Van stampen en beuken naar geruisloos rollen

In beeld

Chauffeur Freek van der Ven gaat vandaag op pad met zijn DAF XF Electric. “Met een elektrische wagen krijg je een heel andere rijbeleving. Dat was wennen, maar nu ben ik eraan verknocht.” Steeds meer transportbedrijven investeren in elektrische vrachtwagens om hun CO₂-uitstoot te verminderen en te voldoen aan de duurzaamheidsdoelen. Cornelissen is er daar één van.

Freek van der Ven is 53 jaar,  woont in Den Bosch,
werkt 2 jaar bij Cornelissen Tilburg, rijdt met fieldtest-truck DAF XF Electric.

Freek werkte in de voertuiglogistiek en het autoschadeherstel. “In 2019 begon ik mijn eigen onderneming. In 2020 kreeg ik corona en lag ik viereneenhalve week in het ziekenhuis, waarvan enkele dagen in coma. Ik moest mijn bedrijf toen beëindigen. Het was een jongensdroom van mij om mijn vrachtwagenrijbewijs te halen. Dat stond op mijn bucketlist. Door de pandemie voelde ik een sterke drang om in een essentieel beroep te werken. Via STL kwam ik bij Cornelissen terecht. Ik koos bewust voor winkeldistributie: het is een essentieel beroep, het houdt me fysiek in beweging en ik geniet van het contact met mensen.”


Cornelissen Groep is een internationaal logistiek bedrijf met ruim 1.200 medewerkers en een wagenpark van 500 vrachtwagens. De vestiging Tilburg heeft op dit moment zeven elektrische trucks en tien elektrische koeltrailers. Volgend jaar komen er in Tilburg ongeveer 30 elektrische vrachtwagens bij.


Stil vertrek

Het is een grijze ochtend. Voordat Freek in zijn elektrische truck stapt haalt hij een koffie. De truck is al geladen en staat bij het laadstation op het terrein van Cornelissen in Tilburg. Het bedrijf heeft een eigen laadplein met acht snelladers met een capaciteit van 175 kW per lader. Door slimme aansturing kan ook worden gewerkt met 350 kW op vier laders. Zo kun je snel en efficiënt laden.

Freek: “Ik rijd nu met een koeltrailer, omdat ik diepvries­producten in Eindhoven en Rotterdam ga lossen bij winkels van Albert Heijn.” Voordat Freek vertrekt, schakelt hij de boordcomputer aan. Geruisloos rijdt de truck het terrein af.

Laden van de koeltrailer

De eerste rit van Freek gaat naar GXO Logistics in Tilburg. Hier wordt zijn koeltrailer geladen. Voor hij gaat aandocken, opent Freek de deuren van de trailer en zet het dieselaggregaat uit. Geroutineerd dockt hij aan. “Ik heb geen spiegels, maar camera’s. Dat is prima tijdens het vooruitrijden, omdat de camera’s meedraaien. Achteruitrijden was in het begin erg wennen, want het beeld van de camera achter mijn trailer vervormt wat.” De fieldtest-truck van Freek heeft een tweede ruit in de deur aan de bijrijderszijde. “Ik heb nog wel een dode hoek, maar die is door de meedraaiende camera’s en de ruit aan de bijrijderszijde een stuk minder. Dat is fijn als je in de stad rijdt.”

Op weg naar Eindhoven

Als de koeltrailer is geladen, controleert Freek of de rolcontainers goed staan. Hij schuift een grote balk voor de containers zodat ze niet kunnen verschuiven en sluit de deuren van de trailer. Daarna vertrekt Freek naar Eindhoven. In de cabine is het stil. Je hoort alleen het zachte gebrom van de koelmachine. “Ik ben nog van de generatie stampen, beuken en lawaai maken. Ik was gewend om de wagen te horen werken en vertrouwde op mijn zintuigen. Met een elektrische wagen viel dat allemaal weg. Je krijgt een heel andere rijbeleving. Daar moest ik aan wennen. Maar nu ben ik eraan verknocht. Vorige week reed ik in een diesel en verlangde ik terug naar mijn eigen elektrische DAF.”

Veldtestwagen

 

Onderweg krijgt Freek een telefoontje van het researchteam van DAF. “Het researchteam kan mij volgen en de data van de auto uitlezen. Dit is een veldtestwagen. Samen met andere transportbedrijven testen we dit model voordat het officieel op de markt komt. Ik vind het heel bijzonder om hieraan mee te werken.”

Freek vertelt dat Cornelissen binnenkort ook nieuwe elektrische Mercedes-trucks gaat testen. “Steeds meer opdrachtgevers, zoals Albert Heijn, willen emissievrije leveringen. Het is fijn voor omwonenden, want de truck maakt geen lawaai en stoot geen CO₂ en andere emissies uit.”

Het eerste losadres

De Torenallee in Eindhoven is het eerste adres waar Freek moet lossen. ‘Zero emissie beleveren’, staat er op de laadbrief: dit is een eis van de supermarkt. Freek moet lossen achter de winkel. Verderop wordt een grote woontoren gebouwd. De straat staat aan beide zijden vol met geparkeerde auto’s. “Die grijze Caddy staat in de weg. Links kan ik ook geen kant op. Het is een uitdaging om zonder schade weg te rijden,” vertelt Freek. Hij maakt een foto van de situatie voor de planners, zodat zij kunnen zien hoe krap het is.

Freek trekt zijn handschoenen aan en begint, samen met een supermarktmedewerker, de rolcontainers uit te laden. Daarna krijgt hij de getekende laadbrief en een kop koffie. Voor een praatje is dit keer geen tijd. Freek vertrekt snel naar het volgende adres.

