Pensioenen in januari ’24 verhoogd, twee voorbeelden

Pensioenverhaal

Frank Marinus, is 63 jaar, woont in Tilburg, heeft een vriendin, twee kinderen en twee bonuskinderen en is chauffeur bij transportbedrijf M.J. van Riel uit Tilburg. Krijgt AOW vanaf september 2027.

Charles Mekes is 64 jaar, woont in Tilburg, getrouwd, twee kinderen en is chauffeur en ballastopbouwer bij transportbedrijf M.J. van Riel in Tilburg. Krijgt AOW vanaf december 2026.

 

“Dat is best een mooi bedrag”

Per 1 januari 2024 heeft Pensioenfonds Vervoer de pensioenen met 7,55 % verhoogd. Pensioenconsulent Michael Bührs legt aan twee bijna-gepensioneerden uit wat dat nou concreet betekent. De één kijkt uit naar zijn pensioen. De ander wil nog van geen stoppen weten.

Charles Mekes (64) en Frank Marinus (63) zijn al 27 jaar collega’s bij transportbedrijf M.J. van Riel uit Tilburg. Ze zijn vandaag samen naar Utrecht gekomen om van pensioenconsulent Michaels Bührs te horen hoe het met hun pensioen is gesteld. En of het slim is om van de zwaarwerkregeling gebruik te maken. De pensioen­consulenten van Pensioenfonds Vervoer houden op zes locaties in het land spreekuur, waaronder hier in Utrecht. “Zodat iedereen binnen ongeveer een uur rijden bij ons kan zijn”, verklaart Michael Bührs.

7,55% verhoging

Net als iedereen met een pensioen bij Pensioenfonds Vervoer kregen Frank en Charles onlangs een brief. Die brief ging over de verhoging van het pensioen op 1 januari 2024. Michael: “Hebben jullie een idee om hoeveel geld dat gaat, met die 7,55 % verhoging? Ik geef een voorbeeld. Stel dat je straks een pensioen van Pensioenfonds Vervoer hebt van zo’n 24.000 euro bruto per jaar, dan krijg je ongeveer 1.800 euro bruto erbij.” Frank: “Dat is best een mooi bedrag.”

Speciale maatregel

Michael: “Door een speciale maatregel van de overheid mogen pensioenfondsen dit jaar de pensioenen meer verhogen dan normaal. In de jaren 2008 tot en met 2021 konden de pensioenen niet omhoog. Vanaf 2022 gelukkig weer wel.” Frank: “Eigenlijk is die 7,55 % niet voldoende. Alle salarissen gingen jarenlang omhoog, maar de mensen met een pensioen hadden het nakijken. De pensioenen zijn veertien jaar niet verhoogd. Dus in mijn ogen is deze verhoging heel terecht.”

Michael: “De pensioenen kunnen in de huidige regeling omhoog als er genoeg geld is én de lonen in de cao’s Beroepsgoederenvervoer, Bus of Taxi stijgen. De pensioenen konden inderdaad lang niet omhoog, omdat er volgens de huidige regels niet genoeg geld was. Dat kan nu gelukkig weer wel. Maar we mogen niet méér verhogen dan de lonen stijgen.”

Charles Mekes

Nieuwe pensioenregeling

“In de nieuwe pensioenregeling kan je verwachte pensioen sneller en meer omhoog als het goed gaat. Daartegenover staat dat het verwachte pensioen ook sneller omlaag kan. We snappen dat dat best eng is. Maar de kans is redelijk groot dat jouw pensioenuitkering in de nieuwe pensioenregeling uiteindelijk hoger wordt dan in de huidige regeling. Het ziet ernaar uit dat jouw pensioenuitkering niet snel verlaagd wordt zodra het pensioen eenmaal is ingegaan. En het is nog steeds de bedoeling dat je pensioen elk jaar omhooggaat als het kan.”

Zwaar werk

Michael vertelt over de zwaarwerkregeling, waar Frank gebruik van wil maken. Michael: “Die regeling geldt voor mensen die vijftien jaar in het beroepsgoederenvervoer zitten en zwaar werk doen. Zoals chauffeurs in het transport. Volgens de zwaarwerkregeling mag je drie jaar voordat je je AOW krijgt, stoppen met werken. Als je veertig uur per week hebt gewerkt, krijg je elke maand bruto 2.182 euro.

Je mag dan tot aan je AOW geen betaald werk doen. De meeste mensen vullen dit bedrag aan door een deel van het pensioen in te laten gaan. De zwaarwerkregeling geldt in ieder geval tot eind 2025. De overheid bepaalt of de regeling verlengd wordt. Daarna moeten de werkgevers en vakbonden het over willen nemen in de cao. Misschien zegt de overheid wel ‘we hebben de mensen van die leeftijd nog hard nodig’ en houdt de regeling op te bestaan.”

