Carrièresprongen

Doorstromen

Van magazijnmedewerker naar planner. Of van administratief medewerker naar chauffeur. Doorstromen van de ene naar de andere functie binnen een bedrijf is voor veel transportbedrijven én hun medewerkers een investering in de toekomst.Yara, Indy en Michael vertellen hun verhaal

De combinatie plannen en rijden vind ik fijn’

Michael Krijnen is 34 jaar 🛞 woont in Oosterhout 🛞 werkt 17 jaar voor De Graaf Logistics in Oosterhout 🛞 getrouwd met Barbara 🛞 heeft 2 dochters: Nomy (9) en Romee (6)

 

WAS

magazijnmedewerker, chauffeur en teamleider Crossdock

WORDT

planner & chauffeur

Michael Krijnen kwam op jonge leeftijd binnen als magazijn­medewerker bij De Graaf Logistics. Hij werd chauffeur en groeide door naar teamleider Crossdock. Nu is Michael weer terug op de wagen en wordt hij intern opgeleid tot planner.

 

Hoe kwam je bij De Graaf Logistics terecht?

“Ik begon als scholier met een bijbaantje als medewerker crossdock. Drie dagen per week werkte ik dan van zes tot ongeveer elf uur ‘s avonds. Na mijn middelbare school begon ik aan een BBL-opleiding Electrotechniek. Ik stopte met de opleiding: ik werkte vier dagen per week in de bouw en dat beviel mij helemaal niet. Toen ik wegging bij De Graaf Logistics, werd mij verteld dat ik altijd terug mocht komen. Ik kende het bedrijf en de mensen goed en wilde daar graag weer gaan werken. Op mijn zeventiende ging ik fulltime in het crossdock werken.”

En toen zocht je nieuwe uitdagingen?

“Ik haalde mijn rijbewijs B en mocht vanaf dat moment pakketjes gaan bezorgen. Ik reed met een klein busje. Het werk was afwisselend, het gaf mij een gevoel van vrijheid. In het begin reed ik verschillende routes mee met collega’s. Daarna kreeg ik de sleutels en mocht ik zelf op pad. Vanaf dat moment werkte ik om de week in het crossdock en als chauffeur van een bus.
Mijn vaste route werd Goeree-Overflakkee.”

Het gevoel van vrijheid en de afwisseling smaakte naar meer?

“Ik reed twee jaar in een bus en kreeg daarna de kans mijn groot rijbewijs te halen.

Het examen techniek vond ik erg lastig. Ik dacht: waar ben ik in aan begonnen? Na twee pogingen had ik de theorie toch in the pocket. Ik was twintig toen ik mijn CE-rijbewijs haalde en mocht direct op pad met een citytrailer. Gelukkig kreeg ik allemaal adressen in Brabant, waar ik de omgeving goed ken. Het is natuurlijk nogal een verschil of je in een bus of in een vrachtwagen de weg op gaat. Maar als ik iets niet wist, kon ik altijd mijn collega’s bellen voor advies. Tegenwoordig worden alle beginnende chauffeurs eerst met een mentor op pad gestuurd.”

En dan ben je een volleerd chauffeur.
Je hebt je ADR-papieren en levert ook biertanks op grote evenementen.
Toch besloot je om terug het magazijn in te gaan. Waarom?

“Mijn dochters worden zo snel groot, daar wil ik meer bij betrokken zijn. Drie jaar geleden besloot ik daarom terug te gaan naar het magazijn. Ik werkte in een tweeploegen­systeem. Zo was ik om de week overdag thuis bij mijn dochters. Ik werd assistent teamleider en groeide na een half jaar door naar teamleider. Overdag stuurde ik een ploeg van acht magazijnmedewerkers aan, in de avonddiensten zo’n vijftien. Leidinggeven vond ik best lastig. Oosterhout is een kleine gemeente. Veel mensen die in het magazijn werken, wonen hier. Je komt elkaar overal tegen. Het laveren tussen aansturen en aanspreken op werkhouding vond ik moeilijk. Op het laatst ging ik met steeds minder plezier naar mijn werk. Na twee jaar als teamleider vond ik het het genoeg. Ik wilde weer op de wagen. Ik miste de vrijheid en had genoeg van het gezeur aan mijn hoofd.”

Dat voelde misschien als een stap terug: van teamleider naar chauffeur?

“Dat gevoel van een stap terug had ik ook. Wat vinden mijn collega’s daarvan? Na een half jaar op de wagen was ik weer de oude. En toen kwam transportmanager Tim de Haan, die zag dat ik meer in huis had. Het bedrijf vergrijst en Tim zoekt naar verjonging voor de afdeling planning. Hij vroeg of dit iets voor mij was: ‘Je kent het bedrijf goed, je kent de klanten en de werkregio. Dat is een enorm voordeel als je planner bent.’ Gelukkig hoef ik geen externe opleiding te volgen. Mijn collega’s leiden mij op. Ik leer het best in de praktijk.”

Hoe bevalt het?

“Ik ben nu twaalf weken bezig. De ene week werk ik als chauffeur, de andere week zit ik op de planning. Ik heb het voordeel dat ik veel van onze klanten ken. Daardoor kan ik goed inschatten hoeveel tijd sommige klussen kosten. Het is puzzelen en soms is het stressvol, maar ik heb het erg naar mijn zin. Tot nu toe vind ik de combinatie plannen en rijden heel fijn. Deze week werk ik op kantoor. Volgende week zit ik weer achter het stuur. Ik zie mijzelf de komende jaren wel als planner/chauffeur werken.”

Mijn leidinggevende dacht dat ik een geintje maakte’

Yara Ketting 🛞 is 21 jaar 🛞 woont in Pernis 🛞 werkt 3 jaar bij CTG Logistics uit Vondelingenplaat Rotterdam

WAS

administratief

medewerkster Invoer en

Customer Service

IS NU

chauffeur C

Yara Ketting werkte als administratief medewerker. Ze zag een collega soms een spoedklus uitvoeren: hij bracht met een busje pallets naar een klant. Dat wilde Yara ook. Van haar leidinggevende mocht ze het proberen. Nu rijdt Yara op een bakwagen. Binnenkort gaat ze op voor haar CE-rijbewijs.

 

Hoe ben je bij CTG terechtgekomen?

“Ik deed de BBL-opleiding Horeca. Ik liep stage in een hotel-restaurant in Pernis. Vier dagen per week werkte ik in de bediening, één dag ging ik naar school. De onregelmatige diensten vond ik vervelend. Dan zaten mijn vrienden in het weekend gezellig te borrelen en liep ik ze te bedienen. Mijn diploma heb ik gehaald, maar ik wilde niet verder in de horeca. Omdat ik minderjarig was, moest ik nog wel naar school. In Pernis zie je veel van de Rotterdamse haven. Dat trok mij aan. Daarom koos ik voor de BBL-opleiding Coördinator Haven Logistiek. Bij CTG in Pernis kon ik als stagiair aan de slag.”

Wat voor werk deed je als stagiair?

“Ik kwam terecht op de afdeling Order Entry als administratieve kracht. Daar moest ik onder andere import- en exportopdrachten van klanten invoeren in ons computersysteem. Het werk paste niet echt bij me: ik ben nogal snel afgeleid en een erg druk persoontje. Ik heb ook niet altijd de concentratie die nodig is. Het was daarom een goede stap om te gaan werken op de afdeling Customer Service. Ik had veel contact met chauffeurs en klanten. Het was veel regelwerk en daar houd ik van.”

Waarom wilde je wat anders?

“Op kantoor werd personeel soms ingezet voor een ‘spoedje’. Dat is een spoedklus waarin je met een busje met laadklep een paar pallets naar een klant brengt. Een collega op kantoor werd hier altijd voor gevraagd. Ik vroeg mijn leidinggevende Koen Schox of ik ook op de bus mocht. Hij dacht dat ik een geintje maakte. In een gesprek maakte ik hem duidelijk dat ik het echt wilde. Toen mocht ik het proberen.

De eerste keer ging ik samen met een collega op pad. Dat was een rit naar Limburg. Ik vond het veel leuker dan op kantoor. Lekker onderweg en rijden maar. De volgende dag vroeg Koen of ik nog een rit wilde maken. Vanaf dat moment werkte ik om de week op kantoor en op de bus. Op kantoor keek ik steeds uit naar de week dat ik op de bus zat.”

Wanneer besloot je dat je niet meer op kantoor wilde werken?

“Als ik op de bus zat, had ik het naar mijn zin. Ik wilde geld verdienen en die verplichte dag naar school vond ik zonde van mijn tijd en geld. Bij CTG heb ik mijn vriend leren kennen. Hij is eigen rijder en rijdt ook voor CTG. Ik ging vaak met hem mee. Ik merkte dat het rijden mij meer plezier gaf dan een dag op kantoor.

Mijn ouders heb ik als eerste verteld dat ik wilde stoppen met mijn BBL-opleiding en dat ik chauffeur wilde worden. Dat vonden ze oké, als ik maar wel een vast contract zou krijgen. Toen heb ik Koen, mijn leiding­­gevende, verteld dat ik chauffeur wilde worden. Ik denk dat ze bij CTG eerst dachten: laat haar maar twee maanden op de bus rijden, dan is ze het daarna wel zat. Maar dat was niet zo. Ik kreeg een vast contract.”

En dat was niet je eindstation?

“Nee, ik wilde het echte werk. Ik ging vanaf dat moment elke werkdag met de bus op pad. Bij het eindejaarsgesprek met mijn leidinggevende spraken we af dat ik mijn C-rijbewijs mocht halen. Ik haalde dit rijbewijs plus mijn theorie in één keer.”

Hoe bevalt het?

“Een collega reed één dag met mij mee. De tweede dag wilde ik alleen rijden. Gelukkig vond de chauffeur die met mij mee was geweest dat ik het goed had gedaan. Ik heb mijn eigen wagen. Ik rijd van alles: van potjes sambal tot dozen met kleding. Het mooie is dat ik nooit weet waar ik morgen naar toe ga. Ik vind het heerlijk. Mijn werkgebied is Nederland en België. Vaak gaat om 03.00 uur de wekker. Dan sta ik direct naast mijn bed, want ik weet dat ik dan een rit naar het noorden heb. Die zijn favoriet. Ik ken de planners op kantoor en ze weten welke ritten ik leuk vind. CTG wil dat ik eerst veel ervaring opdoe met de bakwagen. Binnenkort ga ik lessen voor mijn CE-rijbewijs. Daar kijk ik nu al naar uit.”

Wat ik leer, kan ik direct toepassen’

Indy Gaertner 🛞 is 20 jaar 🛞 woont in Wijchen 🛞 werkt 2 jaar voor De Klok Logistics in Nijmegen

 

WAS

stagiaire

IS NU

administratief medewerker en
volgt de tweejarige opleiding HBO Associate degree finance

Administratief medewerkster Indy Gaertner grijpt de kans om door te stromen binnen haar bedrijf met beide handen aan. Sinds september volgt ze een tweejarige opleiding HBO Associate degree finance.

 

Hoe ben je bij De Klok Logistics binnengekomen?

“Mijn tante woont vlakbij De Klok, daar kende ik het bedrijf van. Op de mbo-opleiding financieel administratief medewerker loop je een paar keer stage. Ik wilde na mijn eerste stage bij een klein administratiebureau graag bij een groot bedrijf werken. In het derde schooljaar kon ik een halfjaar stagelopen bij De Klok Logistics. Het bedrijf heeft 250 man personeel, 100 eigen voertuigen en zo’n 120 chauffeurs. Daar valt genoeg voor mij te leren.”

Wilde je altijd al de financieel-administratieve kant op?

“Als kind had ik ADHD. Ik slikte een tijdje medicijnen. Met mijn havo-advies besloot ik daarom toch een niveau lager te kiezen. Om een extra uitdaging te hebben, ben ik naar een tweetalige vmbo tl (theoretische leerweg) gegaan. Dan krijg je les in het Engels. Ik was vijftien toen ik mijn diploma op zak had. Omdat ik goed ben in economie en wiskunde, koos ik voor een mbo-opleiding financiële administratie. De opleiding beviel me goed. Er zaten wel weinig meiden bij mij in de klas. Ik was ook één van de weinigen die na het tweede jaar doorging met de opleiding. Met twee jaar heb je namelijk een mbo-diploma niveau 3. Ik heb in het derde jaar extra lessen en vakken erbij genomen. Daardoor heb ik nu twee mbo-diploma’s niveau 4: bedrijfsadministrateur en junior assistent accountant. Dat klinkt chic hè.”

Hoe beviel je stage bij een transportbedrijf?

“In het begin vond ik het heel spannend om bij De Klok te werken. Ik ben één van de jongsten op kantoor. Veel van mijn collega’s zijn veertig-plus. Ik merkte al snel dat ik door mijn collega’s gewaardeerd werd. Als ik vragen had of een fout maakte, namen ze alle tijd om het uit te leggen. Hierdoor voelde ik mij al snel thuis.

Drie dagen in de week werkte ik bij De Klok en twee dagen ging ik naar school. Ik ben begonnen op de afdeling crediteuren. Daar controleerde ik de facturen. Later mocht ik facturen inboeken en doorboeken. Aan het eind van mijn stage deed ik bankzaken. Het is werk waar je geconcentreerd en accuraat voor moet zijn. Ik houd ervan en ben heel gefocust als ik werk. Gelukkig heb ik geen last meer van ADHD.”

Wist je of je na het behalen van je diploma terug mocht komen?

“Mijn stage eindigde in februari 2023. Ik kreeg toen een nul-urencontract. Ik wist wel dat ze mijn werk waardeerden. Maar dat ik na het halen van mijn diploma een vast contract kreeg, had ik niet zien aankomen. Sinds juli 2023 werkte ik vijf dagen in de week bij De Klok. Mijn bijbaantje bij de Jumbo kon ik eindelijk opzeggen. Daar was ik blij mee. Ik werkte daar al vierenhalf jaar elk weekend. Vanaf dat moment heb ik elk weekend vrij.”

Heb je ambities om door te groeien?

“Het afgelopen jaar bij De Klok voelt voor mij als een tussenjaar. Geen school en geen Jumbo, gewoon vijf dagen in de week werken en de luxe van elk weekend vrij! Ik heb altijd gezegd dat ik een hbo-diploma wil hebben. Tijdens een evaluatiegesprek met mijn leidinggevende Jan Koopmans begon hij over doorleren. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen. Ik wil mezelf ontwikkelen. Sinds half september volg ik een tweejarige opleiding HBO Associate degree finance in Den Bosch. Elke week ga ik op vrijdag naar school. Het is een praktijkgerichte opleiding. Alles wat ik leer, kan ik direct toepassen bij De Klok.”

Wie betaalt de hbo-opleiding?

“Helaas kan ik geen gebruik maken van het STL-opleidingsbudget: sinds januari zijn de regels veranderd. Een tweejarige opleiding wordt niet vergoed. Gelukkig betaalt De Klok Logistics de kosten van de opleiding. Mijn investering is één dag naar school en iets minder loon omdat ik een dag minder werk. Maar dat heb ik ervoor over. Ik zie mezelf wel doorgroeien bij De Klok Logistics. Het is een mooi bedrijf en transport is een belangrijke sector. Iedereen moet toch zijn spullen kopen? Zonder transport zijn alle winkels leeg.”

 


Wil jij ook doorstromen?

Meer info over doorstromen naar vrachtwagenchauffeur

Loopbaancoaches

Meer info over hulp van loopbaancoaches

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *