Asfaltmannen aan de slag
in beeld
Op vanAnaarBeter.nl is een overzicht te zien van grote werkzaamheden aan de weg. Projecten waarvoor asfalt en speciale machines nodig zijn. Dat is de taak van de asfaltmannen van Millenaar & van Schaik. Zij zorgen dat de weg- en waterbouwers van Dura Vermeer hun werk kunnen doen. Vannacht rijdt chauffeur Danny Ligtvoet met collega’s Marc Gulmans en Sahin Altinbas naar Almere Buiten. Daar wordt het wegdek van de afrit van de A6 gerenoveerd.
Speciaal materieel
Een asfaltset bestaat uit een asfaltmachine, twee grote walsen en een kleine wals. Twee wagens zijn nodig om de elektrische set te vervoeren en een extra wagen voor de vijf accu’s. De accu’s wegen elk duizend kilo. Er moet een shovel mee om de accu’s te kunnen verwisselen.
De elektrische asfaltset heeft de hele dag staan laden. Danny koppelt de oplaadkabels los. Daarna controleert hij of alle machines zijn opgeladen. Ook checkt hij of de asfaltset goed is vastgemaakt met spanners en kettingen.
Het donkere terrein is niet goed verlicht. Collega Marc zet met een spuitbus witte strepen op de grond. “Dat zijn onze oriëntatiepunten voor als we vannacht thuiskomen”, vertelt Danny. “Dan kunnen we makkelijker in het donker onze auto’s achteruit inparkeren.”
(vlnr) Marc Gulmans 53 jaar • woont in Haarlem
Danny Ligtvoet • 57 jaar • woont in Lisserbroek
Sahin Altinbas 38 jaar • woont in Aalsmeer
21:00 uur
Voorbereiden voor vertrek
Op het terrein van Dura Vermeer in Cruquius staan drie wagens van Millenaar & van Schaik klaar voor vertrek. Danny rijdt op een asfaltauto met dieplader-aanhanger. Hij brengt samen met zijn collega’s een elektrische ‘asfaltset’ naar de A6, afrit Almere Buiten. “Vroeger gingen Marc en ik altijd met z’n tweeën op pad. Nu de asfaltsets elektrisch zijn, hebben we een derde man erbij. Dat is Sahin. Hij rijdt de wagen met accu’s.”
21:20 uur
Koffie to go
Voor vertrek is er nog even tijd voor een bakkie in de bouwkeet. Danny en Marc werken al jaren samen. “We zijn als chauffeurs begonnen bij Dura Vermeer. Het bedrijf deed toen nog zelf het vervoer. Toen dat overging naar Millenaar & van Schaik zijn we meegegaan. We rijden in wagens met het logo van Dura Vermeer, maar zijn in dienst van Millenaar & van Schaik.”
Collega Sahin stapt de keet binnen. Nog een laatste bakkie voor de drie op weg gaan naar de afrit op de A6 bij Almere Buiten. Sahin is de hekkensluiter met zijn wagen met de accu’s. Danny en Marc hebben er de vaart in. Als het hek van het bedrijfsterrein gesloten is, zijn ze al uit het zicht.
“We hebben allemaal een vaste wagen. Driver Danny staat op mijn deur. Op de voorkant van mijn wagen staat ‘shadow’. Dat is een grapje omdat ik altijd als een schaduw achter Marc aan rijd.
22:22 uur
De geur van asfalt
De afslag Almere Buiten op de A6 is tussen 20.00 en 06.00 uur afgesloten. Het verkeer kan er niet langs. De asfaltfreesmachine is bovenaan de afrit aan het werk. De karakteristieke scherpe geur van asfalt verspreidt zich in de avondlucht. De grondwerkers van Dura Vermeer zijn bezig met het voorbereidende werk als het asfaltteam van Danny arriveert. Marc rijdt tot halverwege de afrit waar ze het asfalt aan het frezen zijn. De asfaltmachine op de wagen van Marc wordt direct afgeladen.
Sahin ontkoppelt zijn oplegger met accu’s. Hij gaat asfalt halen bij Asfalt Productie De Eem in Eemnes. Een ritje van zo’n twintig minuten.
Danny stopt in de bocht van de afrit. Daar maakt hij de spanners en kettingen los waarmee de strooibuggy en de wals aan de wagen vastzitten. Dan laat hij de laadklep zakken. In een oogwenk rijdt een machinist de buggy van de laadklep. Daarna opent Danny de klep waar de accu van de wals zit en schakelt de elektriciteit in. “Ik kan de wals er ook zelf af rijden, maar meestal rijdt de machinist de wals eraf.”
Danny draait een shagje en kijkt hoe de wals van zijn wagen gereden wordt. Ondertussen maakt hij een praatje met de inframannen. Daarna gaat de laadklep omhoog en koppelt Danny zijn dieplader los. Danny werkt voor de derde achtereenvolgende nacht. “Werken aan snelwegen is vaak nachtwerk. Na nachtdiensten heb je altijd een uitslaapdag. Ik heb een extra dag vrij genomen om uit te rusten. Ik merk dat de leeftijd gaat meespelen.”
Soms de nacht, soms de dag
De wereld van grond-, weg- en waterbouw kent geen geheimen voor Danny. Hij is onder andere opperman stratenmaker en opperman van een ploeg metselaars geweest voordat hij grondwerker werd. “Ik heb mijn GWW-papieren gehaald, maar ik kreeg last van mijn rug. Omdat ik niet in een rolstoel wilde belanden, adviseerde de huisarts me ander werk te zoeken. Mijn broertje was toen leerling-machinist bij Dura Vermeer. Zo is het balletje gaan rollen. Ik heb mijn machinistenpapieren gehaald en ben aan de slag gegaan bij Otten Infra tot ik werd benaderd door Dura Vermeer. Na vijf jaar kreeg ik bij Dura het aanbod om mijn C-rijbewijs te halen. Dat was een mooie kans. Sindsdien ben ik chauffeur.
Vijf jaar lang werkte ik ’s nachts. Ik leefde als een mol en had een jaar nodig om van dat nachtwerk bij te komen. Nu werk ik alweer tijden in een vaste set met Mark en Sahin. De komende zes weken hebben we dagdiensten.”
Danny werkt ook als mentor-chauffeur. Het begeleiden van beginnende chauffeurs ligt Danny goed. “Ik houd van mensen. Ik ben ook 33 jaar vrijwillige badmeester geweest voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Ik heb al mijn badmeesterpapieren. Heel mooi om te doen.”
23:30 uur
Communicatie via kanaal 7
Bij de asfaltfabriek moet Danny wachten voor hij asfalt kan laden. Er staan drie wagens voor hem. Zijn wagen is uitgerust met een bakkie. “Dat bakkie heb ik nodig om met de molenbaas te communiceren. Ik zit nu op kanaal 7, dat is het molenkanaal. Kanaal 28 is het algemene kanaal voor Millenaar en Dura.”
De asfaltfabriek is een 24-uurs bedrijf. Wagens rijden af en aan om asfalt te laden of freesafval te lossen. “Van dat freesmateriaal wordt weer asfalt gemaakt.”
23:40 uur
Stoom van warm asfalt
De stem van de molenmeester klinkt door het bakkie: “Je mag laden, Millenaar 218, 55 ton voor twee wagens.” Danny rijdt de molen binnen. Hij weet precies waar zijn wagen moet staan. Aan de linkerkant van de molen is een trap naar het bedieningspaneel. Daarop zitten de knoppen met de nummers van de silo waaruit Danny moet laden. Het luik boven zijn wagen gaat open en de eerste lading warm asfalt wordt in zijn wagen gestort. De stoom komt ervan af. Danny drukt op de knop, klimt het trapje af en rijdt zijn auto twee meter naar voren zodat de tweede lading gestort kan worden.
De lucht van asfalt is niet te missen. “Ik vind het nog steeds een lekkere geur”, zegt Danny. Hij vertelt: “Het asfalt heeft een temperatuur tussen de 140 en 180 graden Celsius. Dat is afhankelijk van het soort asfalt. Er is low emissie-asfalt dat minder warm is dan andere soorten.”
Het laden van het asfalt duurt ongeveer 5 minuten. Danny heeft 29.080 kilo asfalt geladen. De laadbrief krijgt hij per buizenpost. Het is 23.55 uur als hij vertrekt bij de asfaltfabriek.
00:30 uur
Tijd voor de broodtrommel
Het werk aan de weg is al een eind gevorderd als Danny arriveert. Voor hij zijn asfalt gaat lossen, neemt hij pauze. Met zijn broodtrommel loopt Danny naar de keet. Na een halfuur rust is het tijd om te lossen. Langzaam laat Danny de bak omhoogkomen. Het warme asfalt stroomt in de laadklep van de asfaltmachine.
01:15 uur
Heen en weer naar Eemnes
De asfaltwagen van Danny is leeg. Hij gaat weer een lading warm asfalt halen in Eemnes. Hoeveel ritten naar de asfaltfabriek Danny vanavond nog gaat maken, weet hij niet. “Dat hangt van zoveel factoren af. We weten nooit hoe laat we klaar zijn met werk. Meestal zijn we rond vijf uur weer in Cruquius.” Voor Danny begint dan zijn lange weekend. “Ik ga naar mijn dochter Joyce en schoonzoon Thijmen in Apeldoorn. Dat is een fijn vooruitzicht.”
Warm asfalt walsen
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!