Frank Marinus

Motor in de schuur

Frank kan vanaf zijn 64e gebruik maken van de zwaarwerkregeling. Dat is voor hem vanaf 1 oktober 2024. Hij kijkt ernaar uit om te stoppen met werken. “Als chauffeur kun je door de week nooit wat afspreken. Alle leuke dingen moeten in het weekend gebeuren. Bang voor verveling ben ik niet. Zo wil ik meer tijd besteden aan de motor die ik in de schuur heb staan. En mijn vriendin heeft al een heel lijstje met klussen die ik van boven naar beneden in huis kan doen. Ze is vier jaar jonger dan ik. Als zij met pensioen gaat, willen we een huis in de Eifel kopen.”

Kunstknie

“Ik merk ook aan mijn lijf dat het minder wordt. Ik heb een kunstknie. Daar waar ik vroeger zonder problemen een container op sprong, moet ik nu een ladder regelen of aan jongere collega’s vragen of ze de container opklimmen. Maar het voornaamste is, dat ik niet weer iets aan me voorbij wil laten gaan. Ik ging er mijn hele leven vanuit dat ik op mijn 65e AOW zou krijgen. Nu krijg ik dat pas op mijn 67e. Ik wil niet weer teleur­­gesteld worden. Daarom ben ik blij met de zwaarwerk­regeling.”

Mogelijkheden genoeg

Pensioenconsulent Michael laat Frank zien hoeveel inkomen hij vanaf zijn 64e krijgt. Hij heeft de mogelijkheid om de eerste tien jaar een hoger pensioenbedrag uit te laten keren. Dan zal hij vanaf zijn 74e een lager bedrag ontvangen. “Dat doen veel mensen”, vertelt Michael. “Je bent die eerste tien jaar waarschijnlijk een stuk vitaler en hebt meer wensen.” Frank is bang dat het vanaf zijn 74e dan veel te karig wordt.

Michael: “Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken. De helft van het bedrag op je 74e bestaat uit de AOW. En dat wordt elk jaar verhoogd. Van het andere deel, dat van het pensioen, staat inderdaad niet vast of dat verhoogd wordt. Maar volgens het Nibud is bewezen dat mensen minder geld uitgeven op hogere leeftijd. En ik begrijp dat je een eigen huis hebt met een kleine hypotheek.”

Lijfrenteverzekering

Frank: “Ik heb trouwens ook een lijfrenteverzekering waarvoor ik vanaf mijn 23e al premie betaal. Geen idee wat dat me na mijn pensionering oplevert per maand.” Michael: “Daarvoor moeten we een nieuwe afspraak maken.”

Charles wil geen gebruik maken van de zwaarwerkregeling. “Bij deze regeling is het alles of niets. Ik zou het fijn hebben gevonden als ik er nog een dag of twee bij kon werken.” Michael: “Dat vraagt te veel controle en administratie. Vandaar dat voor deze uitwerking is gekozen. Maar je kunt al wel minder gaan werken. Dan krijg je natuurlijk minder salaris. Je lagere inkomen kun je dan aanvullen door alvast een deel van je pensioen te laten uitkeren.”

44 jaar in het transport

Charles scheelt maar een paar maanden met zijn vrouw. “Ze is ook aan het werk en heeft net als ik nog drie jaar te gaan tot aan haar AOW. Als ik nu al gebruik maak van de zwaarwerkregeling, kom ik alleen thuis te zitten. Daar ben ik geen mens voor. Ik doe mijn werk ook nog veel te graag. Ik zit al 44 jaar in het transport en in tegenstelling tot Frank heb ik nergens last van. Ik voel me nog geen 64. Volgens mij komt dat omdat we veel met jongeren werken. Weet je, ik zou wel vijftien of twintig jaar jonger willen zijn. Om alle techniek die er nog aan komt in ons vak nog mee te kunnen maken. Wie weet blijf ik na mijn AOW wel een dag of wat doorwerken bij Van Riel. Ze staan bij ons te springen om mensen.”


Niet vergelijken, maar zélf contact opnemen

Frank en Charles vertellen dat onder collega’s verhalen rondgaan over de hoogte van het pensioen. Frank: “Dan hoor je dat iemand een pensioen heeft van maar liefst 3.000 euro per maand. Daar word je jaloers van. Maar later begrijp je dat die persoon bijvoorbeeld tot zijn/haar AOW een hoger pensioen laat uitkeren en vanaf de AOW een lager bedrag. Dat vertellen ze er niet bij. Veel jonge collega’s vragen aan ons, oudere chauffeurs, hoe het met hun pensioen zit. Ik zeg dan altijd: ‘Bel zelf met Pensioenfonds Vervoer, dan weet je het precies’.” Pensioenconsulent Michael Bührs benadrukt dat geen pensioen gelijk is, omdat iedereen nu eenmaal in een andere situatie zit en andere keuzes maakt.

 

Vergelijk jouw situatie niet met die van je collega’s, maar neem zelf contact op met Pensioenfonds Vervoer.
Bel  088 33 22 999
Bel vanuit het buitenland
 +31 88 33 22 999
Of mail naar 
pensioen@pfvervoer.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *