Wij hoeven niet naar de sportschool

In beeld

Elke werkdag om 05.00 uur vertrekken zeven vrachtwagens van Grando Logistics uit Oisterwijk. De trailers zijn volgeladen met keukens en badkamers. Per jaar levert Grando Logistics zo’n twaalfduizend keukens en badkamers in Nederland en België. Chauffeur Wim van der Steen en bijrijder Délano van Pruissen hebben vandaag vijf adressen in Rotterdam.

06.50 uur
Rotterdam Platostraat: keuken met composieten blad

In z’n achteruit rijdt Wim van der Steen de straat in, waar bijrijder Délano staat om aanwijzingen te geven. Hij houdt een auto tegen en waarschuwt Wim voor een fietser. Als de wagen voor het losadres staat, pakt Wim een pylon en zet die een eind achter de wagen. Dan laat hij de laadklep zakken. Délano plaatst op de punt van de laadklep een pylon. “Veilig werken is belangrijk. Ik heb via mijn oortjes contact met Wim. Zo weet hij of de weg vrij is. We lossen altijd in woonwijken en houden rekening met verkeer zoals bijvoorbeeld kinderen op de fiets”, legt Délano uit.

In de voortuin staan delen van de oude keuken. De eerste pallet staat inmiddels op straat. Wim laadt de tweede pallet uit de trailer. “Hier leveren we een keuken met een composieten keukenblad”, vertelt Wim. “De planning rekent zo’n drie kwartier voor het lossen van een keuken.” Met een steekwagen pakt Wim een koelkast verpakt in karton op van de pallet. Geroutineerd maakt hij in de krappe hal de bocht naar de woonkamer en zet hem neer voor de nieuwe serre. Délano komt hem tegemoet met een kast die maar net door de deur kan. Bewoonster Stefanie: “Eindelijk is de keuken er. We zijn net verhuisd. Mijn man en zwager gaan in het weekend de keuken installeren.”

Wim en Délano dragen het keukenblad naar binnen. Délano maakt foto’s van het werkblad. “Kunt u even meekijken of het blad onbeschadigd is?”, vraagt hij aan Stefanie. Nadat ze het blad goed heeft nagekeken, zet ze haar handtekening. “De foto’s zijn het bewijs dat we de onderdelen onbeschadigd hebben afgeleverd.” De nieuwe keuken staat in dozen in de serre. Wim en Délano zijn klaar voor vertrek.

07.45 uur
Spitsuur in het centrum van Rotterdam

Wim rijdt de Platostraat uit terwijl Délano op het kruispunt het verkeer in de gaten houdt. Wim keert de wagen en dan gaan ze dwars door het centrum van Rotterdam naar het Loydkwartier. “Bel jij de klant om te zeggen dat we onderweg zijn?”, vraagt Wim aan Délano. Het is spitsuur in de stad. Daardoor duurt de rit een half uur langer dan gepland. “Dat hoort bij het werk. Er zijn altijd wel opstoppingen of wegomleidingen”, vertelt Wim.

08.45 uur
Kratonkade: badkamer naar zeshoog

Bewoner Kees de Jong en zijn vader staan de mannen van Grando Logistics buiten op te wachten. Zodra de wagen stilstaat, gaat de laadklep open. Délano zet de pylonnen neer en haalt twee steekwagens uit de trailer. Direct beginnen ze met uitladen.

Het is duidelijk dat Wim en Délano op elkaar zijn ingespeeld. “We werken veel samen. Ik zou het prima vinden om elke dag met Wim op pad te gaan”, zegt Délano.

Na een kort overleg weten ze hoe ze hun lading vlakbij de ingang van het flatgebouw kunnen krijgen. Al het materiaal voor de badkamer moet met de lift omhoog. “Gelukkig is de badkamer voor dit adres niet al te zwaar.”

Kees woont zeshoog. “Over twee weken wordt de oude badkamer gesloopt en de nieuwe geïnstalleerd. Voorlopig moet ik de huiskamer en mijn slaapkamer gebruiken als opslag voor de nieuwe badkamer”, vertelt Kees.

Wim en Délano tillen de badkuip met z’n tweeën naar binnen. De douchedeur past maar net schuin in de lift. Bewoner Kees: “Ik was bang dat ik alles zelf naar binnen moest brengen. Gelukkig geldt dat alleen voor de tegels.” Na het maken van de foto’s en de handtekening van Kees, vertrekken de mannen naar het volgende adres.

09.30 uur
Houtlaan: lossen bij een nieuwe woontoren

Het volgende adres ligt in het Scheepsvaartkwartier. In een nauwe straat met aan het eind een bouwplaats voor een nieuwe hoge woontoren, parkeert Wim zijn wagen. “Hier is veel verkeer. Ik heb mijn wagen zo neergezet zodat auto’s erlangs kunnen.” Tijdens het uitladen moeten ze uitkijken voor het passerende verkeer.

Als een geoliede machine lossen Wim en Délano de vier pallets op straat en brengen de lading met de lift naar de zesde etage. “Dit is een grote keuken met twee granieten bladen. Het uitladen kost een dik uur”, zegt Wim. Wim en Délano plaatsen zuignappen op het zware keukenblad. Wim: “Die zuignappen trekken vacuüm. Dit blad weegt zestig kilo en dat is met twee mannen goed te doen. Ik heb ook wel eens met vier man een keukenblad van driehonderd kilo moeten tillen. Dan zijn die zuignappen echt nodig.”

10.45 uur
Door naar hartje centrum

Wim belt Délano die boven in het appartement is. “Je kunt foto’s maken. Dan ruim ik beneden de pallets op”.

Met de steekwagen pakt Wim de pallets op en laadt ze in. Tijd voor een pauze? Wim: “De planning is ruim, zodat we pauze kunnen nemen wanneer we willen. Meestal werken we lekker door en pakken op de terugweg naar Oisterwijk ons rustmoment. De boterhammen eten we onder het rijden.” Zodra Délano beneden is, vertrekken ze naar hartje centrum.

11.30 uur
Binnenrotte: levering met verhuislift

Wim parkeert voor een flatgebouw met glazen balkons. “We gaan hier een heel grote keuken met een verhuislift naar de zesde etage brengen. Voor deze levering krijgen we hulp van Dimitri en John, twee verhuizers van Jan Schut Verhuizingen en Transporten B.V. Zij hebben een verhuislift bij zich”, vertelt Délano. De verhuizers bekijken samen met de mannen van Grando waar ze de verhuislift tegen de buitengevel kunnen plaatsen. “Naast het raam moet het wel lukken”, zegt John. Al snel gaat de eerste lading omhoog.

Delano en een van de verhuizers hangen uit het raam om de dozen van de lift te halen. Met gemak tilt Wim een afwasmachine op en zet deze op de lift. Boven halen John en Délano de keukenonderdelen van de lift en zetten de spullen in het lege appartement. Terwijl John en Délano een grote kast van de lift naar binnen dragen, horen ze een luid gekraak. “Gelukkig zijn het de transportpootjes maar”, zegt Délano. “Hé Wim, hoeveel pallets moeten we nog?” roept hij naar beneden. “Er zijn er al vier boven. Nog één pallet te gaan.”

12.50 uur
Op weg naar het wooncenrum

“Voor dit werk hoe je niet sterk te zijn. Het gaat om de juiste techniek van tillen”, zegt verhuizer John. Délano is het met hem eens. “We hebben ook allemaal hulpmiddelen om het werk lichter te maken. Veel beweging krijg je wel met dit werk. Naar de sportschool hoeven we niet.” De keuken is binnen. Op de zesde verdieping handelt Délano de administratie af. Beneden ruimt Wim de pallets op. Wim: “We gaan nu naar wooncentrum Alexandrium. En dan zijn we klaar voor vandaag.”

13.30 uur
Nog één klein pakketje

Met de knipperlichten aan rijdt Wim zijn wagen achteruit de schuine oprit van de parkeergarage op. “Hier zit een winkel van Grando, maar daar gaan we niet naar toe”, zegt Wim. “We hebben een klein pakketje voor een concurrent.” Nadat ze het hebben afgeleverd, vertrekken de mannen naar de zaak. Wim: “Als we in Oisterwijk zijn, koppel ik mijn oplegger af. Van de planning krijg ik dan te horen welke geladen oplegger ik aan kan koppelen voor morgen.” Délano rijdt de volgende dag niet mee: hij gaat met vakantie.


Wim en Délano

Chauffeur Wim van der Steen 🛞 is 42 jaar 🛞 woont in Best 🛞 werkt 24 jaar voor Grando Logistics uit Oisterwijk

Wim van der Steen werkt al 24 jaar voor Grando Logistics. “Ik kende het bedrijf omdat mijn oom er werkte. Als BBL’er Wegvervoer kwam ik op mijn zeventiende binnen. Ik werkte in het magazijn en als bijrijder. Toen ik mijn CE-rijbewijs had in 2007 werd ik fulltime chauffeur. Ik heb ook een half jaar op de planning gewerkt, maar dat beviel me niet. Ik kreeg er stress van. Nu werk ik weer als chauffeur. Ik houd van de afwisseling en het gevoel eigen baas te zijn. Mijn pensioen wil ik bij Grando Logistics halen. Ik weet zeker dat onze werkgever Frank van de Griendt daarvoor gaat zorgen. Nu zegt hij al, als ik een zware lading heb: neem twee bijrijders mee.”

Bijrijder Délano van Pruissen 🛞 is 21 jaar 🛞 woont in Tilburg 🛞 werkt 4,5 jaar bij Grando Logistics uit Oisterwijk

Délano Pruissen kwam vierenhalf jaar geleden als BBL’er Chauffeur wegvervoer binnen bij Grando Logistics. “Helaas lukte het me niet om mijn rijbewijs B te halen. De theorie vond ik lastig. Toen ben ik met school gestopt en heb ik aan onze baas gevraagd of ik kon blijven. Vanaf dat moment werk ik als bijrijder. Elke ochtend om half vijf stap ik op mijn elektrische fiets om van Tilburg naar Grando in Oisterwijk te rijden. In de toekomst wil ik mijn vrachtwagenrijbewijs gaan halen.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *