Minder werken, meer plezier

parttime

Zestig tot zeventig uur per week op de weg? Dat zien chauffeurs steeds minder vaak zitten. Ze willen tijd hebben voor hun hobby’s of gezin. Of ze combineren het chauffeurswerk met een baan op kantoor. Rolf, Koen en Niels vertellen waarom zij kozen voor werken in deeltijd.

 

 

Ik ben een avonturier’

Rolf Noordhof is 55 jaar 🛞 woont in Leusden 🛞 is 2 jaar chauffeur 🛞 werkt 4 dagen als HR-manager bij Sopra Steria in Utrecht

PARTTIME: werkt 1 dag bij Koopman Cargo vestiging Nijkerk

Eén dag per week verruilt HR-manager Rolf Noordhof zijn kantoorpak voor de werkkleding van Koopman Cargo in Nijkerk. Elke woensdag werkt hij als chauffeur. De andere dagen van de week is hij HR-manager bij Sopra Steria, ICT-bedrijf in Utrecht. “Rijden is voor mij een voorrecht. Ik ben Koopman dankbaar voor de flexibiliteit.”

Op woensdag begint de werkdag van Rolf tussen 5.00 en 6.00 uur. Voor een kantoorman is dat wennen. “Mijn werkdag als HR-manager begint altijd om half negen.” Op dinsdagavond krijgt hij van de planning een mail met zijn eerste adres en tijdstip van aankomst. “Ik reken dan zelf uit hoe laat ik in Nijkerk moet zijn om op tijd te kunnen lossen”. Na het lossen bij zijn eerste adres stuurt de planning de volgende rit aan hem door.

Met mensen werken

Na zijn studie bedrijfskunde, management en recht werd Rolf loodsmanager bij Van Gend en Loos. Hij is verantwoordelijk voor de afdeling overslag en sortering. “Daar is mijn liefde voor logistiek en transport ontstaan. Zes jaar lang was ik verantwoordelijk voor het versturen van pakketten. Maar ik wilde meer met mensen werken.” Rolf stapt over naar een bedrijf dat HR-software ontwikkelt. “Ik begon met twee linkerhanden in de ICT en heb het mij eigen gemaakt via allerlei rollen. Op dit moment ben ik HR-manager bij Sopra Steria.”

Geschakelde vrachtwagen

2021 is het laatste jaar dat studiekosten aftrekbaar zijn voor de belasting. Voor Rolf is dit het juiste moment om zijn groot rijbewijs te halen. “Ik ben een avonturier en houd van motorrijden en zeilen. Ik wilde heel graag mijn vrachtwagenrijbewijzen halen.” Rolf start met rijlessen, die hij uit zijn eigen zak betaalt. Hij schakelt af en toe zelf tijdens het lessen en het examen, wat niet meer standaard is. Op zijn rijbewijs C staat dan ook niet de aantekening ‘automaat­beperking’. “Ik houd van oldtimers. Misschien wil ik ooit met een geschakelde vrachtwagen rijden.”

King of the road

“Tijdens de rijlessen voelde ik me ‘king of the road’. Ik kwam mijzelf ook tegen. Van mijn rij-instructeur kreeg ik vaak te horen: ‘Hebben we haast?’ Ik heb geleerd om rustig en bedachtzaam te rijden, want ik ben verantwoordelijk voor de wagen en de lading.” Zodra Rolf zijn rijbewijzen op zak heeft, kijkt hij uit naar bedrijven waar hij als parttimer aan de slag kan. Want hij heeft niet voor niets zijn rijbewijs gehaald.

Haakse bocht

Bij Koopman Cargo in Nijkerk krijgt Rolf de kans om één dag in de week aan de slag te gaan. Beginnende chauffeurs worden hier twee weken ingewerkt door een mentorchauffeur. Na een paar woensdagen maakt zijn werkgever een uitzondering voor Rolf: anders zou de inwerkperiode tien weken duren. “De eerste keren alleen op pad vond ik spannend. Tijdens mijn eerste rit reed ik op een 60 kilometer-dijkweggetje. Ik moest een haakse bocht nemen en er kwam een stadsbus aan. Ik reed mezelf toen bijna klem. Een andere keer was mijn wagen te hoog voor een viaduct en moest ik een heel eind achteruitrijden. Met behulp van een fietser kon ik keren.”

In de gevangenis

Na twee jaar heeft Rolf het gevoel dat hij het vak van chauffeur in de vingers heeft. Hij kent veel adressen, weet hoe hij zijn lading met spanbanden moet vastzetten en hoe hij een trailer vol losse Swapfietsen kan laden en lossen. “Ik rijd door heel Nederland. Elke woensdag is het een verrassing waar ik heen moet. Ik ben ook drie keer in een gevangenis geweest om te lossen. Soms is het werk fysiek zwaar. Bijvoorbeeld als ik aan de zijkant moet laden en lossen. Of het vastzetten van enorme rollen papier van 2,5 duizend kilo. En het is bij Koopman ook veel aan- en afkoppelen. Dat is zwaar werk als de pootjes niet willen.”

Hoogopgeleide bubbel

Uit zijn omgeving krijgt Rolf veel positieve reacties op zijn parttimebaan. “Wel vragen sommige collega’s op kantoor of ik er inmiddels niet genoeg van heb. Maar dat heb ik nog lang niet. Het werk als chauffeur is voor mij een heel bewuste keuze. De ICT-wereld is voornamelijk een witte hoogopgeleide bubbel. De transportsector is veel diverser. Door dit werk heb ik meer begrip gekregen voor de harde werkers in onze maatschappij. Het is een verrijking van mijn leven. En één dag in de week heb ik niet het gevecht met een volle mailbox. Helaas krijg ik donderdagochtend de rekening gepresenteerd met veertig wachtende mailtjes. Die ‘straf’ heb ik er graag voor over.”


Steeds meer chauffeurs bij Koopman kiezen voor een vierdaagse werkweek. Vooral nieuwe medewerkers doen dat. Vrijdag is de populairste vrije dag. Zo’n parttime werkweek biedt onze medewerkers flexibiliteit, maar stelt ons voor de uitdaging om de continuïteit van de operatie te waarborgen. Een gezonde werk-­privébalans en duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers zijn belangrijk voor ons.”

Wieke IJbema 🛞 marketing en communicatie Koopman Cargo



Mijn dochters zien opgroeien
vind ik belangrijker dan veel geld verdienen’

Koen van der Sommen 🛞 is 38 jaar 🛞 woont in Uden 🛞
is sinds 5 jaar chauffeur C 🛞 heeft 2 dochters: Eefie (10) en Goesje (9)

PARTTIME: werkt 3 dagen per week bij bij Sanders Fritom in Uden

 

Koen van Sommen werkt bewust geen volle week. Voor de 38-jarige chauffeur is de opvoeding van zijn twee dochters belangrijk. “Ik ben co-ouder. Kinderen groeien zo snel op dat ik daarbij betrokken wil zijn. Ik wil zelf voor ze zorgen.”

Koen deed allerlei soorten werk in zijn leven. Hij is opgeleid als grafisch vormgever, maar een hele dag achter de computer maakt hem niet gelukkig. Hij begint een eigen platenzaak, maar die brengt te weinig op voor een stabiel inkomen. “En dat is met een gezin wel belangrijk.” Tijdens een vakantie met de moeder van zijn dochters krijgen ze het idee om een hotel op wielen te starten. “Met een grote omgebouwde bus wilden we in Europa groepsreizen met overnachtingen gaan aanbieden. Een mooi plan. Maar ik vond het een grote stap en wilde eerst rijervaring opdoen.”

Solistisch

Koen gaat naar een open dag voor buschauffeurs. Daar komt hij erachter dat dit beroep niks voor hem is. “Ik ben nogal solistisch. Omgaan met lastige passagiers is niets voor mij. Ook luister ik graag onderweg naar muziek. Dat kan niet op de bus.” Koen besluit dan ook om naar een open dag van logistiek bedrijf Sanders Fritom te gaan. “Ik dacht, dan doe ik rijervaring op een vrachtwagen op en kan ik later met onze hotelbus op pad.”

Op de bakwagen

Op de open dag krijgt Koen informatie over het vak. Hij besluit te solliciteren voor drie dagen in de week. Het bedrijf betaalt zijn rijopleiding. “De theorie vond ik taaie materie. Toen ik mijn C-rijbewijs had, vond ik het genoeg. Ik heb dan ook niet mijn CE gehaald. Laat mij maar op een bakwagen rijden.”