Passen en meten bij overdekt dok

Bij het volgende losadres aan de Sint Petrus Canisiuslaan in Eindhoven moet Freek in een zijstraat zijn auto laten zakken om in het overdekte dok te passen. “Dit adres is altijd een uitdaging. De batterijen onder de tuck raken bijna de grond. Het past allemaal maar net.”

Doordat de batterijen zwaar zijn, ligt de vrachtwagen als een blok op de weg. “De wielen van elektrische wagens zijn gevoeliger voor doorslippen bij nat weer. Er is bij lage toeren al meteen zóveel koppel beschikbaar, dat ik bij het gasgeven moet opletten.” Freek trekt zijn handschoenen aan en opent de deuren. Daarna trekt hij het schot omhoog dat de lading koud houdt en dat ervoor zorgt dat de ruimte om te koelen zo klein mogelijk is. Dat scheelt veel energie. Uit de wagen komt koude damp.

Stuurmanskunst bij stadsdistributie

Het lossen bij de acht winkels in Eindhoven gaat snel. Freek kent de meeste adressen. Bij stads­­­­distributie komt het aan op stuurmanskunst: manoeuvreren door smalle straten en werken op de centimeter. “Het is een uitdaging, maar dat maakt het werk leuk.”

De DAF XF Electric rijdt geluidloos door de stad. Daardoor horen voetgangers de truck minder goed aankomen. “Ik los ook op wandelpromenades”, vertelt Freek. “Zoals hier op de Dommelstraat, vlak bij het Centraal Station van Eindhoven. Het is nu rustig, maar in de zomer is het hier vol met mensen. Dan moet ik goed uitkijken.”

Terug naar Tilburg

Na acht adressen in Eindhoven rijdt Freek terug naar Cornelissen Transport in Tilburg. Bij een stoplicht trekt de DAF snel op voor een vrachtwagen. “Dat is een voordeel van zo’n elektrische truck: je hebt geen vertraging bij het accelereren. Ik trek veel soepeler op dan met een diesel, omdat ik geen schakelmoment heb.”

450 kilometer op één opgeladen batterij

Freek is niet bang dat hij onderweg stil komt te staan met een lege batterij. “Met gemak kan ik 450 kilometer rijden. Ik speel ook met het uitrollen van de wagen. Hierdoor wordt de bewegingsenergie omgezet en laadt de batterij zich weer op. Als ik in Limburg een heuvel afrijd, zie ik op mijn scherm dat de batterij weer opgeladen wordt.”

Freek weet nog niet wat extreem weer voor invloed heeft op de batterijen van zijn truck. Wel ziet hij dat de capaciteit iets naar beneden gaat als het kouder wordt. “Het pakket batterijen moet op temperatuur blijven. Dat kost extra energie.
En daardoor kan je minder kilometers maken. Ook bij een elektrische fiets zie je verschil in
de actieradius bij lage temperaturen.” Met extreme kou heeft Freek nog geen ervaring.
Uit de praktijk van eerste jaren met andere trucks blijkt dat bij extreme kou, onder -7 graden, de actieradius van elektrische vrachtwagens 25% tot 30% kan dalen.

Even bijladen en weer door

Op het terrein van Cornelissen hangt Freek zijn truck aan de lader, ook al heeft hij nog voldoende capaciteit voor zijn rit naar Rotterdam. “Omdat ik nu pauze heb, laad ik even bij. Onderweg zijn er maar weinig plekken waar je met een trailer aangekoppeld kunt laden. Toen ik net begon met deze elektrische vrachtwagen, heb ik opgezocht waar ik onderweg kan laden. Laadpunten zijn er nog niet genoeg. Daarom rijd ik nu zuinig, alsof ik in een auto rijd met een heel kleine tank.”

 


Elektrische truck en dieseltruck: de verschillen

Kenmerk Elektrische truck Dieseltruck
Aanschafprijs € 300.000 – € 500.000 (hoger door batterijkosten) € 100.000 – € 150.000
Gewicht Zwaarder door batterijpakket Lichter dan elektrische trucks
Laadgewicht Lager laadvermogen vanwege het hogere eigen gewicht door batterijen Hoger laadvermogen door lichter eigen gewicht
Actieradius 200-500 km (afhankelijk van batterij en omstandigheden) 1.000+ km met een volle tank
Laadtijd/Tanktijd 1-2 uur snelladen, 4-8 uur normaal laden 10-15 minuten
Onderhoudskosten Lager, minder bewegende onderdelen en geen olie verversen Hoger, met periodiek onderhoud zoals olieverversing, filters en meer
Brandstofkosten Lager, afhankelijk van elektriciteitstarieven Hoger door dieselprijzen
CO₂-uitstoot Nuluitstoot tijdens gebruik, afhankelijk van de bron van de elektriciteit Gemiddeld 2,6 kg CO₂ per liter diesel
Gebruik bij koud weer Verminderde batterijprestatie en actieradius Geen prestatieverlies
Beschikbaarheid laadinfrastuctuur Beperkt aantal laadstations, vooral voor trucks Breed beschikbaar netwerk van tankstations
Levensduur batterijen Batterijcapaciteit kan in de loop van de tijd afnemen, gemiddeld 8-10 jaar Motor kan 10-15 jaar meegaan met onderhoud
Stilheid tijdens rijden Zeer stil, vermindert geluidsoverlast Hoorbare motor- en uitlaatgeluiden
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *