Het team van Kamps

Groepsportret

Meer dan zomaar collega’s

De sociale kant van Kamps

Je moet het samen doen. Dat gaat makkelijker als je goede collega’s hebt en de sfeer prettig is. Bij Kamps Transport BV in Pijnacker zit dat wel goed. Het is een hecht familiebedrijf waar medewerkers soms al tientallen jaren werken. Alda en Bob Kamps staan altijd klaar voor hun team: “We kennen elkaar al lang. Ik kan ze altijd bellen, ze luisteren naar je.”  

Guydo Hofstede • is 41 jaar – chauffeur (containers) en gasmeter • woont in Zevenhuizen

“Ik ben als jochie van tien begonnen in het transport, als vrachtwagen­wasser. Inmiddels werk ik al 22 jaar bij Kamps Transport BV. Daarvoor heb ik anderhalf jaar in het ferrytransport gezeten. Ik werk hier graag. Als je hulp nodig hebt, is Kamps er. Ik bel Alda en Bob zo op. Ik heb net een rottijd achter de rug, ik ben gescheiden. Ook hierin zijn ze er voor me geweest.

Mijn werkdag begint tussen 5 en 6 uur. Soms ga ik direct naar de klant, soms eerst naar de haven om containers te wisselen met kranen in de haven. Ik doe vooral dagritten, zodat ik iedere avond thuis ben. Twaalf uur per dag vind ik genoeg. De ene dag ben ik veel aan het aan- en afkoppelen, de andere dag rijd ik naar Duitsland en weer terug. Daarnaast ben ik gasmeter. Ik zoek dan naar giftige dampen in de zeecontainer, om te zorgen dat mensen de zeecontainer veilig kunnen binnenstappen. Dit gebeurt op verzoek van de klant en in opdracht van de douane.

Ik werk negen dagen per twee weken. De ene maandag wel, de andere niet. In die lange vrije weekenden vind ik het heerlijk om auto’s te wassen. Een uit de hand gelopen hobby. Met het nodige shampoo- en waxmateriaal ben ik zo’n twee tot drie dagen bezig met een auto. Wassen totdat -ie bijna nieuw is.”

Frans Ruijgers • is 73 jaar • chauffeur • woont in Rotterdam

“In 2006 ging ik met pensioen bij KPN. Maar ik wilde iets blijven doen. Het liefst achter het stuur van iets groots. Mijn C- en D-rijbewijs had ik al gehaald en ik ging aan de slag als buschauffeur bij De Jong Tours als oproepkracht, later ook nog bij Arriva. Toen kwam corona – en weg waren mijn busritten. Via een camperverhuurbedrijf kwam ik in contact met Kamps. Daar werk ik met veel plezier sinds 2021, gemiddeld drie dagen per week.

Het mooie van dit werk is de flexibiliteit. Ik had nooit met een trekker-oplegger gereden, dus nam ik een paar lessen. Maar ervaring doe je pas echt op door het gewoon te doen. Dus ik kreeg de sleutels voor die grote wagen, en rijden maar. Ik houd van de vrijheid. In overleg bepaal ik mijn beschikbaarheid. Het is niet dat het moet, maar ik mag. En dat maakt het allemaal extra leuk. Het laden en lossen van containers is voor mij geen zwaar werk, dat wordt gedaan. Ik vind het geweldig. En het autorijden, daar geniet ik echt van.”

Kevin Rolvink • is 43 jaar • chauffeur (heftrucks en stukgoed) • woont in Den Haag

“Eind augustus 1998 ben ik als zeventienjarige via mijn stage begonnen bij Kamps Transport BV. Ik ben nooit meer weggegaan: ik werk hier al 25 jaar. Het is een echt familiebedrijf. Opa en oma Kamps zie je nog regelmatig voorbijkomen. Dat vind ik mooi. Toen ik begon, deed oma nog de administratie en opa reed met de vrachtwagen. Nu hebben Alda en Bob de leiding. We kennen elkaar al lang, er zijn korte lijntjes. Ik kan ze altijd bellen, ze luisteren naar je.

Mijn eerste klus was de loods aanvegen. Ik heb daarna van alles gedaan: van containers in de haven tot ritten naar Duitsland, Spanje, Italië en Polen.

Ik heb een speciale trailer om de hogere heftrucks-modellen te vervoeren, door heel Nederland. Ook ga ik vaak naar Duitsland om heftrucks op te halen. De ene week ben ik elke avond thuis en de andere week ben ik de hele week weg. Die afwisseling vind ik fijn. Mijn vrouw vindt het prima, we zijn twintig jaar samen en we hebben twee kinderen samen. Als ze kunnen slapen in de vrachtwagen, komen ze wel een keer mee. Dat vinden ze leuk. Net als ik vroeger. Rijden was altijd al een droom van me.”

Imad Jousfi • is 33 jaar • chauffeur (heftrucks en stukgoed) • woont in Berkel en Rodenrijs

“In mei 2023 begon ik als uitzendkracht bij Kamps Transport BV. Het is mijn tweede baan. Daarvoor werkte ik bij Hanos in Delft. Ik hou van rijden, maar bij Hanos reed ik steeds korte stukjes. Bij Kamps is het diverser, met langere en kortere ritten. In mijn eerste week werd ik goed begeleid. Op de eerste dag ging ik met een andere chauffeur mee naar Duitsland. De volgende dagen leerde ik werken met de heftrucks en behaalde ik mijn certificaat.

Mijn werkdag begint meestal tussen 5 en 7 uur ‘s ochtends, als ik mijn ritlijst ophaal. Ik controleer de vrachtwagen en de lading en ga op pad.

Het idee om vrachtwagenchauffeur te worden ontstond toen mijn broer zijn rijbewijs haalde. Ik houd van grote auto’s en machines. Buiten mijn werk om sleutel ik ook graag aan mijn motor. Het rijden bevalt me goed. Je ziet veel van Nederland, soms zelfs België. Het contact met klanten vind ik fijn.”

Arthur van der Werf • is 46 jaar • planner (heftrucks en stukgoed) • woont in Reeuwijk

“Ik werk al 27 jaar bij Kamps Transport BV. Na mijn schooltijd kwam ik hier terecht. Eerst reed ik op het busje, daarna heb ik tien jaar lang vrachtwagens bestuurd. Na een tijd was ik het rijden wel een beetje zat. De dagen zijn lang, en met een gezin en drie kinderen is het fijn om wat meer thuis te kunnen zijn.

Ik had bij Bob wel eens laten vallen dat ik het plannen misschien interessant vond. Later kwam hij daarop terug, en nu werk ik als planner. Dat was even wennen in het begin: ik had niet veel ervaring met computers. Maar het werk ken ik goed, omdat ik zelf ook gereden heb. Vooral met de heftrucks is het heel specialistisch. Ik weet waar ik over praat. Het gaat niet alleen om transport. We bieden service, we zijn het visitekaartje van het bedrijf.

Soms moet je chauffeurs een extra opdracht geven, en dat valt niet altijd in goede aarde. Maar onze klanten zijn belangrijk, en ik ken de chauffeurs persoonlijk. Dan stuur ik gewoon even een berichtje of bel ze op. Dat maakt het werk persoonlijk, en dat geeft mij plezier. Met ons gezellige team op kantoor vliegen de dagen voorbij.”

Camiel Geurts • is 21 jaar • chauffeur (heftrucks en stukgoed) • woont in Pijnacker

“Begin 2020 begon ik als SDL-leerling bij Kamps. Ik begon met heftrucks schoonmaken. Langzamerhand pakte ik meer taken op, zoals het opbouwen en afbreken van masten. Vervolgens heb ik in de loods geleerd hoe ik met zeecontainers en stukgoed moet werken. Zodra ik mijn rijbewijs had, ben ik met de bestelbus gaan rijden. Daar heb ik alles geleerd van sleutelwerk met heftrucks.

Inmiddels ben ik bijna twee jaar chauffeur, werk ik vijf dagen per week en ga ik af en toe een nachtje weg. Dat bevalt me uitstekend en mijn ouders vinden het wel lekker rustig. Ik ben alleen in het weekend thuis en zelfs dan ben ik vaak weg. Zo knutsel ik graag aan mijn oude motor uit de jaren 90. Als ik een uur of vier heb gereden, wil ik wel even bewegen. Bijvoorbeeld een paar rondjes om de auto heen rennen om de bloedcirculatie op gang te brengen.

Ik kende de transportwereld niet, maar ben blij dat ik de stap heb gezet. Ik vind het niet vervelend om te werken, het is genieten.”

Frank Lowis • is 62 jaar • chauffeur (Duitsland) • woont in Voerendaal

“Ruim tien jaar werk ik nu bij Kamps Transport BV. Hiervoor heb ik bij andere bedrijven gereden en was ik meer dan dertien jaar gitarist en zanger met mijn broer en twee vrienden. We heetten de Rennies. Begin jaren tachtig namen we singles op en een lp. De eerste single hebben we zelfs met Johnny Hoes opgenomen. We hadden wel 250 optredens in een jaar. We hadden best beroepsmuzikanten kunnen worden, maar na die dertien jaar besloten we zelf om ermee te stoppen. Van daaruit ben ik de wagen opgegaan. De vrijheid trekt me aan.

Ik ben een hele week weg. Vaak vertrek ik om 1 uur ’s nachts op zondag. Eerst ga ik lossen in en rond München. Dan rijd ik naar Jungheinrich in Zuid-Duitsland en vervolgens terug naar Pijnacker. We zijn met een team van vier vaste chauffeurs die in Limburg wonen en gestationeerd zijn. Ook hebben we twee ‘wisselchauffeurs’ uit de buurt van onze woonplaatsen. Als ik weer thuis ben, pakt de wisselchauffeur af en toe de wagen over richting Pijnacker en heb ik een lang weekend. Mijn vrouw heeft er geen problemen mee dat ik de hele week weg ben. ‘Dat maakt de weekenden mooier’, zegt mijn vrouw.

In Duitsland is het een stuk rustiger op de weg. Ik neem altijd mijn wandelschoenen mee en in de zomer de zwemspullen. Je rijdt door mooie gebieden in Beieren. Af en toe spreken we met collega’s wel eens af als het zo uitkomt, via onze ‘Limburger-app’. Dat sociale is fijn. Dat zie je terug binnen het hele bedrijf.”

 


Al 60 jaar Kamps Transport BV

Vorig jaar vierde familiebedrijf Kamps Transport BV zijn zestigjarig bestaan. Het bedrijf is opgericht door het echtpaar Kamps. Sinds begin jaren tachtig vormen zoon Bob en dochter Alda de directie. Het vervoer van heftrucks is een van de belangrijkste pijlers van het bedrijf. Kamps Transport heeft 103 medewerkers en 45 trekkende eenheden die door heel Europa rijden.


Wil jij ook op de middenpagina van TON?

Stuur een bericht naar 

 redactie@tonmagazine.nl 

en meld je met jouw collega’s aan voor het groepsportret.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *