Dag en nacht in touw
Groepsportret
Je moet het samen doen. Dat gaat gemakkelijker als je goede collega’s hebt en de sfeer prettig is. De magazijnmeesters van het warehouse van Logistiek Dienstverlener Van Rooijen in Eindhoven weten dat. Dag en nacht zorgen zij voor volle schappen bij grote en kleinere supermarkten. Samen met de collega’s van de rijdende dienst. Een kijkje achter de schermen bij acht professionele puzzelaars en systematische doeners.
Ik ken de weg blindelings
“Meiden die rijden, waarom niet? Daarom wil ik vrachtwagenchauffeur worden. Bij Van Rooijen Logistiek wordt die droom werkelijkheid. Maar eerst wil ik het bedrijf leren kennen, het hele logistieke proces. Als orderpicker. Niet het moeilijkste werk, al moet je wel goed opletten. Vanaf het moment dat je de bestellijst scant en de artikelen oppikt met de elektrische pompwagen in de opslaghallen totdat je alles geseald en bestickerd in het ‘klaarzetvak’ plaatst. Ik ken de weg blindelings. Elke gang, stelling en niveau is met letters en nummers in kaart gebracht. De scanner stuurt me naar de juiste plek aan de hand van de ingevoerde barcode van het product.
Zes jaar geleden werkte ik bij een metaalbewerkingsbedrijf in Nuenen. Daar hield ik me bezig met draaien en frezen. Dit is heel wat anders. Over een paar maanden start mijn rijopleiding voor het groot rijbewijs. Dan kan ik alle kanten op. Al ga ik voorlopig echt niet verkassen naar een ander bedrijf. Het is hier gezellig. Je kunt ook zomaar Henry van Rooijen tegenkomen, één van de twee directeuren. Die loopt regelmatig door de hallen en heeft altijd een vriendelijk woord voor iedereen.”
Dit is een topbedrijf
“In Syrië heb ik mijn bachelor Bedrijfskunde gehaald. Maar zeven jaar geleden moest ik het land ontvluchten. Gelukkig kon ik in Nederland terecht. Maar ik had niets aan mijn opleiding, vooral door de taalbarrière. Toch wilde ik snel geld verdienen en leren. Die kans bood Van Rooijen Logistiek me. Ik had het werk snel onder de knie: orders oppikken, controles, laden, lossen. En nu ben ik teamleider. Ik start om half zeven ’s morgens met de planning inzien, werk verdelen, zaken regelen. Zo zorg ik dat het laden en lossen van vrachtwagens vlekkeloos verloopt.
Dit is een topbedrijf. Ik ben vanaf de allereerste dag goed opgevangen en voelde me meteen thuis. Het is gezellig, er worden grapjes gemaakt, mensen gaan netjes met elkaar om. Vanwege die fijne sfeer wordt er keihard en heel secuur gewerkt. Alle spullen die binnenkomen of de hal verlaten, vind je terug in de computer. Het gaat eigenlijk nooit fout en anders lossen we het altijd samen op. Wat ik bijzonder vind van Nederland, is dat vrouwen en mannen gewoon samenwerken. Ook daarom mis ik Syrië niet.”
Leidinggeven moet in je zitten
“Ik was 17 jaar en wist niets van logistiek. Inmiddels ben ik een specialist. Met dank aan het bedrijf en de collega’s. Zonder hen was ik nooit zo ver gekomen. Ik ben begonnen als orderpicker en ben inmiddels assistent warehouse–manager. Leidinggeven kun je leren, maar het moet ook in je zitten. Al bereik je ook veel als je collegiaal bent en bijspringt als dat nodig is. Dan kan iedereen op tijd naar huis, ook in drukke periodes als Pasen, Pinksteren en Kerst.
Vaak ben ik rond 06.15 uur op de zaak. Dan kijk ik eerst wat er die dag op stapel staat: hoeveel gaat erin, hoeveel eruit? Ik check meteen of iedereen aanwezig is en regel eventueel vervanging. Daarna stuur ik de planning naar de teamleiders met onder meer aantallen vrachtwagens, wat binnenkomt, wat eruit gaat. Zij zorgen ervoor dat de warehousemedewerkers aan de slag kunnen. Tussendoor voer ik de nodige controles uit. Maar ik zit ook bij meetings als er sollicitanten komen. Met collega Tjeu. Na vier jaar zijn we goed op elkaar ingespeeld. Ook daardoor loopt het op rolletjes.”
Handig als je Engels spreekt
“Bij het Summa College in Eindhoven deed ik BBL-Logistiek. Een praktijkopleiding waarbij je vier dagen per week werkt en een dag naar school gaat. Bij Van Rooijen kon ik meteen in de praktijk brengen wat ik op school geleerd had: Nederlands, rekenen, burgerschap, praktijklessen én Engels. Logistiek is een internationale tak van sport en kent allerlei Engelse termen. Er werken hier mensen van over de hele wereld. Dan is het handig als je een woordje Engels spreekt.
Logistiek is leuk, afwisselend en interessant. Het is puzzelen, problemen oplossen en in systemen denken. Ik houd ervan en ben er goed in. Voor een buitenstaander lijkt het misschien heel ingewikkeld: al die stellingen vol pallets in zo’n enorme hal. Maar voor mij is het gesneden koek. Inmiddels ben ik teamleider en verantwoordelijk voor het eindresultaat van de groep. Ik wil nog veel meer ervaring opdoen. Misschien stap ik ooit nog eens over naar een andere functie binnen het bedrijf. Maar voorlopig ben ik heel tevreden.”
Deze megalocatie ken ik op m’n duimpje
“Om vijf uur gaat de wekker. Voor mij is dat uitslapen. Als chauffeur stond ik soms al om drie uur naast mijn bed. Na 35 jaar op de weg ben ik erg blij met mijn overstap. Inmiddels heb ik mijn draai gevonden als orderpicker in het warehouse. Acht uur per dag werk ik op de elektrische pompwagen of heftruck. Een luxe leventje vergeleken bij die lange werkdagen van vroeger. Dutch Bakery, met het voorgebakken brood, is mijn afdeling. Maar ik spring zo ergens anders bij als het daar druk is.
Veiligheid is heel belangrijk hier. Ik heb nog nooit een pallet naar beneden zien zeilen. Zelfs niet tijdens topdrukte. Overigens blijft ook in hectische periodes de sfeer gemoedelijk en echt Brabants. Dat draagt natuurlijk bij aan het werkplezier. Mensen die hier voor het eerst binnen stappen, maak ik graag wegwijs. Tenslotte ken ik deze megalocatie op mijn duimpje. Maar over goed twee jaar ga ik met pensioen en andere leuke dingen doen. Al houd ik alle opties nog open.”
De collegialiteit is goed
“Van wisselende vakantieperiodes vol gezelligheid en drukte bij Landal, naar rust en regelmaat in het warehouse. Dat is een hele verandering! Maar ik ben nog steeds blij met deze overstap. In mijn tijd bij Landal stond ik altijd aan, bij Van Rooijen ervaar ik veel meer balans tussen werk en privé. Toch gooi ik nu weer het roer om. Ik heb dezelfde droom als mijn collega Kim: vrachtwagenchauffeur worden. Van Rooijen biedt die kans. Ik ben al begonnen met rijlessen, doe in oktober examen en ga dan het diepe in. Met steun van een mentorchauffeur.
Ook vind ik het fijn dat ik niet de enige vrouw ben die hier rondloopt. De collegialiteit tussen mannen en vrouwen is goed. Misschien is dat ook één van de redenen dat het werk in de hallen soepel verloopt. Als ik producten aflever in het klaarzetvak, checkt een collega of alles klopt en brengt de order naar het chauffeursvak. Daar gaan ze de vrachtwagen in en bijvoorbeeld naar het distributiecentrum van Albert Heijn. We zijn een geoliede machine.”
Logistiek gezien een topkeuze
“Tillen en tellen. Zo noem ik het altijd. Als je gezond bent en goed kunt rekenen, dan kom je een heel eind in de logistiek. Een dynamische sector die altijd in beweging is. Geen dag is hetzelfde en er zijn volop loopbaankansen. Van orderpicker ben ik doorgegroeid naar assistent warehousemanager. Nog een voordeel: Van Rooijen zit bijna bij mij om de hoek. Op de fiets doe ik er tien minuten over. Logistiek gezien dus echt een topkeuze. Ook qua werk en arbeidsvoorwaarden. Ze zorgen hier goed voor ons.
Ook voor onze stagiaires zorgen we goed. Ik ben praktijkbegeleider en begeleid ze. Om ze iets bij te brengen en ook om ze enthousiast te maken voor deze sector. Dat is hard nodig, want er komt een nieuwe hal bij en we zijn op zoek naar extra mensen. Die groei vind ik een mooie uitdaging. We blijven hameren op de veiligheid. Het is hier geen speeltuin. Iedereen moet de nodige veiligheidscertificaten halen en bijhouden: voor de elektrische pompwagen, de heftruck of combitruck. Ook daarin speel ik een rol als trainer interne opleidingen. Over afwisseling heb ik niets te klagen.”
In een goede sfeer presteer je beter
“Van Rooijen Logistiek is een familiebedrijf. Opa van Rooijen begon in 1947 met paard en wagen. Vijfentwintig jaar geleden werkte ik met pen en papier. Nu hebben we ingenieuze software: het Warehouse Management Systeem. Daarmee monitoren we het hele proces. We zien waar een pallet is, hoe lang een artikel er is, wat de temperatuur in de hal is. Ook al is het systeem top, de collega’s moeten het voeden. Daarom investeert ons bedrijf in een hechte band. In een goede sfeer presteer je beter en kun je elke belofte aan de klant nakomen. Niet voor niets bestaat dit bedrijf al ruim 75 jaar.
Per 1 januari 2025 gaan we het logistieke proces voor een bekende snoepproducent verzorgen. Hiervoor bouwen we nieuwe magazijnen met een capaciteit van 13.500 pallets. Door onze korte lijnen kunnen we snel beslissen en dit project binnen de gestelde tijd realiseren. Bedrijven, van groot tot klein, schakelen ons in omdat wij de specialist in logistiek zijn. Doordat wij het hele logistieke proces uit handen nemen, kunnen zij zich richten op hun belangrijkste taken.”
Logistiek Dienstverlener Van Rooijen is ontstaan in 1947 en wordt geleid door twee directeur-eigenaren. Het is de derde generatie in deze familiezaak. Het bedrijf is vooral actief in de Benelux en heeft locaties in Eindhoven en Turnhout. Van Rooijen verzorgt opslag en doorvoer van consumentenproducten, zoals voeding, elektronica, medicijnen en cosmetica. Het bedrijf heeft 600 medewerkers. Daarnaast zijn bijna 230 medewerkers in de sociale werkplaats op het bedrijfsterrein voor Van Rooijen aan het werk.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!