Van oud beton naar nieuwe grondstof
in beeld
Renewi Westpoort
Afval bestaat niet. Dat is het uitgangspunt van afvalverwerker en recyclebedrijf Renewi. Het bedrijf richt zich op hergebruik van alle soorten afval: van glas, papier en groenafval tot bouw- en sloopmateriaal. Eén van de afvalstromen is oud beton. En dat wordt gerecycled bij Renewi Westpoort in Amsterdam. Chauffeurs Rachid en Arnold werken hier met plezier, samen met het team van supervisor Ronald.
Fase 1: beton ophalen
Rachid Nouchanoun
- is 40 jaar
- woont in Middenbeemster
- is 10 jaar chauffeur
- werkt 1,5 jaar voor Renewi
Rachid begint op zijn zestiende als grondwerker/stratenmaker. Na veertien jaar krijgt hij last van zijn rug, schouders en knieën. Het UWV biedt hem de kans om zijn vrachtwagenrijbewijzen te halen. Korte tijd rijdt hij voor Hanos en de Sligro: horeca-distributie. Het werk ligt hem niet. Daarna begint hij als uitzendkracht voor Renewi op de vuilniswagen. Dat werk bevalt hem goed. Sinds anderhalf jaar werkt Rachid bij Renewi Westpoort en rijdt hij op een haakarmvrachtwagen.
Chauffeur Rachid Nouchanoun is vandaag om zes uur begonnen. Met zijn haakarmvrachtwagen haalt hij volle containers met oud beton op. Vanochtend heeft hij al een paar ritten gemaakt. Hij gaat zo weer op pad.
Naast de weegbrug staan verschillende soorten containers op een groot terrein. Voordat Rachid vertrekt, haalt hij een lege container op. “Kijk, op die gele sticker staat precies wat er in deze container mag.” Het is belangrijk dat de afvalstromen strikt gescheiden zijn. Alleen zo kunnen ze tot nieuwe grondstoffen worden gerecycled. Voordat Rachid zijn wagen instapt, trekt hij zijn schoenen uit. “Bij slecht weer is het hier op Westpoort vaak erg modderig. Dat kan niet anders met al die bergen puin. Ik heb een eigen wagen en die hou ik graag schoon.”
Fase 2: het recyclingproces
Ronald Reyersen
- is 52 jaar
- woont in Groenekan
- werkt 24 jaar in de recycling, sinds 1 januari dit jaar bij Renewi
- is Supervisior Minerals Renewi Westpoort
Ronald begint zijn loopbaan als chauffeur bij een transportbedrijf in de weg- en waterbouw in Utrecht. In de loop van de jaren krijgt hij binnen het bedrijf waar hij dan werkt de kans om zich te specialiseren in recycling van sloop- en bouwafval.
Op het terrein breekt een puinbreker het beton in stukjes. Hierna gaat het puin naar een classificeerinstallatie. Op een lopende band wordt daar het materiaal gescheiden in zand en korrels. Het zand en de korrels worden gewassen en daarna gaan ze naar een droge zeef, waar ze weer onderverdeeld worden in verschillende diameters. Bij het proces wordt veel water gebruikt. “Zelfs de kleinste snippertjes vervuiling, zoals plastic deeltjes en organisch materiaal, worden uit het proces gefilterd. Het eindproduct is helemaal schoon,” vertelt Ronald.
Ronald heeft op zijn bureau voorbeelden staan van de granulaten die Renewi maakt in verschillende grootten. “Langhout Beton bestelt bij ons granulaat met een diameter van 4-16 mm. Dadelijk gaat chauffeur Arnold zijn kiepwagen daarmee laden.”
Het proces om van oud beton nieuwe granulaten te maken heeft veel water nodig. Ronald: “Per uur gaat er zo’n 400 kuub water door de installatie. Dat water wordt weer schoongemaakt. En ook voor het slib dat overblijft hebben we een bestemming. Dat wordt vulmiddel voor cement. Zo is de cirkel rond.” Al het gesorteerde materiaal wordt automatisch in de juiste vakken naast de installatie opgeslagen. Op de vakken met betonblokken staat aangeven welke diameter de granulaten hebben.
Fase 3: een nieuwe bestemming
Arnold van Leeuwen
- is 55 jaar
- woont in IJmuiden
- is 27 jaar chauffeur
- werkt 11 jaar bij Renewi (voorheen Paro)
Op zijn dertiende gaat Arnold van school en werkt op de visafslag in IJmuiden. In dienst haalt hij zijn vrachtwagenrijbewijzen. Daarna rijdt hij nationaal en internationaal voor verschillende bedrijven en uitzendbureaus. Negen jaar werkt hij in ploegendienst voor Tata Steel. Daarna stapt hij over naar de recycling. Door zijn trombosebeen rijdt hij nu op een kiepwagen.
Het lossen van de lading granulaten bij de betonfabriek is een makkie. Arnold draait zijn kiepwagen en rijdt achteruit naar de losplek naast de fabriek. Daar stort hij zijn lading grijze korrels op een berg. “Ik rijd dagelijks naar Langhout. Vandaag heb ik nog een paar ritjes. Ik heb een hekel aan files, daarom vermijd ik de A10 op de terugweg. Het kost mij tien minuten extra, maar dan sta ik tenminste niet stil.”
Betonrecycling vermindert CO2-uitstoot
Beton bestaat uit zand, grind en cement. Zand en grind worden gewonnen uit rivieren. Door hergebruik van oud beton vermindert de CO2-uitstoot en hoeft er geen grind en zand uit rivieren gewonnen te worden. Hoe meer lokaal oud beton verwerkt wordt, hoe minder CO2-uitstoot. Bij Renewi Westpoort wordt beton gerecycled tot betongranulaat voor gebruik in wegfunderingen of als materiaal in nieuw beton.
Bekijk een video over het recyclen van beton
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!