Twee weken wordt Koen ingewerkt door een ervaren collega en dan gaat hij alleen de weg op. “De tweede week alleen in de bakwagen moest ik naar Rotterdam. Toen dacht ik: ‘waar ben ik aan begonnen.’ Poeh!” Vooral met achteruitrijden gaat het vaak net mis. “Dan raakte ik weer een paaltje of een auto. Na het eerste jaar twijfelde ik of ik wel verder moest gaan. Gelukkig reageerden ze op het werk altijd heel relaxed. Dat hielp. Het heeft een hele tijd geduurd voor ik het rijden in mijn vingers had en er plezier in kreeg.”

Van olijfbomen tot douchewanden

Het werkgebied van Koen is Nederland en net over de grens met België en Duitsland. “Ik kom op plekken en in steden waar ik anders nooit zou komen. Dat maakt het werk leuk.” Zijn lading varieert van grote pallets en pakketten tot olijfbomen, tuinbakken en douchewanden. Elke werkdag begint hij tussen 5.00 en 6.00 uur en in de avond is hij rond 19.00 uur thuis. “In drie dagen werk ik gemiddeld 36 uur. Mijn werkdagen zitten lekker vol. Het is echt doorknallen met gemiddeld zo’n 20 à 25 adressen per dag. Overnachtingen heb ik nooit. Dat wil ik ook niet. De overuren zijn nodig om het financieel te kunnen bolwerken. Het is geen vetpot. Maar mijn dochters zien opgroeien vind ik belangrijker dan veel geld verdienen.”

Co-ouders

Een paar jaar geleden is de relatie met de moeder van zijn dochters gestrand. “We zijn nu co-ouders en hebben goed contact met elkaar.” Van donderdag tot en met zondagochtend zorgt Koen voor de kinderen. Hij brengt ze naar school en daarna heeft hij een paar uur tijd voor zijn hobby: lp’s verzamelen en verkopen.
“Als Eefie en Goesje over een paar jaar naar de middelbare school gaan, kijk ik weer verder. Misschien wil ik dan mijn twee liefdes combineren: koffie en muziek. Wie weet begin ik een tentje waar je lp’s kan kopen.”


Parttime werken als chauffeur is bij ons zeker geen uitzondering. Al jaren kunnen chauffeurs twee, drie of vier dagen per week werken. Wij zien dat nieuwe chauffeurs die bij ons starten steeds vaker in deeltijd willen werken. Dit komt onder andere door hun gezinssituatie of persoonlijke omstandigheden. Met onze fulltime chauffeurs gaan wij, als ze wat ouder worden, ook in gesprek over minder werken. Dit komt voort uit ons duurzame inzetbaarheidsbeleid. Wij vinden het belangrijk dat oudere chauffeurs kunnen genieten van hun vrije tijd, hobby’s en andere persoonlijke dingen.”

Pim Hoefnagel 🛞 HR-manager Sanders Fritom



Praktijkervaring
is goud waard’

Niels de Visser 🛞 is 23 jaar  🛞 woont in Middelburg
🛞
is parttime chauffeur 🛞 student hbo Logistics Engineering in Vlissingen

PARTTIME:  nulurencontract bij Verbrugge Internationale Wegtransporten in Terneuzen

Niels de Visser combineert zijn hbo-opleiding met een parttimebaan als vrachtwagenchauffeur. In het weekend en tijdens schoolvakanties rijdt Niels door de Benelux voor Verbrugge Internationale Wegtransporten. “In mijn vakanties maak ik soms een rit met overnachting naar Frankrijk of Duitsland. Dat vind ik fantastisch.”

De vader van Niels is internationaal chauffeur bij H.Essers. “Het vrachtwagenrijden is een vader-zoonding. Je wordt echt die wereld ingetrokken. Toen mijn vader internationaal ging rijden, vochten mijn broer en ik wie er met pa mee mocht als we vakantie hadden. Zo is de liefde voor het vak ontstaan.”

Vakantiebaan

Na de middelbare school begint Niels aan de BBL-opleiding Chauffeur Wegvervoer. Hij loopt stage bij Rijnberg Transport in Terneuzen. “Ik deed veel terreinwerk. Vooral vrachtwagens voorladen. Zo deed ik rijervaring op.” Bij Rijnberg raakt Niels in contact met alles wat met transport te maken heeft. “Ik wist toen al dat ik geen fulltime chauffeur wilde worden. Mijn doel is logistiek manager worden. Maar wel één met praktijkervaring.”

