Ik hou van flink aanpoten
In beeld
Nathaly Bol is autolaadkraanchauffeur op grote en kleine bouwplaatsen in heel Nederland. Met haar knalroze werkschoenen en roze helm is ze een opvallende verschijning. En ze staat haar mannetje: “Doorwerken, daar hou ik van. Met mijn autolaadkraan kan ik zelf laden en lossen. Ik hou niet van wachten.”
7.00 uur
Bakkie bij de beweegbox
Nathaly komt aanrijden op een klein bouwterrein in Roden. Achterop haar wagen staat een container met materiaal van bouwbedrijf De Groot Vroomshoop. Het bouwbedrijf zet hier een ‘beweegbox’ neer, een nieuwe gymzaal voor de school. Nathaly gaat zo lossen – maar eerst een bakkie.
“Koffie drink ik de hele dag door. Dat is mijn motor. Vanochtend ben ik om 04.00 uur opgestaan en was ik om 05.00 uur in Vroomshoop om mijn wagen op te halen. In de buurt van Hoogeveen heb ik eerst mijn aanhanger afgekoppeld. Een tip van mijn collega omdat deze bouwplaats te klein is om hier met aanhanger te manoeuvreren.”
Nathaly werkt vaker met de bouwvakkers van De Groot. Met uitvoerder Heini de Jong maakt ze een praatje over het tv-programma ‘Meiden die rijden’. Ze vinden dat het programma op zoek is naar sensatie. Nathaly: “Ik zeg niet dat het programma onjuiste beelden laat zien, maar het vertekent wel een beetje de werkelijkheid.”
Nathaly vertelt dat ze al tien jaar naar bouwplaatsen rijdt om materiaal te leveren. “In die jaren heb ik een dikke huid gekregen door alles wat je naar je hoofd geslingerd krijgt. Bijvoorbeeld een opmerking als ‘Het lijkt de Playboy wel.’ Ik antwoord dan: ‘Daarvoor heb ik toch net iets te veel kleding aan.’ Gelukkig is er sinds Me Too wel wat veranderd, maar je moet als vrouw in een mannenwereld wel stevig in je schoenen staan.”
7.30 uur
Steunpoten in positie
Na de koffie rijdt Nathaly met haar wagen met autolaadkraan de werkplaats op. Dan trekt ze haar knalroze werkschoenen aan en zet een roze helm op. Ze zorgt dat de vier steunpoten in de juiste positie staan zodat ze veilig de container kan plaatsen. Uitvoerder Heini plaats er stempelplaten onder. Uit een zijvak van de wagen haalt ze gele hijsbanden. “Die zijn gloednieuw. Vorige week was weer de jaarlijkse keuring van mijn kraan.”
Geroutineerd maakt Nathaly de hijsbanden vast aan de takel. Met de afstandsbediening laat ze de kraan omhoog en naar links zwenken. De takel hangt boven de container en Nathaly maakt de hijsbanden vast aan vier hoeken van de container. Uitvoerder Heini helpt mee. Langzaam laat ze de container omhoogkomen. De uitvoerder draait de container in de juiste richting.
Geconcentreerd kijkt Nathaly naar de schommelende container in de lucht en de lege plaats tussen de bouwkeet en een container waar ze het gevaarte moet neerzetten.
Behoedzaam laat ze de container zakken tot hij bijna de grond raakt. Op de houten balken die al klaarliggen, worden nog snel even een paar latjes neergelegd en dan staat de container. Nathaly laat de kraan zakken om de hijsbanden los te maken. Ze laat de autolaadkraan over de twee bouwketen zwieren om daar een bok met steigermateriaal op te takelen en in een aanhanger te leggen. Voor Nathaly is dit een klusje waar ze haar hand niet voor omdraait.
08:00 – 09:00 uur
Op weg naar Hoogeveen
Nathaly bergt het materiaal voor het lossen op en vertrekt naar Hoogeveen om haar aanhanger op te halen. Een uur later koppelt ze de aanhanger aan op een industrieterrein aan de rand van Hoogeveen.
“Ik ga nu naar de betonfabriek in Hoogeveen om betonnen bouwplaten te laden. Die platen zijn de vloeren van bergingen die De Groot Vroomshoop bouwt. Later op de dag moet ik waarschijnlijk ook de houten opbouw voor schuurtjes laden. Maar het kan zomaar zijn dat de planning iets anders voor mij bedacht heeft.”
09:15 uur
Balanceren met betonplaten
Bij de betonfabriek meldt Nathaly zich en rijdt het terrein op. Aan de achterkant van de fabriek staat haar lading. Ze kijkt hoe ze haar wagen met aanhanger het best kan neerzetten. “De heftruckchauffeurs hebben nu pauze, dus ga ik zelf laden. Dat is het mooie van een autolaadkraan. Ik hoef niet te wachten.” Met de vrachtbrief controleert ze de lading betonplaten.
Nathaly zet haar helm op en pakt het bedieningspaneel. Daarna draait ze de steunpoten uit en plaatst er stempelplaten onder. Aan de takel van de kraan bevestigt ze twee ijzeren kettingen. “Aan die betonvloeren zitten haakjes waaraan ik de ketting kan bevestigen. De betonplaten zien er zwaarder uit dan ze zijn. Van binnen zit namelijk piepschuim. Die grote platen wegen 1.573 kilo en die kleine weegt 1.174 kilo. Door dat piepschuim kunnen we meer platen vervoeren.”
Op de bodem van de aanhanger legt Nathaly houten balkjes neer. “Dat is ter bescherming van de betonplaten. Tussen elke plaat leg ik zo’n blok neer.” Ze bevestigt de kettingen aan de betonplaat en tilt hem van de stapel. “Ik leg die nu weg, want die plaat komt als laatste op mijn aanhanger te liggen”, legt ze uit. De tweede betonplaat maakt ze aan de kettingen vast. Daar hangt de plaat al in de lucht. Voorzichtig laat Nathaly de plaat op de balkjes zakken. De ketting maakt ze los en de kraan draait ze naar de stapel betonvloeren. Dan is de volgende aan de beurt.
Als de zeven betonplaten op de aanhanger liggen, pakt Nathaly een dikke spanband om de lading vast te zetten. “Dadelijk rijd ik naar Vroomshoop waar ik de aanhanger met de platen afkoppel. Morgenochtend ga ik deze betonplaten en de houten opbouw lossen in een dorp hier in de buurt waar De Groot schuurtjes bouwt. Beweging krijg ik genoeg. Naar de sportschool hoef ik niet met al dat gesjouw en geklauter.”
11:00 uur
Op weg naar de zaak
Het is een klein uurtje rijden naar Jan Hofman Transport. “Er is vandaag veel werk en we hebben een tekort aan chauffeurs. Ik hou van flink aanpoten, maar ik laat mij niet opjutten en raak nooit gestrest. Als ik voel dat ik een pauze nodig heb, dan pak ik die. Maar het liefst als het werk gedaan is.”
De cabine van Nathaly ziet er spic en span uit. De kleur roze overheerst. “Ik breng zoveel uur per dag door in mijn wagen. Soms overnacht ik hier ook. Dan wil ik dat het mooi is.” Op de voorruit van haar wagen staat op een roze nummerplaat Lady Trucker en een sticker met de naam Rick. “Voor Rick, de liefde van mijn leven, ben ik naar Westerhaar verhuisd drie jaar geleden.” Rick is ook chauffeur en rijdt met vloeibare mest. De spatlap met de tekst ‘Strong women empower the world’ op haar bakwagen kreeg Nathaly van hem.
12:00 – 12:45 uur
Container ophalen
In Vroomshoop koppelt Nathaly de aanhanger af. “Ik ga nu in Almelo een container ophalen in een nieuwbouwwijk. Particulieren hebben bij ons een container gehuurd voor hun verhuizing.”
Drie kwartier later staat een echtpaar voor hun nieuwe huis in Almelo Nathaly al op te wachten.
Vanmiddag heeft ze nog één klus: “Een container met bouwmateriaal naar Borne brengen. Daarna zit mijn werkdag erop. Vandaag heb ik allemaal routineklusjes met ladingen van normale afmetingen. Ik rijd ook vaak met breedtevrachten of ik kom op bouwplaatsen waar je veel moet manoeuvreren. Ik rijd door heel Nederland. Met deze auto ben ik ook een keer in Zuid-Italië geweest. Dat was wel een uitzondering.”
“Mijn vader is supertrots op mij”
De liefde voor het chauffeursvak heeft Nathaly van haar vader. “Hij heeft een eigen bedrijf dat historische trucks restaureert: Leo Bol Historische Truck Restauratie in Klazienaveen. Ik heb negen jaar voor mijn vader gereden. Hij is supertrots op mij. Ik reed staalconstructies voor staalbedrijven.”
Na haar verhuizing naar Westerhaar gaat Nathaly werken bij Jan Hofman. Ze is er de enige vrouw, maar Nathaly voelt zich hetzelfde behandeld. “Ik doe hetzelfde als de mannen”, vertelt ze. “Het is een hechte club van vijftien chauffeurs en twee planners. Er heerst hier echt een familiegevoel.”
De eerste weken bij Jan Hofman moet Nathaly wennen aan het rijden met een aanhanger. “Het is een schamelaanhanger en die heeft twee draaipunten. Collega’s die met een trekker rijden maken altijd het grapje: een triangel is voor de Jostiband. Dan kan ik alleen maar antwoorden dat schotels voor shoarma zijn.”
Nathaly werkt graag als chauffeur. Toch kan ze zich voorstellen dat ze in de toekomst planner wordt. “Rick en ik hebben een kinderwens. Met onze werktijden als chauffeur wordt kinderopvang lastig. Nu help ik al af en toe de planner. Ik kan mij voorstellen dat ik later de auto verruil voor kantoor.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!