukkig hoefde ik mijn eetpatroon niet in één keer om te gooien. Vooral met ontbijten en de sauzen laten staan, had ik moeite.” Rogier krijgt het advies om vijf keer per dag te eten, zodat je lichaam energie blijft verbranden. Ook etiketten bekijken en letten op dikmakers helpen om gezondere keuzes te maken. “Nu laat ik de cordon bleu staan en eet ik een tartaartje.”

100 dagen bewegen

Ook moet hij van zijn lifestyle coach meer bewegen. Op zijn sportschool start een 100 dagen-challenge om strak de zomer in te gaan. Rogier besluit er vol voor te gaan. “Ik ben 75 van de 100 dagen gegaan. Het was mooi dat die challenge samenviel met mijn afvaltraject. Ik zag de kilo’s verdwijnen. Toen ik onder de 105 kilo was, snurkte ik niet meer. Daar was mijn vrouw erg blij mee!”

Bruiloft

Na drie maanden is Rogier 18 kilo kwijtgeraakt. Hij voelt zich fitter en gezonder. Strak in het pak kan hij naar de bruiloft van zijn neef. Wel zijn er moeilijke momenten. “Ik moet sterk zijn als we uit eten gaan of bij een borrel met vrienden. Dan zeggen ze: doe niet zo ongezellig, neem toch een biertje. Af en toe heb ik een zwak moment, maar dan let ik de dagen erna op mijn voeding en sport ik meer.”

Sporthorloge en app

Rogier is nog niet klaar. Zijn streefgewicht is tussen de 85 en de 90 kilo. Om dat te bereiken, staat hij elke werkdag om 06.00 uur in de sportschool. Ook laat hij de auto staan en pakt hij de elektrische fiets naar zijn werk. Wat Rogier helpt om het vol te houden, is zijn sporthorloge waarop hij kan zien hoeveel calorieën hij verbrandt. Ook de eetmeter, de app van het Voedingscentrum, helpt. Hierin houdt Rogier bij wat en hoeveel hij eet en hoeveel hij beweegt.

Stok achter de deur

Rogier is duidelijk: zonder hulp van Neeke, zijn coach, zou hij nu nog 115 kilo wegen. “Zij was een stok achter de deur. Mijn vrouw zei precies hetzelfde maar naar haar luisterde ik niet. Door de vitaliteitscheck en het lifestyleprogramma ga ik vol vertrouwen de feestdagen tegemoet. Ik raad het iedereen aan. Als je drie maanden achter de rug hebt, zul je dankbaar en trots zijn.”

“Mijn vrouw zei hetzelfde, maar naar haar luisterde ik niet”

De tips van Rogier

Vaker bewegen hoeft niet moeilijk te zijn:

neem de trap in plaats van de lift of roltrap
pak de fiets in plaats van de auto of
probeer enkele keren per week een rondje te lopen in de pauze


Gert-Jan van Ark is 53 jaar,  woont in Putten, is internationaal chauffeur, werkt sinds september bij Van Deuveren Transport uit Barneveld

Vegan eten vanuit de cabine

In de biologische supermarkt in Barneveld doet Gert-Jan van Ark zijn wekelijkse boodschappen. Morgen kookt hij zijn basissaus met verse kruiden voor de komende werkweek. Alles wat Gert-Jan doet staat in het teken van duurzaamheid en gezondheid. “Ik ben een veganist en daar voel ik mij goed bij.”

Inspiratie haalt Gert-Jan uit de podcast van toproeister Janneke van der Meulen. “Vooral haar uitspraak ‘wij zijn niet gemaakt om te doden’ raakte bij mij een snaar.” Ook de Netflix-documentaire The gamechanger over veganistische topsporters sterkt Gert Jan in zijn levenswijze: zonder dierlijke producten leven is de juiste keus voor je gezondheid en de gezondheid van de planeet.

Speltpasta

Onderweg maakt hij zijn eigen eten klaar. Als ontbijt eet hij een shake van havermout, cranberry’s, vitamine D en een chocoladedrank. Voor de lekkere trek tussendoor heeft hij pinda’s en cashewnoten. De lunch bestaat uit speltpasta met groenten met een thuisgemaakte saus. En in de avond bestaat zijn maaltijd uit fruit. “Alles wat ik eet, is biologisch. Dat smaakt veel beter. Ik warm mijn eten niet op in de magnetron. Koud vind ik het net zo lekker. Koffie en thee drink ik niet. Alleen water. En af en toe trakteer ik mijzelf op appel-mangosap. Ik heb niet veel nodig.”

DAF YBZ 3300 DKX

De liefde voor vrachtwagens zit er al vroeg in. Op twaalfjarige leeftijd raakt hij in de zomervakantie bevriend met een gezin waarvan de vader chauffeur is. “Ik ben in de herfstvakantie bij ze gaan logeren. Daar maakte ik mijn eerste rit in een oude Bedford. Ik was direct verkocht: dat wilde ik ook.” Als hij voor zijn verjaardag van een vriendje een Truckstar krijgt, weet hij: ik word chauffeur. Gert Jan hoort tot de laatste lichting dienstplichtig militairen. In het leger haalt hij in 1994 zijn groot rijbewijs. “Ik reed met een DAF YBZ 3300 DKX. Prachtig mooi was dat.”

Druipende ketchup

In 2002 hoort Gert Jan van collega’s dat zij zijn gestopt met roken dankzij Allan Carr, schrijver van zelfhulpboeken. “Ik zat toen in een huwelijkscrisis. Ik was te zwaar en wilde afvallen. Daar heeft Carr ook een boek over geschreven en toen viel het kwartje. Als ik een hamburger at moest de ketchup er aan alle kanten uitdruipen. In het boek stelt Carr de vraag: waar ben je naar op zoek? Is het de saus, het vlees of het broodje? Bij mij bleek het om de saus te draaien. Toen besloot ik te stoppen met vlees eten. Ik beloofde mezelf dat als ik weer trek in vlees kreeg, ik weer hamburgers zou gaan eten. Dat is nooit meer gebeurd.”

Vegan

Gert-Jan is vanaf dat moment vegetariër en in 2015 krijgt hij een relatie met een vrouw die in een biologische winkel werkt. Samen besluiten ze om helemaal vegan te gaan leven. “Dat we hier samen voor kiezen, helpt me. Vegan houdt in dat je totaal geen dierlijke producten meer eet. Dus ook geen kaas, eieren en melkproducten. Ik voelde me stukken beter, gezonder en fitter. Tegelijkertijd ben ik biologisch gaan eten. Ik wil gezond honderd worden en een betere wereld creëren door mijn bewuste keuzes.”

Altijd hardloopschoenen mee

Nu Gert-Jan weer fulltime chauffeur is, besteedt hij aandacht aan bewegen en zijn geestelijke gezondheid. Hardloopschoenen neemt hij standaard mee. “Als chauffeur zit je de hele dag in je eentje in de cabine. Genoeg tijd om na te denken over het nieuws. Als ik ’s avonds stop, maak ik een wandeling om mijn hoofd leeg te maken. Drie keer in de week loop ik hard. In het begin moest ik van mijzelf en nu gaat het gewoon vanzelf.” Ook doet Gert-Jan elke ochtend ­yogaoefeningen. En voor hij gaat slapen doet hij ademhalings­oefeningen. Als hij onderweg open water tegenkomt, neemt hij een frisse duik – geïnspireerd door Wim Hof, “The Iceman” die diverse kouderecords op zijn naam heeft staan. “Ik krijg hierdoor rust in mijn kop en slaap goed. Ik kan het iedereen aanraden.”

De tips van Gert-Jan

Als je je levensstijl wilt veranderen, doe dat dan in kleine stappen. Zet er geen druk op.

Luister naar de podcast van Janneke van der Meulen en
kijk naar The Gamechanger op Netflix.

Volg Gert-Jan op Instagram voor recepten voor onderweg: gjplantaardig.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *