Jeffrey wordt razendsnel chauffeur

Nieuwe manier van opleiden

“Als ik achter het stuur zit, weet ik: dit ga ik doen tot misschien wel mijn zestigste.” Jeffrey Hermans besluit in augustus dat hij liever vrachtwagenchauffeur wil worden dan kok. En in november zit hij al in zijn eentje op de wagen. Da’s razendsnel, dankzij de Masterclass van het Summa College in Eindhoven.

Jeffrey Hermans – 20 jaar – woont in Beek en Donk – volgt een leerwerktraject bij Van Uden-Bekx Transport in Beek en Donk

Eerst horeca

Jeffrey’s vader is vrachtwagenchauffeur. Hij rijdt mest. Als kind vindt Jeffrey het wel leuk om met pa op pad te gaan. Maar toch kiest hij een ander beroep: hij gaat naar het vmbo om kok te worden. “In mijn familie werken er nog drie mensen in de horeca. Dat leek me wel wat.” Het valt niet mee. Door corona zit Jeffrey de afgelopen anderhalf jaar veel thuis. “Dan ga je nadenken over het vak. Werken in de avonduren, in het weekend, op feestdagen… dat ging me tegenstaan. Mijn werkgever zag mijn motivatie ook minder worden. Daarom wilde ik iets anders gaan doen.”

 

Masterclass

En zo komt de vrachtwagen toch in beeld. Jeffrey praat er met zijn vader over, en met andere familieleden die in het transport zitten. “Eigenlijk was ik wel snel om. Vervolgens kwam de vraag hoe ik het moest aanpakken. Daarbij hebben STL en het Summa College me geholpen.” Die organisaties bieden in de regio Eindhoven sinds september 2021 de éénjarige Masterclass Chauffeur Wegvervoer aan. Voor wie ouder is dan achttien jaar en al het B-rijbewijs bezit dé kans om niet in twee, maar in één jaar de vrachtwagenrijbewijzen én het mbo-diploma te halen.

 

Meteen goed

Jeffrey gaat op zoek naar een leerbedrijf. “Via STL kon ik solliciteren bij Van Uden-Bekx. Ik mocht op gesprek komen bij Wilbert. Dat was echt samen praten. Het voelde meteen goed en ik kon direct beginnen. Eerst in de loods, op de heftruck, want daarvoor had ik al via STL mijn certificaat. En de tweede dag stuurden ze me al met een busje op weg. Voor mijn vrachtwagerijbewijs kon ik via STL bij rijschool Vertrouwen in Erp terecht. Ik zag er wel een beetje tegenop. Dat het lang zou duren, want de theorie viel me niet altijd mee.”

 

Theorie lastig

Voor Code 95 moet Jeffrey een paar keer opnieuw examen doen. “Administratie vond ik lastig, bijvoorbeeld als het over douanepapieren gaat. Wat dat betreft waren die vier weken opleiding zwaarder dan de hele koksopleiding die ik heb gedaan. Maar het rijden ging prima. Dat is ook niet zo moeilijk als je drie keer per week les hebt. Mijn dagen zaten goed vol. Iedere dag aan het werk en dan tot acht uur ’s avonds in de boeken.” 

 

Europa in

Het resultaat mag er zijn. Binnen drie maanden tijd heeft Jeffrey zijn rijbewijs. In de toekomst ziet hij zichzelf wel over de Europese wegen rijden. “Nu een beetje Nederland. Straks de grens over, met bouwmaterialen en van alles wat niet op een pallet past. En dan wil ik best af en toe ook op een zaterdag werken. Maar niet veel meer dan dat.”

Jeffrey met Wilbert van Uden

 

Rol van leerbedrijf

Wilbert van Uden (51) is directeur bij Van Uden-Bekx. Het bedrijf is door zijn ouders opgericht in 1960. Sinds 1989 staat Wilbert aan het roer. Er werken 55 mensen; het wagenpark bestaat uit 33 eenheden. Wilbert: “Ik vind het mooi om zaken efficiënt op te lossen. Op een manier die voor ons en de klant het voordeligst is. Daarom ben ik ook enthousiast over hoe iemand als Jeffrey de opleiding versneld kan doen.”

De directeur ziet als taak van een leerbedrijf “mensen opleiden voor de samenleving. Ze moeten het vak beheersen, maar ook alles snappen tussen een schuine mop en je fatsoenlijk aanmelden bij een bedrijf. En ik hoop altijd dat ze in de eerste week al een spiegel van de auto rijden. Dan schrikken ze zo, dat ze niet na een half jaar een echt ongeluk krijgen. ” 

Mensen opleiden betekent ook dat ze het bedrijf kunnen verlaten. “De meeste leerlingen komen bij ons in dienst en hebben het na een jaar of twee wel gezien. Dan willen ze zo’n mooi Scania-jasje en op een grote truck. Dat is prima. Want na een paar jaar komen ze wel terug. Dan hebben ze ontdekt waar ze echt gewaardeerd worden.”

 


Maatwerk

De Masterclass Chauffeur Wegvervoer van het Summa College is een nieuwe manier van opleiden. Stella Houtum-Sneijders (51), docent op het college, zegt: “Het standaard-traject voor de chauffeursopleiding is twee jaar. Voor mensen die ouder dan achttien zijn en al hun B-rijbewijs hebben, kan het nu in één jaar. Misschien dat iemand het in die tijd niet redt. Dan mag hij of zij er langer over doen. We willen steeds meer toe naar maatwerk en modulair onderwijs, naar een opleiding die iemand past. Zoals het bij Jeffrey in drie maanden kon.”

 


Veel vraag

Kees Verboom (59) is adviseur werk bij STL. Hij begeleidt bbl-leerlingen, zoals Jeffrey. “Er is veel vraag naar nieuwe medewerkers. Op dit moment zijn er meer leerbedrijven dan leerlingen. Je ziet dat het moeilijk is om mensen te vinden voor sectoren waar ze met hun handen moeten werken. Dat heeft ook te maken met een verkeerd beeld. Het beroepsgoederenvervoer is allang niet meer van alleen lange dagen en slecht betalen. Er zijn veel mogelijkheden en de sector verandert en moderniseert snel.” Kees is enthousiast over Jeffrey: “Hij is razendsnel en weet van aanpakken.” 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *