“Wie geeft mij de garantie dat ik 75 word?”
pensioenverhaal
Chauffeur Freek koos voor een hoog-laag pensioen
Freek Bosch is al tien jaar met pensioen, maar kan het rijden niet missen. Hij stapt nog twee dagen per week op de vrachtwagen. Hij koos voor een hoog-laag pensioen, waardoor hij de eerste tien jaar een hoger pensioen heeft ontvangen. Het leverde Freek de eerste tien jaar honderd euro per maand meer aan pensioen op.
Freek Bosch (75)
- gepensioneerd
- rijdt twee dagen per week voor Nijwa Group in Zwolle
- getrouwd met Riet (75)
- twee kinderen en vier kleinkinderen
- woont in Epe
Freek en zijn vrouw Riet schelen drie maanden. Ze zijn allebei 75 jaar. Maar dat geef je ze allerminst. Twee stralende mensen met allebei een goed gevulde week. Freek rijdt twee volle dagen bij de Nijwa Group en Riet werkt een ochtend in de week in restaurant De Posthoorn in Epe. Ze passen nogal eens op de kleinkinderen en daarnaast doen ze vrijwilligerswerk.
Het ‘nu’ pakken
Toen Freek met 65 jaar en drie maanden met pensioen ging, konden ze niet vermoeden dat ze lichamelijk zo fit zouden blijven. Freek: “Veel van mijn familieleden zijn op jonge leeftijd overleden. Mijn zus op haar zesendertigste, haar man op zijn eenenveertigste. Mijn broer is 67 geworden en mijn moeder slechts 65. Na al die verliezen waren Riet en ik ervan overtuigd dat we het ‘nu’ moesten pakken. Ik dacht: ‘Wie geeft mij de garantie dat ik 75 word?’ En dus kozen we voor een hoog-laag pensioen met de eerste tien jaar een hoger pensioen.”
Mogelijkheden
Pensioenconsulent Martijn Mulder van Pensioenfonds Vervoer geeft uitleg. Martijn: “Als je kiest voor een hoog-laag pensioen heb je twee mogelijkheden. Óf de eerste vijf jaar een 20% hoger pensioen en daarna elke maand 75% van je verhoogde pensioen. Dat is nog steeds ongeveer 90% van je oorspronkelijke pensioen. Óf, zoals bij Freek, de eerste tien jaar maandelijks 10% meer pensioen ontvangen en daarna 75% van dat hogere pensioen.”
Trakteren
“Zonder hoog-laag pensioen zou Freek de eerste tien jaar na zijn pensionering ruim 850 euro netto per maand aan pensioen ontvangen. Vanwege het hoog-laag pensioen werd dat 950 euro netto per maand. Daarnaast ontvingen Freek en Riet destijds samen aan AOW zo’n 1.500 euro netto.” Freek: “Bij elkaar opgeteld is dat ruim duizend euro minder dan het salaris wat ik voor mijn pensionering had: 3.500 euro per maand. Na mijn pensioen ben ik altijd een paar dagen per week blijven werken. Dus dat hebben we altijd als extra inkomsten gehad.” Riet: “Van dat geld gaan we bijvoorbeeld met vakantie of kopen we een nieuwe fiets. Of we trakteren de kinderen en kleinkinderen of schenken ze wat geld.”
Belasting betalen
Freek: “Het eerste jaar na mijn pensionering heb ik nog volledig gewerkt, omdat de Nijwa Group zo omhoog zat.” Martijn: “Na je pensioen mag je door blijven werken. En in Freeks geval kon hij daardoor bovendien nog extra pensioen opbouwen tot zijn 67e.” Freek: “Maar toen de belastingaangifte na dat jaar voltijds werken kwam, moest ik er vierduizend euro belasting over betalen. Dat werd me te gek. Toen ben ik teruggegaan naar een paar dagen. Omdat ik minder werk, hoef ik minder belasting te betalen. Eerst reed ik drie en nu al een hele tijd twee dagen per week. Ik vind het nog veel te mooi.” Pensioenconsulent Martijn: “Als je contact had opgenomen met Pensioenfonds Vervoer voor advies, had je die hoge belastingaanslag kunnen voorkomen. Je laat dan op je werk belasting inhouden in de tweede schijf en je past geen loonheffingskorting toe.”
Nu is het tien jaar verder en ontvangt Freek het lagere pensioen: 861 euro netto per maand. Freek en Riet krijgen daarnaast 2.090 euro netto aan AOW.
Rekening mee gehouden
Pensioenconsulent Martijn: “Het lijkt alsof Freeks pensioen slechts honderd euro lager is dan in de ‘hoge’ uitkeringsperiode. Maar in die tien jaar is Freeks pensioen een paar keer verhoogd. Verder heeft hij tot zijn 67e pensioen opgebouwd, omdat hij nog steeds werkte. Zijn pensioen was daardoor aan het einde van de hoge periode 1.134 euro. Dus per saldo komt hij nu bijna 275 euro lager uit.” Freek: “Het is voor ons geen verrassing. We hebben er altijd rekening mee gehouden dat het bedrag lager zou worden.”
Koksopleiding
Freek zit al vanaf zijn twintigste op de vrachtwagen. “Het zag er trouwens helemaal niet naar uit dat ik in het transport terecht zou komen. Mijn ouders hadden een restaurant in Epe, ’t Jagertje. Ze zeiden: ‘Jij wordt kok’. Klaar. Daar had je zelf niks over te zeggen. Dus ik naar de koksopleiding. Ik heb ook nog anderhalf jaar in de horeca in Zwitserland gewerkt. Maar het is nooit mijn ding geweest. Op de basisschool stond al op mijn rapport ‘Freek heeft meer aandacht voor langsrijdende vrachtauto’s dan voor de les’. Naast het restaurant van mijn ouders stond de Tomos-brommerfabriek in Epe. Op den duur zei mijn moeder: ‘Jij wou toch altijd chauffeur worden? Bij Tomos vragen ze een chauffeur.’ Ik had ondertussen mijn groot rijbewijs gehaald en solliciteerde. De baas van Tomos zei: ‘Rijd maar een rondje Epe in de Opel Blitz. Als me dat bevalt, ben je aangenomen’. En dat gebeurde.”
Fabeltjeskrant
“Tot mijn 45e heb ik internationaal voor diverse bedrijven gereden. Zestig tot zeventig uur per week. En iedere avond belde ik met de kinderen thuis. Een paar minuutjes.” Riet: “Daar zaten ze echt voor klaar. Elke avond na de Fabeltjeskrant. Ik heb het nooit moeilijk gevonden dat Freek de hele week weg was. Gelukkig had ik mijn ouders op wie ik altijd terug kon vallen.” Freek: “De achterban, thuis, moet goed zijn. Anders werkt het niet om chauffeur te zijn. Ik merkte op den duur wel dat ik meer bij mijn gezin wilde zijn. Ik stond in Italië, zag een vader met zijn kinderen en dacht: ‘Waarom ben ik niet thuis? Waar doe ik dit voor?’ Toen ben ik op het binnenland in ploegendienst met gevaarlijke stoffen gaan rijden, waardoor ik elke dag thuiskwam.”
In actie tegen zakkenrollers
Nu hij met pensioen is draait hij geen zestig of zeventig uur per week meer, maar zit de week meer dan vol. Freek en Riet zetten zich als vrijwilliger volop in voor de gemeenschap in Epe. Zo heeft Freek samen met andere vrijwilligers acties tegen het zakkenrollen en de diefstal van e-bikes opgezet. “In de zomermaanden komen enorm veel toeristen naar de Veluwe en verdubbelt het aantal mensen in Epe zowat. Met als gevolg: zakkenrollerij en diefstal van e-bikes. We hebben hesjes laten maken die vrijwilligers dragen tijdens braderieën en andere festiviteiten om bezoekers erop attent te maken dat ze op hun spullen moeten letten.”
Old Timer Club
“Ook bakken we met een club van de gezamenlijke kerken oliebollen. De opbrengst ging de laatste keer naar een vrouw uit Epe die in Peru werkt met kinderen met een hazenlip. Eerder bakten we 26.000 euro bij elkaar voor Kenia.” En dan doet Freek ook nog vrijwilligerswerk voor de Old Timer Club. Freek: “Elk jaar maken we een tourrit om de vrijwilligers in het zonnetje te zetten. Ik rijd dan zelf met mijn Golfje van 32 jaar oud.” Freek is al Vrijwilliger van de Maand juli geworden in Epe en is genomineerd voor Vrijwilliger van het Jaar. “Maar daar doe je het niet voor.”
Geraniums
Tot slot wil Freek nog een lans breken voor de ‘oudjes’ onder ons. “We worden veel te snel afgeserveerd, alsof we niks meer kunnen. Doe normaal. Die mensen hebben Nederland opgebouwd. Maar je moet wel actief blijven en niet achter de geraniums gaan zitten. Zelf wil ik zo lang mogelijk blijven rijden.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!