Een nieuwe start
openingsverhaal
Kansen voor Wajongers en werkzoekenden
Veel chauffeurs gaan de komende jaren met pensioen, terwijl de vraag naar transport blijft groeien. Werkzoekenden en Wajongers zijn dan ook van harte welkom. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en UWV werken samen om deze doelgroep een frisse start te geven op de weg of in het warehouse. Esmeralda, Pieter, Raj en Benzie vertellen wat dit werk voor hen betekent.
“Eindelijk heb ik mijn droombaan”

Esmeralda Kapteijns
🛞 is 34 jaar
🛞 woont in Harlingen
🛞 was 6 maanden werkloos
🛞 werkt sinds februari 2025 als chauffeur bij Kooiker Logistiek in Drachten
Esmeralda Kapteijns werkt vier dagen per week als chauffeur voor Kooiker Logistiek. Ze bevoorraadt restaurants en cafés in de kop van Noord-Holland. “Het UWV heeft mijn opleiding voor het C-rijbewijs betaald. Het was altijd al mijn droom om in de voetsporen van mijn opa te treden.”
Van jongs af aan gaat Esmeralda elke schoolvakantie met haar opa mee op pad. “Hij was chauffeur. Eerst in de Rijdende Melkontvangst. Later vervoerde hij heipalen en werkte hij bij Rendac, waar hij kadavers bij boeren ophaalde.” Als haar opa met vroegpensioen gaat, is het afgelopen met het meerijden.
Koffie en thee rondbrengen
Hoewel ze het werk van haar opa mooi vindt, kiest Esmeralda voor een mbo-opleiding Facilitair Medewerker. “Ik moest koffie en thee rondbrengen en lunches verzorgen. Dat lag mij totaal niet.” Ze stopt voortijdig. Dan blijkt dat ze zwanger is. “Dat was een verrassing. Ik heb nu een prachtige dochter van tien jaar.”
Thuiszorg
Na de geboorte van haar dochter blijft Esmeralda thuis. Later werkt ze parttime via uitzendbureaus, onder andere als orderpicker. Als haar dochter ouder is, gaat Esmeralda als huishoudelijke hulp bij thuiszorgorganisaties aan de slag. Dat werk vindt ze leuk. “Ik heb nog steeds contact met een aantal cliënten en had het werk nog lang kunnen doen.” Totdat haar contract niet verlengd wordt in mei 2024. Bij het UWV krijgt Esmeralda de vraag wat ze graag zou willen. “Vrachtwagenchauffeur worden. Dat wilde ik als kind al!”
Beroepentest
Toch krijgt ze niet direct toestemming van het UWV voor een rijopleiding. Eerst praat ze met STL-adviseur Johan Steenbeek. “Dat was een goed gesprek. Daarna moest ik van het UWV een beroepentest doen om te kijken of ik slim genoeg was. Gelukkig mocht ik een rekenmachine gebruiken, want hoofdrekenen is niet mijn sterkste kant.”
Pittige theorie
Esmeralda slaagt en mag starten met de chauffeursopleiding. Omdat ze in een scholingstraject zit, hoeft ze niet te solliciteren. Ze volgt bij Tolo klassikale theorielessen. “De lessen over verkeersregels en techniek waren goed te doen. Maar module 3 over code 95 was pittig. Daar heb ik samen met mijn man op zitten blokken.”
Direct op pad
Twintig rijlessen krijgt Esmeralda van Tolo. “Normaal krijg je samen met een klasgenoot les. Ik vond het super en had het geluk dat ik vaak vier uur alleen met de instructeur in de leswagen zat.” Intussen gaat ze op zoek naar een werkgever. “In januari dit jaar stuurde ik een open sollicitatie naar Kooiker Logistics en mocht ik op gesprek. Een week later ging ik een dag met een collega op pad en diezelfde dag belden ze mij of ik in dienst wilde.”

Geen stress
Esmeralda begint als bijrijder. Op 21 februari slaagt ze in één keer voor haar C-rijbewijs. Op 17 maart slaagt ze ook voor module 3 van haar opleiding. Een week later kan ze met de bakwagen voor de Sligro op pad. “Mijn eerste rit alleen was naar Enkhuizen. Dat was wel spannend. Lekker hard de radio aan. Gelukkig schiet ik niet snel in de stress.”
Bijrijder
Esmeralda’s werkgebied is de kop van Noord-Holland. “Ik moet vaak lossen in nauwe straatjes. Het is lichamelijk zwaar werk. Denk maar aan volle containers met frisdrank of fusten van 50 liter. Ik heb wel een elektrische containertrekker bij me, maar die kun je niet altijd gebruiken. Daarom gaat er vaak een bijrijder met me mee. Sommige klanten zijn lastig. Ik zeg dan altijd: bij klachten, bel naar Drachten.”
Af en toe een Sligro-snack
“Elke werkdag gaat de wekker om 03.15 uur. Om 05.05 uur rijd ik weg uit Drachten met een volle wagen. In de zomer heb ik tussen de achttien en vijfentwintig adressen en ben ik vaak pas rond 19.00 uur weer thuis. Soms lig ik dan al om half acht in mijn bed. Maar dat hoort erbij. Als ik met mijn opa meeging, stond ik ook heel vroeg op.” Door alle beweging die bij horecadistributie hoort, is Esmeralda flink afgevallen.
Op voor CE
Volgend jaar start Esmeralda met het rijbewijs CE. “Het lijkt mij mooi dat ik dan alles kan rijden. Bij Kooiker blijf ik werken. Ik heb het er naar mijn zin.” Esmeralda kan iedereen aanraden om de overstap naar transport te maken. “Zit je in de WW? Vraag het aan je UWV-consulent of stap eens op een transportbedrijf af.”
Tolo Chauffeursopleidingen is een samenwerkingsverband van transportbedrijven, STL, opleiders en Fryslân Werkt. Tolo staat voor Toekomst in Logistiek en biedt BBL- en leerwerktrajecten aan in transport en logistiek in Friesland.
“Ik heb weer een toekomst”

Pieter Bos
🛞 is 59 jaar
🛞 woont in Oudega
🛞 was 6 maanden werkloos
🛞 werkt sinds 1,5 jaar als chauffeur voor Veenstra Fritom in Heeg
Pieter Bos wordt in februari 2024 werkloos en belandt in de WW. Hij volgt workshops van het UWV en ontdekt een oude jongensdroom: vrachtwagenchauffeur worden. Zijn C-rijbewijs heeft hij al jaren. Om zijn kansen te vergroten, haalt hij op eigen kosten zijn code 95. “Het UWV heeft mijn CE-rijopleiding betaald. Daarmee ben ik nu voor Veenstra Fritom een waardevolle collega.”
Zijn hele leven al werkt Pieter Bos met rollend materiaal. Zijn ouders zijn Peugeot-dealer. “We hebben het bedrijf in 2005 verkocht. Ik zag het niet zitten om de zaak over te nemen. Door schaalvergroting in het dealernetwerk had er veel geld bij gemoeten.” Pieter vindt dat te risicovol en gaat op zoek naar ander werk. Hij heeft alle opleidingen voor automonteur in zijn bezit.
Kroningsdag
Op z’n veertigste wordt Pieter teamleider van de garagewerkplaats bij de Regiopolitie Amsterdam-Amstelland. Hij stuurt 28 monteurs aan. Zijn team onderhoudt het wagenpark en maakt bijzondere aanpassingen aan politievoertuigen. De kroning van Willem-Alexander is een hoogtepunt in zijn carrière. “Een week lang werkten we 24/7 aan voertuigen van de politie en de marechaussee uit heel Nederland.”
Nieuwe liefde
Na zijn echtscheiding verhuist Pieter voor zijn nieuwe liefde naar Friesland. Hij vindt werk als vestigingsmanager bij Euromaster Bandenservice in Emmeloord. “Ik had geen kaas gegeten van landbouwvoertuigen en trucks. Bij Euromaster kwam ik daarmee in aanraking.” Na ruim vier jaar ziet Pieter een vacature voor een baan als verkoper van diagnostische apparatuur voor motorvoertuigen. “In het bedrijf van mijn ouders was ik ook verkoper. Ik had zin om aan de slag te gaan en klanten te bezoeken.” Vol enthousiasme begint Pieter aan zijn nieuwe baan. Helaas wordt hij in zijn proeftijd ontslagen. “Na een maand stond ik op straat. Dat had ik echt niet zien aankomen.”
Leeftijdsdiscriminatie
Pieter is 57 jaar als hij van de ene op de andere dag werkloos wordt. Bij het UWV volgt hij verschillende workshops. “Ik had nog tien jaar te gaan voor ik met pensioen kan. Dus dan komt de vraag: Wat vind ik leuk, waar haal ik voldoening uit en waar zit toekomst in? De workshops van het UWV gaven mij tijd om hierover na te denken.” Ondertussen solliciteert Pieter. Vooral zijn leeftijd is een nadeel. “Ik heb 55 sollicitatiebrieven geschreven. Meestal kreeg ik binnen twee dagen een standaardafwijzing. Dat bevestigde mijn gevoel dat mijn leeftijd een probleem is. De meeste bedrijven willen jonge honden en geen ervaren ouderen.”
Jongensdroom
Door workshops van het UWV ontdekt Pieter een oude jongensdroom: vrachtwagenchauffeur worden. “Het is een beroep met toekomst en het was voor mij bereikbaar. Ik had mijn C-rijbewijs al.” Aan zijn UWV-consulent legt hij zijn plan voor om zich om te scholen tot volwaardig chauffeur. “Ik moest goed onderbouwen waarom een CE-rijbewijs nodig was. Om mijn kansen te vergroten, heb ik op eigen kosten mijn code 95 gehaald.” Na twee maanden krijgt Pieter groen licht van het UWV om te starten met de rijopleiding.

Mentorchauffeur
Pieter benadert een aantal transportbedrijven. Bij Veenstra Fritom kan hij in augustus 2024 beginnen op de bakwagen. Eerst gaat hij met een mentorchauffeur op pad. “Ik leerde slimme trucjes. Zoals hoe je bij adressen het best kunt aanrijden, hoe de boordcomputer en de tachograaf werken en alles over veiligheid.” Op 30 november kan hij zijn CE op zijn rijbewijs bijschrijven.
Machtig mooi voertuig
Vanaf januari 2025 is Pieter springer voor alle soorten trekkers en trailers bij Veenstra Fritom. “Het is mooi om met zo’n machtig, groot voertuig de weg op te gaan. In het begin vond ik manoeuvreren lastig. Het is belangrijk om vooraf in te schatten wat wel en niet kan, zodat je je niet klemrijdt. Elke dag leer ik en word ik beter.” Pieter heeft een vierdaagse werkweek en begint elke dag tussen 04.30 en 7.30 uur. Tijdens rustpauzes doet hij vaak een korte powernap. “Zo houd ik het goed vol.” Zijn lading varieert van hondenvoer tot bouwmaterialen. “Het is een sport om met een lege wagen de dag te eindigen. Als iemand niet thuis is, zoek ik buren of google ik een telefoonnummer om toch te kunnen lossen.”
Mooie kans
Pieter is blij met de kans die hij heeft gekregen. “Ik voelde me uitgerangeerd, maar nu heb ik weer een toekomst. Dit werk is mooi, ik blijf het doen tot aan mijn pensioen.” Pieter raadt iedereen aan om de stap te zetten. “Het is een prachtig beroep, er is genoeg werk en je motivatie is belangrijker dan je leeftijd.”
Van dozen vouwen tot leidinggeven

Peter de Voigt
🛞 is 62 jaar
🛞 woont in Grashoek
🛞 werkt 25 jaar bij GEODIS in Venlo
🛞 is 15 jaar praktijkbegeleider en gekozen tot beste praktijkopleider Transport en Logistiek 2025
Raj Maikoe
🛞 is 32 jaar
🛞 woont in Horst
🛞 werkt 13 jaar bij GEODIS in Venlo, waarvan 8 jaar in loondienst
🛞 begon als Wajonger
🛞 is nu teamleider
Benzie Stax
🛞 is 36 jaar
🛞 woont in Beesel
🛞 werkt 9 jaar bij GEODIS in Venlo, waarvan 7 jaar in loondienst
🛞 kwam binnen via USG Restart
🛞 is nu inventory controller
🛞 bezig met tweejarige hbo opleiding Logistiek management
Peter begeleidt al vijftien jaar BBL-leerlingen, mbo- en hbo-stagiairs en medewerkers die via het UWV of de gemeente binnenkomen. Van die speciale doelgroep hebben nu acht mensen een vast contract. “Op dit moment werken hier elf medewerkers van de sociale werkplaats, een paar Wajongers en zeven medewerkers via USG Restart. Dat is een organisatie die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleidt naar werk. Zo krijgt iedereen die bij GEODIS binnenkomt alle kansen en begeleiding die Raj en Benzie ook hebben gehad.”
Wie bij GEODIS in één van de warehouses start, doorloopt een vaste ontwikkelroute. Eerst een tijdje opruimen en vegen. Daarna enkele maanden pallets sealen. En vervolgens orderpicken. Peter: “Zo weet iedereen die hier begint waar hij of zij aan toe is. Op mijn beurt kan ik zien wat iemand in zijn mars heeft en welke doorgroeimogelijkheden er zijn.”
Speciale stage
Raj lacht als hij terugdenkt aan zijn begintijd. “Ik was niet te hanteren en werd van school gestuurd. Zelfs op een opleiding voor schoolverlaters hield ik het niet uit. Omdat ik nog leerplichtig was, mocht ik een speciale stage lopen bij GEODIS.” Net als iedereen begint Raj met opruimen, vegen en stickers plakken. “Dat vond ik maar niks. Later werd het werk interessanter.” Raj rondt zijn stage goed af en krijgt de kans om als Wajonger bij GEODIS te blijven werken.
ADHD
Benzie start via USG Restart bij GEODIS in het warehouse. Hij is dan 25 jaar. “Ik had als jongere veel last van ADHD en had veel verschillende baantjes. Ik begon in de zorg, werkte onder andere in een frietkraam en op de sloop. Ik was erg chaotisch, ongestructureerd en kon niet omgaan met autoriteit en kritiek. Eigenlijk wilde ik direct supervisor zijn.” Benzie gaat voor 24 uur per week aan de slag bij GEODIS. Hij begint met opruimen en dozen vouwen. “Binnen één dag had ik genoeg dozen gevouwen voor drie maanden. Er stond een hele muur om mij heen.”

Handrem
Benzie en Raj krijgen allebei begeleiding van Peter en van een jobcoach. Benzie: “Ze zijn voor mij een combinatie van een uitlaatklep en een handrem. Ik moest af en toe mijn frustratie kwijt en stoom afblazen. Dat kon bij hen. Peter vroeg dan: ‘Ben je nu opgelucht?’ Zij hebben mij in de logistiek opgevoed.”
Langzaam vindt Benzie zijn draai in de logistiek. “Ik ben doorgegroeid en ben nu inventory controller. Ik ben hoofdverantwoordelijk voor de nauwkeurigheid in het warehouse voor medicijnen. Peter heeft mij nog een halfjaar in deze nieuwe functie begeleid. Als je ziet hoe zorgvuldig ik nu werk! En ik volg een parttime hbo-opleiding Logistiek.”
Positieve aandacht
Raj werkt als orderpicker en wil graag een diploma. Hij start met de BBL-opleiding Logistiek Medewerker, maar gaat al snel niet meer naar school. “Na vijf maanden durfde ik dat aan Peter op te biechten.” Samen met een collega begint hij opnieuw aan de opleiding. Dit keer lukt het wel. En hij merkt dat hij meer wil: de mbo-opleiding Teamleider Logistiek. Raj heeft veel gehad aan Peters begeleiding. Peter vertelt: “Positieve aandacht, de tijd nemen en eerlijk zijn – dat is mijn aanpak. Zo haal je het beste uit iemand naar boven.”
Nu zelf BBL’ers in team
Raj is zo gemotiveerd dat hij de mbo 3-studie in zeven maanden afrondt. Daarna werkt hij op de planning en vindt uiteindelijk zijn draai als teamleider. Hij stuurt dertig logistiek medewerkers aan. “Ik heb nu zelf een aantal BBL’ers en Wajongers in mijn team. Van Peter heb ik geleerd om rustig te blijven als iemand vier keer dezelfde vraag stelt. Als er lastige situaties zijn, dan bel ik Peter voor advies.”
Gewaardeerde collega’s
Benzie en Raj hebben allebei een vast contract. Voor beiden voelt dat als een beloning voor hun inzet. Raj: “Ik was zo blij dat ik direct wilde tekenen. Maar Peter zei dat ik het contract thuis eerst goed moest doorlezen. Zonder Peter weet ik niet of ik ooit carrière had gemaakt.” Inmiddels zijn Raj en Benzie gewaardeerde collega’s van hun oud-begeleider. Peter: “We zijn gelijkwaardig en geven elkaar nu advies. Het is mooi om die jongens te zien groeien. Benzie studeert en heeft een vriendin. En Raj is net vader geworden.”
UWV en STL werken samen om werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een duurzame baan te helpen. Bijvoorbeeld via de regionale samenwerkingen van STL, zoals TOLO (Friesland) en de Vakschool Logistiek Limburg. Zo zorgen ze voor meer instroom in de sector en dragen ze bij aan een inclusieve arbeidsmarkt.




Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!