Na het halen van zijn BBL-diploma werkt Niels in de zomervakantie als planner bij Verbrugge. Zijn oom werkt er als tankchauffeur en een andere oom werkt er op kantoor. “Veel bekenden werken hier. Verbrugge is een grote werkgever in deze regio.”

Nulurencontract

Na zijn vakantiebaantje start Niels in 2020 met de BOL-opleiding Management Transport en Logistiek. Vijf dagen in de week gaat hij naar school. Tegelijkertijd met zijn opleiding begint Niels als chauffeur bij Verbrugge. Hij krijgt een nulurencontract. “Ik werk elke zaterdag en in de schoolvakanties. Ik vervoer goederen voor Ikea, grote zware rollen papier en verschillende soorten lading voor de chemie. Laatst kwam ik onderweg mijn vader tegen. Dat vonden we allebei geweldig.”

Code 95 in the pocket

Na twee jaar heeft Niels zijn diploma en besluit hij door te pakken met de vierjarige hbo-opleiding Logistics Engineering. “Ik ben nu vijf jaar chauffeur, dus is het tijd voor code 95. Ik heb mijn ­ADR-certificaat al gehaald. Het mooie is, dat ik hier studiepunten voor krijg voor mijn opleiding. Ik ga dadelijk nog mijn heftruckcertificaat halen en een EHBO-cursus doen. Dan nog één praktijkles en ik heb mijn code 95 in the pocket en kan ik er weer vijf jaar tegenaan.”

Vliegende kiep

Bij Verbrugge wordt Niels niet alleen als chauffeur ingezet. Eens in de twee weken staat hij met ‘jonge gasten’ op zaterdag bij de wasstraat. “Dan wassen we al het trekkend materiaal. Af en toe is er een spoedje, bijvoorbeeld een rit naar Ikea. Ik ben voor de planners een vliegende kiep.”

Niels geeft zo vroeg mogelijk door wanneer hij kan rijden. Voor de planning is het fijn dat hij in het weekend altijd beschikbaar is. “Veel chauffeurs zijn de hele week op pad. Die hebben geen zin om in het weekend een spoedklus te doen. Soms heb ik doordeweeks maar één of twee uur les. Dan bel ik de planners of ze een rit voor me hebben.” De komende jaren wil Niels als chauffeur blijven werken. Uit ervaring weet hij hoe belangrijk het is als een manager of planner ervaring heeft als chauffeur. “Hier bij Verbrugge werkt een vrouwelijke planner die zelf gereden heeft. Zij weet waar ze over praat. Die praktijkervaring is goud waard.”

Logistieke hotspot

Niels is blij met zijn parttimebaan. Hij geniet van de ritten, de vrijheid, het rijden met groot materieel en de bijzondere plekken waar hij laadt of lost. “Ik ben geen zeur en vind elke rit prima. De planners weten dat.” Als hij klaar is met zijn hbo-opleiding wil Niels graag bij een Zeeuws transportbedrijf op kantoor aan het werk. “Ik ben een echte Zeeuw en Zeeland is een logistieke hotspot. Er is genoeg werk voor mij. Het zou mooi zijn als ik bij Verbrugge op kantoor kan komen werken en dan af en toe op de wagen. Als ik een tijd niet gereden heb, dan mis ik het.”


De instroom van jonge chauffeurs is laag, merken wij. De jongere generatie heeft minder interesse in het chauffeursvak en wil geen werkweken meer van 50 à 60 uur. Om nieuwe chauffeurs aan te trekken, zijn we al jaren een erkend leerbedrijf van STL. Daarnaast leiden we zij-instromers op tot chauffeur om er zeker van te zijn dat we in de toekomst voldoende bezetting hebben voor ons wagenpark.

Ondertussen hebben we een aantal chauffeurs die standaard drie of vier dagen per week werken. Om ons wagenpark optimaal te benutten, zetten we parttime chauffeurs in en gepensioneerde chauffeurs die graag één of twee dagen per week willen blijven werken.”

Peter van Dijk 🛞 Operation Manager Verbrugge Internationale Wegtransporten

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *