“Als het goed geregeld is, laat ik het los”

Bestuurders in gesprek

Kees Scheepens (achter) is 57 jaar bestuurder bij o.a. Pensioenfonds Vervoer
woont in Voorschoten

Martijn Kuipers (voor) is 37 jaar rijdt voor Simon Loos vlogger op YouTube en martijnkuipers.nl
woont in Schagen

Zet een bestuurder van een pensioenfonds en een bestuurder van een vrachtwagen bij elkaar in de cabine en het gaat over geld. Maar dat niet alleen. Ze praten ook over respect voor de verschillen. “Ik moet goed kunnen samenwerken en jij doet het in je eentje” tegenover “maar ik hoef niet zoveel na te denken”. 

Op het terrein van Simon Loos in Wognum lost Martijn Kuipers onder meer biervaten van een brouwerij uit Amsterdam. Hij sjeest met de pompwagen door de loods en laadt zijn combi-motorwagen met aanhanger vol met Pampers voor een drogisterijketen. Kees Scheepens, bestuurder bij Pensioenfonds Vervoer, kijkt toe. Hij rijdt vandaag een stuk mee met Martijn om ervaringen uit te wisselen.

Brandschoon is de cabine van de V8 Scania van Martijn. De vloerbedekking is van leer – schoenen uit! Kees heeft vandaag gekozen voor sokken met autootjes erop. Martijn steekt meteen van wal: 

“Met welke leeftijd mag ik met pensioen?”

Kees: “Dat kun je zelf bepalen. Maar de AOW-leeftijd staat vast. Op dit moment is dat 67 jaar en drie maanden. Elke vijf jaar wordt de AOW-leeftijd bijgesteld. De leeftijd gaat omhoog omdat we allemaal ouder worden. Vroeger had je veel grotere gezinnen. De pil zorgt sinds de jaren zeventig voor veel minder kinderen. Bovendien worden we gemiddeld steeds ouder. Steeds minder werkenden moeten met elkaar de AOW betalen van de mensen die nu AOW krijgen – en dat zijn er steeds meer.”

”Ik ben nu 37 jaar. Is er nog wat over als ik met pensioen ga?” 

Kees: ”We proberen het pensioen waardevast te houden door te beleggen. Voor elke euro die jij aan pensioen inlegt, legt jouw werkgever er bijna twee euro bij. Tegen de tijd dat jij met pensioen gaat, levert die premie-inleg naar verwachting een bedrag tussen de zes en tien euro op dankzij het beleggen. Vergeleken met een particuliere belegger heeft het pensioenfonds het voordeel dat we tegen lage kosten beleggen. We hebben geen aandeelhouders en we hebben een veel langere beleggingshorizon. Een particulier wil graag binnen een jaar of tien resultaat zien van zijn of haar belegging.”

Martijn gaat verder met zijn vragenvuur: 

“Om hoeveel geld gaat het eigenlijk?”

Kees: ”In totaal om dertig miljard euro. Alle pensioenfondsen samen beheren zo’n 1300 miljard euro. Dat is twee keer zoveel als het Bruto Nationaal Product; het bedrag dat we met elkaar verdienen in Nederland. Pensioenfonds Vervoer heeft 600.000 deelnemers. Daarvan zijn er 180.000 actieve deelnemers: mensen die pensioen opbouwen. De andere 420.000 deelnemers zijn de ruim 100.000 mensen die pensioen ontvangen en ruim 300.000 mensen die na een tijdje in het vervoer iets anders zijn gaan doen, maar het opgebouwde pensioen hebben laten staan. De laatste jaren is het aantal pakketbezorgers als deelnemer toegenomen en het aantal chauffeurs afgenomen.”

Martijn is chauffeur in loondienst en heeft inkomsten als zzp’er. Samen met zijn collega Lars van der Zee, afdeling marketing van Simon Loos, maakt hij elke maand twee vlogs over transport. Ze hebben bijna 100.000 abonnees en elke video trekt tussen de 100.000 en 500.000 kijkers. Ze hebben ook hun eigen merk Schitterønt opgezet met T-shirts, werkschoenen, caps en hoodies. Daarnaast presenteert Martijn met Tom Coronel de STL-instapdagen om zij-instromers te winnen voor de sector transport en logistiek. 

”Kun je ook als zzp’er bij Pensioenfonds Vervoer pensioen opbouwen?”

Kees: ”Zzp’ers vallen niet onder de verplichtstelling. Als je voor jezelf begint kun je wel maximaal tien jaar vrijwillig bij Pensioenfonds Vervoer pensioen blijven opbouwen. Omdat je als het ware je eigen werkgever bent geworden, moet je dan wel de werkgevers- en de werknemerspremie betalen.”

“Wat doe jij als bestuurder?”

Kees: “Ik ben niet in loondienst bij Pensioenfonds Vervoer. Als zzp’er werk ik er twee dagen per week. Ik ben ook bestuurder bij andere pensioenfondsen en geef les op een opleiding voor de pensioensector.

Bij het Pensioenfonds Vervoer verdien ik 60.000 euro bruto per jaar. Dat is een hartstikke mooie vergoeding. Maar als je echt goed wilt verdienen in de financiële sector, kun je beter bij een bank of verzekeraar in de Raad van Bestuur gaan zitten. We krijgen geen bonussen en proberen bij de grote bedrijven waarin we beleggen de bonusuitkeringen zo laag mogelijk te krijgen. Daarbij houden we steeds de mens voor ogen.

We zijn bezig met beleggen, ­risicomanagement, juridische zaken en dan zit ik ook nog in de bezwaarcommissie voor menselijk leed. Als deelnemers het ergens niet mee eens zijn, kunnen ze bezwaar maken.”

Kees vervolgt: “Pensioen gaat vaak om oud, ziek en overlijden. Daar willen we niet graag aan denken. Maar als mensen bij een van onze pensioenconsulenten op gesprek zijn geweest, komen ze er vaak wat vrolijker vandaan. Dan blijkt het toch mee te vallen met de hoogte van hun pensioen.”

Hart van Nederland

Martijn zet zijn combi-wagen voor het dock in Beverwijk. Kees kijkt bewonderend toe. “Dat is toch hartstikke knap, zo achteruit insteken met die enorme wagen.” Kees is benieuwd naar de vlogs van Martijn en vraagt: 

“Hoe kijkt je omgeving naar jouw vlogs?”

Martijn: “98 procent is positief. Als mensen vervelende opmerkingen plaatsen, denk ik dat ze jaloers zijn of dat het onwetendheid is. Ik maak met iedereen een praatje en ben heel open. Mijn baas Simon Loos vond het eerst niet zo’n prettig idee, maar toen Hart van Nederland enthousiast werd over onze vlogs, kregen we meer vrijheid.

Ik krijg vaak onderweg de opmerking ‘moet jij nog werken?’. Het lijkt allemaal heel leuk, onze verdiensten. Maar we kunnen nog lang geen bv oprichten met z’n tweeën. Al zou ik voor 60.000 euro jouw twee dagen werk ook wel willen doen, Kees.”

Kees: “Ik vind het knap van je, hoe je die vlogs maakt. Door de goeie beelden weet je kijkers aan je te binden. Het is authentiek wat je maakt. Dat zien mensen.”

Martijn: “Dankjewel. Ik merk dat ook mensen die niets met transport hebben het kunnen waarderen. Laatst had ik een leuk berichtje van een advocaat. Daar sta ik dan wel van te kijken, dat zo iemand het ook leuk vindt.”

“Het is authentiek wat je maakt”

“Merk je een cultuurverschil tussen bus- en vrachtwagenchauffeurs?”

Martijn: “Voor vrachtwagenchauffeurs is hun wagen een deel van hun leven. Je cabine is je huis. Heb jij een buschauffeur ooit zijn velgen zien wassen?” 

Martijn vervolgt zijn vragenvuur over het pensioen.

“Hoe zit het met de overuren? Tellen die mee voor je pensioen?”

Kees: “De overwerkuren tellen tot maximaal 364 uur per jaar mee in het pensioen.”

  “Alles is de laatste tijd veel duurder geworden.
De lonen stijgen dan niet gelijk mee.
Hoe snel gaat het pensioen mee in die inflatie?”

Kees: “We proberen het pensioen waardevast te houden en dus mee te laten groeien met de inflatie. Een verhoging is nodig om hetzelfde te kunnen blijven kopen met je pensioen. In 2022 hadden we een ongekend hoge inflatie: meer dan tien procent. Dan lukt het niet om dat als pensioenfonds even snel in te lopen. Pensioenfonds Vervoer heeft inmiddels een heel stuk van die inflatie kunnen oplossen. We hebben in 2022 en 2023 twee keer verhoogd met in totaal 6,33%. Dat is een hoop geld. Gelukkig hebben we als Pensioenfonds Vervoer de pensioenen nooit hoeven te verlagen.”

Martijn: “Mijn pensioen komt pas over dertig jaar. Maar ik weet dat het goed geregeld is. En als het goed geregeld is, laat ik het los.”

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *