Klein van stuk, een grote ambitie
Doorgroeien
Kansen pakken en ze zelf creëren. Dat heeft Peggy ten Tuijnte haar hele leven gedaan. Soms kreeg ze een zetje in de rug van anderen die haar talent zagen. Haar loopbaan begon op de vrachtwagen. Inmiddels is ze vestigingsleider van REMONDIS Gevaarlijk Afval in Lichtenvoorde. “Als ik ergens voor ga, vergeet ik de rest.”
Bij REMONDIS Gevaarlijk Afval geeft Peggy leiding aan de twintig mensen van het depot waar het aangevoerde afval binnenkomt. “Wij nemen het afval in ontvangst, controleren het en sorteren het uit”, zegt Peggy. “Ons laboratorium analyseert de binnengekomen vloeistoffen en poeders. De mensen van het depot brengen de gevaarlijke stoffen op het gewenste gewicht en in de verpakking die de uiteindelijke verwerker voorschrijft. Er gelden heel veel regels bij de verwerking van gevaarlijke stoffen. In onze opslag kunnen we het gevaarlijk afval ook tijdelijk opslaan.”
Vijfasser
Peggy’s loopbaan startte als chauffeur. “Ik wist al heel vroeg dat ik chauffeur wilde worden. Mijn vader werkte als productmanager bij MAN. Als kind ging ik vaak met hem mee naar de Bedrijfswagen RAI en naar de MAN-fabriek in Duitsland. Het liefst wilde ik op een grote vijfasser, een machtige wagen. Hoe groter, hoe beter. Ik ben bij Theo Pouw in Utrecht aan de slag gegaan op een zandwagen. Het zand voor de verbreding van de A2 heb ik in die tijd vervoerd.”
Klopt dit wel?
“Ik ben wel eens door de politie aangehouden omdat ze dachten: ‘klopt dit wel, zo’n klein vrouwtje op de zandauto?’ En ja, het klopt. Ik ben chauffeur en doe mijn werk. De trillingen op de wagen veroorzaakten kraakbeenslijtage en zorgden dat ik moest stoppen. Ook al wil ik dat niet. Als ik ergens voor ga, vergeet ik de rest. Die drive heb ik van mijn vader overgenomen.”
Sprong
“Dus ben ik van de wagen gestapt en transportplanner geworden bij JCL in ’s-Heerenberg. Daar kreeg ik te maken met vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen. Ik wilde er alles van weten. Er zijn allemaal regeltjes waar je je aan moet houden. Ik houd ervan daar een praktische weg in te vinden. Vervolgens zat ik bij Rabelink Logistics op de verkoop binnendienst. Hier was ik ook betrokken bij gevaarlijke stoffen. Na vier jaar had ik behoefte aan een nieuwe uitdaging en solliciteerde ik bij REMONDIS Gevaarlijk Afval. Tijdens het sollicitatiegesprek vroeg de directie of ik procescoördinator wilde worden. Dus waagde ik de sprong.”
Side-kick
“Ik heb diverse trainingen en opleidingen gevolgd op het gebied van arbo- en ADR-wetgeving. Voor medewerkers heb ik interne trainingen opgezet. Ik houd ervan mensen te motiveren. Ik heb altijd te maken met verschillende karakters. Dus wat je tegen de een wel kunt zeggen, moet je tegen de ander op een andere manier zeggen. Na anderhalf jaar vertrok de vestigingsleider. Ik was al een hele tijd zijn side-kick. Toch durfde ik niet te solliciteren op die baan, omdat ik dacht dat het een te grote stap voor me was. Gelukkig gaf de directie me een zetje.”
Openheid
“Bij het accepteren van de baan wilde ik meer vrijheid om het op mijn manier te doen. Met meer openheid naar de mensen op de werkvloer. Ik hoor het ook terug van de mensen in het depot. Dat het gestructureerder loopt dan voorheen en met minder stress. Ik neem collega’s mee in de planning zodat ze weten wanneer het druk wordt en er even gas op moet. Als ik zie dat iemand het in zich heeft om iets nieuws te leren, wil ik die persoon ook de tijd en ruimte geven om het te leren. Uiteindelijk krijg je meer passie bij je medewerkers. Zo heeft een algemene depotmedewerker zich gespecialiseerd in zuren en logen. Deze collega heeft nu als assistent-kwaliteitscontroleur de kans om zich daar nog verder in te specialiseren.”
Mooie jaren
“Of ik mezelf als directeur van REMONDIS Gevaarlijke stoffen zie? Ik wil me eerst nog ontwikkelen in mijn huidige functie. Als bedrijf hebben we het naastgelegen pand gekocht en gaan we uitbreiden. Dat betekent meer medewerkers, meer werk- en opslagruimte en een groter laboratorium. Er komen mooie jaren aan. Als directeur doe je bovendien een stap weg van de werkvloer, terwijl ik de praktijk daar juist zo mooi vind. Ik ben nog wel aan het nadenken over een opleiding, bijvoorbeeld bedrijfskunde.”
REMONDIS Gevaarlijk Afval in Lichtenvoorde is specialist op het gebied van inzameling, transport en opslag tot recycling en verwerking bij diverse eindlocaties van gevaarlijk afval. Bij het depot komt het afval binnen. Bijvoorbeeld verf-afval, afgewerkte olie, batterijen, accu’s, bestrijdingsmiddelen en (minerale) oliehoudende afvalstoffen. Er zitten veel verplichtingen aan het inzamelen en het verwerken.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!